SOFF- kjøp?


Jeg ser SOFF har vært stigende siden april i år. Nå ligger den helt nede på gulvet i den sigende trenden som er etablert.

-Legg merke til at kursen er rett over 200wma som er sold støtte.

-Ratene stiger og utsiktene for offshore ser lovende ut.

-Angående RSI så ligger den på 40-45. Tidligere ganger har kursen sprettet opp når RSI kommer på disse nivåene som er en bekreftelse på at bunnen er nådd i den stigende trenden soff har for tiden.



Redigert 10.08.2018 kl 10:08 Du må logge inn for å svare

Da var det tomt på denne siden av Nordsjøen. Aker BP betaler vel "in house" avtalte satser - ikke dårlige, ikke overdrevent gode. Resten av utestående oppdrag må nå løses fra Aberdeen. Litt overrasket over at Mærsk ikke bruker egne ledige skip til egne oppdrag.
24.08.2018 kl 15:49 6614

Der fikk vi et par på tampen av uken. Hva må Aker BP ut med for disse ?

Andy skrev Denne?
Soff regner jeg med han mener :)

Har ikke finansavisen, kan du si litt om hva det står?

Det er vel ikke negativt det. Men var ikke så mye gode nyheter i går. Men Q3 bør bli ganske ok når man ser på kontraktstatus og hvis ratene i spotten for AHTS holder seg. Men vi er avhengig av at dollaren svekker seg, da mye lån er i dollar.

Hvordan kan det være negativt at de tar Tonjer ut av opplag og inn i opptil 3 års kontrakt.
kvirrevi
24.08.2018 kl 13:13 6831

En rask kikk på båtene som ligger i opplag i westshore.no sitt register viser at nok en del av båtene har forholdsvis høy alder og trolig ikke vil komme i aktivitet igjen. Det reelle antallet båter i opplag kan være en god del mindre enn statistikken viser.

Jeg tror også en kan forvente at en del nyere båter forsvinner ut av nordsjøen og erstatter eldre båter andre steder i verden, f.eks. i Australasia.
Redigert 24.08.2018 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Kaksi
23.08.2018 kl 13:25 8392

Når ratene knapt nok dekker operasjonskostnadene så blir det ikke noe igjen til å nedbetale gjelden.

https://www.smp.no/naeringsliv/2017/01/19/Spetalen-kj%C3%B8per-tre-Volstad-skip-14086116.ece

67% lavere enn nybyggpris for 10 år gamle skip. Dette er også i dollarverdi, ser man på kroneverdien er det vel ca. 50-55% lavere enn nybyggpris pga. dollarstigningen.
Eller tenkte du på de skipa fra New world supply? De er ikke i konkurranse med Soff. Ligger vel fortsatt i opplag alle sammen.
PSV markedet er heller ikke der Soff har sine største verdier.

Men mener du egentlig at det ikke går an å operere med gjeld i bransjer det det finnes aktører uten gjeld?



SDSD med sine små PSVer er vel ikke akkurat noen konkurrent til DOF, som stort sett gjør penger i subsea-segmentet.

haha, så all gjelden konverteres ja. Smarting du, det kommer nok til å skje. blir krona sterkere mot dollar noe den kommer til å bli fremover, blir det plutselig noen 100-millioner riktig vei i stedet, ikke mer som skal til.
Kaksi
23.08.2018 kl 11:57 8599

Kommer konkurenter med båter kjøpt for 10-20% av nybyggpris og null gjeld, feks SDSD. Eneste måten å få lønnsomhet for Soff/Dof er å bli kvitt all gjelden. Soff har 29 milliarder i gjeld, konverteres for 1kr,-> 29 milliarder nye aksjer, antall gamle aksjer 291 millioner, dvs de gamle aksjonærene beholder ca 1%.
Redigert 23.08.2018 kl 11:57 Du må logge inn for å svare

Bankene kommer aldri i verden til å slå selskapet konk. Er det noen som kan redde verdiene deres så er det et konsolidert marked ledet av Røkke og Fredriksen.
At det kommer en stor utvanning av aksjene etterhvert ser jeg absolutt ikke bort fra, derfor tør jeg ikke sitte så tungt i selskapet.

Current portion of long term debt på 12mrd…

Denne blir forvandlet til long term debt igjen når Farstad kommer innenfor covenants. Hvis de ikke klarer dette i løpet av året og heller ikke klarer å reforhandle så kan det muligens bli en emisjon ja.

Jeg skjønner hvorfor dere tror en emisjon kommer kjapt hvis dere bare leser regnskapet. Men det er et par ting dere ikke tenker på.

For det første så er markedet i bedring og Soff har fått til en del kostnadsreduksjoner. EBITDA Q2 2017 samlet sett for alle selskapene var på 148mill, i år havnet den på 356mill.
Det ene datterselskapet(gamle deep sea) har vært et av selskapene som spesielt har tæret på cashbeholdningen, i løpet av et år har de tømt en cashbeholdning på ca. 500mill. Nå er det derimot ikke noe mer å tære på derfra. Det er utelukket med en emisjon for å hjelpe dette selskapet da det ikke er noe egenkapital igjen i det.

Disse to tingene vil føre til at cash flow blir vesentlig bedre i tiden framover.

de har svidd av 1mrd NOK de siste tolv månedene, så den siste milliarden på bok kommer til å forsvinne fort. Sommeren skal liksom være bra, men WINTER IS COMING og aksjen skal nok bare falle inn i evigheten

Current portion of long term debt på 12mrd…interest expense i kvartalet høyere enn ebitda…det må jo gjøres noe og det fort. aksjonærverdier er tapt for lenge siden og bankene må ta seriøse tap
Andy
23.08.2018 kl 10:29 9140

Tja...jeg tror også på emisjon, men ikke før tidligst etter første kvartal 2019. SOFF sitter fortsatt på en relativ stor cash beholdning, ca NOK 1,3 mrd og de brukte bare ca NOK 100 mill av den i andre kvartal 2018 og tredje kvartal 2018 vil mest sannsynlig øke cash beholdningen. I bestefall så kan emisjon unngås, men da skal det skje mye positivt de neste kvartalene.
pengex
23.08.2018 kl 10:26 9160

Snittet på 8,5 ser meeeeget ille ut i dag.
Sammenslåingen farstad,solstad, og sistemann ga en pris på 12,5kr. Hva mener dere en emi vil lande på?
Egard
23.08.2018 kl 10:14 9204

En emisjon er uungaaelig I dette selskapet, de er I same skvis situasjonen som FOE er I drilling. Mangler cash og kan ikke selge flere baater da det betyr bokfort tap igjen . Tror det kommer en emisjon snart.
Andy
23.08.2018 kl 10:06 9238

Dette var faktisk bedre enn jeg hadde fryktet. Det vi kan si med stor sannsynlighet er at tredje kvartal blir bedre enn andre kvartal. Jeg regner faktisk med at cash beholdningen vil øke noe i tredje kvartal! Noe som vil bli viktig med tanke på de to vanskelige kvartalene på høsten / vinteren. Nå gjelder det for SOFF å få inn noen lange kontrakter med oppstart før fjerde kvartal for å få flere skip i arbeid i de to vanskelige kvartalene (3/4). Klarer de det, så ser ikke dette slett ikke så verst ut. Dersom de i tillegg klarer å selge noen skip i de neste kvartalene, så lover dette godt. Når det er sagt så er jeg enig med Firkløver at det vil være strategisk smart å ha cash i bakhånd for en mulig emisjon. På sikt over de neste 1-3 år er jeg sikker på at dette vil bli en god investering dersom ikke noe spesielt uforutseende skulle skje.
danm
23.08.2018 kl 10:00 9269

Jeg synes faldet er en overreaktion. Q3 må blive rigtig fint, da man ikke har de samme omkostninger igen.






Met1976
23.08.2018 kl 08:44 9422

Synes denne rapporten/disse tallene er vanskelige å lese, men det kommer vel mer info idag.

Synes det er rart man ikke klarer sammenligne med de fusjonerte selskapene samlet for tall, det er da en enkel sak å slå sammen tall fra 3 slskaper og sammenligne med det fusjonerte?

Ordrereserve 2mrd for 2.halvår står det, men det står ingenting om hva den var for 2.halvår 2017 eller 1.halvår-er det opp eller ned? Det er jo vesentlig informasjon, øker inntektene av de lange kontraktene betyr det mer enn om spotprisen går opp eller ned en uke.

Ellers er jo også driftsutgiftene på vei ned pr.skip, det er bra-om man ser bort fra det som åpenbart er store kostnader knyttet til klargjøring av denne CSVèn men den drar vel inn penger i Asia og så da så :-)

"Driftsutgiftene økte 140 millioner fra første kvartal til totalt 1 milliard i andre kvartal, hovedsakelig på grunn av sesongbaserte prosjektkostnader knyttet til «Norce Endeavour» og flere skip i operasjon, skriver selskapet.

Driftsutgiftene per dag for skip i aktivitet har blitt kuttet med cirka 8 prosent fra første til andre kvartal i år, dersom man ikke regner med «Norce Endeavour».
Redigert 23.08.2018 kl 08:58 Du må logge inn for å svare

Dof har flere kontrakter fra den gamle tiden de fortsatt tjener gode penger på.

Ser man på utviklingen til Soff i forhold til tidligere kvartaler så var denne rapporten er veldig stor forbedring. Aksjekursen bør stige i morgen tror jeg. Begynner å se litt skummelt ut med egenkapitalandelen, men når det virkelig snur for markedet så tror jeg dette kommer til å bli en fantastisk investering. Ser ut som de har laget et veldig godt grunnarbeid hvertfall. Men skal man være investert her bør man ha penger i bakhånd for å skyte inn litt kapital i en evt. emisjon i løpet av et par år.
Egard
23.08.2018 kl 00:40 9715

Stygge tall for Soff, mindre inntekter enn DOF og hoyere gjeld.
Dofulf
23.08.2018 kl 00:35 9731

De la det frem like før midnatt
pepp
23.08.2018 kl 00:19 9771

Skulle ikke SOFF legge fremm Q2 22/8?
Kontur
17.08.2018 kl 14:44 10158

Fusjon med DOF, hmm tviler jeg på.
Kjøp DOF nå i forkant av Q2 så skal dere få se på opptur. DOF Subsea er best of the best.
Vi ser 15 NOK ila oktober
jacob22
17.08.2018 kl 14:25 10194

Hei
Venter på avtale på flytting av alle riggene til Seadrill. ( mangment avtale.)
Markedet kommer om 18-24 mnd.
aksjen begynne alltid å stige 18 mnd før de gode tidene kommer tilbake.
+ fusjon med dof.
16.08.2018 kl 09:49 10408

Hva skjer i grunn med SOFF kursen?
Markedsverdi på 1,6 mrd nok før halvårsrapporten. Fått med meg at H1, da spesielt Q1 ble tøffere enn vi hadde håpt tiltross oljekursen.
Men fremtidsutsiktene må da begynne å lysne?

For de som er medlem på TI har jeg prøvd å belyse teknisk og fundamentalt litt om hva jeg ikke får til å stemme helt i dagen situasjon. Kan ta med bilder i postene der, så blir en del mer tydelig der skulle jeg tro.
https://tekinvestor.no/t/solstad-farstad-soff/4925/190
Redigert 16.08.2018 kl 12:00 Du må logge inn for å svare

Ja nå er det tight blant de store ahtsene. Drott fikk 35.000 pund nå i dag også. Er ikke en ledig Solstad ahts på ei ukes tid nå ser det ut til. Kan bli veldig tight ut august hvertfall.
Met1976
15.08.2018 kl 08:23 10812

Enorm aktivitet på spotmarkedet siste 2 dagene, SOFF alene fikk 4 AHTS ut igår på 14dagers kontrakter med 300 000+/dag, da begynner det svinge-er så mange båter ute nå at presset vil holde seg en stund uansett, er ensten ikke store AHTS-ledige i hele nordsjøen, neste alle de ledige er mindre båter med under 20kBHP.

Det mest spennende er jo som sagt disse lange kontraktene, Equinor har jo 2 med oppstart idag-blir vel fort utsatt litt, hva tror du Marco? Ligger to andre ute også med oppstart hhv 20 og 25/8 menb de to har blitt utsatt 2 ganger før allerede...
Airbag
13.08.2018 kl 20:50 11091

Jeg er helt ute av aksjen nå. Enig i at 5.50 er en grei inngang i aksjen slik den ser ut i dag.
Himmel&Hav
13.08.2018 kl 19:23 11194

Det går greitt å trade mellom 5,50 og 7 kroner om dagen med rykk og napp ettersom kontrakter meldes eller skip blir liggende ledig et par dager. En må bare være forsiktig ikke å være helt ute i tilfelle en ny csv kontrakt plutselig blir inngått.
Redigert 13.08.2018 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Met1976
13.08.2018 kl 12:49 11370

Aktiviteten og prisene på spotmarkedet nå er etterlengtet og fint men den må vare mer enn en uke og to skal det gjøre opp forsommeren. Det mest spennende nå er de lange kontraktene som vil sikre inntekter i en vinter som nok blir tung igjen. Det ligger prdd 4 kontrakter ute på westshore (term) som har oppstart neste 2-15 dagene, alle disse 4 er utsatt fra tidligere i sommer. Får SOFF et par av disse til rater over dreift+finanskost vil det være mer positivt enn et par uker med 500k/dagen :-)