Hvordan kan det bli utløst stort virusutbrudd i hyttekommuner ?

Slettet bruker
15.03.2020 kl 16:41 1443

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-veldig-darlig-beslutning/72250680

Er folk i hytter, så er de adskilt i fra hverandre. Sjansen for utbrudd er vel minimal. Og sikkert
usmittede folk som reiser på hytta.

Er dette litt vel diktatorisk overgrep ? Begynner man å gire opp til et vel drøy styresmakt modus her ?
Og som reelt sett har veldig dårlig demokratisk forankring ved det antidemokratiske styresettet vi har.

Om f.eks. 20 ble smittet i en hyttekommune, kan de vel kjøres i en buss e.lign. til sentralt strøk ?
Adskilt fra hverandre i bussen. Men noe sånt skjer jo ikke. For i hytteområder er folk adskilt, hvis
de går inn for det.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
noprofit
15.03.2020 kl 17:24 1403

Tror ikke du har skjønt det!!!

Greia r ikke om folk i hyttene blir smittet og syke, d er visst de generelt trenger hjelp pga skade annen sykdom.

Det r ikke kapasitet
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Pacino
15.03.2020 kl 17:39 1331

Hjelper ikke om de er adskilt fra hverandre hvis de har fått smitten før de dro på hytta. Ellers så er dette små lokalsamfunn
som helt sikkert trenger helsetjenesten selv hvis de selv blir smittet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
baltuz
15.03.2020 kl 19:46 1192

dette handler vel mest om smittevern, og at folk ikke sprer seg utover geografisk.

Det føles trygt å søke dekning på hytta i en kommune der det står på smittekartene i VG at det er null smitte og null suke , men for lokalbefolkningen føles det motsatt. . Fort gjort at smitte spres på matbutikk osv.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2020 kl 20:12 1109

Er ikke det ganske opplagt at folk ikke bør holde seg på hytta? 😳
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Pacino
15.03.2020 kl 20:13 1103

Fluefiskeren skrev Selvfølgelig hjelper det.
Ja akkurat ..fortell?
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare
Oregon
15.03.2020 kl 20:15 1087

Det er vel nettopp dette som hyttekommuner ønsker å unngå:

Dro på hytta i Sigdal:

– Sliter med å puste

Han beskriver sykdommen som hakket verre enn influensa og meget ubehagelig.

– Feberen går opp og ned, jeg blir andpusten når jeg går og sliter med å puste. Nå ser jeg at Sigdal kommune ønsker at hyttefolket drar hjem, for å ikke overbelaste den lokale legevakta. Jeg er ikke i stand til å kjøre bil, så det blir vanskelig. Søndag har Helle bursdag, forresten. Den blir avlyst, forklarer en nedstemt Storsul.

Et lyspunkt er at arbeidskollegaen, som altså befinner seg under samme tak, er betraktelig bedre.

–Vi hadde nøyaktig samme sykdomsforløp de første to dagene, men så ble det litt forskjell. Harald er faktisk i ferd med å kunne ha hjemmekontor og jobber litt herfra nå. Å være vitne til dét gir meg håp. Jeg snakket med kommunelegen i Hønefoss torsdag og han fortalte at symptomene bør gå over etter seks-sju dager. Etter jeg har blitt symptomfri må jeg være isolert i åtte dager.

Aurskogingen innrømmer at han ble redd natt til torsdag.

Da våknet han med verk i hele kroppen og hodet og kastet opp en slimball med påfølgende diaré.

– Du ligger jo og gjør deg dine tanker. Du leker litt lege selv. Du leser om de verste tilfellene på nettet og glemmer at du er forholdsvis ung og frisk i utgangspunktet. Også tenker jeg masse på de der hjemme. Jeg har snakka litt med Hanne og ungene på facetime, men det ender som regel med ei hostekule og at jeg må avslutte med tårer i øynene. Jeg gleder meg til dette helvetet er over, avslutter Ronny Storsul.

Kriseledelsen ble overrasket

Kriseledelsen i Sigdal var ikke klar over at Ronny Storsul og kameraten er syke på ei hytte i Sigdal før de leste saken på bygdeposten.no.
Redigert 21.01.2021 kl 05:12 Du må logge inn for å svare