OCY: Leietaker håper å doble utbyttet


https://e24.no/boers-og-finans/i/y3Mj7R/haaper-aa-doble-utbyttet-sterkeste-tankmarkedet-paa-flere-tiaar

Økt etterspørsel fører til mer jobb for tankskip
E24 skrev tidligere denne uken om tankmarkedet som flyr til himmels, mens de aller fleste andre pilene pekte nedover.

– Som et eksempel er det indikert at en million fat per dag ekstra fra Saudi-Arabia til Østen skaper etterspørsel etter omtrent 45 suezmaxer, heter det i meldingen fra selskapet.

Suezmax er klassen av tankskip som NAT har 23 av.

Matsern
17.03.2020 kl 15:07 2207

OCY har nok planene klare for å utvide flåten med flere tankskip. på gode kontrakter. Forventer flere gode dealer i løpet av 2020.
Redigert 17.03.2020 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Aramis
17.03.2020 kl 15:18 2147

OCY har vel allerede i det minste ett ledig tankskip, og resten av skipene er på lange kontrakter - mange til utpå 2030-tallet. Kursraset er rent psykologisk, men som vi vet er det "stemningen" som styrer alle kurser på børsene.
Matsern
17.03.2020 kl 15:26 2110

De bør vurdere muligheten for å ta skip i spotmarkedet for en periode. Fleksibiliteten til OCY er en av styrkene!
milk
17.03.2020 kl 15:57 2038

Hvor mange tankere har OCY? Kommer det forslag om ytterligere reduksjon i utbytte??
OCY
17.03.2020 kl 16:36 1977

Hvor i all verden har du det fra?

OCY har ingen ledige tankskip. De har en FPSO i opplag, og et subsea fartøy som nettopp har fått kortere kontrakt. Thats it, ingen flere ledige fartøy, hvis ikke vi tar med Solstad båtene som ikke gir inntekter pr. i dag.
OCY
17.03.2020 kl 16:41 1954

OCY har 9 båter i kategorien Crude, regner med at dette er VLCCer og suezmax. Ellers har de 12 skip i kategorien chemical tankers.
OCY
17.03.2020 kl 16:45 1940

Her om utbyttet fra IR:

Alt annet likt, så er naturligvis motpartsrisikoen økt i dagens marked. Men vi føler vi er godt posisjonert for en nedtur; vi har 68 av 72 skip på lange kontrakter, vi hentet egenkapital og refinansierte både bank og obligasjonsgjeld før jul.

Utbyttet blir bestemt av styret hvert kvartal; så utbyttestrategien har ikke vært oppe til diskusjon. I et slikt marked vil det å beholde en sterk balanse og cash posisjon alltid ha høyere prioritet enn i et normalmarked; men foreløpig er det ingenting vi ser i markedet som tilsier at styret ønsker å kutte utbyttet i sin helhet.

Ring hvis du vil diskutere mer.

Mvh,
Marius

Og på spørsmål om tilbakekjøp av aksjer i stedet for utbytte, nå som kursen er i grus:

På dagens kurs, så vil naturligvis investeringer i egen aksje bli bli diskutert og sett i sammenheng med både avkastning i nye prosjekter og utbytte. Men vi er en "utbytteaksje" hvor mange av våre eiere har preferanse for utbytte, så ordinært utbyttet vil ha høy prioritet.
ignatas
17.03.2020 kl 16:57 1905

q4 report, operating segments page 16 note 5
ignatas
17.03.2020 kl 17:29 1838

i generelt om corona - katastrofe til flybransjen, restauranter, og cruiseskip.

bortsett fra noen IT tjenester og andre segmenter jobber hjemmefra så det er ingen forskjell for hverdagen til de fleste :)
varer kan tas imot fra Wuhan - virus overlever ikke frakt. OCY leverer ikke Mennesker!
oljeservice med olje på 29 kroner og fspo er et annet sak, men lange kontrakter burde levere en stund til..
ingen grunn til at aksjen falt fra 63 til 20 kroner, 3 ganger i løpet av 1 år og fra 45 til 20, mer enn 2 ganger i løpet av 1 måned.
men bra for meg, vurderer å doble opprinnelig plan med ocy :) hadde håpet den skulle falle til 15 kroner :)
Aramis
17.03.2020 kl 18:16 1764

Beklager. Jeg trodde Dhirubhai-1 var et tankskip, men ser at det ikke stemmer.
Men uansett er dagens OCY-kurs absurd.
Matsern
17.03.2020 kl 19:42 1644

Det var en oljetanker før den ble konvertert til en FPSO, så nesten riktig :)
børst
17.03.2020 kl 20:30 1541

Jeg tenker at det i løpet av de neste 12 årene kommer til å bli utbetalt utbytter i OCY som langt overgår det folk har tapt på kursraset de siste ukene. 4 kroner i året, 12 år, det er 48 kr. Og så får man kanskje en liten slant igjen dersom man selger også.
Matsern
17.03.2020 kl 20:53 1479

Utbyttet er på 6,12kr i året med dagens dollarkurs. De grønne kommer til å sørge for svakere NOK mot USD framover. For hvert grønne prosjekt, faller krona. Det blir jo bra for oss OCYere.

Jeg ser for meg at OCY kjøper billige konkurs-rigger og får dem på lange kontrakter.
Redigert 17.03.2020 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
børst
17.03.2020 kl 22:31 1339

Du må regne med at inntektene og utbyttene faller de neste kvartalene. Det var 19 cent pr. kvartal, men ble allerede før krisen satt ned til 15 cent. Og du må regne med at det kan bli ytterligere nedjusteringer.
Matsern
17.03.2020 kl 22:37 1318

Har ikke dårlig tid jeg, venter på oppjustering av utbytte :)
Mye kan skje, de kan kjøpe tankbåter en dag og sette de inn på spotmarketdet dagen etter.
Redigert 17.03.2020 kl 22:38 Du må logge inn for å svare

Om du ser for deg billige konkursrigger så ser jag inte hur de ska få arbeite i en där konkurs råder? Hur har du tenkt?
Vad vet OCY-ledningen om drift av rigger?
Matsern
18.03.2020 kl 09:52 1001

OCY kjøper kun rigg hvis de får lang kontrakt på den med en gang, slik de gjør med alle skip.

Røkke er største aksjonær i OCY og sitter i styret. Han kommer til å skaffe billig rigger til Aker BP gjennom OCY. Da får han i pose og sekk
Redigert 18.03.2020 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
Vikpat
18.03.2020 kl 10:02 975

This person is known for speculating things, look at his/her MSEIS threads.

#Vikpat
OK I see, the bakery can of course grow wheat, but is it feasibel in an economic way?
OCY is the dividend yield company and I hope it remains that way!
Matsern may be excused!