Med rolige skritt til MATsjappa/mathandel

kaunis
CORONA 16.03.2020 kl 17:34 742

Da kunne jeg rolig og uhindret innta en større matbutikk (på flere dager), og handle det jeg trengte. Mat over alt, hyllereoler etter hverandre i titalls seksjoner og rolig som en vanlig dag, eller var det , for de trengte ikke å tenke selv herdet. Jeg lever godt tenkte jeg, som ikke var i en slik krise at jeg måtte stimle i flokk og kav før helgen, for å få tak i helt nødvendig mat til helgen. For en fordel tenkte jeg, bruke hodet (det må være på rett plass) er veldig viktig og ikke ha trangen til å karre til seg selv. Tenke litt fornuftig, og stole litt på myndighetene, dette var opplysninger de fikk fra handelstanden, og trengte ikke å tenke selv, derfor tok jeg det på alvor. Hvorfor var ikke hyllene nesten tomme eller kansje bortrevet før helgen, selvfølgelig, det ligger jo alltid store mengder på lager ikke alt for langt unna en hver by eller tettsted. Det var ikke kommet noen negative signaler om matmangel. Dopapir bruker ikke to-tre personer mange av i mnd, det vil jo alltid være fort å produsere opp noen millioner av disse. Det ligger hundretusen av m3 skog på lager hoss våre største produksjons-bedrifter, så å produsere en mill eller to til i løpet av en mnd, er som å sage en dags brensel for oss andre. Jeg bruker ikke 1kalori på strekke armen min etter en, pakke, som ligger mellom haugevis av andre,. jeg har jo 2pakker igjen liggende hjemme. Alene ved kassa, for en idyll.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
kaunis
16.03.2020 kl 21:28 684

Jaggu hamstres det ikke enda
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
kaunis
17.03.2020 kl 09:53 591

Det er i slike tider en lærer seg selv å kjenne, og det veldig snart. At helseministeren lot seg falle så dypt, som å ¨takke de som til sist forlot sine hytter¨, viser en skremmende vurderingsevne. Her hadde han jo et kron- eksempel å vise til, nå gjelder dårlige forbilder. Tror ikke han tenkte langt, og ikke til de som har/kan få mye ekstraarbeid i en ellers svært anstrengt hverdag på grunn av at noen spesielle gir blaffen til fellesskapets kamp mot dette farlige viruset. Kansje var det kommende valg han tenkte mest på. Erna som snakket om en vaksine mot dette viruset som om det var på bordet ganske snart. De har gjort mye bra når de ikke kunne, med lukkede øyne, la være å se faren. Dette er ALVORLIG og skremmende og mange av etterpå-kloke stasledere rundt-omkring i Europa og resten av verden har våknet og satt i gang tiltak minst 14dager for sent. Det er dette alle landene vil slite ekstra mer av , og vi har fått en midlertidig stopp over det hele, pga forståelse. England trodde en stakket stund at dette gikk over av seg selv, men det tok ikke alt for lang tid, for at også de, måtte forlate klokskapens alter, og bare se seg rundt, å fort få forståelsen av virkeligheten, og ikke tro. Dette vil gå seg til om ikke alt forlenge her til lands, men vi har de som kom enda sener til vett/forståelsen av at dette var alvorlig.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 12:02 554

For alle de uten ansvar, som ikke stilles til veggs og avkreves handling, er skråsikkerhet en selvfølge. Hvor mange milliarder kroner og tusener av menneskeliv står du til ansvar for?

En naturlig refleks er å avvente, ufarliggjøre og prøve å unngå panikk når man ikke vet bedre, altså ikke har alle fakta på bordet. Politiske ledere skal ta hensyn til svært mange faktorer. Menneskeliv er en av mange. Alt har en pris. Sånn er samfunnet vårt rigget. Det finnes ikke en ÉN politiker med styringsmakt noe sted på denne planeten som handlet tidlig nok. Forløpet har omtrent vært det samme over alt. Befolkning i hvert respektivt land har måtte bli overbevist om alvoret.

Denne dynamikken er jeg ganske sikker på det blir forsket mye på fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare