Hvorfor skal NORWEGIAN reddes?

pingulino
NAS 15.03.2020 kl 14:19 5408

Det snakkes om viktigheten av å redde Norwegian og ringvirkningene Norwegians kollaps vil ha for norsk økonomi og reiselivsnæringen.

Det er totalt feilslått.

Etterspørselen etter flyreiser synker ikke nevneverdig fordi en aktør går konkurs. Det vil tvert imot være en udekket etterspørsel, som en eller flere aktører vil kunne dekke.

Flere utenlandske selskaper til Norge? Kanskje?
Ryanair, Easyjet eller Wizzair etablerer seg i Norge med bl. a. innenriksruter?
Widerøe bestemmer seg for å konkurrere mot SAS innenriks og etter hvert sakte ekspandere videre ut i Europa?

De fleste arbeidstakerne i Norwegian vil selvsagt (kunne) bli ansatt i disse selskapene.

Dette er markedskreftene i spill. Når en aktør som ikke er bærekraftig forsvinner, gir det rom for andre aktører som driver sunnere og mer bærekraftig. Hvorfor er det uønskelig? Hvorfor skal Norwegian reddes for enhver pris?
Redigert 21.01.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 14:36 4225

Alle skal reddes. Ikke bare NAS. kjipt for shortere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 14:37 4209

Fordi det på mange måder er et nationalistisk pet project. Det hedder NORWEGIAN. Det virker formodentlig pinligt for nogen, at Norge skal miste sit “eget” flyselskab til fordel for en masse udenlandsk møg, der ikke bærer det norske navn og de norske farver. I er så ustyrligt rige i Norge, og så formår I ikke engang at redde det eneste flyselskab, der rent faktisk er “jeres”? Jeg tror, at den pille er for hård at slue for mange. Skandinavien opererer ikke kun på frie markedskræfter. Det er mixed economies med masser af indblanding fra staten.

Men om aktionærerne kommer med på redningen, det er ikke til at sige.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 14:40 4174

Dessuten er det slik at ingen flyselskap vil overleve uten nødhjelp. Så teorien din funker ikke. Vil ikke gjenstå noe selskap til å dekke denne etterspørselen du sikter til.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
pheks
15.03.2020 kl 14:42 4146

Fordi nettverket til NAS sluser utenlandske ferieturister til Norge, noe en utenlandsk aktør i mindre grad vil gjøre.

Spørsmålet burde være: Hvorfor skal NAS aksjonærer og kreditorer reddes?

Bedre for samfunnet at staten overtar konkursboet i NAS en periode for så å sende det tilbake på børs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Stephen
15.03.2020 kl 14:47 4102

Spa opp et nytt selskap som tar seg av innenlands trafikk, og frakter folk til Gardemoen, Stavanger ,Trondheim og en plass i nord. Derfra er det bare og gi en annen aktør muligheten til å fly til og fra utlandet.

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
EliotS
15.03.2020 kl 14:47 4095

pheks - Så du argumentere for en nationalisering. Det er skal nok gå godt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
15.03.2020 kl 14:50 4423

Hvorfor mener du SAS er så mye bedre rustet?
Hvor mye gjeld vil de ha etter å ha fornyet flåten sin?
Norwegian skal reddes fordi de er godt likt og har støtte i folket. De bidrar også i høyeste grad til at prisene holdes edruelige.
Fremtidsutsiktene var oppløftende før corona kom og lammet hele verden.
Norwegian skal i første rekke reddes for å sikre viktig infrastruktur i fremtiden.
Vi har de siste vel 20 årene sett utenlandske aktører innenfor transportbransjen gjøre sitt inntog i Norge.
Alle kan vel være enige om at dette ikke bare har vært positivt. Sosial dumping i stor stil, der store aktører stikker av med gevinsten. Utenlandske vogntog står over hele landet fordi de ikke har vinterutrustning. Forsikringen dekker ikke redning og sjåførene må dekke bøter av egen lønn.
Nei kjære venn, vær forsiktig med hva du ber om......
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 14:52 4406

Næringstopper Næringstopper og Næringstopper.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Stickafork_init
15.03.2020 kl 15:05 4347

Sett emisjon på lav kurs, kr 3, kr 1? Få eller ingen private tør være med. Staten tar en stor andel, blir som DNB i 1991. Beholder til oppe igjen. Selger seg kraftig eller helt ned.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.03.2020 kl 15:08 4317


Gigagjelden må slettes

Kan kun skje ved formell konkurs

La så staten straks overta det GOING CONCERN for så å selge ut aksjene fra et slikt NewCo

Er faktisk overbevist om at regjeringen allerede har lagt opp dette løpet

Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 15:17 4266

Tok Norwegian 27 år å bli det de er i dag.

Du snakker som om man kan bygge et nytt et over natten. Høyst urealistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 15:17 4260

Staten?
De folkevalgte får jo ikke solgt virksomhetene de er medeier i fort nok.
Vi som er de reisende skal være glade for at det er flere selskap som konkurrerer om å selge oss billetter.
Tenk deg tilfellet at noen skaffer seg tilnærmet monopol.
Da blir det dyrt å fly da !
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
hstray
15.03.2020 kl 15:18 4250

Skal alle verdens flyselskap som må ha nødkreditt overtas av respektive stater de er hjemtilhørende til?
Er jo ikke slik at Norwegian er eneste selskap som må ha likviditet når alle inntekter forsvinner over natten i tidens største naturkatastrofe for fly og reiselivsbransjen.
Britene må ha 7-8£ milliarder pund i øyeblikking nødkreditt for redde nasjonale flyselskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.03.2020 kl 15:23 4207

Hehe

Overveldende innlegg her ja

Greit. Så bli slik dere vil

Staten bør ikke benytte fellesskapes trengende midler på det sorte hull

Eller enda verre: Ikke fylle lommene til feilslåtte grådige børsspekulanter


Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 15:50 4121

Hovedprinsippet i kapitalisme er at næringa skal selv rydde opp i dette, men hele verden har jo regulert disse ( dvs. gitt oenger fra felleskassa). Deretter har de tømt kassene og forsynt seg selv grovt, og ikke spart til dårlige tider ( velvitende om at de bare kan skyve hele problemet i fanget på vi som betaler skatt.)
De som bør kunne få rimelige lån om de kommer i en likviditetskrise er kjøpmannen på hjørnet og så helt opp til mellomstore bedrifter som har ført en ansvarlig politikk og som er norskregistrert. Selskaper som Seadrill, osv. må ikke få 5 øre; her må F ordne opp i selv. Også denne utskillelse av bedrifter, ta ut rosinen for så la det gå konk praksis mp det bli slutt på.
I fremtiden må reglene for hele næringslivet og finansverden endres dramtaisk, og det må legges opp til en politikk hvor det tilrettelegges for små bedrifter.
Det vi ser nå er konsekvensen av en globalisering som har gått alt for langt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
hstray
15.03.2020 kl 15:50 4111

Dette er om mer ett bransje problem enn kun ett Norwegian problem. Hele verdens flyindustri står i fare for å gå konkurs og trenger nødlikviditet.
Staten garanterer for nødlån for å ivareta kritisk infrastruktur, tusenvis av arbeidsplasser og et norsk flyselskap som genererer inntekter til reiselivet på 17 milliarder iåret består.
Klarer ikke å se at dette er negativ bruk av skattepenger, som staten på et tidspunkt får igjen.

Intressant at folk flest på Hegnar forum er mer interessert i å gi støtte til musikere, trubadurer og kjøpmann på hjørnet.
Er stort norsk selskap som fungerer som en flyvende reklameplakat for Norge derav navnet Norwegian skal gå til grunde. Et flyselskap man aldri får tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 15:54 4089

Flybransjen vil eksistere, men her er det snakk om hvem som skal betale regningen. Næringstopper er helt fraværende...
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
hstray
15.03.2020 kl 15:58 4063

Enig i hovedprinsippene i kapitalisme. Dog er vi tilskuere til den største naturkatastrofen i nyere tid for flyselskaper, da kan man ikke forholde seg til alle kapitalistisk lover da man risikerer at alle verdens flyselskaper går konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.03.2020 kl 16:16 3972


Forstår du ikke at

KONKURS = TAPT AKSJONÆRVERDI + SANERT GJELD

Det vil faktisk gavne hele verden om alle flyselskap gikk konkurs:

FOR SÅ Å BLI VIDEREFØRT PÅ FRISKE VINGER AV NYE EIERE UTEN DAGENS ØDELEGGENDE GJELDSBERG

Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
tankardjr
15.03.2020 kl 16:17 3959

Jo det skal vi. Skal de komme med pakker med nødhjelp så må det være rettferdig i mellom bedrifter. Kan ikke være slik at en bedrift får 1 million og et annet får 100 millioner. Da må staten ha noe tilbake i form ev eierskap.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 16:25 3915

Celsius.

Med den holdning du har så mener jeg NAS skal lukkes lige nu, for at sikre så mye penge som muligt. Så kan ALLE de 10.000 vis af Nordmænd, Danskere, Svenskere og alle mulige andre bare cykle hjem. Alle de syge som MÅ flyttes rundt i Norge, ærgerligt, alle dem inkl militæret som må rundt, too bad, tag en cykel, bus eller gå. Du har ABSOLUT INGEN pejling på det du skriver, eller de konsekvenser det måtte få.

Har du nogen ide om hvor lang tid det tager at starte et luftfartsselskab op igen, og du må da være en tulling hvis du tror at nogen er så dumme at starte et i Norge, Danmark eller Sverige, det betyder at milliarder forsvinder i skatte-indtægter, afgifter på alt fra brændstof, moms, husleje, lokaler, pensioner osv.

Ud over dette vil dine billet-priser stige helt grotesk, tror du Ryan-Air eller nogen som helst anden har nogen lyst overhovedet til at flyve Nord-norge? forget it, det bliver 3 ugentlige afgange med Widerøe, med 2 stop for at komme til Gardermoen, og prisen bliver 7000 NOK.

SÅ ABSOLUT luk NAS lige med det samme, i fremtiden kan du se frem til nogle få afgange fra Gardermoen resten af Europa, tabet for de Norske virksomheder overstiger LANGT det beløb som det ville koste at redde NAS.

hvorfor skulle nogen nogensinde igen vælge at starte et luftfartsselskab, investerer milliarder når alt kan være tabt på 1 måned som f.eks. Covid-19. Hvorfor fik bankerne massive lån under finanskrisen, det kan da ALDRIG være statens problem, alle jer med huse kunne jo bare sælge dem, ikke andres problem, alle dem som mistede jobben sin, ikke vores andres problem.

Hvis det er sådan man ser verden som Celsius så vil intet nogensinde fungere, det er den visse gift for innovation og opstart af bedrifter, ren kommunisme vil være enden på den tanke-række, for hvor skulle nogen da tage det mindste intiativ når alt kan være væk om 2 minutter.

Jeg håber da at du mister dit arbejde grundet Covis-19 og at absolut ingen hjælper dig, muligvis du så da ville forstå hvad dette handler om!

Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.03.2020 kl 16:31 3872

I det man begynner å minne folk om kapitalismen blir de helt stille. Nettopp fordi spekulanter er de mest grådige mennesker som finnes. Se på Sissener & Co. De meler sine egen kake i offentlighet. Samarbeider med korrupte meglerhus og Nettaviser. Stakkars journalister som må tjene penger og blir tvunget til å skrive "dritt" om Nas hele dagen. Men, sånn er det med børsen. Er man investert i ett børsnotert selskap blir man en kapitalist på godt og vondt. At vi spekulerer og prøver selv å mele vår egen kake er ikke nok til å påvirke de rike.
Vi er småaksjonærer, selv om vi investerer flere titall millioner.
Staten skal stille opp i denne krise. De vil gi likviditet til både Nas, Sas og Widerø selskaper. Dette fordi Norge er avhengig av fly for å overleve og nordmenn trenger å leve livet også utenfor Norge.
I Morgen, tviler jeg på dead cat bounce og spår at vi avslutter noen kroner oppover. Hvem vet ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
skerptiker
15.03.2020 kl 16:32 3860

Mange rare påstander her! Ville det hjelpe om alle verdens selskaper gikk konkurs.? Det som skjer nå er helt ekstraordinært, og en situasjon ingen har opplevd før - da trengs også ekstraordinære tiltak fra myndigheter verden over.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
hstray
15.03.2020 kl 16:35 3833

Haha, du er langt ute i tåkeheimen. Positivt at alle verdens flyselskaper går konkurs, og mange nye uerfarne flyselskaper starter opp. Det høres jo helt vilt ut det du skriver. Hvor postivt er det for samfunnet og verden? Du er absolutt ikke en samfunnsøkonom. Ringvirkningene er tap på. Hundretalls milliarder $.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.03.2020 kl 16:35 3826

Du ønsker meg coronasyk og død sier du.

Javel, kanskje ADMIN er enig med deg....

Når det gjelder NAS, og alle andre flyselskap, har jeg utallige ganger sagt det som selv den aller enkleste sjel her forstår:

KONKURS INNEBÆRER AT ALL GJELD SLETTES

OG AT OPPKJØPEREN AV MASKINPARKEN VIDEREFØRER DENNE MED RUTER OG MANNSKAP AS IS


Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 16:38 3806

Det var ironisk ment fra min side for at vise Celsius at hans argumenter ikke holder overhovedet.

Endvidere er man IKKE en grådig kapitalist fordi man har købt aktier i en børsnoteret selskab, man er medejer fordi man gerne vil sikre firmaets vækst og drift, aktionærerne har postet milliarder i NAS som er kommet det Norske folk og staten til gode gennem de sidste over 20 år, hvis der var nogen som skulle sige tak var det netop folket og den Norske stat for at havde skabt dette firma til glæde for alle.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Stephen
15.03.2020 kl 16:40 3791

Over natten går det nok ikke. Dann NAS2 bruk det som trengs og vekk med resten.

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 16:43 3770

LÆS hvad jeg skriver!

Jeg skriver at jeg ønsker du mister dit job grundet Covid-19, precis som du ønsker NAS går konkurs og 11.000 mennesker mister sine jobs, derefter skriver jeg at måske du da kan forstå at denne situation er helt uden for historien.

MAN KAN IKKE OPKØBE en maskin-park på 5 minutter. De fleste fly er ejet af leasing-selskaber, det sekund et firma går konkurs bliver de sat på jorden, herefter overtager kurator ejerskabet. Først skal man checke at motorerne sidder på de rigtige fly, osv osv, det kommer til at tage halve og hele år. Når det er afsluttet så kan man gå igang med at finde pengene, jeg skal ikke gå ind i detaljer, Sterlings konkurs tog 8 år firmaet havde 17 fly Nas har hvor-mange?

Piloternes certifikater udløber efter 6 måneder, derefter kan du starte med at poste 10 tals millioner efter genoptræning, nye leasings-udgifter så en opstart af en lille airline kommer til at koste dig 1 til 1,5 milliard.

Hvem tror du vil ofre de penge på dig for at du kan rejse billigt når det hele kan være tabt ved næste Covid-19 udbrud!

INGEN!
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.03.2020 kl 16:46 3747

Mange snakker som om NAS trenger 10 milliarder i kriselån. Ved å permittere tilnærmet alle ansatte, samt parkere tilnærmet alle fly, vil de raskt strupe kostnadene til et minimum. Et par milliarder i kriselån og noen milliarder fra Boeing så kam dette gå helt fint så lenge vi snakker om maks 3 mnd med full stopp.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Celsius
15.03.2020 kl 16:54 3712

I Norge overdras konkursslåtte selskap over natten.

Det er mange som gjerne umiddelbart ønsker å kjøpe et gjeldsfritt NAS

Selv om det passer deg dårlig å høre, din dumme danske
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 16:59 3672

Der tager du fuldstændig fejl.

Du er klar over at NAS består af andet end den Norske del ikke, det betyder at ALT bliver stoppet, det bliver et nightmare, nogle fly er på Norsk register, belånt i USA men leaset fra et Fransk-selskab. Slottiderne er ejet af et andet firma, den norske del er på Norsk overenskomst men mange af de ansatte er socialt sikret i Danmark eller Sverige. Overflyvnings-afgifterne kan være foretaget af Norsk-indregistreret fly men Spanske besætninger som har parkeret flyet i London.

DU HAR INGEN PEILING på hvad du taler om i denne sak og du har desværre NUL peiling på luftfart.

Venligst den dumme danske.

Skulle nogen ville lære mere om NAS struktur er denne artikel forholdsvis dækkende, problemet er at NAS består af måske 20 eller 25 firmaer spredt over hele kloden med alt fra crew og fly-leasing/træning.

NAS strukturen er en af de mest komplekse i luftfarts-historien og er kraftig blevet kritiseret gennem tiden for Social dumping/shopping, skulle NAS gå konkurs vil det ikke blot blive den største konkurs i Skandinaviens historie, det vil uden sidestykke blive den mest kompliceret. Stort set alle de Europæiske lande skal involveres da man har baser spredt ud over hele Europa, fly registreret i diverse lande hvor de også er forsikret, tilgang til reservedele (læs assets) ingen lande vil f.eks frigive værdier før de er sikre på at netop deres lufthavne og luftrum har fået den del NAS skylder. Her er endnu et problem, lovgivningen i vores lande siger medarbejderne skal have penge først.

Det bliver 20 år med retsager, det er fuldstændig umuligt at man kan genstarte et NAS 2 på nogle af værdierne fra NAS.

https://medium.com/@AvPolitics/norwegian-air-shuttles-business-model-uncovered-how-the-scandinavian-airline-managed-to-become-d18136be1651
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
hstray
15.03.2020 kl 17:19 3596

Kun en liten tilleggskommentar. NAS står for en verdiskapning årlig på 17 milliarder til norske hoteller og reiseliv.
Det ville vært ett mareritt for norsk reiseliv, og økonomi visst Nas går konkurs etter denne krisen. Det ville vært en ny krise for hoteller og reiseliv som gir betydelig mindre kundegrunnlag etter krisen
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 17:26 3558

Jeg er fuldstændig enig, og netop det jeg prøver at tydeliggøre, mange tror man BARE kan genstarte et luftfartsselskab, det fungerer ikke sådan. Endvidere som du selv siger, tabet for Norsk næring, turist og hoteller, lejebiler, bed and breakfasts, tax-free handel, evnen til at exportere osv osv vil blive ramt øjeblikkeligt.

Jeg er IKKE enig i den måde NAS har drevet sin foretning på, det har været ALT for usikkert, men nu står vi i en situation hvor hele luftfarts industrien kan blive udslettet øjeblikkeligt og det er ikke ønskeligt for nogen. Jeg som aktionær ville være helt tilfreds med hvis den norske stat lavede havde nogle krav til NAS omkring den fremadrettede operation således man sikre skatteydernes penge, det er helt fair, men nå gælder det om at redde NAS.

Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.03.2020 kl 17:42 3473

Kanskje på tid en liten "corona øl" og slappe av litt. Skål folkens ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.03.2020 kl 17:48 3433

Har akkurat hørt VD i SAS fortelle at de stopper nesten all flytrafikk g permitterer nesten alle ansatte. Han hevdet at selskapet har god likviditet, men at et flyselskap ikke kan overleve uten inntekter. Han forventer strakstiltak for flybransjen i aller nærmeste fremtid. Antar at Norwegian permitterer nesten hele staben i morgen, og skrur driftskostnadene ned til det minimale. I motsetning til JS, var det litt mindre desperasjon i retorikken, men budskapet var mye det samme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Investor 33
15.03.2020 kl 17:51 3412

SAS tar ut 10000 ansatte på permittering. Sier de har finanser til å stå i situasjonen. PÅ spørsmål om de som har bestilt og betalt ville få refundert pengene sine svarte ledelsen ikke direkte på dette. Svarte diffust på spørsmålet. Hva tenker dere om dette når de sier de har god likviditet i selskapet????
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Investor 33
15.03.2020 kl 17:53 3391

Pengene tapt om ikke regjeringen kommer på banen å redder selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
Habub
15.03.2020 kl 17:55 3382

SAS har nok tabt flere penge end NAS og de danske regler er ikke så heldige for virksomheden som de Norske hvad angår opsigelser osv. Den Danske stat træder til for omkring 4200 medarbejdere men ikke så længe. SAS oplyser i denne artikel at de havde 6,5 milliarder i kassen i Feb, men deres omkostninger er markant højere end NAS ved nul drift.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/13/sas-chefen-likviditet-problem-for-flyget.html
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare
karamell
15.03.2020 kl 18:00 3350

Noen som har en formening om Nas sine kostnader ved null drift?
Redigert 21.01.2021 kl 05:02 Du må logge inn for å svare