Kjøper staten seg inn i NAS?


https://www.dn.no/luftfart/koronaviruset/norwegian/statlig-oppkjop-kan-bli-siste-utvei-for-norwegian/2-1-775162


Statlig kjøp av aksjer lanseres nå som en mulighet.
Norwegian har aldri tidligere fått hjelp fra staten. Det trenger de nå.
SAS eies ikke lengre av Norge men både Sverige og Dannmark har aksjer i SAS .De kan hjelpe SAS. Nå må politikerene trå til og hjelpe Norwegian. SAS fikk hjelp da de trengte dette.
Vi trenger 3 flyselskaper i Norge. Vi trenger norwegian.
De har vært maksimalt uheldige og hva vil Norge være uten Norwegian?
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:23 2254

Det er mange forskjellige løsninger. Selskapet er ikke slått konkurs
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Uff da. Det må være vanskelig å svelge..
Tenker at Staten er lært av sine tidligere feil. Denne gangen vil de nok bruke penger for hva den er verdt til: Nettopp, redde Norske selskaper fra konkurser.

Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 09:37 2201

Rørende naivitet ute og går når spekulantene sender kursen opp til nesten 8,70!
Slik adferd fører lett til at man går på NOK EN smell i NAS!

Først konk - så omorganisering - og DERETTER kan Staten spytte inn midler.
Hvis ønskelig.

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 09:38 2193

Kjøper staten aksjer, da er de med å kjøper gjeld - kr. 58 milliarder/ dødfødt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Staten vil nok tjene i lengde av å kjøpe Nas-gjelden. Bedre lånevilkår og fortjeneste etter flere år.
Flott investering ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Og du som ikke hadde en agenda...
Makan til fjomp
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:46 2139

Ingen kan spå fremtiden men staten har satt av 100 milliarder til å redde selskaper fra konkurs ikke etter konkurs. Dette er folkeselskap nummer 1 . Tror du undervurderer kraften i folket for å opprettholde dette. Det gjelder også våre politikere.

Det er opprettet Facebook-gruppe for å støtte selskapet.

Lar de Norwegian gå konkurs taper de valget
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Enig med deg her (for en gangs skyld) Marianne. Jeg tror det er de ganske så entydige signalene fra det politiske miljøet som dytter aksjen opp i dag. Det er åpenbart en sterk vilje til å hjelpe flybransjen.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Presidenten
17.03.2020 kl 09:56 2065

Et viktig hensyn staten må ta på vegne av skattebetalerne er å sikre kritisk infrastruktur. Å redde NAS er viktig i så henseende. Ved å bare gi, eller låne ut penger innfris ikke dette hensynet. NAS kan bli solgt dager etter til IAG eller andre. Foreslår følgende : Utstede 30% nye aksjer gjennom en retter emisjon mot folketrygdfondet med kurs kr 40,- Dette vil gi ca. 2 mrd inn i kassa. Gjennom en slik emisjon vil staten bære en del av kostnadene dette corona helvetet har medført og i tillegg gi tilstrekkelig kontroll i selskapet til å forhindre oppkjøp. (Fiendtlig eller ikke) Etter dette kan staten gi obligasjonslån/garantier med gunstige vilkår.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.03.2020 kl 09:56 2070

Det er nokså naivt å tro at staten kjøper NAS til dagens kurs eller høyere
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 09:57 2067

Kursmessig hadde det vært smart å ha vært enig med meg.Vi diskuterte vel da kursen var rundt 40. Jeg var veldig negativ og har vært det til myndighetene kom med tiltakspakke.
Krysser alt for norwegian fremover.
De må bestå
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:02 2039

Som sagt; en rørende naivitet fra aksjonærer som har bommet totalt med sine innganger.
Staten er siste utvei for NAS. Underforstått; siste utvei for dem selv - før ALT er tapt!

Tipper proffene er glade for slike "overskrifter" som i dag!
Kanskje de selv har plantet dem?

Hilsen Hammers.....spent på om kursen står i rødt ved stengetid!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Hammers er disippelen til sissener for de som ikke vet.
For dårlig trader til å kunne være sin egen sjef.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Søndre
17.03.2020 kl 10:06 2018

NAS skulle vært konk for lenge siden. 3 emisjoner har reddet NAS, som ikke er liv laga. Luftfart skal staten holde seg langt unna.
Når dette er over, dukker andre aktører opp. Det er altfor mange fly og selskaper.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 10:07 2019

Hvem skal da sikre infrastruktur? Veinett og transport?
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Lite sannsynlig med Høyre i Regjering.
Men at det kan komme til noe slags avtale for noen måneder har jeg troen på.
Men om det hjelper NAS i det lengre løp har jeg ikke peiling på.
Jeg tror antall reisende blir negativt påvirket hele dette året.
Og da må NAS få noe avtale/lån etc for en lengre periode på plass.

Håper NAS klarer seg.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Kanskje det er nok at staten skaffer seg 30 %. Så med litt hjelp fra norske fond så bestter de hele styret.
Og går løs på gjeldseierne. Om de ikke er med på opplegget, så konker staten hele greia.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Mens man spekulerer i hvilken løsning man ender opp med så kjemper shorterne for livet med å dekke seg inn nettopp fordi de skjønner at det ender opp med en løsning og de virker å klare det på lave nivåer - enn så lenge …

Det at selskapet nå med største sannsynlighet blir reddet - bare det i seg selv skulle ha sendt kursen langt over 10 tallet, men allikevel ligger kursen og vaker nede på 8 tallet og der virker shorterne å ha kontrollen - enn så lenge …

Nå er det knappe 2 børsdager igjen (inklusiv denne) til vi sitter med fasit og da kan man glemme å få aksjer under 10 kroningen - timing is everything…;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:17 1972

Det kan selvsagt sikres, men det blir ikke før nåværende aksjonærer blir nullet ut!
Akkurat som det som skjedde med bl.a. gamle Kreditkassa - en av norges største banker.
Det tror nå jeg.

Hilsen Hammers.......som minner om at jeg SIST kom med sterke advarsler i NAS var hvis kr 30 (ut fra et teknisk bilde) ble brutt.
Slike som "President" bør man være forsiktige med å legge vekt på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Jeg har ikke sagt noe om statlig oppkjøp, og jeg ser ikke på det som en god løsning, Støtten bør komme i form av likviditet tilført gjennom direkte statlig lån eller lån garantert av staten
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Bare for å gjøre det helt klart - Staten har ikke noe ønske om å eie. En redningspakke blir nok noe ala det de fleste andre lands regjeringer planlegger - en kombinasjon av tilskudd, subsidier og lån for en gitt periode slik at det holder selskapene i livet gjennom denne krisen - når krisen er over så må selskapene stå på egne ben.

Mao, staten er ikke ute etter å sparke selskapet og deres aksjonærer når de ligger nede som noen klarer å lire ut av seg - heller tvert i mot for staten er like avhengig av flyselskapene som flyselskapene er av staten så en bærekraftig løsning som alle parter kan leve med blir et vinn/vinn… ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

At andre flyselskap i løpet av noen dager skal kjøpe et evt. NAS-konkursbo, tror jeg er helt utopi. Omtrent alle
flyselskap har sine problemer om dagen. F.eks. IAG, eierselskapet til British Airways sank 27 % på børsen i går.
Nå er det mer de som har penger som teller. Være i posisjon til å kunne handle.

NAS kan bli et svært konkurransedyktig selskap etter for restrukturering. Billige fly, billig rente, billig fuel. Muligheter
for gode slotstider og gater. Strømlinjeforme tjenestene og produktene Norwegian skal tilby. Øke prisene litt på
langdistanse. De har vært for billige.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At du er en nisse, kan vi diskutere en annen dag..-;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Hvorfor er det så viktig å nulle dagens aksjonærer? Nulle de som har bygd opp selskapet fra null?
At du er en nisse, kan vi diskutere en annen dag..-;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Heia NAS og SAS ...

10:36:42
Jonas Solgård
Frankrike klare til å nasjonalisere store selskaper «om nødvendig»
Den franske regjeringen står klar til å støtte store selskap som sliter grunnet koronautbruddet, på alle mulige måter. Det inkluderer også å nasjonalisere selskap om nødvendig, sier Frankrikes finansminister Bruno Le Maire tirsdag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

– Jeg vil ikke nøle med å bruke alle tilgjengelige midler for å beskytte store, franske selskaper, sa Le Maire.

– Det kan bli gjort gjennom tilførsel av midler, aksjekjøp – jeg kan til og med bruke ordet «nasjonalisering», hvis det er nødvendig, la han til.


10:30:58
NTB
Italia vil nasjonalisere flyselskapet Alitalia
Den italienske staten planlegger å overta flyselskapet Alitalia som en del av den økonomiske krisepakken i kjølvannet av koronautbruddet.

Regjeringen vil opprette «et nytt selskap der finansdepartementet har full kontroll, eller kontrollert av et selskap der det offentlige er majoritetseier» for å ta over flyselskapet, heter det i et lovforlag regjeringen offentliggjorde mandag kveld.

Alitalia har slitt økonomisk i en rekke år og søkte om konkursbeskyttelse i 2017. Tross konkursen har driften – og tapene – fortsatt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
17.03.2020 kl 10:49 1997

Det er dagens aksjonærer som sitter med dagens gjeld - og den elendigheten som ellers er i selskapet.

Det er en SELVFØLGE at deres problemer ikke skal overføres direkte til Staten (og resten av landets befolkning).
Kommer Staten inn med friske penger vil det være til et friskt selskap. Et som ikke står til knærne i møkk.
Da må alt først nulles ut! Akkurat slik det skjedde under finanskrisen.
Også DA ønsket aksjonærene at Staten skulle overta problemene deres! Latterlig ønsketenking.

Hilsen Hammers......som bare kan beklage!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Hammers er en agent for noen. Slik han også var i NSG.
Han jobber etter en agenda han har fått utlevert.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Marianne
17.03.2020 kl 10:52 1991

Når kunstere al og andre næringsdrivende skal få hjelp men den som er viktigst for at samfunnet skal fungere skal ikke få hjelp ?

Jeg har vært enig med deg i mye Hammers men all sunn fornuft sier at de også får hjelp. Du snakker om spekulanter men dette er vel en av verdens største lavprisselskaper
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
roarn
17.03.2020 kl 10:55 1984

Kun DnB av bankene som hadde en verdi på noen øre, de fikk da fradrag på skatten. Alle andre banker var det NULL.Men de som kan smile til Staten vil være obligasjonseierne!
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Ja da så...
Først og fremst må du snart skjønne at dette ikke vil skje. Hvorfor? Fordi staten aldri har bært en krone til Nas.
Fordi krisen skyldes et virusutbrudd globalt som rammer alle, og flyselskaper særlig.
Fordi staten er et speilbilde av befolkningen, og ikke støtter ditt syn.
Alle vet at eventyret ikke lever videre om du tar bort hele essensen.
Alt dette skjønner Hammers , men han er nok av de som kapitalisere på kriser og dommedag ( noe jeg tror). I dette tilfelle.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Austrian Airlines AG, ibland förkortat Austrian, är Österrikes största och första nationella flygbolag. Austrian har sitt huvudkontor i Wien. Flygbolaget flyger de till fler än 120 destinationer i 55 länder i juli 2016. Huvudbasen är Wiens flygplats, men flygbolaget har också ett nav i Innsbrucks flygplats. Austrian Airlines är medlem i Star Alliance samt Lufthansa Group.
________________________
Austrian Airlines er en del av Lufthansa. Den Østerrikske børsen er ned 44,2 % den siste måneden. Italia forstår at de selv
MÅ HA kontroll over Alitalia. Slik må det være i Norge og Skandinavia også. Norge og Skandinavia må ha kontroll over
Norwegian og SAS. Ikke nødvendigvis statlig kontroll, men nasjonal kontroll på et vis. Norge og Skandinavia har dessuten
mange flyplasser og lange avstander. Dette vet de Skandinaviske landene best å ivareta selv. Mister man kontrollen kan
mange uheldige vridninger oppstå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
hofa
17.03.2020 kl 11:09 2145

Jeg har lige fået annulleret mine billetter købt hos NAS og som skulle bruges til jul - hvorfor mon.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Bullen
17.03.2020 kl 11:10 2136

Staten er som du sier et speilbilde av folket, men ikke av Bjørn Kjos`s elleville penge bruk
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
bj111
17.03.2020 kl 11:10 2130

Det menes nok ikke an staten skal kjøpe eksisterende NAS aksjer i markedet. De kan komme inn med en kjempe emisjon som kanskje er det mest sannsynlige eller de kan gjøre som med bankene i 1989. Det siste tenker jeg er tvilsomt da det har blitt kritisert i mange år og er skadelig for markedet særlig ved senere kriser. Aksjene til bankene ble nullet og staten overtok bankene for kr 0 men driften videre var sikret.
For aksjonærene og NAS er det vel best med en emisjon hvis staten skal bli aksjonær.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Epona
17.03.2020 kl 11:11 2117

Bare et lite input, en digresjon om en vil:
Hadde jeg hatt ledig kapital hadde jeg kjøpt aksjer i NAS med begge hender, men er allerede fullastet.
Lykke til.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Vil tippe det må legges nye ruteplaner etter dette?
Ellers har jeg ikke peiling
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Dersom du har lest historien om Nas , vil du vite hvorfor det måtte satses. Tror vi har mye å takke Bjørn Kjos for
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Swissair var tidigare det stora nationella flygbolaget i Schweiz, och bildades då Balair och Ad Astra Aero gick samman 1931, men tvingades i konkurs 2002 efter ett antal dåliga affärer och dålig lönsamhet i kombination med ökad konkurrens och lågkonjunktur. Olyckan 1998 då planet Swissair Flight 111 havererade i Atlanten anses också vara en bidragande orsak till att Swissair tvingades i konkurs.

Sista flyget efter 71 år genomfördes 1 april 2002. Bolagets tillgångar överfördes efter konkursen till dotterbolaget Crossair. Det nya bolaget bildat ur Crossair den 31 mars 2002 fick namnet Swiss International Air Lines (Swiss) och började flyga 13 maj 2002. Sedan 2005 är Swiss ett dotterbolag till Lufthansa.
___________________________________________________________
Swiss, eller tidligere Swissair, er nå en del av Lufthansa. Men Østerrike og Sveits er små geografiske områder,
med få flyplasser og korte avstander. Dvs. noe helt annet enn Skandinavia.
Skandinavia og Norden er sterke nok til å holde på selv.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
deltaker
17.03.2020 kl 11:20 2066

Markedet tror på at staten ikke nuller ut aksjene totalt og tror at staten vil kjøpe opp aksjer på børs. Som påpekt mange ganger her - enkleste måte å "kjøpe" selskapet på er å kjøpe gjelden til rabatt nå. Håper for all del de har vart smarte nok til å gjøre det. I neste omgang en avtale med aksjonærene om overtakelse av aksjene til en symbolsk pris. Om dette er over eller under dagens kurs - ikke godt å si. Alternativet er å kjøpe opp gjelda først og deretter la selskapet gå konkurs. I neste omgang kjøpe resten av gjelda og ASAP sette opp et nytt selskap i forståelse med bobestyer og øvrige eventuelle kreditorer. Ulempen med dette er at det blir stoppi driften en tid. Men hei...hvilken drift? Den har jo uansett stoppet opp. Da har man 2-3 mnd på å gjøre dette, uten at det har noen merulempe. Man redder da både norske arbeidsplasser, sikrer fremtidig drift og sløser ikke bort penger på aksjonærer som har vært med på vanstyret så langt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare

Det som kanskje kunne være aktuelt på sikt, er at NAS og SAS overtok Norden og Baltikum f.eks. Kanskje Skottland også ?
Men finnene vil nok gjerne holde på Finnair.
Belgia mistet også sitt Sabena. Lite land med få flyplasser og korte avstander.
Nederland også lite land. Men med stor flyplass Amsterdam. Gikk sammen med Air France.
Redigert 20.01.2021 kl 23:27 Du må logge inn for å svare