PLIKTEN TIL Å BEGJÆRE OPPBUD/KONKURS ETTER KONKURSLOVEN

Celsius
NAS 16.03.2020 kl 11:30 12253


Det følger av konkursloven paragraf 60 at styret har plikt til å begjære oppbud (slå seg selv konkurs) når selskapet er insolvent.

Brudd på plikten utløser erstatningsansvar og straffansvar.

Når/Er NAS der?

Redigert 21.01.2021 kl 05:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.03.2020 kl 23:02 2214

Lite trolig at aksjonærene får beholde noe, som flere sier her inne har ikke pantet noen verdi så da er det ingen ting å dele.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Celsius
02.04.2020 kl 19:17 2138


Blir alvorlig om NAS2 likevel ikke kommer på beina 😐

Får krysse fingrene for at mest mulig av ruter og ansatte blir overtatt av seriøs oppkjøper

Tror et europeisk konsortium kan berge rutenett og ansatte

Også spennende å se hva som skjer med flyparken

Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
02.04.2020 kl 19:21 2125

Hvorfor er det rød strek over trådstarter? Innleggene er også skjult.....-;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.04.2020 kl 19:23 2108

Hvorfor skulle Newco være noe vanskeligere nå ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Celsius
02.04.2020 kl 19:27 2097


Jeg er enig med deg i at det er håp i hengende snøre

Men staten har ennå ikke varslet at den kjøper opp konkursboet

Gode nordmenn må likevel håpe at det skjer
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 08:23 2012

Sverige det mest liberale landet i Europa under Covid-19, forlenger sine reiseråd og fraråder ikke-nødvendige reiser til alle land fram til 15. juni.

Gjelden til NAS har økt dramatisk under Q1, og en allerde svært presset egnkapitalandel ved årskifte etter en større emisjon nærmer seg null-0.

Tapet på olje hedgen etter februar var på hele 362 millioner i minus, trolig vil tapet i Q1 på hedgen ligge på rundt 1000 millioner.

NAS har i Q2 hedget et ennu større volum også til en høy pris, tapet alene på oljen hedgen i Q2 vil bli svært høy, deretter alle kostanden på parkerte fly overe hele verden, noen som vet hvor mange fly som er parkert i Norge, hvor NAS slipper å betale flyplassleie?

Synes synd på NAS aksjonærene som har tapt alt, selskapet kan ikke reddes, selvom AS Norge har gitt milliarder i krisepakker til NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
hstray
04.04.2020 kl 09:39 1923

Tap på hedge er basert for fuel brukt. Når alle flyene står på bakken, hvordan kan man da tape på hedge? Det er noe som heter Force majure som nå slår inn når det er omstendigheter helt utenfor selskapets kontroll. Med 110% sannsynlighet er Force majure inntruffet på hedge avtaler, da det er umulig for Nas å forbruke headget fuel når alle flyene står på bakken da verden er i Lockdown.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 10:06 1885

Må kun være aksjonærer i NAS som håper på at hedge er noe som kun gjelder dersom det går i NAS sin favør.

Dersom du mener NAS kan påberope seg Force Majure, hvordan tror du da motparten stiller seg, er det en ensidig Forece majure som kun går i favør NAS?

Ordentlig trist hvilket uføre NAS har kommet i, åpenbart dårlig risikovurdering av styret og ledelsen.

Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Hartepool
04.04.2020 kl 10:10 1877

Dagen i dag skulle vært en fatastisk dag . Fulle flyplasser og fulle fly til gode priser.
Mai skulle bli nok en fantastisk flymåned ...og juni ...hvilken tragedie vi er vitne til.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 10:19 1856

På mandag kommer trafikktall.
Heri ligger jetfuelhedg.
Mye mer informasjon enn da Staten kom med tilbudet.
Antar årsaken til tausheten er påvente av ferske tall som kan si mye mer om den nære fremtid.
Smedegaard gav oss en liten forsmak gjennom intervjuet i Børsen.dk.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
EliotS
04.04.2020 kl 10:20 1853

hstray - Til at understøtte dit argument så kan jeg oplyse at meget tyder på at i hvert tilfelde Lufthansa har påberåbt sig "Force Majeure" på Jet Fuel pga Covid-19.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/032020-lufthansa-calls-force-majeure-on-jet-supply-contracts-due-to-covid-19-sources
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 10:24 1837

Spennede er kanskje dukket for at obligasjonseierens kan påberope seg Force Majure og kalle lånene tilbake.

Tviler på at NAS har tid til å vente på rettskraftige dommer ved å påberope seg Forece Majure, utfallet er heller ikke gitt at de vinner frem med sine krav.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
pedro1
04.04.2020 kl 10:46 1789

Mye tull Idag igjen fra MR B. Skal spennende å høre fakta fra NAS når info. kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.04.2020 kl 10:59 1767

En force majeur på jetfuel betyr ca en milliard i besparelse.
Antar de fleste følger Lufthansa her , så får rettsapparatet avgjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Kantarell
04.04.2020 kl 11:02 1756

Det høres meget mulig tiltak siden alle flyselskaper er rammet av krisen. Staten kan dekke slik utgifter for rammede olje selskaper..
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2020 kl 17:16 1635

Hvordan går det med innsamlingen på Spleis?

Innsamlingen har pågått en stund og klart å dra inn 18.170,- fra 88 givere.. Dessverre tror jeg neppe den norske befolkningen vil bidra personlig for å opprettholde selskapet. Vi vil gjerne ha billige reiser, men vil ikke støtte oppom når det er vansker, noe som sier endel om holdningen vår og som også bekrefter innkomne bidrag. Så om Norwegian er det folkelige selskapet som bringer oss ut i verden, så virker det ikke som om den gjennomsnittlige nordmann bryr seg når det kommer til å bidra.. Går Norwegian under kommer en ny lavpris aktør på banen, og vi nordmenn vil benytte oss av denne istedenfor, vi er ikke mer avanserte enn det dessverre.. Så innsamlingen er ett godt tiltak, men vil dessverre ikke redde Norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Celsius
08.04.2020 kl 18:49 1499


I første omgang unngår nok styret straff og erstatning nå, med sitt siste utspill.

Det blir vist bare straff og (mangel på) erstatning til aksjonærene.

Men hvem av dere er egentlig overrasket?

Ivertfall ikke de opplyste.
Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare
Celsius
08.04.2020 kl 21:55 1426


Ja. Ino har kommet nå fra NAS.

This is ground control to major Tom...

Can you hear me major Tom....

Redigert 21.01.2021 kl 04:13 Du må logge inn for å svare