FRO: Kollaps i oljeprisen - fest i tankmarkedet


CORONAVIRUS:
KOLLAPS I OLJEPRISEN – MEN FEST I TANKMARKEDET:

Coronaviruset var direkte årsak til at stortankfesten innen oljetransport fikk en bråstopp i januar og februar. Nå ser det ut til at det samme viruset er indirekte årsak til tankfesten våkner til liv, samtidig som oljeprisen har kollapset.

KORT TILBAKEBLIKK: I forbindelse med siste OPEC+ møte, så mislyktes Saudi Arabia med å få Russland med på en avtale om å redusere oljeproduksjonen med 1,5 millioner fat pr. dag. En plausibel årsak synes å være at Russland ikke ønsker å miste markedsandeler til skiferoljeprodusentene i USA.

Mangel på enighet resulterte i at Saudi Arabia valgte å sette hele OPEC/OPEC+ samarbeidet ut av spill. Dette medfører at de øker oljeproduksjonen fra 9,7 til 13 millioner fat pr. døgn, samtidig som de lover 20% rabatt på eksport til strategiske partnere (eksempelvis USA).

Saudi Arabias opptreden har medført at andre OPEC-land også har varslet økt produksjon, samtidig som Russland har sagt at de har mulighet til å øke kapasiteten med 500.000 fat i døgnet.

KONSEKVENS: Vi har dermed havnet i en situasjon hvor coronaviruset har medført at det globale oljeforbruket har stupt, samtidig som den globale oljetilførselen om kort tid vil nå astronomiske høyder. Oljeproduksjonen vil være i sterk ubalanse.


TANKRATENE TIL HIMMELS:

Den siste uken har tankratene steget fra 30.000 dollar dagen til over 200.000 dollar dagen, noe som blant annet skyldes at ulike aktører har «støvsugd» markedet for tilgjengelige VLCCer (Very Large Crude Carriers). Mange ønsker åpenbart å sikre seg fremtidige oljeleveranser til gunstige priser.

Siden det er begrenset mulighet for lagring av olje på land, så må mye av overskuddsoljen lagres på tankskip til sjøs, samtidig som økt "contango-posisjonering" i forhold til den lave oljeprisen, også bidrar til å binde opp ledig VLCC kapasitet.

SPØRSMÅL: Hvor lenge vil tankratene være høye?

For Russland og Saudi Arabia handler priskrigen om å opprettholde markedsandeler i en verden hvor oljeforbruket i løpet av noe få uker er blitt drastisk redusert. Det er derfor all grunn til å anta at priskrigen (paradoksalt nok) vil vedvare så lenge coronaviruset herjer med verden.

Man kan lett få det inntrykk at målet med priskrigen er å skvise skiferprodusentene i USA, da disse har betydelig høyere produksjonskostnader sammenliknet med Saudi Arabia og Russland. Det som forkludrer en slik forklaring er at Saudi Arabia samtidig varslet at de vil gi 20% rabatt på oljeeksport til sine strategiske partnere (eksempelvis USA).

En alternativ tolkning kan være at Saudi Arabia og USA har inngått en avtale, hvor målet er at de i fellesskap opprettholder sine markedsandeler på bekostning av Russland. Før jeg belyser dette, vil jeg først si litt om hva jeg tenker er motivasjonen for et slikt scenario:

Geopolitisk har Saudi Arabia alltid vært nært knyttet til USA – og det er ingen tilfeldighet at Saudi Arabia var det første landet Trump besøkte etter han ble president. De siste årene har det imidlertid dannet seg et inntrykk av at Saudi Arabia har etablert et tett forhold til Russland gjennom OPEC+ samarbeidet. Geopolitisk er imidlertid Russland mye nærmere knyttet til Iran, som på sin side er erkefienden til Saudi Arabia og USA.

Regimet i Saudi Arabia er svært avhengig av høye oljeinntekter for å opprettholde nødvendig legitimitet og indre ro. Landet er preget av indre rivalisering, og det er kun en uke siden det kom meldinger om kuppforsøk – og flere nære familiemedlemmer til den allmektige kronprinsen ble arrestert.

Dernest: Trump har nylig offentliggjort at han nå skal fylle USAs strategiske oljelagre med billig olje. Det er all grunn til å anta at «den billige oljen» han her refererer til er den rabatterte oljen fra Saudi Arabia.

MULIGE KONSEKVENSER: USA har nylig inngått en handelsavtale med Kina, hvor Kina forplikter seg til (blant annet) å kjøpe store mengder amerikansk produsert olje til markedspris. Et mulig scenario er derfor at USA importerer en stor mengde rabattert olje fra Saudi Arabia, samtidig som USA eksporterer en stor mengde olje til Kina til ordinær markedspris. Et slikt scenario vil utvilsomt medføre lange seilingsdistanser, noe som vil legge ytterligere press på VLCC ratene.

Det må avslutningsvis tilføyes at de nye IMO-reglene (IMO2020) har resultert i at store deler av verdens VLCCer vil være ute av markedet på ulike tidspunkt, grunnet scrubber-innstallering.


https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/03/13/7507274/usa-vil-fylle-opp-oljelagre

Her er kortversjonen:

Coronaviruset har medført at det globale oljeforbruket har blitt drastisk redusert, samtidig som den globale oljetilførselen er i ferd med å nå astronomiske høyder. All grunn til å anta at de høye VLCC ratene vil bestå så lenge oljepriskrigen vedvarer – og oljepriskrigen vil vedvare så lenge coronaviruset resulterer i nedstenging store økonomier.

Det er børskrakk. Mange med tap i andre aksjer må selge det de kan. 90% taper penger i disse dager og få har cash til å kjøpe fundamentalt billige aksjer. De som har det bør prise seg lykkelig. Så lenge det blir astronomiske utbytter de neste kvartalene er det ett fett for meg om kursen blir liggende lav.
Null
16.03.2020 kl 11:22 7994

Festen er vel ikke så stor akkurat nå
Det kan vel hende man skal se hva man skal sammelingne med

Det kunne vært mye verre. Den kunne jo falt til kostpris, eller under :) Er spennende tider på børs og gleder meg til utbytte :)
Keneid
16.03.2020 kl 12:46 7520

Festen er der og raterekorder rundt hjørnet. At fro faller pladask med børsen på enkelt dager er ikke så uvanlig. Tipper den henter seg inn igjen på slutten av dagen. Interessant å se på hva som skjer i usa om noen timer. Men jeg håper at ratefesten pågår når børsene og markedene snur. Da vil nok denne med flere skytes opp med rakettfart.

Har du link til pretrade for tankaksjer?
Reserven
16.03.2020 kl 14:30 6947

Anbefaler disse:
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/fro
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/nat
Nær sanntid, oppdateres automatisk hvert minutt. Eller oppdater selv med F5.

Redigert 16.03.2020 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
Aramis
16.03.2020 kl 15:09 6619


Finansavisen skriver om mulig VERDENSREKORD i tankrater! Likevel stuper tankaksjer i takt med resten av aksjene på OSE.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/03/16/7507722/verdensrekord-i-tank

Sa2ri
16.03.2020 kl 15:42 6437

Ny slutning rapportert til WS 220. Det blir $314’ per dag incl idle days / $277’ per dag excl idle days.

FRO er et åpenbart valg i disse dager. Gratulerer til dere som er inne. På Hegnarforum er det taperaksjene det skrives mest om... Slik som NAS. Utveien i NAS er jo mer gjeld, gjeldskonvertering til egenkapital er slettes ikke utenkelig samt mulig en emisjon på toppen OG det skal folk ha?
Falco1
16.03.2020 kl 16:07 6278

Blir syke utbytter her. Markedet har nødt til og se dette . Tidsspørsmål før det exploderer oppover.
Redigert 16.03.2020 kl 16:08 Du må logge inn for å svare

Nå fikk jeg jammen kjøpt FRO i USA til 82. Det er så man må klype seg i armen.

FRO faller mye mer enn alle andre i USA. Har det kommet noe selskapsspesifikt eller er det fordi de har steget mer tidligere? 77 kr nå. Her er lærdommen at ingenting er så billig at det ikke kan bli billigere i disse dager.
Redigert 16.03.2020 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
16.03.2020 kl 19:13 5483

Fra Twitter:

"Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
·
8m
Most significant #oil #tanker spot movements today:

#VLCC +5% to $262k/d
#Suezmax +2% to $118k/d
#MR +22% to $24k/d

#shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP"

Og likevel raser FRO og andre tankaksjer over 20%
Null
16.03.2020 kl 19:30 5294

ikke så bra det som skjer i USA nå for FRO

7,48
▼ 1,89 (20,17%) med USD på 10,24 så er vel fro usa nå på 77 ned ca 11 % i forhold til OSE Slutt
Kan bli en morsom dag i morgen også

Da ble det veldig mye mer FRO-aksjer enn jeg hadde planlagt

En aktør har bygget opp en stor short posisjon nå i mars. 3,4 millioner aksjer short pr 12.mars... Skulle ikke forundre meg om den aktøren fortsetter å selge nå på fredag og i dag...


Active positions
CSV JSON
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
QVT FINANCIAL LP 3 379 061 1,71% 12.03.2020
SUM 3 379 061 1,71%
Redigert 16.03.2020 kl 19:40 Du må logge inn for å svare

da kan man lure på hva han tenker på
Gnesdam
16.03.2020 kl 20:01 5030

Lige nu er der panik. Undrer mig, at fro får tæsk i US, men måske er der lige nu “deflation” i aktier: hvorfor købe i dag, hvad du kan få billigere i morgen? Men hvis SA og Rusland ikke laver en ny aftale, så tænker jeg, at værdierne i fro vil komme frem. Men lige nu er der panik.

Det er fristende å kjøpe mer tankaksjer på disse nivåene, men det er alltid en risiko for en plutselig og uventet avtale mellom SA og Russland, selv om jeg tror den er liten. En måte å sikre seg noe er å kjøpe olje på nivåer under 30USD. Jeg gjør det og tar derfor sjansen på å sitte tyngre i tank enn jeg ellers hadde våget.
Klimbull
17.03.2020 kl 13:21 4181

Har kun ett begrenset antall FRO selv. Har kjøpt AVANCE i dag så får vi se om bunnen har kommet for denne gang.
Flipper
17.03.2020 kl 13:24 4144

Dette kan bli farlig for shortere, alt etter hvordan det hådteres :

Må nåværende shorts dekkes inn på 3 dager ? Da blir ikke morro
og sitte short.

Frankrike har forbudt shortsalg,

Kilde Finansavisen
Redigert 17.03.2020 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Falco1
17.03.2020 kl 13:34 4079

Alltid risiko men ser langt fra ut som de blir enige på en stund. Uansett er snart Q2 reddet og vi vil få et klekkelig utbytte der også. Da blir det to kvartaler med veldig høye utbytter.
Redigert 17.03.2020 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
freetexx
17.03.2020 kl 13:37 4049

Dere tror vel ikke selv på disse ratene over tid? Dere forstår hvorfor de leier inn båter for å fylle disse med billig olje??
Når de er fylt med billig olje, så ønsker de oljeprisen opp, slik at olje kan selges dyrt. Hvis ikke så lønner det seg ikke å sitte på svindyre båter

jeg tror det varer ihvertfall et par måneder. derfor kjøper jeg olje som jeg får en gevinst på som dekker deler av tapet hvis det mot formodning kommer en avtale i morgen. de som kjøper billig olje og lagrer i skip har vel allerede solgt den på kontrakter noen måneder fram i tid til høyere pris. tror ikke de sitter og gambler på en prisoppgang og selger på spotpris.
Redigert 17.03.2020 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Falco1
17.03.2020 kl 13:43 3978

Vi har snart dekket inn et nydelig Q2 med sky høye rater og det holder i massevis for meg.
petrol
17.03.2020 kl 13:52 3925

Fra E24:
Mens børsene verden over raser, mens oljeprisen kryper seg ned på 20-tallet, og mens det mer eller mindre er krise over hele fjøla, kommer Herbjørn Hansson fra Nordic American Tankers (NAT) med en gladmelding til sine aksjonærer:

– Kjære aksjonærer. Vi får spørsmål om tilstanden i tankmarkedet, som er den sterkeste vi har sett på flere tiår, skriver Hansson i meldingen.
petrol
17.03.2020 kl 13:57 3873

HH sier videre at de tror at den sterke fasen av tankmarkedet kan vare i ganske lang tid.

"Det inkluderer neste år. Vår beskrivelse av fremtiden er selvfølgelig ikke et løfte, men det er en indikasjon på hvordan saken står på dette tidspunktet slik vi ser det, ifølge meldingen."
habbiten
17.03.2020 kl 13:59 3840

Dette varer nok mellom et par måneder og noen år 😉