Kjøper staten seg inn i NAS?

Marianne
NAS 17.03.2020 kl 06:22 11262

https://www.dn.no/luftfart/koronaviruset/norwegian/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei-for-norwegian/2-1-775162


Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 11:08 2420

Austrian Airlines AG, ibland förkortat Austrian, är Österrikes största och första nationella flygbolag. Austrian har sitt huvudkontor i Wien. Flygbolaget flyger de till fler än 120 destinationer i 55 länder i juli 2016. Huvudbasen är Wiens flygplats, men flygbolaget har också ett nav i Innsbrucks flygplats. Austrian Airlines är medlem i Star Alliance samt Lufthansa Group.
________________________
Austrian Airlines er en del av Lufthansa. Den Østerrikske børsen er ned 44,2 % den siste måneden. Italia forstår at de selv
MÅ HA kontroll over Alitalia. Slik må det være i Norge og Skandinavia også. Norge og Skandinavia må ha kontroll over
Norwegian og SAS. Ikke nødvendigvis statlig kontroll, men nasjonal kontroll på et vis. Norge og Skandinavia har dessuten
mange flyplasser og lange avstander. Dette vet de Skandinaviske landene best å ivareta selv. Mister man kontrollen kan
mange uheldige vridninger oppstå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 11:01 2432

Ja da så...
Først og fremst må du snart skjønne at dette ikke vil skje. Hvorfor? Fordi staten aldri har bært en krone til Nas.
Fordi krisen skyldes et virusutbrudd globalt som rammer alle, og flyselskaper særlig.
Fordi staten er et speilbilde av befolkningen, og ikke støtter ditt syn.
Alle vet at eventyret ikke lever videre om du tar bort hele essensen.
Alt dette skjønner Hammers , men han er nok av de som kapitalisere på kriser og dommedag ( noe jeg tror). I dette tilfelle.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
roarn
17.03.2020 kl 10:55 2442

Kun DnB av bankene som hadde en verdi på noen øre, de fikk da fradrag på skatten. Alle andre banker var det NULL.Men de som kan smile til Staten vil være obligasjonseierne!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 10:52 2449

Når kunstere al og andre næringsdrivende skal få hjelp men den som er viktigst for at samfunnet skal fungere skal ikke få hjelp ?

Jeg har vært enig med deg i mye Hammers men all sunn fornuft sier at de også får hjelp. Du snakker om spekulanter men dette er vel en av verdens største lavprisselskaper
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 10:52 2452

Hammers er en agent for noen. Slik han også var i NSG.
Han jobber etter en agenda han har fått utlevert.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:49 2455

Det er dagens aksjonærer som sitter med dagens gjeld - og den elendigheten som ellers er i selskapet.

Det er en SELVFØLGE at deres problemer ikke skal overføres direkte til Staten (og resten av landets befolkning).
Kommer Staten inn med friske penger vil det være til et friskt selskap. Et som ikke står til knærne i møkk.
Da må alt først nulles ut! Akkurat slik det skjedde under finanskrisen.
Også DA ønsket aksjonærene at Staten skulle overta problemene deres! Latterlig ønsketenking.

Hilsen Hammers......som bare kan beklage!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
stockwalker
17.03.2020 kl 10:46 2466

Heia NAS og SAS ...

10:36:42
Jonas Solgård
Frankrike klare til å nasjonalisere store selskaper «om nødvendig»
Den franske regjeringen står klar til å støtte store selskap som sliter grunnet koronautbruddet, på alle mulige måter. Det inkluderer også å nasjonalisere selskap om nødvendig, sier Frankrikes finansminister Bruno Le Maire tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

– Jeg vil ikke nøle med å bruke alle tilgjengelige midler for å beskytte store, franske selskaper, sa Le Maire.

– Det kan bli gjort gjennom tilførsel av midler, aksjekjøp – jeg kan til og med bruke ordet «nasjonalisering», hvis det er nødvendig, la han til.


10:30:58
NTB
Italia vil nasjonalisere flyselskapet Alitalia
Den italienske staten planlegger å overta flyselskapet Alitalia som en del av den økonomiske krisepakken i kjølvannet av koronautbruddet.

Regjeringen vil opprette «et nytt selskap der finansdepartementet har full kontroll, eller kontrollert av et selskap der det offentlige er majoritetseier» for å ta over flyselskapet, heter det i et lovforlag regjeringen offentliggjorde mandag kveld.

Alitalia har slitt økonomisk i en rekke år og søkte om konkursbeskyttelse i 2017. Tross konkursen har driften – og tapene – fortsatt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 10:44 2471

Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At du er en nisse, kan vi diskutere en annen dag..-;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 10:43 2473

Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At du er en nisse, kan vi diskutere en annen dag..-;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 10:36 2482

At andre flyselskap i løpet av noen dager skal kjøpe et evt. NAS-konkursbo, tror jeg er helt utopi. Omtrent alle
flyselskap har sine problemer om dagen. F.eks. IAG, eierselskapet til British Airways sank 27 % på børsen i går.
Nå er det mer de som har penger som teller. Være i posisjon til å kunne handle.

NAS kan bli et svært konkurransedyktig selskap etter for restrukturering. Billige fly, billig rente, billig fuel. Muligheter
for gode slotstider og gater. Strømlinjeforme tjenestene og produktene Norwegian skal tilby. Øke prisene litt på
langdistanse. De har vært for billige.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.03.2020 kl 10:25 2503

Bare for å gjøre det helt klart - Staten har ikke noe ønske om å eie. En redningspakke blir nok noe ala det de fleste andre lands regjeringer planlegger - en kombinasjon av tilskudd, subsidier og lån for en gitt periode slik at det holder selskapene i livet gjennom denne krisen - når krisen er over så må selskapene stå på egne ben.

Mao, staten er ikke ute etter å sparke selskapet og deres aksjonærer når de ligger nede som noen klarer å lire ut av seg - heller tvert i mot for staten er like avhengig av flyselskapene som flyselskapene er av staten så en bærekraftig løsning som alle parter kan leve med blir et vinn/vinn… ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.03.2020 kl 10:19 2523

Jeg har ikke sagt noe om statlig oppkjøp, og jeg ser ikke på det som en god løsning, Støtten bør komme i form av likviditet tilført gjennom direkte statlig lån eller lån garantert av staten
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:17 2430

Det kan selvsagt sikres, men det blir ikke før nåværende aksjonærer blir nullet ut!
Akkurat som det som skjedde med bl.a. gamle Kreditkassa - en av norges største banker.
Det tror nå jeg.

Hilsen Hammers.......som minner om at jeg SIST kom med sterke advarsler i NAS var hvis kr 30 (ut fra et teknisk bilde) ble brutt.
Slike som "President" bør man være forsiktige med å legge vekt på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.03.2020 kl 10:16 2438

Mens man spekulerer i hvilken løsning man ender opp med så kjemper shorterne for livet med å dekke seg inn nettopp fordi de skjønner at det ender opp med en løsning og de virker å klare det på lave nivåer - enn så lenge …

Det at selskapet nå med største sannsynlighet blir reddet - bare det i seg selv skulle ha sendt kursen langt over 10 tallet, men allikevel ligger kursen og vaker nede på 8 tallet og der virker shorterne å ha kontrollen - enn så lenge …

Nå er det knappe 2 børsdager igjen (inklusiv denne) til vi sitter med fasit og da kan man glemme å få aksjer under 10 kroningen - timing is everything…;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 10:16 2438

Kanskje det er nok at staten skaffer seg 30 %. Så med litt hjelp fra norske fond så bestter de hele styret.
Og går løs på gjeldseierne. Om de ikke er med på opplegget, så konker staten hele greia.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
17.03.2020 kl 10:12 2462

Lite sannsynlig med Høyre i Regjering.
Men at det kan komme til noe slags avtale for noen måneder har jeg troen på.
Men om det hjelper NAS i det lengre løp har jeg ikke peiling på.
Jeg tror antall reisende blir negativt påvirket hele dette året.
Og da må NAS få noe avtale/lån etc for en lengre periode på plass.

Håper NAS klarer seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 10:07 2477

Hvem skal da sikre infrastruktur? Veinett og transport?
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 10:06 2476

NAS skulle vært konk for lenge siden. 3 emisjoner har reddet NAS, som ikke er liv laga. Luftfart skal staten holde seg langt unna.
Når dette er over, dukker andre aktører opp. Det er altfor mange fly og selskaper.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
president84
17.03.2020 kl 10:04 2487

Hammers er disippelen til sissener for de som ikke vet.
For dårlig trader til å kunne være sin egen sjef.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:02 2497

Som sagt; en rørende naivitet fra aksjonærer som har bommet totalt med sine innganger.
Staten er siste utvei for NAS. Underforstått; siste utvei for dem selv - før ALT er tapt!

Tipper proffene er glade for slike "overskrifter" som i dag!
Kanskje de selv har plantet dem?

Hilsen Hammers.....spent på om kursen står i rødt ved stengetid!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:57 2525

Kursmessig hadde det vært smart å ha vært enig med meg.Vi diskuterte vel da kursen var rundt 40. Jeg var veldig negativ og har vært det til myndighetene kom med tiltakspakke.
Krysser alt for norwegian fremover.
De må bestå
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.03.2020 kl 09:56 2528

Det er nokså naivt å tro at staten kjøper NAS til dagens kurs eller høyere
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:56 2523

Et viktig hensyn staten må ta på vegne av skattebetalerne er å sikre kritisk infrastruktur. Å redde NAS er viktig i så henseende. Ved å bare gi, eller låne ut penger innfris ikke dette hensynet. NAS kan bli solgt dager etter til IAG eller andre. Foreslår følgende : Utstede 30% nye aksjer gjennom en retter emisjon mot folketrygdfondet med kurs kr 40,- Dette vil gi ca. 2 mrd inn i kassa. Gjennom en slik emisjon vil staten bære en del av kostnadene dette corona helvetet har medført og i tillegg gi tilstrekkelig kontroll i selskapet til å forhindre oppkjøp. (Fiendtlig eller ikke) Etter dette kan staten gi obligasjonslån/garantier med gunstige vilkår.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.03.2020 kl 09:51 2557

Enig med deg her (for en gangs skyld) Marianne. Jeg tror det er de ganske så entydige signalene fra det politiske miljøet som dytter aksjen opp i dag. Det er åpenbart en sterk vilje til å hjelpe flybransjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:46 2597

Ingen kan spå fremtiden men staten har satt av 100 milliarder til å redde selskaper fra konkurs ikke etter konkurs. Dette er folkeselskap nummer 1 . Tror du undervurderer kraften i folket for å opprettholde dette. Det gjelder også våre politikere.

Det er opprettet Facebook-gruppe for å støtte selskapet.

Lar de Norwegian gå konkurs taper de valget
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
17.03.2020 kl 09:46 2591

Og du som ikke hadde en agenda...
Makan til fjomp
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 09:40 2628

Staten vil nok tjene i lengde av å kjøpe Nas-gjelden. Bedre lånevilkår og fortjeneste etter flere år.
Flott investering ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:38 2651

Kjøper staten aksjer, da er de med å kjøper gjeld - kr. 58 milliarder/ dødfødt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 09:37 2659

Rørende naivitet ute og går når spekulantene sender kursen opp til nesten 8,70!
Slik adferd fører lett til at man går på NOK EN smell i NAS!

Først konk - så omorganisering - og DERETTER kan Staten spytte inn midler.
Hvis ønskelig.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 09:24 2706

Uff da. Det må være vanskelig å svelge..
Tenker at Staten er lært av sine tidligere feil. Denne gangen vil de nok bruke penger for hva den er verdt til: Nettopp, redde Norske selskaper fra konkurser.

Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:23 2712

Det er mange forskjellige løsninger. Selskapet er ikke slått konkurs
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Strategi
17.03.2020 kl 09:19 4616

Ser ut til at aksjonærene i dag tror staten deler ut penger direkte til aksjonærene.

Så feil kan man ta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:16 4653

Staten "gadd" ikke å bli med på flere emisjoner. Hva skal skattepengene gå til ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:14 4681

Det er litt mer enn spekulanter Hammers
Det er et verdensomspennende flyselskap som staten trenger

Staten solgte seg ut av SAS for å gi likere villkår
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:11 4718

Staten sto på lenge for å komme ut av SAS. Norge trenger Widerø, SAS og NAS. Staten kan bidra i en overgangstid som på sikt sikrer
innenriksflygingen. Dvs at NAS om omstruktureres. Det vil være galskap for staten å gå inn som eier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 09:00 4815

Skulle noe sånt skje, klapper det sammen i Tromsø.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 09:00 4822

Det ville vært uhørt hvis staten skulle kjøpe seg inn i NAS - for deretter å berge spekulanter som sitter i klisteret!
Mener å huske at NSG-aksjonærene i sin tid fantaserte om det samme.

Hva var det som skjedde under finanskrisen - da bankene vaklet.
Husker jeg ikke feil ble bankene først slått konkurs (og gamle aksjonærer ble "nullet ut").
DERETTER kom staten inn med nye midler.
Det samme kan trolig pgså skje i NAS. IKKE at staten skal benytte mine skattepenger til å berike spekulanter.

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:59 4840

Gjeldseiere i utlandet skal vi ikke hjelpe. Og Boeing må betale.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:57 4866

Gardermoen har dratt opp eiendomsverdier over hele Østlandet med sine bortimot 30 millioner passasjerer i året.
NAS er en viktig bestanddel av dette.
Alle er nok enige om at NAS må vi ha. Spørsmålet er hvordan vi løser dette nå best mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Kantarell
17.03.2020 kl 08:51 4919

T.o.m Boeing kan hjelpe Nas ved å betale det de skylder dem. Det vil nok hjelpe en stund.
Redigert 21.01.2021 kl 07:28 Du må logge inn for å svare