FRO: Kollaps i oljeprisen - fest i tankmarkedet

Slettet bruker
FRO 16.03.2020 kl 07:44 16721

CORONAVIRUS:
KOLLAPS I OLJEPRISEN – MEN FEST I TANKMARKEDET:

Coronaviruset var direkte årsak til at stortankfesten innen oljetransport fikk en bråstopp i januar og februar. Nå ser det ut til at det samme viruset er indirekte årsak til tankfesten våkner til liv, samtidig som oljeprisen har kollapset.

KORT TILBAKEBLIKK: I forbindelse med siste OPEC+ møte, så mislyktes Saudi Arabia med å få Russland med på en avtale om å redusere oljeproduksjonen med 1,5 millioner fat pr. dag. En plausibel årsak synes å være at Russland ikke ønsker å miste markedsandeler til skiferoljeprodusentene i USA.

Mangel på enighet resulterte i at Saudi Arabia valgte å sette hele OPEC/OPEC+ samarbeidet ut av spill. Dette medfører at de øker oljeproduksjonen fra 9,7 til 13 millioner fat pr. døgn, samtidig som de lover 20% rabatt på eksport til strategiske partnere (eksempelvis USA).

Saudi Arabias opptreden har medført at andre OPEC-land også har varslet økt produksjon, samtidig som Russland har sagt at de har mulighet til å øke kapasiteten med 500.000 fat i døgnet.

KONSEKVENS: Vi har dermed havnet i en situasjon hvor coronaviruset har medført at det globale oljeforbruket har stupt, samtidig som den globale oljetilførselen om kort tid vil nå astronomiske høyder. Oljeproduksjonen vil være i sterk ubalanse.


TANKRATENE TIL HIMMELS:

Den siste uken har tankratene steget fra 30.000 dollar dagen til over 200.000 dollar dagen, noe som blant annet skyldes at ulike aktører har «støvsugd» markedet for tilgjengelige VLCCer (Very Large Crude Carriers). Mange ønsker åpenbart å sikre seg fremtidige oljeleveranser til gunstige priser.

Siden det er begrenset mulighet for lagring av olje på land, så må mye av overskuddsoljen lagres på tankskip til sjøs, samtidig som økt "contango-posisjonering" i forhold til den lave oljeprisen, også bidrar til å binde opp ledig VLCC kapasitet.

SPØRSMÅL: Hvor lenge vil tankratene være høye?

For Russland og Saudi Arabia handler priskrigen om å opprettholde markedsandeler i en verden hvor oljeforbruket i løpet av noe få uker er blitt drastisk redusert. Det er derfor all grunn til å anta at priskrigen (paradoksalt nok) vil vedvare så lenge coronaviruset herjer med verden.

Man kan lett få det inntrykk at målet med priskrigen er å skvise skiferprodusentene i USA, da disse har betydelig høyere produksjonskostnader sammenliknet med Saudi Arabia og Russland. Det som forkludrer en slik forklaring er at Saudi Arabia samtidig varslet at de vil gi 20% rabatt på oljeeksport til sine strategiske partnere (eksempelvis USA).

En alternativ tolkning kan være at Saudi Arabia og USA har inngått en avtale, hvor målet er at de i fellesskap opprettholder sine markedsandeler på bekostning av Russland. Før jeg belyser dette, vil jeg først si litt om hva jeg tenker er motivasjonen for et slikt scenario:

Geopolitisk har Saudi Arabia alltid vært nært knyttet til USA – og det er ingen tilfeldighet at Saudi Arabia var det første landet Trump besøkte etter han ble president. De siste årene har det imidlertid dannet seg et inntrykk av at Saudi Arabia har etablert et tett forhold til Russland gjennom OPEC+ samarbeidet. Geopolitisk er imidlertid Russland mye nærmere knyttet til Iran, som på sin side er erkefienden til Saudi Arabia og USA.

Regimet i Saudi Arabia er svært avhengig av høye oljeinntekter for å opprettholde nødvendig legitimitet og indre ro. Landet er preget av indre rivalisering, og det er kun en uke siden det kom meldinger om kuppforsøk – og flere nære familiemedlemmer til den allmektige kronprinsen ble arrestert.

Dernest: Trump har nylig offentliggjort at han nå skal fylle USAs strategiske oljelagre med billig olje. Det er all grunn til å anta at «den billige oljen» han her refererer til er den rabatterte oljen fra Saudi Arabia.

MULIGE KONSEKVENSER: USA har nylig inngått en handelsavtale med Kina, hvor Kina forplikter seg til (blant annet) å kjøpe store mengder amerikansk produsert olje til markedspris. Et mulig scenario er derfor at USA importerer en stor mengde rabattert olje fra Saudi Arabia, samtidig som USA eksporterer en stor mengde olje til Kina til ordinær markedspris. Et slikt scenario vil utvilsomt medføre lange seilingsdistanser, noe som vil legge ytterligere press på VLCC ratene.

Det må avslutningsvis tilføyes at de nye IMO-reglene (IMO2020) har resultert i at store deler av verdens VLCCer vil være ute av markedet på ulike tidspunkt, grunnet scrubber-innstallering.


https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/03/13/7507274/usa-vil-fylle-opp-oljelagre
Redigert 21.01.2021 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
golf`ern
17.03.2020 kl 14:13 6236

Alt høres lovende ut, men kan noen forklare hvorfor
FRO er ned 6% i dag....
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 14:19 6202

Ser ihvertfall ikke ut som det blir noe enighet på en stund.

Bloomberg melder at Saudi-Arabia vil øke oljeeksporten til rekordhøye 10 millioner fat pr. dag fra mai.

– Saudi-Arabia vil utnytte gass produsert fra Fadhili-anlegget til å kompensere for rundt 250.000 fat pr dag med innenlandsk oljekonsum, som vil gjøre det mulig for kongedømmet å øke råoljeeksporten i løpet av de kommende få månedene til å overgår ti millioner fat pr dag, sier en ikke-navngitt person i energidepartementet i Saudi-Arabia.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/03/17/7508145/saudi-arabia-nyhet-sender-oljeprisen-ned
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 14:26 6156

Tror nok denne krigen skal pågå ganske lenge før partene møtes til nye samtaler. Spørsmålet nå er på hvilket tidspunkt og prisnivå contango posisjonering er mest optimalt?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Nexa
17.03.2020 kl 14:54 6067

Med dagrater på 60.000 USD for lagring koster det ca 6 USD pr. fat å lagre på en 280.000 tonner i 6 måneder som er den kontrakten det vises til. Brent futures nå ligger på 36 USD for levering i oktober. Brent er nå ca. 30 USD. Arabian light fra Saudi Arabia selges nå for ca 20 USD pr. fat. Markedet svømmer over av olje. Raffineriene har begrenset lagringskapasitet. Også Kina og andre importører har begrenset lagringskapasitet. Blir olje etterspørselen 5% lavere enn tilbudssiden de neste 6 månedene trengs det 360 VLCC til lagring.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 15:31 5913

Er ikke snakk om å ønske oljeprisen opp senere, men å leie båter for å lagre olje ALLEREDE solgt til FASTPRIS noen måneder frem i tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
golf`ern
17.03.2020 kl 15:58 5737

Er det virkelig ingen som kan forklare en amatør som meg hvorfor
fallet i FRO er så voldsomt, til tross for skyhøye rater.
Er fremdeles i +, men nedgangen irriterer...
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
17.03.2020 kl 16:01 5713

Litt over en million aksjer ble shortet i går også. Denne gangen av PDT Partners:

Active positions
CSV JSON
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
PDT PARTNERS, LLC 1 025 177 0,51% 16.03.2020
QVT FINANCIAL LP 3 379 061 1,71% 12.03.2020
SUM 4 404 238 2,22%
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
toffen4
17.03.2020 kl 16:04 5737

Er merkelig rart ikke olje prisen synker mer enn den gjør i dag også! Men ingen har jo svaret på noe nå til dags..
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Scooby Doo
17.03.2020 kl 16:52 5720

Helt uforståelig for meg også. Har begrenset kunnskap om dette markedet men i normal business ville økte rater og stor etterspørsel etter lagring gi positivt utslag. Enorm etterhandel i dag også, noen som selger aksjen ned?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Klimbull
17.03.2020 kl 16:54 5701

DHT og NAT rykker til 10% på NYSE. FRO henger etter, men hvis medier dekker tankfesten kan den fort dra på.

Top Ranked Income Stocks to Buy for March 17th : Frontline er Zacks #1
https://www.zacks.com/commentary/818477/top-ranked-income-stocks-to-buy-for-march-17th?art_rec=quote-stock_overview-zacks_news-ID02-txt-818477
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.03.2020 kl 16:56 5682

Produksjonskuttene varer til slutten av mars mener jeg. Så per idag er det priset inn fremtidig økt tilbud, og nåværende redusert etterspørsel pga corona.

Aner markedet en mulighet for demping av konflikt før april? Frykter markedet nedstenging av oljefelt og lavere produksjon?

Som regel ligger markedet langt foran oss, så vi skal alle trå forsiktig her.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
habbiten
17.03.2020 kl 17:30 5519

Mange andre selskaper er nå så billig at investorer kan tenkes å selge fro for å få noe annet billigere. Alt henger sammen
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Computum
17.03.2020 kl 17:33 5500

"NAT rykker til 10%"

Men NAT er ned 43% siden nyttår mot FRO som "bare" er ned 28%.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Klimbull
17.03.2020 kl 17:39 5442

DHT gikk også 15% fra bunnen som var ca. når OSE stengte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
brass1
17.03.2020 kl 17:42 5417

Nå uttalte de i dag fra Saudi Arabia at de er komfortable med oljeprisen mellom 25 og 30 dollar, og at de ikke har noen planer om å redusere oljeproduksjonen, tvert om, de har planer om å øke til 13 millioner fat pr dag i april, noe som er produksjonsrekord, OG de vil EKSPORTERE 10 millioner fat pr dag i mai, noe som vil være eksport rekord.
Så de teoriene du kaster ut er bare svada og minner faktisk om en annen på forumet som slenger om seg med løse påstander/meninger uten gehalt.

Russland uttalte i går, og gjentok det de har sagt tidligere, at de øker produksjonen betraktelig, de har ingen planer om noen snarlige samtaler med SA, og at de også lever godt med priser midt på 20 tallet. Så konflikten ser IKKE ut til å få noen snarlig løsning, OG dette burde tale for mye frakt og høye rater, bl.a for FRO.

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/03/17/7508145/saudi-arabia-nyhet-sender-oljeprisen-ned
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Black Peter
17.03.2020 kl 17:54 5338

Dette er vel koordinert, er vel USA skifer som må tape dette spillet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
brass1
17.03.2020 kl 18:11 5250

Ser at trenden i dag igjen er rett ned i USA, forstår det bare ikke.....
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.03.2020 kl 18:19 5193

Jeg minner om noen på forumet? Oi, spennende.
Jeg er bare meg selv.
Poenget er at markedet kaster tankaksjer fra seg, og du tror det er tilfeldig når halve børsen går i grønt 😂

Jeg lufter altså scenarier som kan være hvorfor markedet ligger langt foran deg i beregningen. Det kan være helt feil, men det er noe å tenke over:)

Opec har mange ganger på magisk vis kommet til enighet før. Det skjer neppe denne gangen, men ta markedets bevegelser seriøst. Lykke til.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
17.03.2020 kl 18:20 5180

Og ikke kjøp aksjer du ikke forstår, det ender aldri godt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2020 kl 18:29 5108

Kan det være at de som shorter bruker det som en hedge mot kjøp i andre tankaksjer som har falt enda mer enn FRO? Jeg har selv gjort det i liten skala tidligere. Hvis de shorter FRO uten å være eksponert long i andre tankaksjer må det være ekstremt risikabelt. Av alle bransjer man kan shorte i disse dager, må det jo være galematias å velge en som beviselig tjener mer penger enn noensinne, samtidig som kursene er langt lavere enn for få måneder siden.

Min egen måte å hedge på er å fylle opp med oljekontrakter på kurser godt under $30. Kommer det en avtale mellom Russland og SA skal vi ihvertfall over 40, selv om koronakrisen består. I tillegg shorter jeg Dow Jones på bearrallyene som i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
17.03.2020 kl 18:34 5054

Noen nylige slutninger å rapportere ? Er spendt på videre utvikling.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
aquamann
17.03.2020 kl 19:12 4873

VLCC 270’ AG-FE: $257.300
Suezmax 130’ WAF-UKC: $142.100
Aframax 70’ CAR-USG: $48.200
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 19:39 4693

Som man ser i dag kan NAT aksjonærene få dobbelt utbytte og kan garantere at Fro ikke er dårligere enn dette. Så ja vi kan få eventyrlige utbytter fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
17.03.2020 kl 19:58 4571

Ikke lett å skjønne svingningene om dagen. Plutselig tar den av selv om børsen snudde ned fra intradagtoppen. Steg fra 7,4 til over 7,9 på under en time.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
oppturen
17.03.2020 kl 20:26 4404

Ratene er jo 4-5 ganger høyere enn i Q4 2019.

Må jo bli helt sinnsykt utbytte. Utbytte på $0,4 i Q4 og nå er ratene 4-5 ganger høyere ?? Blir folk tvunget til å selge for å dekke tap i andre papirer ?

På disse ratene burde jo kursen vært langt over 200
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 20:29 4367

Mulig det hvem vet. Men en ting er sikkert Q1 og Q2 blir helt knall når det gjelder utbytte så får kursen leve sitt eget liv enn så lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 20:36 4309

Ja. Kursen kommer opp til 200. Jeg regnet ut her at utbyttet fort kan passere 66 kr pr år. Og da vil en kurs på 200 gi over 30 prosent avkastning.
Om ikke lenge er kursen over 100, før den stiger videre. Nå holdes den nede av børsen generelt. Men det er ikke lenge til andre (som er i andre aksjer) reiser over til FRO. De som kommer inn nå, vil jo få et utbytte på utrolige 80 prosent.
Jeg må le av de som velger å selge seg ut nå. Har dere ikke skjønt noen ting? Det finnes ingen andre aksjer med slike astronomiske utbytter.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
alan
17.03.2020 kl 22:36 3877

Kursen vil ikke følge de høye ratene men det vil den før eller senere.
Eller som ikke ukjente Warren Buffet formulerer det: If a business does well, the stock eventually follows.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
habbiten
17.03.2020 kl 22:48 3801

Jeg synes det er helt fint at kursen er lav så kan jeg kjøpe flere billige aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
oppturen
17.03.2020 kl 23:18 3663

Så gjennom Q4, over 80% av flåte kapasiteten var booket for Q1 og det på rater langt over Q4. Så den rate nedgangen som var i Februar har trolig hatt liten/ingen innvirkning på Frontline.
De kontraktene som blir skrevet nå i Mars må jo være på eventyrpriser.
Ved Q4 presentasjonen estimeres det utbytte på $0,8 for Q1. Tipper Fredriksen vil ha ut mye penger til å investere og øker dette til maks. Kan det bli $1-1,5 for Q1?
Fortsetter dagens rater kan det bli $2-3 for Q2.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 23:30 3610

Keep on dreaming!
Fredriksen trenger ikke penger, har nærmere 40 milliarder i cash.

Ble det i 2019-Q4 presentasjonen antydet $0,8 i utbytte for 2020-Q1, blir det omtrent det. Kan ikke ta penger fra Q2 for å øke utbyttet for Q1. (Og isåfall blir det desto mindre for Q2.)

Utbyttet for Q2 vil neppe overstige $1,80.

Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
oppturen
18.03.2020 kl 00:03 3504

Estimatene for Q1 er:
Tar utgangspunkt i dagrater på $90.000 , $72.000 og $36.000
Ratene nå er langt over det dobbelte.

Tar ikke fra Q2 , men putter mindre i «banken»
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 00:41 3430

Sånn som situasjonen er nå, og med mer usikker fremtid, putter man ikke mindre i banken, heller mer. Siste tids høyere rater er i bestefall for 1/6 av Q1, og bare for de få av skipene som "tilfeldigvis" nå er ledige for nye VC oppdrag. En del av FRO flåten går på TC.

Siste tids høye rater er så langt for maks første halvdel av Q2, og igjen bare for de skipene som "tilfeldigvis" nå er ledige for nye VC oppdrag. Andre halvdel av Q2 er ukjent terreng.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 01:06 3378

2019-Q4:  https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/66d4a07d-fcb6-45bb-99dc-200ae94940b5
Side 7
Basic earnings per share = $0.60
Dividend per share = $0.40
Gir utbetalingsandel av EPS = 66,67% (2/3).

I følge side 3 er netto-ratene (fratrukket CBE) i 2020-Q1 røft nesten det dobbelte av i 2019-Q4. Gir EPS ≈ $1.20.

Skal utbyttet dobles fra 2019-Q4 til 2020-Q1, blir utbetalingsandelen av 2020-Q1 EPS også ca 2/3. Enkel matematikk sier da at det er umulig å nesten doble utbyttet, slik du antyder, ved å putte mindre i «banken».

$1,00 i utbytte, tilsvarer utbetalingsandel av EPS = 83,3%.

Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Longs
18.03.2020 kl 10:38 2832

Noen som kan forklare nedgangen? Ser det er noen shortposisjoner på gang, men det trengs virkelig finansielle baller for å shorte FRO i dagens tankmarked.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
oppturen
18.03.2020 kl 10:49 2783

Du regner jo selv ut EPS til $1,2 for Q1.
Jeg antyder utbytte i intervall $1 til $1,5 for Q1.
Er det så urealistisk ?
Er det gitt at en «holder igjen» prosentvis og ikke et beløp?
Setter man $0,2 i «banken» som i Q4, og har EPS på 1,2 får en dividend på 1 ( altså innenfor mitt intervall)
Jeg tenker ned den rateoppfangen som har vært kan EPS for Q1 lett bli 1,5 da kan dividend bli 1,3 ( i øvre del av mitt anslag)

Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
ziik
18.03.2020 kl 10:56 2725

Håper virkelig det er shorterene som gruser kursen nå og at de kjapt kjøper tilbake. Passer bra med at de gjør det nå som dnb kom med en mindre oppløftende melding ang tank og rater imorges.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
habbiten
18.03.2020 kl 10:58 2696

Tror du må se 2019 under ett for en mer korrekt utbetalingsgrad.
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Longs
18.03.2020 kl 11:08 2628

Fikk jeg ikke med meg. Har du link til melding?
Redigert 20.01.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare