NAS - aksjonærene vil bli nullet ved statlig overtakelse
Dersom politikerne kommer til at Norwegian bør reddes har de flere alternativer. Ingen av alternativene er til fordel for aksjonærene, slik enkelte later til å tro.
Staten kan:
1) Kjøpe obligasjonsgjelden, flytte forfall og senere konvertere gjelden til aksjer på lav kurs. Her vil aksjonærne få en kortsiktig fordel, men bli vannet kraftig ut.
2) Kjøpe aksjer i en rettet emisjon på meget lav kurs. Her kan aksjonærene nærmest bli nullet ut.
3) Avvente konkurs og plukke opp konkursboet. Her taper aksjonærene alt.
Staten kan:
1) Kjøpe obligasjonsgjelden, flytte forfall og senere konvertere gjelden til aksjer på lav kurs. Her vil aksjonærne få en kortsiktig fordel, men bli vannet kraftig ut.
2) Kjøpe aksjer i en rettet emisjon på meget lav kurs. Her kan aksjonærene nærmest bli nullet ut.
3) Avvente konkurs og plukke opp konkursboet. Her taper aksjonærene alt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
helt riktig!
satser på alt 3 siden flytrafikken er stoppet opp allerede. helt feil å berike risikoperverse spekulanter. heller ikke sansen for kakepus som bruker media til å mele sin egen kake
kortsiktige tradere som kjører kursen opp nå og skal ut igjen samme dag. ingen som sitter natten over i konkursboet hehe
satser på alt 3 siden flytrafikken er stoppet opp allerede. helt feil å berike risikoperverse spekulanter. heller ikke sansen for kakepus som bruker media til å mele sin egen kake
kortsiktige tradere som kjører kursen opp nå og skal ut igjen samme dag. ingen som sitter natten over i konkursboet hehe
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Obxserver
17.03.2020 kl 10:10
3220
Det er forskjell på ordet å "rane" å hjelpe
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Vorge
17.03.2020 kl 10:14
3172
Det er vel ingen på ordentlig som tror at staten overtar NAS? Med Høyre ved roret!?
Det mest sannsynlige er jo at de går inn og garanterer for lån, akkurat som de nå gjør med veldig mange andre. Hvorfor skulle de gjøre noe annet med Norwegian.
Og da blir spørsmålet hvor mye NAS taper på denne perioden. Jo større gjelden blir, jo mindre blir aksjen verdt. Den er uansett verdt mer enn dagens kurs - for med riktig finansiering vil mulighetene for å betale tilbake et par milliarder årlig fint være til stede.
Det mest sannsynlige er jo at de går inn og garanterer for lån, akkurat som de nå gjør med veldig mange andre. Hvorfor skulle de gjøre noe annet med Norwegian.
Og da blir spørsmålet hvor mye NAS taper på denne perioden. Jo større gjelden blir, jo mindre blir aksjen verdt. Den er uansett verdt mer enn dagens kurs - for med riktig finansiering vil mulighetene for å betale tilbake et par milliarder årlig fint være til stede.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ville kommet meg ut av shortposisjonen nå om jeg var deg. Raskt som bare det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
17.03.2020 kl 10:17
3135
Er det ingen mulighet for at flyselskapene får kompensert for stengt luftrom? Må eventuelt bli likt over hele Europa........
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
alexen
17.03.2020 kl 10:21
3099
Jepp - samme som skjedde med Dnc og K.bank i slutten av 80 årene, når bankene ble tatt over av staten - staten tok over og nullet aksjonærene - men så vil staten kjøre en IPO for folket senere! Da kan faktisk NAS bli en skikkelig folkeaksje!
Dette har jeg vært med på før - kjøpte mine første aksjer i K-bank den gangen, gjorde en kule i K-bank når Nordea kjøpte opp K-bank!
Dette har jeg vært med på før - kjøpte mine første aksjer i K-bank den gangen, gjorde en kule i K-bank når Nordea kjøpte opp K-bank!
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Stengt luftrom? Det er tusenvis av fly i luften, utvid kartet under så ser du selv.
https://www.flightradar24.com/59.83,10.46/3
https://www.flightradar24.com/59.83,10.46/3
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Samme shortgnålet dag ut og dag inn og hele veien ned.
NAS styrter totalt på børs og så sitter det noen forskrudde folk på forumet og gnåler om short og innløsning.
Går det aldri tomt for tullinger på dette forumet?
NAS styrter totalt på børs og så sitter det noen forskrudde folk på forumet og gnåler om short og innløsning.
Går det aldri tomt for tullinger på dette forumet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Å sikre eierskap i bank var for å få kontroll over avgjørelsene som skapte krisen, og forhindre at det skjedde igjen. Det samme kan ikke sies om krisen pr. i dag. Coronaviruset er verken Norwegian, SAS, eller frisørene sin feil. Viktig å presentere historien riktig. Statlig eierskap i dag gir ingen mening med mindre man er en kommunist.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Har dere glemt at de er vi aksjonærer som bestemmer hvilke betingelser vi skal akseptere ? Norge har stor interesse i å sikre kritisk infrastruktur og er svært lite interessert i å få flere tusen nye inn i arbeidsledighetskøen. Vi har kanskje sterkere kort på hånden enn dere tror ! 👍
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
vikingo
17.03.2020 kl 10:27
3007
Ingen av de 3 alternativene kommer til å skje!
Dette er ikke hotellvirksomhet og annet reiseliv som indirekte rammes av flyplassforbud, det er politikerne selv som har satt full stopp og reiserestriksjoner på flyplasser og dermed struper inntektsgrunnlaget til selskapet.
Tror du virkelig at de kommer til å skvise Norwegian til konkurs når landet er helt avhengig av infrasktruktur?!
Og ikke minst, hvis alle andre land går inn og bidrar med likviditet til flyselskapene, tror du Norge skal unngå å gjøre det samme? At Norge plutselig skal være den eneste kapitaliststaten i verden som ødelegger likviditeten med den ene hånden og profiterer seg selv med den andre?
Dette er ikke hotellvirksomhet og annet reiseliv som indirekte rammes av flyplassforbud, det er politikerne selv som har satt full stopp og reiserestriksjoner på flyplasser og dermed struper inntektsgrunnlaget til selskapet.
Tror du virkelig at de kommer til å skvise Norwegian til konkurs når landet er helt avhengig av infrasktruktur?!
Og ikke minst, hvis alle andre land går inn og bidrar med likviditet til flyselskapene, tror du Norge skal unngå å gjøre det samme? At Norge plutselig skal være den eneste kapitaliststaten i verden som ødelegger likviditeten med den ene hånden og profiterer seg selv med den andre?
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
president84
17.03.2020 kl 10:27
2997
Gikk du short i går captain. Vi skal langt over 10 kr så hold på hatten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ingen short her. Holde på hatten kan du selv gjøre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
alexen
17.03.2020 kl 10:35
2922
Mange aksjonærer tenker selvfølgelig på seg selv og sine aksjer, det har jeg full forståelse for og det ville jeg også gjort.
Shorterne har jeg ingen sympati for, jeg tenker mest på de ansatte og NAS sin posisjon, når det gjelder samferdsel i Norge - da vil det være fornuftig at staten tar over NAS, men da vil dessverre eksisterende aksjonærer og obligasjonseiere lide tap, men arbeidstagerne i NAS vil i alle fall beholde jobbene sine, det må vel veie tyngst? eller?
Shorterne har jeg ingen sympati for, jeg tenker mest på de ansatte og NAS sin posisjon, når det gjelder samferdsel i Norge - da vil det være fornuftig at staten tar over NAS, men da vil dessverre eksisterende aksjonærer og obligasjonseiere lide tap, men arbeidstagerne i NAS vil i alle fall beholde jobbene sine, det må vel veie tyngst? eller?
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
17.03.2020 kl 10:47
2847
Innlegget er slettet
OK, grensene er stengt, dermed må selskapene kansellere flighter......
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ser heller ikke hvorfor den stiger på nyheter om at staten vurderer kjøp av aksjer for å hjelpe. Kjøpe aksjer i markedet endrer ingen verdens ting. De må selvfølgelig utstedes nye aksjer dersom Norwegian skal ha noen nytte av dette, og kursen på rettet emisjon nå, den tør ikke jeg gjette på.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
harpix75
17.03.2020 kl 10:52
2797
Tror som mange andre at NAS blir berget fra konkurs, men med den underliggende økonomien selskapet har ser jeg ikke at staten skal pøse så mye penger inn i selskapet at de unngår emisjon. Tør ikke ta i denne aksjen med ildtang...
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Record
17.03.2020 kl 11:00
2710
Der er nok flere måter å redde NAS på ,dessverre er fellesnevneren at alle posisjoner blir nullet ut .
NAS er vel i en slik kategori ,vi må jo kunne opprettholde infrastruktur også i fremtiden ?
Resultatet blir vel at NAS kan selges i markedet på ett senere tidspunkt når dette er over , sikkert surt for både aksjonærer å shortere men slik er det å å exponere seg i børsnoterte selskaper .
NAS er vel i en slik kategori ,vi må jo kunne opprettholde infrastruktur også i fremtiden ?
Resultatet blir vel at NAS kan selges i markedet på ett senere tidspunkt når dette er over , sikkert surt for både aksjonærer å shortere men slik er det å å exponere seg i børsnoterte selskaper .
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
harpix75
17.03.2020 kl 11:01
2696
Det er jeg ikke, men når jeg tror på tap satser jeg ikke. Jeg kan ta feil, da er det bare å gratulere de som trodde noe annet :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Habub
17.03.2020 kl 11:13
2620
Åbenbart ikke Captain Darling. (Du skriver jo hele tiden)
Du skriver stadigvæk om NAS selvom vi alle lærte igår og dagen før at du absolut intet vet om luftfart.
Jeg ville lukke de shorts hvis jeg var dig...;)
Du skriver stadigvæk om NAS selvom vi alle lærte igår og dagen før at du absolut intet vet om luftfart.
Jeg ville lukke de shorts hvis jeg var dig...;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
alexen
17.03.2020 kl 11:17
2597
Husk at det sitter flere "kommunister" på Stortinget og at regjeringen ikke har flertall - sier ikke at det skjer, men hvis staten skal ta over NAS pga at de vurderer at dette bør staten gjøre pga av at NAS er kritisk og viktig for Norge (som enkelte NAS aksjonærer later til å tro), så er bankkrisen på 80 tallet, kun nevnt som et eksempel på hvordan dette vil bli gjort og ikke noe som skal publiserer i noen historiebøker om "bankkrisen på 80 tallet"
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Ja, men det er viktig å fremheve hvorfor det ble gjort slik. Dagens problemstilling er annerledes. Er en ekstern trussel som lammer oss. Ikke bransjespesifikk uansvarlighet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
bj111
17.03.2020 kl 11:41
2492
Mest sannsynlig en rettet emisjon på en kurs som er langt under dagens. Det har ligget emisjon i luften eller kanskje bedre å si på bakken siden denne krisen startet i Kina. Staten kan gå inn med lån men mer lån til en gjeldsslave er ikke noen holdbar medisin. De som mener NAS lett kan betale det tilbake glemmer at NAS hadde kniven på strupen for å få lønnsomhet lenge før krisen. Staten er ingen hyggelig kreditor og det skal de ikke være, det er fellesskapets penger og det vil ikke bli noen lykkerus til aksjonærene dette. Regjeringen har ikke flertall og å få med et flertall på å berike de rike tror jeg ikke på. Løsningen vil være risikofylt dersom det ikke er forankret i hele stortinget.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Viktig å ikke ha et innsnevret syn. Følg med på pressekonferansene. alle bedrifter skal få likviditet. staten vil gjøre alt de kan for å redde alle. ingen blir rik på å få tilført lån for å betale regninger.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.03.2020 kl 11:46
2453
Svaret på det er ganske så enkelt...så lenge du er her blir det jo ikke tomt for tullinger....
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
17.03.2020 kl 13:05
2298
Staten kjøper nok ikke obligasjonsgjelden, de krever den konvertert og tar sikkerheten obligerne har i slots, så gir de lån. De vil jo ha alt av kostnader/renter ned.
Det er ikke nok, de vil nok se en total restrukturering i sammenheng med at de støtter selskapet vhj av lån.
Kortselskapene som holder tilbake 70% er også noe de kunne gå inn, ihvertfall relatert til Norske kortkunder, slik at den andelen går direkte til drift.
Kan de ta over Boing Max fordingen og forskuttere deler av denne, eller som sikkerhet i lån, så er det bedre enn ingenting.
Staten bør kontakte EXIM (US-state bank / "Boing Bank") for lettelser mot at de støtter NAS, EXIM ønsker ikke å få en bråte fly i fanget fra NAS. De har nok problemer med alle de andre flyselskapene, så de bør utarbeide noen parametere som må tilfredstilles for at de bidrar, og dermed hjelper seg selv - lån EXIM er minst NOK25mrd.
Det er ikke nok, de vil nok se en total restrukturering i sammenheng med at de støtter selskapet vhj av lån.
Kortselskapene som holder tilbake 70% er også noe de kunne gå inn, ihvertfall relatert til Norske kortkunder, slik at den andelen går direkte til drift.
Kan de ta over Boing Max fordingen og forskuttere deler av denne, eller som sikkerhet i lån, så er det bedre enn ingenting.
Staten bør kontakte EXIM (US-state bank / "Boing Bank") for lettelser mot at de støtter NAS, EXIM ønsker ikke å få en bråte fly i fanget fra NAS. De har nok problemer med alle de andre flyselskapene, så de bør utarbeide noen parametere som må tilfredstilles for at de bidrar, og dermed hjelper seg selv - lån EXIM er minst NOK25mrd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
alexen
17.03.2020 kl 13:20
2256
" - Ikke bransjespesifikk uansvarlighet." - tenker du på NAS spesielt da? for de har vært ansvarlige tenker du?
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
Nå sporer du av. Vi snakker om krise i verdensøkonomien. IKKE utløst av NAS. eid.
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare
alexen
17.03.2020 kl 13:56
2135
Jeg mener jeg treffer spiker`n på hodet, men meg om det og du om dit! - dette er et fint sitat;
"- Jo da, Norwegian har vært et eventyr. Veksten har vært formidabel. Tre propellfly i Norge er i løpet av 25 år forvandlet til 500 ruter, 150 destinasjoner og 37 millioner reisende verden over.
Og selskapet fylte så absolutt et behov for konkurranse i det hjemlige markedet etter at man lot Braathens og Color Air bli sugd inn i jetmotorene til SAS. Folk i distriktene kan bokstavelig talt prise seg lykkelige over at billettene ble betydelig billigere med Norwegian.
Men selskapets ekstreme vekststrategier internasjonalt, har kostet. Og nå kan selskapet måtte betale prisen. Norwegian har vært Askeladden som kapp åt med flyindustriens mange troll. Men kan nå ha forspist seg" - Fordi Kjos har gjort som mange banker i slutten av 80 årene gjorde - tatt opp for mye UANSVARLIG gjeld!
"- Jo da, Norwegian har vært et eventyr. Veksten har vært formidabel. Tre propellfly i Norge er i løpet av 25 år forvandlet til 500 ruter, 150 destinasjoner og 37 millioner reisende verden over.
Og selskapet fylte så absolutt et behov for konkurranse i det hjemlige markedet etter at man lot Braathens og Color Air bli sugd inn i jetmotorene til SAS. Folk i distriktene kan bokstavelig talt prise seg lykkelige over at billettene ble betydelig billigere med Norwegian.
Men selskapets ekstreme vekststrategier internasjonalt, har kostet. Og nå kan selskapet måtte betale prisen. Norwegian har vært Askeladden som kapp åt med flyindustriens mange troll. Men kan nå ha forspist seg" - Fordi Kjos har gjort som mange banker i slutten av 80 årene gjorde - tatt opp for mye UANSVARLIG gjeld!
Redigert 21.01.2021 kl 03:51
Du må logge inn for å svare