NAS post-corona


Med oljeprisen på disse nivåene vil NAS ta innersvingen på samtlige konkurenter når folk begynner å fly igjen om en måneds tid. Innen skoleferiene starter om 3 måneder er nok mye normalisert igjen. Se på Kina.

Den nyeste flyflåten + lavest nivå av fuelhedge = Make NAS great again!

Det gjelder bare å komme over likviditetskneika og regjeringen har sagt de kommer til å støtte! I tillegg til Boeing-kompensasjon som kommer hvert øyeblikk.

Kjos må vel også ha hatt noen triggere i tankene når de tok det veddemålet på 200 mnok.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
CC
16.03.2020 kl 13:40 4148

Kjos er dårlig lead hvis du skal tjene penger.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 13:42 4116

Fins det virkelig folk som trur at NAS skal overleve?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Habub
16.03.2020 kl 13:50 4067

Tja Nofilter, hvis ikke din skatte-procent skal stige til 65% så må du hellere håbe det da!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 13:56 4016

Selvfølgelig håper eg på at de overlever. Men eg syns det er veldig rart at folk trur at et selskap som la an til å gå konkurs før korona-utbruddet, mirakuløst skal overleve no?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Selskapet guidet overskudd i 2020 før korona.
Har også lest på forumet at Nas skal gå konk. Hver eneste dag siste år.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 14:05 3939

Ja visst du trur på det, så må du berre invistere :)

Personlig trur eg dei kunne fått til et overskudd om absolutt alt hadde gått på skinner (MAX flåten, dreamliner-motorer, bra fyllingsgrad og flyvninger over russland) Men personlig trur eg heller ikkje at alt hadde kommet til å gå på skinner uansett. Og så fikk vi korona-viruset slengt over oss..
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Vanskelig å planlegge når utstyret du skal bruke ikke funker. Men det burde vel Nas vite eller??
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 15:30 3675

Det er uansett ikkje bra for bunnlinja uansett korleis du vinkler det. Og med stans i inntekter, nesten 60mrd i gjeld, tom kasse, så ser det vel ikkje så bra ut pr dags dato. Eller?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Kan være enig i at det ser helt jævlig ut for de fleste selskaper. Store og små.
Men så er det engang slik at verden må gå videre.!
At du roper konkurs i disse tider er patetisk.
At du i det hele tatt nevner bunnlinje nå er skremmende og vitner om veldig skitne briller
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
vikingo
16.03.2020 kl 15:38 3602

Aksjer prises etter forventninger om fremtiden. Mye spennende er på gang i NAS og mye vil skje de neste månedene. Fint om regjeringen sender ut en liten håndsrekning ifm hosteviruset.

Når er det FAA skal godkjenne Max-flyene igjen? Er det noen dato?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 15:43 3566

Er ikkje dette et forum hvor man diskuterer investeringer? Som sagt, eg håper ikkje det skjer, men da trenger det nok hjelp.

Har ikkje ropt det eine eller det andre, berre savner litt realitetsbasert diskusjon. Man må kunne tåle å diskutere selv når ting går nedover
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 15:44 3550

Ja vi får håpe regjeringen tar ansvar. De testflyr Max'ene nå, så kanskje det er lov å håpe til høsten?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Habub
16.03.2020 kl 15:49 3512

Tror folk her virkelig at deres Mastercard er overtrukket med 50 milliarder?

Der findes altså masser af værdier i NAS, skal vi ikke prøve at synliggøre dem i stedet, mange af de milliarder er lån til fly som repræsenterer en kæmpe værdi. Maxen kommer så småt på vingerne indenfor de næste måneder, MANGE vil gerne bytte deres Ng ud for en MAX som iøvrigt bliver det sikreste fly nogensinde fremstillet når det bliver sluppet.

Hvis man som udgangspunkt går ud fra at man aflyser, sælger eller leverer de fly tilbage som IKKE er tvingenes nødvendig for at opretholde en sund operation så er gælden definitivt peanuts i forhold til det som igen og igen bliver omtalt her på forum.

Her er et par indspark omkring assets i firmaet.

NAS råder over adskillige ctots (airport slots) og de er dyre.

NAS råder og ejer et antal fly, mener 18 eller 19 ringer en klokke, MEN er IKKE sikker. Hvis det er sandt er det omkring 15 mill usd per fly, kalkylen siger omkring 12,5 mill i 2025 så 15 mill er ikke helt off. Det svarer til 270 mill usd, det er alligevel også en slags penge. Flyene kan sælges eller sælges og leases tilbage.

NAS bonus-system kan være en ganske givtig foretning.

NAS Loung Haul har definitivt en større værdi, både som brand men især omkring fly-flåden.

NAS MAX-ordre eller aflysning af denne.

Kinesisk J.V.

Reservedels-lager (ganske omfattende) de koster gerne op mod 1 til 2 milliarder.

Refusion af MAX tabet fra Boeing.

Fortsæt endelig rækken selv. Fakta er blot at rigtig mange ikke tager disse faktorer ind i ligningen når i omtaler NAS, der findes efter flere skribenters mening INGEN værdier overhovedet i firmaet og det er et håbløst projekt.

INTET kunne være mere feil..!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

les ditt første innlegg i tråden, så skjønner du.
Eller vent litt, tror ikke du skjønner noenting.
Uansett lykke til med dine investeringer!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Yup. Lastet opp en god del aksjer på 7.3 i dag.
Jeg ser at Sissener er desesperate etter å få Norwegian konkurs. Hva tjener han på det! Så klart han shorter og har som veddemål emisjon på 1-5 tallet.

På den andre siden, er han også obligasjonseier. "Double face" vil uansett tjene på at Nas går konkurs. Og mange andre som er involvert i "the game". Reklamere, bruke media, meglerhus, analytikere, t.o.m verve egne skribenter som skriver shit om nas på ulike forum ;)

Jeg har fortsatt tro på Nas og mange småaksjonærer også. Det er klart at SAS og WIDERØE risikerer til å gå konkurs..Hvem bryr seg?

Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 18:12 2963

Takk det samme! Prøver berre å komme med synspunkter med litt kritiske briller på, det virker som mangen på denne tråden er litt vel optimistiske.

Ser jo under her at en mener at SAS og WF kan gå konkurs, mens det ser lyst ut for NAS..
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Kom gjerne med tall og analyser av de tre selskapene. Så kan man sammenligne. Husk å ta med at SAS er igang med fornyelse av flåten sin.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
hstray
16.03.2020 kl 18:40 2823

Shorten til Sissener er liten sammenlignet med hundrevis av millioner i obligasjonslån Sissener har utestående til Norwegian. Sikkerhet i slotter på Gatwick flyplass er ikke verdt stort idag. Slik at Sissener vil tape enorme summer på en konkurs. Drømmescenariet til Sissener har hele tiden vært å konventere obligasjonslån til aksjer og bli største eier i Norwegian. Deretter vil han henvende seg til Ryanair og selge Norwegian med god fortjeneste. Dette jobber Sissener målrettet og aktivt for, og utnytter krisen for hva den er verdt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Hvorfor ber han systematisk om emisjon rundt 1 kroner?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
16.03.2020 kl 19:00 2723

Hva med å slå NAS konk, men på en sånn måte at kompensasjonen fra Boeing opprettholdes ?
Fordi den kan bli stor. MAX-flyene kommer nok ikke i lufta igjen.
Et reetablert NAS må bli på hovedsakelig norske og/eller skandinaviske hender.
Det er stor fordel i å bli kvitt gjelden. Og nå kan billig fuel sikres.
NAS er et bra og levedyktig konsept. Det må bare få litt tid til å utvikle seg videre. Flikke litt her og der på konseptet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Med utgangspunkt i en privatøkonomi er det lett for å tenke seg at ingen gjeld = bra. Men så lenge pengene fra gjelden skaper inntekt/avkastning som slår rentene er det inget problem.

Corona viruset er noe som hadde knekt norwegian uansett, gjeld eller ei.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
nofilter
16.03.2020 kl 20:42 2453

Men sånn som no, når nesten all inntekt er barbert vekk? Det hjelper ikkje å parkere flyene og permitere ansattes når lånekostnadene fortsetter å løpe.. spesielt ikkje når det er snakk om 60mrd
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Det er derfor staten kommer inn med krisefond. Problemet er gjennomgående i samfunnet akkurat nå. Alle mangler likviditet fordi vi sitter innesperret, da det er folket i aktivitet som fikser det.

I en økonomi uten Corona var Norwegian godt på vei mot lønnsomhet. Den nye CEOen var ansatt for akkurat det. Veldig uheldig. Pointet er at staten skal sikre likviditeten inntil krisen er over. Så egentlig er Corona jævelen vi egentlig skal være sur på. Ikke gjelden til Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
hstray
16.03.2020 kl 21:04 2346

I etterkant av terrorangrepene 9. september 2001, betalte amerikanske myndigheter ut fem milliarder dollar i utbetalinger som følge av at luftrommet ble stengt i tre dager. Det ble også øremerket penger i et låneprogram, ifølge Wall Street Journal.

EU, amerikansk og norsk myndigheter stenger ned luftrommet iform av stengte innreise tillatelser. Kan Norwegian, SAS og berørte flyselskap ha rett på en større kompensasjon fra myndighetene som amerikansk flyselskaper fikk etter 9/11 da amerikanske myndigheter stengte luftrommet i 3 dager
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Iceman
16.03.2020 kl 21:24 2281

Synes Sanner prøver å vri seg unna alle spørsmål om å redde Norwegian.... kommer med babbel om at de har kommet med avgiftkutt. Men det hjelper lite med 90% av flyene på bakken. Dersom de ikke kommer med pakke til NAS kan de vel heller ikke redde Widerø. Så da er vi uten Norsk luftfart. Som er ganske så kritisk for et langstrakt land som Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
hstray
16.03.2020 kl 21:38 2211

Sanner sa at iintervju at dette ble drøftet med aktuelle selskap, og at informasjon måtte komme iform av børsmelding fra aktuelt selskap da dette er børs sensitiv informasjon
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Børs sensitiv informasjon som kan gi en shortsqueeze ala VW?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Tyskland og Frankrike krisepakker er 5000 og 3000 milliarder kroner - Norge 100 milliarder.
Frankrike sier at ingen selskap skal gå konkurs!
Norge sier "mange selskaper vil gå konkurs".

Hva slags politikk driver Norge med egentlig?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
16.03.2020 kl 22:48 1935

Ja hvis BARE Norge havde en eller anden slags fond med over 10.000 MILLIARDER, der bare står og rådner, og som man kunne bruge til at redde norske selskaber...

LMFAO.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Fondets er tungt investert i de amerikanske børsene og vi ser hva som skjer der nå. Ta ut pengene og hjelp Norge!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
16.03.2020 kl 23:04 1854

Som dansker kommer jeg til at grine min røv i stykker, hvis Frankrig og Tyskland redder deres flyselskaber, men Norge (som er rige beyond imagination) ikke gør. Så har I fandme nogle mærkelige prioriteter deroppe i det kolde nord.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
vikingo
16.03.2020 kl 23:44 1773

Jeg har for mange aksjer til å tenke at Norwegian kan gå konkurs om et par uker :-) , men helt rasjonelt tenker jeg at regjeringen ikke har noe valg enn å bistå med en slags likviditetsbistand når de i praksis stenger flyrommet. Får håpe det kommer avklaring om et par dager og at kursen holder seg noenlunde bra i mellomtiden.

Håper også at vil det være mulig for flyselskaper å gå konkurs på "vanlig vis" når korona er glemt (slik at ikke alle flyselskaper holdes kunstig i live med billig statsfinansiering). Som jeg har nevnt tidligere tror jeg NAS kan komme veldig styrket ut på andre siden pga kostnader og smidighet sammenlignet med andre flyselskap
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
16.03.2020 kl 23:52 1750

Dette er næringsliv.
Les Celsius sine kommentarer på annen tråd.
Viruset "knekker" ikke NAS noe mer enn flyselskaper generelt.
Maken til ulogisk matematikk du forfekter. Forskjell på "0" mrd.
i gjeld og 60 mrd. i gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
16.03.2020 kl 23:59 1724

Litt underlig logikk du har her hstray.
Coronautsprøyterne i DS-NWO må betale. Hele verden på døra der.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
17.03.2020 kl 00:02 1712

T og F opererer med stjælte penger. De trykker sedler i bakgården uten dekning. Ola ranes.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
hstray
17.03.2020 kl 00:08 1687

Var kun ett eksempel fra 9/11 hvor amerikanske flyselskap ble kompansert når man stengte luftrommet. Vil anta at dette er endel av pakkene som vil komme på bordet i USA ref artikkel.
Så er da ikke utenkelig at dette blir virkemidler i Europa også.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare