Statlig oppkjøp kan bli siste utvei for Norwegian

Innnvestor
NAS 17.03.2020 kl 06:29 3706

Statlig kjøp av aksjer i Norwegian kan komme på bordet som en løsning for å berge flyselskapet fra konkurs.
Etter det NTB kjenner til, er en uformell diskusjon allerede i gang i de politiske miljøene om statlig kjøp av aksjer i Norwegian som et mulig alternativ for å sikre flyselskapets overlevelse.
SVs næringspolitiske talsperson Torgeir Knag Fylkesnes sier til NTB at SV ikke utelukker at dette kan bli en løsning.
– Det er ikke SVs primærpolitikk å kjøpe flyselskaper. Men vi vil vurdere det seriøst for å sikre arbeidsplasser og viktig infrastruktur, sier han.

Kritisk infrastruktur
Etter det NTB forstår, vil stortingsflertallet neppe pålegge regjeringen å kjøpe seg helt eller delvis opp i Norwegian, og politikerne uttaler seg inntil videre svært forsiktig om saken.
Men opposisjonen er tydelig på at luftfarten i Norge må sikres.
– Dette er børsnoterte selskaper som vi skal være varsomme med å spekulere rundt i offentligheten. Men det jeg vil si, er at luftfarten er viktig med tanke på alle arbeidsplassene, og viktig for kritisk infrastruktur i Norge. Derfor har vi et særlig samfunnsansvar for å sikre at den næringen holder seg i lufta, sier Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre til NTB.
Han er overbevist om at det vil bli behov for en særskilt tiltakspakke for luftfarten.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener målet må være at det også i framtida finnes tre flyselskaper i Norge – Norwegian, SAS og Widerøe.
– Vi må sette inn tiltak som gjør at vi sikrer alle de tre flyselskapene. Det er Norwegian det er mest akutt for nå, men det er ikke mange dagene før det blir vanskelig for SAS også, advarer han.

Nye kanselleringer og permitteringer
Norwegian varslet mandag ettermiddag at selskapet kansellerer 85 prosent av flygingene og permitterer 7.300 ansatte.
– Luftfarten står overfor en ekstraordinær krise der også vi i Norwegian må sette de aller fleste av flyene våre på bakken og permittere en stor andel av våre kolleger, sier konsernsjef Jacob Schram i en pressemelding.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier regjeringen arbeider fortløpende med å finne ytterligere tiltak for å hjelpe luftfarten.
– Når store deler av passasjergrunnlaget blir borte så å si over natten for luftfarten, nasjonalt og internasjonalt, så er det selvsagt svært krevende. Dette er samfunnskritisk infrastruktur for Norge, og derfor er vi i tett dialog med bransjen for å være oppdatert i en situasjon hvor ting endrer seg fra time til time, sier han i en skriftlig uttalelse til NTB.

Siste utvei
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det vil sitte langt inne for myndighetene å gå til kjøp for å sikre flyselskapet.
– Jeg tror det er den siste døra de åpner, sier han.
Ifølge ham er det trolig mer sannsynlig at staten vil forsøke å hjelpe selskapet med garantier og kapitalisering.
En rekke hjelpetiltak er dessuten lansert allerede, deriblant kutt i momssatsen og midlertidig oppheving av flypassasjeravgiften og lufthavnavgiften.
Redigert 20.01.2021 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
17.03.2020 kl 06:37 3013

Staten overtar ikkje Nas, før det eventuelt er konkurs.
Obxserver
17.03.2020 kl 06:52 2952

Shorterne må ta på seg buksa å løpe idag
Slettet bruker
17.03.2020 kl 06:59 3195

ME LIKE !!!
Slettet bruker
17.03.2020 kl 06:59 3182

Ett alternativ er at vi lar Norwegian gå konkurs, men at det ordnes med en norsk og/eller skandinavisk løsning.
Og da gjerne slik, om det er juridisk mulig, at kompensasjonen fra Boeing opprettholdes.
Kan gjelden flyttes vekk fra det selskapet som har kompensasjonskravet fra Boeing ?
Det kan nemlig bli en viss størrelse på kompensasjonen fra Boeing. Her burde noen finne ut best case og worst case.
Boeing har et renommé å ivareta. Det er reellt altså. De kan ikke løpe vekk fra høyst berettigede kompensasjonskrav.
Boeing er hardt presset nå, og må betale. Og mye.

Mht. SAS er det mest Sveriges og Danmarks ansvar. Og det er noe som heter BRA også. Norge kan være med litt
mht. SAS, men da bør vi få litt igjen for det.
Bra at politikerne skjønner luftfartspoengene her nå.
ToffeeMan
17.03.2020 kl 07:02 3153

Selv SV presser på for en løsning! Opposisjonen med Siv Jensen og Gahr Støre vil åpne pengebingen. Her blir det boller og brus!
q1w2e3r4
17.03.2020 kl 07:02 3141

Tror du det sitter barn i finansdepartementet som EVENTUELT skulle sitte å regne på en pris de er villige til å betale for den gjelden? Dream on. 1øre pr aksje kanskje og utstedelse av noen milliarder flere.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:04 3107

Staten skal kjøpe aksjer?
De må sikre eller kjøpe billig gjeld om det skal monne med noe.
Deretter gi de nytt driftslån da inntektene er skrapet.
Kjøp av aksjer er ikke noen løsning,
Norwegian trenger cash.
Usikker på om det er politisk vilje da dette vil kreve flertall politisk,men en opptur på håp før dette kan skje ja.
Spennende dag for Nas på rykter.
Ilusion
17.03.2020 kl 07:07 3074

Kjøp fra staten vil ikke berike nåværende aksjonærer.
De gjør det for å sikre arbeidsplasser og infrastruktur ene og alene..
Ikke forvent en boost i kursen.Den skal antakelig ned i 3-4kr
Men nas vil bestå takket være staten
Obxserver
17.03.2020 kl 07:10 3048

Blir ganske trangt ut døra idag, skal vi si åpning på kr 15-20?
Ilusion
17.03.2020 kl 07:12 3024

Mulig en liten boost opp ved start..Men kommer snart nok ned igjen😉
q1w2e3r4
17.03.2020 kl 07:14 3006

Dette er jo ingen nyhet og selskapet er per def teknisk konkurs. Mener du at vi skal hive oss inn for å bli med på en potensiell utvanning?
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:19 2958

Nå må vi rigge dette så vi og Norge får gjelda billig. Og gjerne holder kravet mot Boeing. Strukturere hele
sulamitten riktig.
Andre flyselskap vil neppe blande seg i skandinaviske flyselskapers redningsaksjoner nå. De har nok mer
enn nok med sitt. Norge og Skandinavia kan styrke sin posisjon. Det er utsikter til billige fly, billig fuel og
billige renter. Og billig norsk krone som er magnet for turistene.
Ilusion
17.03.2020 kl 07:21 2945

Går staten in med kun likviditetssikring betyr det laaang tid før nye aksjonærer tjener peng .
Går staten inn og kjøper aksjer blir det en stor utvanning som fører til det samme..3-4kr kommer fort
Det kan være en fornuftig inngang om man er villig til å sitte på aksjene i 3-5år
Redigert 17.03.2020 kl 07:21 Du må logge inn for å svare
CC
17.03.2020 kl 07:21 2944

Og du tror dagens aksjonærer vil nyte godt? DREAM ON.......
Lykkeligamator
17.03.2020 kl 07:21 2939

Ærlig talt - dere som nevner at dette vil gi en brå oppgang. Tror dere staten ser på det som sin oppgave å redde dagens aksjonærer i Norwegian? Neppe, hvis staten går inn her så tror jeg det meste er tapt for dagens aksjonærer.
CC
17.03.2020 kl 07:23 2923

Ha ha, hvilken verden lever du i ?
Obxserver
17.03.2020 kl 07:29 2884

*Sikre viktig infrastruktur*, ingen av dere som har tenkt at staten kjøper hele NAS og tar dette ut av børs?
Obxserver
17.03.2020 kl 07:31 2858

Kjoser'n har en TRS på 40, kanskje det er salgsprisen....:`\
CC
17.03.2020 kl 07:32 2852

Staten trenger nok ikke det. NAS er nok teknisk konkurs innen uker. Det er da staten evt kan komme inn. Blir lite til dagens aksjonærer er jeg redd
Herman*
17.03.2020 kl 07:32 2847

Norwegian skulle etter planen ha levert et overskudd i år, og potensialet for lønnsom drift er fortsatt til stede post corona. Gi selskapet et rimelig lån på 2-3 milliarder, og sammen med erstatning fra Boeing bør dette holde så fremt flytrafikken begynner å ta seg gradvis opp fra juni.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:34 2813

Dere som nevner statlig oppkjøp glemmer at det ikke er AP som er sjef lenger.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:35 2807

Staten kjøper ikke hele NAS. De bidrar med det som skal til. Men det på en smart måte. Her er det
mye å hente på å gjøre det riktig. For Norge altså.
Ilusion
17.03.2020 kl 07:35 2790

Synd for Kjosern..Han har bæsjet på leggen!!
Kommer til å bli personlig konk!
EliotS
17.03.2020 kl 07:36 2769

Nightrocket - Hvordan vil du lade NAS gå konkurs og lave en norsk og/eller skandinavisk løsning?

Hvis Norwegian går konkurs overtages selskabet av UK og US baseret hedgefunds. Sådan er spille-reglerne. Jeg har ikke hørt at konkurs-reglene er ved at blive lavet om.

Herman*
17.03.2020 kl 07:41 2740

Hvis staten var en rå kapitalist, burde de først ha kjøpt ekstremt rimelige obligasjoner i NAS, for deretter å tilby en pakke med lån og tilskudd. Så kan de selge obligasjonene til pålydende om seks mnd, og vips har de tjent penger på å hjelpe selskapet.
Kantarell
17.03.2020 kl 07:46 2710

Er ikke allerede staten allerede tungt inne i Nas? Hva med Folketrygdfond?
https://www.folketrygdfondet.no/nyheter/statens-obligasjonsfond-under-utarbeidelse-article1052-176.html
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:51 2669

Det er dette vi diskuterer. De skal få svi seg med oss. Enten taper de mye, eller så gjør de som vi sier.
Ingen utenlandske flyselskap slipper til som hovedoperatør i Norge.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:57 2637

Har dere glemt at Boeing falt 24 % i går. De har mistet over 1 billion kroner i børsverdi siste 2 - 3 uker.
Her må Boeing og amerikanske gjeldseiere gå veldig stille i dørene. De kan ellers tape så det synger her.
Norge kan fort skaffe 130 fly på egenhånd på billigsalg, og lakkere om flyene. Og la amerikanske bondeiere
tape så de aldri har sett før.
Her gjelder det å være supertøff fra norsk side.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 07:57 2632

molboparasittene på tinget er jo stokk dumme

ingen som flyr uansett så la NAS gå konk og andre interessenter kjøpe restene

de ansatte og rutenettverket blir ivaretatt, mens naserne og kreditorene med kakepus blir nullet ut.
president84
17.03.2020 kl 08:11 2572

40 kr aksjen blir nas solgt for :)
Kraftig oppgang i dag!
Redigert 17.03.2020 kl 08:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:22 2517

Ja, for longerne har jo hatt fantastiske tider.

Det skrives så mye piss om shorting og shortere her på forumet at det er grunn til å tro at flesteparten er bare kunnskapsløse amatører.

Dersom du og andre ser tilbake på alt sørytet dere skrev i januar og februar før alt gikk til helvete, så burde dere for skams skyld holde igjen på vrøvlet.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:26 2486

Helt riktig. Det ville samtidig være en fin måte å unngå covenants på.
InvesTorbjørn
17.03.2020 kl 08:30 2463

Nei,nei, NEI!
Dette løser ingenting. Dersom staten kjøper aksjer, gir det ikke NAS bedre cashflow. Det vil i så fall bare resultere i aksjekurs nær null.
Det NAS trenger er likviditet. Det løser staten ved å stille penger til rådighet. Dette gjelder alle bransjer. Staten kan stille obligasjonsfondet til rådighet, slik at alle i næringslivet kan låne. Gjerne til 0 % rente med 3-5 års løpetid. Og alt skal betales tilbake. Av alle. Staten må IKKE begynne å kjøp selskaper!!!
Herman*
17.03.2020 kl 08:33 2428

Enig i det, men de kan kjøpe billig gjeld i selskaper de har tenkt å redde gjennom tilførsel av likviditet.
Slettet bruker
17.03.2020 kl 08:39 2386

Hvilken sikkerhet skal disse obligasjonene få ? Du sier alt skal betales tilbake. Det mener jeg også.
shokosta
17.03.2020 kl 08:39 2385

Må nok en gang konstatere at enkelte her inne er styrt av følelser, mer enn fornuft. La aksjonærene i NAS svi, og la de få det de fortjener, grådige som de er, er omkvedet. Hvor lost kan man egentlig bli? Det er ikke aksjonærenes feil at NAS er der man er akkurat nå, og skal man nulle ut NAS's aksjonærer, ja da må det jo også gjelde alle andre som måtte få hjelp innen reiselivsbransjen. For det er mange, og mange av dem har vært like grådige, eller like uskyldige, som NAS eierne i denne situasjonen. Norge og Staten kan selvsagt bestemme seg for at dette er en gyllen tid til å få bort turismen til landet vårt, og mange hjernedøde Nordmenn vil jo også hevde at dette er fornuftig, akkurat som de som ønsket å stanse oljeutvinning innen et par år (de har vel nå sett noe av konsekvensene av eget hjernesvinn håper jeg) - men å skyte på NAS aksjonærene spesifikt er fullstendig skivebom.

Og skulle Staten virkelig gjøre en øvelse der man nuller aksjonærene, som under bankkrisen, vil det være fullstendig galemattias i forhold til hvor fokus må være i denne helt spesielle tid, ja selv Erna må jo skjønne at det ikke er der man må begynne.

Ja- jeg er aksjonær, og gråter kanskje for min syke mor, men det må da være grenser for idioti, som enkelte her inne så skjødesløst kommer med... Misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften i landet vårt, det vet vi jo alle, og NAS må være et godt eksempel på dette. Gandhi hadde et ordtak der han sa "det har alltid vært en gåte for meg, hvordan mennesker kan føle seg beæret ved deres medskapningers ydmykelse." - også det passer veldig godt på alle disse idioter som kun er her inne for å nyte andres ulykke. Om de lærer? Aldri, så vi blir nok aldri kvitt dem, dessverre, de får næring av å gi sine intetsigende kommentarer og dommedagsprofetier... :)
Epona
17.03.2020 kl 08:43 2356

Smart på alle måter. Håper Regjeringen tenker i samme baner.
alexen
17.03.2020 kl 10:28 2151

Kjempe mulighet for shortere, hvis staten tar over - da blir eksisterende aksjonærer nullet og staten tar over, rydder opp og legger ut en IPO, når det er ryddet opp i gjelden - dette ble gjort med bankene i slutten av 80 åra under bankkrisen.
alexen
17.03.2020 kl 10:36 2118

Mange aksjonærer tenker selvfølgelig på seg selv og sine aksjer, det har jeg full forståelse for og det ville jeg også gjort.
Shorterne har jeg ingen sympati for, jeg tenker mest på de ansatte og NAS sin posisjon, når det gjelder samferdsel i Norge - da vil det være fornuftig at staten kanskje tar over NAS, men da vil dessverre eksisterende aksjonærer og obligasjonseiere lide tap, men arbeidstagerne i NAS vil i alle fall beholde jobbene sine, det må vel veie tyngst? eller?