NAS - Kriselån på minst 100 mldr + gjenåpning av St Obl Fond


Det skrikes i øst og i vest om mulige nærstående konkurser og hundretusener på vei til NAV, det har tydeligvis hjulpet

Regjeringens umiddelbare krisepakker:

(1) Til små og mellomstore bedrifter:

Varsler 50 milliarder i kriselån til små og mellomstore bedrifter

https://shifter.no/nyheter/varsler-50-milliarder-i-kriselan-til-sma-og-mellomstore-bedrifter/178123


(2) Så ble rammen økt til å inkludere hele næringslivet til minst 100 milliarder som en start:

Likvide midler avgjørende
Finansminister Jan Tore Sanner (H) sier tilførselen av likvide midler derfor blir avgjørende.

Med likvide midler menes penger som skal sikre at virksomheter ikke går øyeblikkelig konkurs dersom uventede utgifter dukker opp.

Det viktigste for næringslivet, og dermed også arbeidsplassene våre, er å sikre tilgangen til nødvendig likviditet, sier Sanner.
Finansministeren trekker frem det som statsministeren sa på pressekonferansen lørdag:
«La meg gjøre det helt klart: Vi er villige til å gjøre alt det som trengs og bruke de pengene som er nødvendig, for å sikre norsk økonomi, norske jobber og for å bistå norsk næringsliv, store som små».

Bankene klare fra mandag morgen
Han peker på at dette er viktige signaler som derfor gis allerede søndag kveld.

Før næringslivet går på jobb mandag skal de vite at det kommer ordninger som letter på tilgangen til penger fra banksektoren, sier Jan Tore Sanner.
Han sier norske banker allerede er informert om disse tiltakene og er forberedt på å hjelpe sine næringslivskunder.

Dette har vi kommunisert til banksektoren, som står klare til å stille opp for sine kunder, sier Jan Tore Sanner.
Formelt skal også krisefondet på 100 milliarder kroner vedtas i Stortinget, men det antas at regjeringens forslag ikke vil bli kuttet i av opposisjonen, snarere det motsatte. Det er også derfor Sanner bruker formuleringen «på til sammen minst 100 milliarder».
Fondet iverksettes derfor umiddelbart fra mandag morgen.

https://www.bt.no/innenriks/i/0nxJ32/regjeringen-med-korona-krisefond-paa-100-milliarder-til-norsk-naeringsli

* Den siste tiden har shortandelen økt i Norwegian og nærmest eksplodert i SAS - Mao, det lukter shortsqueeze over hele linja … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Shortskvis på dette ?

Her må de jobbe for fullt for å ha nesa over vann.
Norge kan nå få en innersving om vi er gode.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Nervepirrende. Må jo sitte med øynene klistret til skjerm og være klar til å agere.

Finnes det noen form for oversikt over betsene, og når de forfaller?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Når noe er konkurspriset og får tilgang på likvide midler som får konkursspøkelset til å forsvinne da kommer en reprising og med reprisingen så kommer shortsqueezen.

Boeing har nå fått på plass de 10 milliarder usd de trang for å kunne møte erstatningskravene i forbindelse med MAX problematikken:

Boeing Closes In on $10 Billion Loan From Citi-Led Group

Boeing Co. is close to securing a $10 billion loan, bolstering the plane maker’s finances in the midst of a crisis that’s seen its 737 Max jetliners grounded after two crashes, according to people familiar with the matter.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-20/boeing-closes-in-on-10-billion-loan-from-citi-led-bank-group

* Mao, et kriselån/krisehjelp fra staten for å komme over kneika og så kommer milliarderstatningen fra Boeing … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Med mindre alle de 100 milliardene går til NAS, så ser det stygt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Boeing har sunket 80 - 90 billion $ de par siste ukene, De må nok påregne mer enn 10 billion $ til flyselskapene.
De har vel noe midler fra før.
Boeing risikerer å bli drept renommémessig verden over, om de ikke yter de hardt MAX-rammede flyselskapene
klekkelig erstatning. Og NAS er vel ca det 5te hardest rammede mht. MAX ?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

NAS har ikke såååå mye reell gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Falco1
16.03.2020 kl 01:24 5151

Nordnet senker belåningsgraden på Nas fra 40 til 10% 18 Mars ser ikke bra ut dette i mine øyne.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Har vel ikke vært snakk om at nordnet skal redde Herborg heller. Dette handler om at staten tar sitt ansvar og hjelper norwegian gjennom en krise. En krise som de selv ikke kan styre ut av. En krise som setter så og si alle flyselskaper i krise. Spørsmålet blir om vi skal ha flyselskaper i fremtiden . Er svaret ja, så finnes det en løsning for norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
bj111
16.03.2020 kl 08:31 4721

Selvsagt skal en ha flyselskaper i fremtiden men mange av de vi ser i dag vil nok gå konkurs. De som hadde god økonomi før krisen klarer seg. Ikke så optimist som TS men han sitter vel tungt lastet i NAS og er like troverdig som Sissner.
Å redde et gjeldstynget selskap med mer lån er ikke noe luksusfellen bruker å gjøre. Eksemplene på flyselskaper som har gått konkurs er flere enn de som er reddet av en stat.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Altfor mye volatilitet. Meglerne kan ikke sitte å bedrive deiningssalg i hytt og gevær. Spesielt med redusert bemanning osv
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.03.2020 kl 08:45 4599

Det først innleg av rischioso i denne tråd redegøre meget godt for den generelle situation. Men jeg mener at der er et par faktorer som bør tages med ytterliger med ind i betragtning:

Staten obligationsfond
Regeringen peker på at det ska være Folketrygdfondet som administere denne obligationsfond. Folketrygdfondet ejer for øjeblikket litt over 10 mio aktier i NAS og størrestedelen av disse aktier er købt ind på kurs plus 40 NOK. Det vil da være helt idiotisk, hvis Folketrygdfondet giver nogle lånevilkår så Norwegian går fallit. Det vil blot øge tabene hele vejen rundt i det norske samfund.

Boeing kompensation
NAS står fortsat til at få en kompensation på estimeret 2,8 mia NOK (alene for 20219) og det tal bliver sikkert større nu fordi Max ska holde på bakken til et stykke ut i denne sommer. I tilleg har Schram oplyst at alle aspekter av kontrakten har været til vurdering. Det tyder på at order på de fremtidige fly også er genforhandlet. Med skifte fra vækst-startegi til lønsomhet-startegi peker alt på at orden bliver reduceret. Jeg tror ikke den bliver elimineret men blot reduceret. Dette betyder højest sandsynligt at der kommer nogen penge tilbage av de upfront betalinger som NAS har lavet tidligere. Min vurderinger er at en avtale kan ligge på rundt 4 mia NOK i værdi og der vil være 1,5 - 2 mia NOK i cash.

Kreditcardbetaling-innløsning
NAS har haft nesten 100 % bundet hos innløserne indtil flyvning. Hvis der kommer sikkerhet for at konkurs ikke er en reel mulighet lengere så ska innløsene også slippe pengene hurtigere. Der var 10 mia i fordringer ved utgangen av 2019 og størrstedelen er fordringer hos innløsene. Hvis disse penge bliver frigivet hjælper det meget på NAS arbejdskapital- og likviditetssituation.

Joint Venture
Det er i Q1 2020 at de første fly går avsted til det nye Joint Venture. Dette betyder helt sikkert også en forbederet situation for NAS.

Corona krisen
Der er ingen tvivl om at NAS har fald i antal passasger men relativt set til andre luftfartsselskaper ser det ud til at NAS har fløjet en del. Det er også mit indtryk at NAS har været en vigtigt aktør i den luftbroen mellem UK og USA da Trump valgt at lukke luftfarten mellem EU og USA. For øjeblikket flyver NAS også de store dreamliner ud i Europa for at hente Nordmenn hjem. Jeg tror derfor at NAS har sammenlignet med flere andre flyselskaper haft nogen aktivitet i de siste par uker. Men i de kommende uker bliver der nok stille.

Samlet set kan jeg ikke se andet end at NAS må få adgang til Statens obligationsfond. Dermed klare NAS sig igennem den akutte krise og vi skal ikke meget lengere frem i tiden før en Karlsen har nogle vigtigt værktøjer til at slå en hver tanke om konkurs i stykker.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Epona
16.03.2020 kl 09:04 4427

Takker for dine alltid nyttige og fine innlegg, EliotS 👍
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
vikingo
16.03.2020 kl 09:18 4307

Er det en mulighet at Joint Venture i Q1 også går i vasken pga denne situasjonen?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.03.2020 kl 10:30 4069

Nej - Joint Venturet kan ikke "gå i vasken". Der foreligger en underskrevet avtale fra 2019. Bemærk videre i denne sammenheng:

Aircraft deliveries into the JV will start from Q1 2020.

https://newsweb.oslobors.no/message/487647
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
vikingo
16.03.2020 kl 10:35 4024

Vil ikke USD/Nok også være gunstig for nas mtp Boeing kompensasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
EliotS
16.03.2020 kl 10:39 3978

vikingo - Absolut en god pointe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
suspekt
16.03.2020 kl 11:14 3840

Nas flyr vel ennå innenlands, samt noe på utland for å hente hjem folk. De er det vel staten som står for leie av fly, da tar de seg sikkert godt betalt. Nas vil greie seg, men i hvilken form det blir er jeg usikker på.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Lån betyr mere gjeld, så langsiktig hjelper ikke dette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.03.2020 kl 12:43 3576

Dere kan jo se dagens pressekonferanse fra stortinger selv, men mitt klare inntrykk var at de nå jobbet knallhardt for å kunne legge frem neste runde av tiltak på torsdag. Det ble også sagt at det var viktig å redde flybransjen og sentral infrastruktur. Tolker det slik som det kommer noe rettet mot flybransjen og eventuelt andre utsatte bransjer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Snibelsnabel
16.03.2020 kl 12:54 3493

Er det for seint på Torsdag? Svenskene slengte 300 milliarder på bordet idag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Får de lånt 5 milliarder fra staten, og samtidig satt en hedge på oljen ut 2021 er dette alene nok til å dekke lånet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Konvertere obligasjonene, fristill sikkerheten i disse til annet formål.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Ja, da ble det enighet på stortinget om krisepakkene og det viktigste av alt så ble det understreket at det ikke skulle stå på penger for å redde norske arbeidsplasser… ;)

Gjennom helgen ble det primært jobbet med å finne inntektsløsninger for ansatte, permiterte, sykemeldte og arbeidsledige.

På torsdag vil fordelingen til næringslivet bli avdekket - mao, om knappe 3 børsdager vet vi mer og i mellomtiden vil det nok bli volatilt med tilhørende muligheter hvor det er å forvente tidvise inndekkinger av short - Lykke Til … ;)

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/03/16/7507571/enighet-om-krisepakken-her-er-de-nye-tiltakene
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.03.2020 kl 13:28 3299

Kjos og Kise har satt i NAS i en håpløs situasjon med en gjeld på kr.58 milliarder. De har også hatt maks uflaks.
Jeg tviler på NAS står først i køen mht støtte fra staten.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Lever du under en stein?
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.03.2020 kl 13:30 3278

Nei ! Men jeg heter faktisk Stein he,he,he
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
omac
16.03.2020 kl 13:31 3269

Alle flyselskaper står påkanten av stupet nå uansett, enten reddes alle eller ingen. Ordner seg
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
hstray
16.03.2020 kl 13:33 3257

Relativt sikker på at det skjer noe med langdistanse satsningen til Nas og flåten som vil bli betydelig mindre etter dette.
Mitt tips er at langdistanse med alle alle dreamlinere blir solgt ut. 737 max bestillingen jobber de nok hardt med å terminere, begrense mest mulig
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

haha, morro :)

Men tenker NAS faktisk blir prioritert om man skal tolk Erna rett. Vi får se.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Det er en kjensgjerning og ingen hemmelighet verken for storting eller andre at NAS det siste året har gjennomført mange gode tiltak for å snu skuta og hadde ikke denne krisen kommet så ville man kunne ha startet å høste allerede i år - det er noe som selvsagt vil vektlegges sterkt og bidra til at man vil kunne se for seg et bærekraftig NAS etter krisen noe som er et naturlig krav for å kunne være kvalifisert for redningspakken.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Kina har nå startet den prosessen

The Civil Aviation Administration of China (CAAC) said it will provide subsidies to Chinese airlines and give additional funding for international flights.

https://www.bbc.com/news/business-51813483
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Selskapet har søkt staten om nødlån hvor de har presisert hvordan ståa kan komme til å bli og her kom handlingen for å understreke alvoret:

Norwegian to cancel 85 percent of its flights and temporarily layoff approximately 7,300 colleagues

https://newsweb.oslobors.no/message/498480

Ikke ulikt hva SAS nettopp gjorde:

https://insideflyer.no/na-sas-permitterer-90-av-sine-ansatte/

* Blir spennende på torsdag - kanskje før … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

RE - Nervepirrende. Må jo sitte med øynene klistret til skjerm og være klar til å agere.

* Gjør du det så er du garantert å bli fintet ut av shorterne …

Jeg ser det slik, om man har trua på en løsning så spiller det jo ingen rolle om man kjøper på 7, 9 eller 9nok for når en ordning foreligger så snakker vi om flere dobblinger - mao, ingen vits i å skulle prøve å trade ører på dette nivået hvor sannsynligheten er stor for at du ender opp med å springe etter … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
Søndre
16.03.2020 kl 14:54 2975

Alle flyselskaper er i trøbbel, også Lufthansa. Når dette er over, vet ingen. Staten Norge er ikke villig til å drive flyselskap, men Norge som land
må ha et transportsystem som fungerer.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Noen indikasjoner har vi jo - USA har stengt for flygninger fra EU rundt 3 uker til - selv ikke USA kan isolere seg i all evighet og med den uberegnelige Donald så kan en kontramelding komme når som helst … ;)

Når det kommer til Kina så har jo de så smått begynt å fungere igjen så ikke lenge før det skal sendes laks dit … ;)

Vi må ikke glemme at Norge og Norden er blant de siste i smittesirkelen så ting vil begynne å skje rundt om i verden mens vi ennå sitter i hjemmekarantene …:)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Høres ut som du snakker av erfaring. Takker for tips. Jeg holder.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare
bj111
16.03.2020 kl 17:33 2594

Rischiosio har erfaring men ikke med dette for det har ingen. Han er selvsagt inne i aksjen men litt for mange innlegg til at jeg tror han er helt komfortabel med det. Men har man tro på at staten redder NAS så er det selvsagt bare å kjøpe. Det blir i så fall med enda mer lån og med snart alle fly på bakken aå har en god t tid til å handle NAS selv etter en evt finansiering fra staten om den kommer. Jeg stoler ikke på at staten redder alle for snart står charter selskapene, hotellene, transport dvs buss og taxinæringen, butikker, forskjellig industri osv å banker på statskassen. Reddes alle så går vi inn i et nytt samfunn som vi ikke har sett siden før Gro kom inn på 80 tallet. Staten blir en kjempeaktør.
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

bj111,

erfaringen gikk nok på noe annet enn selve Corona forløpet ... :)

Når det er sagt så kollapset det over dammen hvor også trekløveret FRO, SDRL og BORR gikk ned i knestående - Asia futures peker sterkt ned og det samme gjør olja så ikke noe drahjelp å se så langt for OSE i morgen - i alle fall ikke fra start ...
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare

Da er ryktene i gang og at staten kjøper aksjer vil jo være det aller enkleste da et slikt eierskap i motsetning til lån vi gi et kortvarig eierskap noe som også passer staten best - å være short i disse tider er å anse som selvmord...;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:01 Du må logge inn for å svare