Hafnia Tankers utsikter
Tenkte å dele mine tanker rundt Hafnia Tankers aksjen. Årets uroligheter har åpnet opp mange gode muligheter i aksjemarkedet, jeg vurderer Hafnia som en av de mest spennende. Kan gå veldig mye på kort sikt, men samtidig ha en lengre horisont er min plan (1-2 år) dersom aksjemarkedet ikke normaliserer seg de neste månedene.
Mine grunner for å se på Hafnia er som følger:
- selskapets underliggende verdier ligger på omtrent 30 kr per aksje. Derfor begrenset nedside
- aksjen faller på generell markedsuro samtidig som inntjeningen går til himmels. Med andre ord, underliggende verdier stiger høyere enn 30 kr per aksje
- MR ratene ligger på i overkant av 30,000 dollar per dag og LR2 ratene på rundt 50,000 dollar per dag
- selskapene har kun tre scrubbere som allerede er installert. De har derfor alle skipene på vannet og har ikke investert tungt i noe som i dag har vært penger rettt i dass for deres konkurrenter
- lav oljepris og contango gjør at raffineriene kjører på for full guffe og tradere leier inn mange skip for å trade produktene rundt med regionale arbitrasjer i dagens volatile verden
- de større skipene swinger inn i råoljemarkedet, som gjør at markedet er nesten støvsugd for skip. Vil ta tid før disse skipene kan swinge tilbake ved ett eventuelt fall i råoljeratene. Høye rater bør derfor vare en god stund
- sterk balanse, så ingen risiko for emisjon dersom markedet skulle snu
- 50% av bunnlinjen betales i utbytte per kvartal. Så 15-20 prosent dividende Yield selv med fall i ratene fra dagens nivå
- kjøper tilbake aksjer i tillegg, så støtter aksjekursen og innvannende for dagens aksjonærer
- nesten ingen skip i ordrebøkene og ingen bestiller skip i dette segmentet
- Synes det er ett sikrere alternativ enn Frontline med høyere oppside, hvor Frontline aksjen allerede har gått mye og denne blir garantert solgt ned dersom stortank ratene faller fra dagens nivåer
Enig eller uenig?
Mine grunner for å se på Hafnia er som følger:
- selskapets underliggende verdier ligger på omtrent 30 kr per aksje. Derfor begrenset nedside
- aksjen faller på generell markedsuro samtidig som inntjeningen går til himmels. Med andre ord, underliggende verdier stiger høyere enn 30 kr per aksje
- MR ratene ligger på i overkant av 30,000 dollar per dag og LR2 ratene på rundt 50,000 dollar per dag
- selskapene har kun tre scrubbere som allerede er installert. De har derfor alle skipene på vannet og har ikke investert tungt i noe som i dag har vært penger rettt i dass for deres konkurrenter
- lav oljepris og contango gjør at raffineriene kjører på for full guffe og tradere leier inn mange skip for å trade produktene rundt med regionale arbitrasjer i dagens volatile verden
- de større skipene swinger inn i råoljemarkedet, som gjør at markedet er nesten støvsugd for skip. Vil ta tid før disse skipene kan swinge tilbake ved ett eventuelt fall i råoljeratene. Høye rater bør derfor vare en god stund
- sterk balanse, så ingen risiko for emisjon dersom markedet skulle snu
- 50% av bunnlinjen betales i utbytte per kvartal. Så 15-20 prosent dividende Yield selv med fall i ratene fra dagens nivå
- kjøper tilbake aksjer i tillegg, så støtter aksjekursen og innvannende for dagens aksjonærer
- nesten ingen skip i ordrebøkene og ingen bestiller skip i dette segmentet
- Synes det er ett sikrere alternativ enn Frontline med høyere oppside, hvor Frontline aksjen allerede har gått mye og denne blir garantert solgt ned dersom stortank ratene faller fra dagens nivåer
Enig eller uenig?
Redigert 21.01.2021 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
15.04.2020 kl 08:07
9659
Hafnia raker inn penger og drar nytte av det ekstremt volatile oljemarkedet, noen grunn til hvorfor det er så lite skrevet om Hafnia på dette forumet? Kudos til Hunter, Okeanis, ADS som har klart å få så mye oppmerksomhet til selskap med noen få skip på vannet og til LPG selskapene som står foran utfordrende tider med høy ordrebok, men Hafnia er jo en gigant innen sitt segment og prises langt lavere enn tank selskapene.
For produkt tank er ordreboken fraværende, drar nytte av ett sterkt crude marked og volatiliteten og trading aktiviteten er høy. I tillegg kommer etterspørselen fra sluttbruker nå til å stige nå som karantener og land åpner opp igjen etter corona.
Rart at man ikke flytter seg vekk fra stortank og LPG og inn her. Ref artikkelen under:
Fortunes for LRs and MRs diverge in product tanker trades
While LRs remain strong on naphtha shipments and floating storage demand, weak US gasoline consumption will hurt MRs
14 April 2020 21:02 GMT UPDATED 14 April 2020 21:02 GMT
By Max Tingyao Lin in London
After enjoying strong spot market earnings in recent weeks, segments of the product tanker market may soon start to see diverging fortunes for LR and MR vessels.
While LRs are well positioned to continue benefiting from low oil prices, weak gasoline demand will hurt MRs in the bread-and-butter Atlantic trade, according to analysts.
Tanker owner AMSC closes $305m financing despite virus turmoil
Read more
Global average LR2 earnings in the Middle East Gulf have ranged between $60,000 and $70,000 per day this month, while LR1 sums have been between $40,000 and $50,000 per day, Clarksons Platou Securities estimated.
The strength has largely resulted from the buoyant Middle East Gulf-East Asia trade, where daily LR earnings on the Baltic Exchange have been nearing their all-time highs.
Anoop Singh, the East of Suez research head at Braemar ACM, said the recent collapse in prompt oil prices had created a favourable environment for LR vessels by prompting naphtha trade and floating storage demand — and he predicted the bullishness would last for some time.
Cheap naphtha
With the naphtha price falling in line with oil, Singh said Asian petrochemical plants are hiking their imports of cheap feedstock.
“Long-haul naphtha volume on the West to the Far East have improved to levels not seen in over 12 months,” he said. Singh added that their high imports of naphtha are to last for several months, with the price of LPG — the competing feedstock — expected to be supported by falling shale output in the US.
US propane production is forecast to fall to 1.55m barrels per day (bpd) in the fourth quarter of this year from 1.71m bpd in the first, while butane output is to decrease to 830,000 bpd from 890,000 bpd, according to the Energy Information Administration (EIA).
“Naphtha’s steep discount to propane has reignited naphtha demand — at the expense of LPG — at the petchem plants in the Far East,” Singh said.
“We expect these crackers to remain in ‘max-naphtha’ mode over the next six to nine months as naphtha prices stay below the switching threshold.”
In general, most Asian plants prefer to process naphtha when it trades at a less than 10% premium to LPG.
Floating products
Moreover, contango and demand woes have created incentives to store petroleum products at sea in the short term, some tanker owners and analysts have said.
According to Singh, a charterer can make money for floating jet fuel on an LR2 for three months if the daily rate is below $53,000. The break-even for floating gasoil would be $29,000 per day for the same period length.
“Of the 13 LR2s taken on time charters since the start of this month, most with time charters of up to six months' duration are priced at just over $42,000 per day, suggesting they are likely to be used for profitable floating storage trades,” Singh said.
Moreover, Singh estimated that 30 LR2s and 25 LR1s were bound for Europe with jet fuel, as of 9 April.
With stocks near capacity and demand weak, if all of these end up storing, we could have about 10% of the clean trading LR fleet on storage by the end of this month,” Singh said.
MRs turning bearish
On the other hand, the Baltic Exchange’s Atlantic basket MR rate has fallen from $30,000 per day in mid-March to a still-healthy level of $20,000 per day now.
This came as gasoline imports of the US Atlantic coast dropped from 400,000 bpd in February to to 150,000 bpd now, according to Alphatanker.
The EIA has predicted gasoline consumption in the US will fall by 9% to 8.4m bpd in 2020 as a result of the Covid-19 pandemic.
Current freight rates are supported by LR-size cargoes splitting onto MR ships, but Alphatanker said it expects further downside to freight rates due to a closed arbitrage window for gasoline shipments from Europe to the US.
“As demand on the US Atlantic coast remains depressed, it will be easier for US Gulf refiners to satisfy demand there by shipping on the Colonial Pipeline, which lessens the need for imports,” Alphatanker said.
For produkt tank er ordreboken fraværende, drar nytte av ett sterkt crude marked og volatiliteten og trading aktiviteten er høy. I tillegg kommer etterspørselen fra sluttbruker nå til å stige nå som karantener og land åpner opp igjen etter corona.
Rart at man ikke flytter seg vekk fra stortank og LPG og inn her. Ref artikkelen under:
Fortunes for LRs and MRs diverge in product tanker trades
While LRs remain strong on naphtha shipments and floating storage demand, weak US gasoline consumption will hurt MRs
14 April 2020 21:02 GMT UPDATED 14 April 2020 21:02 GMT
By Max Tingyao Lin in London
After enjoying strong spot market earnings in recent weeks, segments of the product tanker market may soon start to see diverging fortunes for LR and MR vessels.
While LRs are well positioned to continue benefiting from low oil prices, weak gasoline demand will hurt MRs in the bread-and-butter Atlantic trade, according to analysts.
Tanker owner AMSC closes $305m financing despite virus turmoil
Read more
Global average LR2 earnings in the Middle East Gulf have ranged between $60,000 and $70,000 per day this month, while LR1 sums have been between $40,000 and $50,000 per day, Clarksons Platou Securities estimated.
The strength has largely resulted from the buoyant Middle East Gulf-East Asia trade, where daily LR earnings on the Baltic Exchange have been nearing their all-time highs.
Anoop Singh, the East of Suez research head at Braemar ACM, said the recent collapse in prompt oil prices had created a favourable environment for LR vessels by prompting naphtha trade and floating storage demand — and he predicted the bullishness would last for some time.
Cheap naphtha
With the naphtha price falling in line with oil, Singh said Asian petrochemical plants are hiking their imports of cheap feedstock.
“Long-haul naphtha volume on the West to the Far East have improved to levels not seen in over 12 months,” he said. Singh added that their high imports of naphtha are to last for several months, with the price of LPG — the competing feedstock — expected to be supported by falling shale output in the US.
US propane production is forecast to fall to 1.55m barrels per day (bpd) in the fourth quarter of this year from 1.71m bpd in the first, while butane output is to decrease to 830,000 bpd from 890,000 bpd, according to the Energy Information Administration (EIA).
“Naphtha’s steep discount to propane has reignited naphtha demand — at the expense of LPG — at the petchem plants in the Far East,” Singh said.
“We expect these crackers to remain in ‘max-naphtha’ mode over the next six to nine months as naphtha prices stay below the switching threshold.”
In general, most Asian plants prefer to process naphtha when it trades at a less than 10% premium to LPG.
Floating products
Moreover, contango and demand woes have created incentives to store petroleum products at sea in the short term, some tanker owners and analysts have said.
According to Singh, a charterer can make money for floating jet fuel on an LR2 for three months if the daily rate is below $53,000. The break-even for floating gasoil would be $29,000 per day for the same period length.
“Of the 13 LR2s taken on time charters since the start of this month, most with time charters of up to six months' duration are priced at just over $42,000 per day, suggesting they are likely to be used for profitable floating storage trades,” Singh said.
Moreover, Singh estimated that 30 LR2s and 25 LR1s were bound for Europe with jet fuel, as of 9 April.
With stocks near capacity and demand weak, if all of these end up storing, we could have about 10% of the clean trading LR fleet on storage by the end of this month,” Singh said.
MRs turning bearish
On the other hand, the Baltic Exchange’s Atlantic basket MR rate has fallen from $30,000 per day in mid-March to a still-healthy level of $20,000 per day now.
This came as gasoline imports of the US Atlantic coast dropped from 400,000 bpd in February to to 150,000 bpd now, according to Alphatanker.
The EIA has predicted gasoline consumption in the US will fall by 9% to 8.4m bpd in 2020 as a result of the Covid-19 pandemic.
Current freight rates are supported by LR-size cargoes splitting onto MR ships, but Alphatanker said it expects further downside to freight rates due to a closed arbitrage window for gasoline shipments from Europe to the US.
“As demand on the US Atlantic coast remains depressed, it will be easier for US Gulf refiners to satisfy demand there by shipping on the Colonial Pipeline, which lessens the need for imports,” Alphatanker said.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
15.04.2020 kl 19:32
9529
Denne fikk jeg tak i i dag. Nå styrker ratene seg ytterligere ut av USA som har cappet MR ratene på 25,000 dollar dagen siste ukene. Høyeste eksport volumene på over tre år....
Blir heftige utbytter fra Hafnia i første og andre kvartal og tredje kvartal dersom dette momentumet fortsetter.
MR tanker rates surge in US with Gulf and West Coast binge
West Coast is boosting exports of clean petroleum products with depressed domestic demand amid the coronavirus pandemic
MR product tanker rates are surging in the US with busy fixing activity on the West Coast and in the Gulf region.
Shipowners who position their vessels for the two markets can enjoy spikes in earnings, with refiners in the US pushing out some cargoes amid a collapse in domestic oil demand, according to market sources.
Argus Media said the lumpsum rate for a MR shipment from the West Coast to Chile rose to $1.4m on Wednesday, up 8% over the past week and the highest since 6 February.
The MR rate for shipping from the West Coast to Rosarito, Mexico rose 14% to $600,000 on a lumpsum basis, the highest since 3 February, according to Argus’ assessments.
Busy week on West Coast
The rate surges came as preliminary data from Kpler showed exports of clean petroleum products from the West Coast would amount to 361,000 barrels per day (bpd) this week, the highest in more than three years.
A total of nine vessels — including eight MRs — are set to lift from terminals owned by BP, ConocoPhillips, Phillips 66 and other locations, according to Kpler.
Argus noted most of the “discounted” cargoes are destined for the western side of Latin America while the rest would end up in Asia.
Such high exports from the West Coast, a region that normally imports oil products, are believed to be related to weak domestic consumption amid the lockdown measures in California, Oregon and Washington.
Weak US demand
Also, Baltic Exchange data showed the time charter equivalent rate of MRs on the US Gulf-northwest Europe route rose 28.6% over the past week to $11,318 per day on Wednesday, a three-week high.
The strength was related to “tighter ship availability and more naphtha cargoes available”, Clarksons Platou Securities said.
Refineries in the US have been struggling with brimming fuel tanks, with their processing rates falling at a slower pace than demand during the coronavirus pandemic.
In the four weeks to 4 April, US consumption of oil products plummeted to a record low of 14.4m from 21.9m bpd, the Energy Information Administration said.
In the same timespan, US refinery throughput fell to 14.2m bpd from 16.2m bpd.
The International Energy Agency has forecast US demand for oil products in the second quarter will be 6.4m bpd lower than the level seen in the same period of last year.
“We assume that confinement and social distancing will cut gasoline demand in the US by 45% in April and 40% in May,” the OECD energy watchdog said.
“Jet/kerosene will be the most impacted fuel…The drop in consumption will deepen to 60% in April and stay around 50% below normal levels until the end of June.”
Blir heftige utbytter fra Hafnia i første og andre kvartal og tredje kvartal dersom dette momentumet fortsetter.
MR tanker rates surge in US with Gulf and West Coast binge
West Coast is boosting exports of clean petroleum products with depressed domestic demand amid the coronavirus pandemic
MR product tanker rates are surging in the US with busy fixing activity on the West Coast and in the Gulf region.
Shipowners who position their vessels for the two markets can enjoy spikes in earnings, with refiners in the US pushing out some cargoes amid a collapse in domestic oil demand, according to market sources.
Argus Media said the lumpsum rate for a MR shipment from the West Coast to Chile rose to $1.4m on Wednesday, up 8% over the past week and the highest since 6 February.
The MR rate for shipping from the West Coast to Rosarito, Mexico rose 14% to $600,000 on a lumpsum basis, the highest since 3 February, according to Argus’ assessments.
Busy week on West Coast
The rate surges came as preliminary data from Kpler showed exports of clean petroleum products from the West Coast would amount to 361,000 barrels per day (bpd) this week, the highest in more than three years.
A total of nine vessels — including eight MRs — are set to lift from terminals owned by BP, ConocoPhillips, Phillips 66 and other locations, according to Kpler.
Argus noted most of the “discounted” cargoes are destined for the western side of Latin America while the rest would end up in Asia.
Such high exports from the West Coast, a region that normally imports oil products, are believed to be related to weak domestic consumption amid the lockdown measures in California, Oregon and Washington.
Weak US demand
Also, Baltic Exchange data showed the time charter equivalent rate of MRs on the US Gulf-northwest Europe route rose 28.6% over the past week to $11,318 per day on Wednesday, a three-week high.
The strength was related to “tighter ship availability and more naphtha cargoes available”, Clarksons Platou Securities said.
Refineries in the US have been struggling with brimming fuel tanks, with their processing rates falling at a slower pace than demand during the coronavirus pandemic.
In the four weeks to 4 April, US consumption of oil products plummeted to a record low of 14.4m from 21.9m bpd, the Energy Information Administration said.
In the same timespan, US refinery throughput fell to 14.2m bpd from 16.2m bpd.
The International Energy Agency has forecast US demand for oil products in the second quarter will be 6.4m bpd lower than the level seen in the same period of last year.
“We assume that confinement and social distancing will cut gasoline demand in the US by 45% in April and 40% in May,” the OECD energy watchdog said.
“Jet/kerosene will be the most impacted fuel…The drop in consumption will deepen to 60% in April and stay around 50% below normal levels until the end of June.”
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
15.04.2020 kl 19:36
9515
Merkelig at denne har vært så svak. Selv etter Cleaves massakre av targetprice er Hafnia en av de med mest oppside. Har hatt denne i kikkerten lenge, og gikk inn på nedgangen i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
15.04.2020 kl 19:56
9479
Mistenker at man misforstår dette markedet i Oslo siden det er ferskt på Oslo Børs. De tjener nå inn rater som ligger langt over analytikerne sine estimater, som ligger på lave 20,000 for MR og øvre 30,000 dollar dagen for LR skipene. Nå snitter MR opp mot 30,000 og LR langt oppe på 40,000 per dag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
15.04.2020 kl 22:12
9379
Må jo få litt momentum i denne aksjen og reprises snart? Har noen av dere regnet på utbytte potensialet? Ville vurdert dette som mer safe og med større oppside enn stortank og enig i punktene over. Spennende inn mot første kvartalstallene og se hva utbyttet blir.
Mine kilder sier at markedet er stramt og ratene skal fortsette å stramme seg:
For MR: Firming sentiment was realised late yesterday with W160 TA going on subs out of Brofjorden. Gasoline trade to the East alongside reformate interest is keeping enquiry levels solid today and people are still keen for storage. Albeit at somewhat lower lower levels that had been seeing on MRs. This spike though on spot makes that less likely as owners’ ideas are moving up alongside the spot market. Med rates soften on Handies whilst tonnage is tighter on MR rates set to firm.
For LR: There has been as steady flow of fresh cargoes entering the market mid-week. With outstanding cargoes and tonnage tight for the balance of April, we expect the market to remain firm and premiums to be paid last decade of April. Charterers are looking to fix forward, May dates now being quoted is an indicator they do not feel the market will trade off short term.
Mine kilder sier at markedet er stramt og ratene skal fortsette å stramme seg:
For MR: Firming sentiment was realised late yesterday with W160 TA going on subs out of Brofjorden. Gasoline trade to the East alongside reformate interest is keeping enquiry levels solid today and people are still keen for storage. Albeit at somewhat lower lower levels that had been seeing on MRs. This spike though on spot makes that less likely as owners’ ideas are moving up alongside the spot market. Med rates soften on Handies whilst tonnage is tighter on MR rates set to firm.
For LR: There has been as steady flow of fresh cargoes entering the market mid-week. With outstanding cargoes and tonnage tight for the balance of April, we expect the market to remain firm and premiums to be paid last decade of April. Charterers are looking to fix forward, May dates now being quoted is an indicator they do not feel the market will trade off short term.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 00:43
9301
Jeg gjorde en liten regnejobb på dette. Satte opp hele flåten deres med opex og antall dager. Jeg la så inn ratene de guidet å ha fått for Handy, MR, LR1 og LR2 i Q1 og la inn rater så langt for Q2.
Jeg kommer da til en bunnlinje på 61 millioner dollar for Q1, hvor 50% skal ut i utbytte jfr deres utbyttepolitikk.Fordelt på antall aksjer, tilsier dette en EPS på 18 cent og ett utbytte på 9-10 cent. Ganget med 10.51 for å få det til kroner, så snakker vi altså om 95 øre per aksje i utbytte for ett kvartal. Dette er altså en "kvartalsyield" på 6.3%..... Men verden stopper ikke der. Hva med andre kvartal.
Som alle nå vet, så har produkt tank markedet vært brennhett de siste to mnd og momentumet fortsetter. Jeg legger da inn gjennomsnittsrater fra skipsmeglere på de respektive skipstypene til Hafnia for Mars og April og antar at dette holder seg 4-6 uker til, som gjør at andre kvartals tallene kan closes på disse nivåene.
Jeg kommer da til en bunnlinje på 119 millioner dollar og da en EPS på 33 cent. Gitt deres utbyttepolitikk, skal da 16-17 cent utbetales til aksjonærene.... Dette gir nye 1,70 kroner i utbytte, som tilsvarer en yield 11.3% for kvartalet.
Derfor, markedsutviklingen tilsvarer at du fort kan få utbetalt 2,6 kroner i utbytte av Hafnia for q1 og q2 og en yield på 17%. Dette tilsier at markedet tror dette skal kollapse, men som så fint nevnt over mtp tilbud og etterspørsel, så er det rart at ikke denne aksjen har fulgt resten av markedet oppover de siste ukene jfr rateutviklingen.
Selskapet beholder 50% av bunnlinjen og kommer til å tilbakebetale gjeld som også genererer egenkapital verdi. Alternativt beholdes disse på bok for å beskytte balansen dersom tidene skal bli dårlig fortere enn ventet.
De kjøper også tilbake aksjer på disse nivåene som også gir tilsvarende verdi som utbytter og som også bør støtte aksjen.
Merk at jeg ikke gjorde store jobben på mindre poster i resultatoppstillingen men antok at disse var tilsvarende som i fjerde kvartal (skatt, renter, avskrivnigner, andre inntekter og kostnader).
Jeg kommer da til en bunnlinje på 61 millioner dollar for Q1, hvor 50% skal ut i utbytte jfr deres utbyttepolitikk.Fordelt på antall aksjer, tilsier dette en EPS på 18 cent og ett utbytte på 9-10 cent. Ganget med 10.51 for å få det til kroner, så snakker vi altså om 95 øre per aksje i utbytte for ett kvartal. Dette er altså en "kvartalsyield" på 6.3%..... Men verden stopper ikke der. Hva med andre kvartal.
Som alle nå vet, så har produkt tank markedet vært brennhett de siste to mnd og momentumet fortsetter. Jeg legger da inn gjennomsnittsrater fra skipsmeglere på de respektive skipstypene til Hafnia for Mars og April og antar at dette holder seg 4-6 uker til, som gjør at andre kvartals tallene kan closes på disse nivåene.
Jeg kommer da til en bunnlinje på 119 millioner dollar og da en EPS på 33 cent. Gitt deres utbyttepolitikk, skal da 16-17 cent utbetales til aksjonærene.... Dette gir nye 1,70 kroner i utbytte, som tilsvarer en yield 11.3% for kvartalet.
Derfor, markedsutviklingen tilsvarer at du fort kan få utbetalt 2,6 kroner i utbytte av Hafnia for q1 og q2 og en yield på 17%. Dette tilsier at markedet tror dette skal kollapse, men som så fint nevnt over mtp tilbud og etterspørsel, så er det rart at ikke denne aksjen har fulgt resten av markedet oppover de siste ukene jfr rateutviklingen.
Selskapet beholder 50% av bunnlinjen og kommer til å tilbakebetale gjeld som også genererer egenkapital verdi. Alternativt beholdes disse på bok for å beskytte balansen dersom tidene skal bli dårlig fortere enn ventet.
De kjøper også tilbake aksjer på disse nivåene som også gir tilsvarende verdi som utbytter og som også bør støtte aksjen.
Merk at jeg ikke gjorde store jobben på mindre poster i resultatoppstillingen men antok at disse var tilsvarende som i fjerde kvartal (skatt, renter, avskrivnigner, andre inntekter og kostnader).
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
16.04.2020 kl 06:53
9243
Bra jobbet, slike innlegg liker jeg :) dine utregninger for første kvartal kan vise seg og være konservative også. Selv om det nok ikke er langt unna. For første kvartal hadde de sikret 99% av dagene for LR2 skipene på 23,900, 58% av dagene for LR1 skipene til 22,096 per dag, 59% av MR dagene til 20,739 per dag og 57% av handy dagene til 25,960 per dag.
Legger man til grunn at markedet tok av videre i mars med LR2 som snittet 41,000 dollar dagen, LR1 som snittet 44,000 dollar dagen og MR som snittet 28,000 dollar per dag.
Så har du minimum støtte for at opp mot 10 cent kan betales ut i utbytte.
Legger man til grunn at markedet tok av videre i mars med LR2 som snittet 41,000 dollar dagen, LR1 som snittet 44,000 dollar dagen og MR som snittet 28,000 dollar per dag.
Så har du minimum støtte for at opp mot 10 cent kan betales ut i utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 09:21
10065
Jepp, prøvde å være litt konservativ:)
Forward ratene for MR handlet forøvrig opp $4,000-$5,000 dollar dagen på hele kurven. Blir interessant å se når analytikere begynner å oppdatere estimatene sine for kvartalene fremover
Forward ratene for MR handlet forøvrig opp $4,000-$5,000 dollar dagen på hele kurven. Blir interessant å se når analytikere begynner å oppdatere estimatene sine for kvartalene fremover
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 11:14
10006
pen oppgang i dag. har det kommet nyheter eller er det bare at selgeren som presset kursen i går har kommet seg ut?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 11:45
9980
godt drag i ratene om dagen, så tror nok det er årsaken. Ser på fallet i går som en del av det generelle markedsfallet og med begrenset likviditet så ikke unaturlig at Hafnia kanskje faller litt mer enn markedet
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fastinvest
16.04.2020 kl 11:50
9966
omsatt for 350k, finnes ingen selgere eller kjøpere og da får man store svingninger i kursen. Kan fint ende i minus om noen selger for 200k eller så
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Bullebajas
17.04.2020 kl 12:55
9849
LR2 ratene har skutt forbi 80,000 dollar dagen og LR1 over 60,000 dollar dagen og MR på vei over 30,000 dollar dagen. Dette er rater som tilsvarer VLCC rater på nær 200,000 dollar dagen folkens....og aksjen handles til 50% av underliggende verdier, sterk balanse, god utbyttepolitikk og markedsledende innenfor sitt segment.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
22.04.2020 kl 10:22
9578
Blir ekstremt spennende å følge Scorpio Tankers sin resultatfremleggelse. De har omtrent eksakt samme flåtesammensetning som Hafnia.
Ifølge Pareto seiler Hafnia inn 60% av sin markedsverdi iløpet av første halvår og er deres foretrukne aksje i segmentet med en fastsatt utbyttepolitikk og en helt hinsides lav valuation.
I disse tider skal ikke ett slikt selskap handles til 40% rabatt til NAV som samtidig stiger med 50% av cash som blir igjen i selskapet etter utbytte.
Skal den handles til NAV snakker vi godt over 30 kroner med andre ord
Ifølge Pareto seiler Hafnia inn 60% av sin markedsverdi iløpet av første halvår og er deres foretrukne aksje i segmentet med en fastsatt utbyttepolitikk og en helt hinsides lav valuation.
I disse tider skal ikke ett slikt selskap handles til 40% rabatt til NAV som samtidig stiger med 50% av cash som blir igjen i selskapet etter utbytte.
Skal den handles til NAV snakker vi godt over 30 kroner med andre ord
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Må bare si takk til deg Bullebajas! Det var denne tråden, med dine innlegg 15.04, som gjorde at jeg oppdaget aksjen. Kjøpte samme dag til snitt 15.65. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.04.2020 kl 10:34
9230
Jeg sitter selv med inngang på 16.5 og skulle gjerne kjøpt mer. Problemet er at det vil komme større kutt fremover og da vil ratene falle kraftig noe som vil dra med seg alt av shipping aksjer. Faktisk er det så kritisk at jeg anbefaler 0 utbytte ettersom 2021/22 kan bli svært vanskelige år. Lagrene er store og de skal man jobbe seg igjennom før etterspørselen tar seg opp. Fantastiske rater om dagen men litt redd for bakrusen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Kjøpte meg selv inn her med litt i dag. Er ikke redd for noen bakrus da ingen kan spå for 2021/2022.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Tysla
26.04.2020 kl 15:00
9000
Følg med på denne til uken
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
tha19
26.04.2020 kl 16:26
8913
Mye kommer ann på nettopp hvor mange tankere som blir brukt som floating storage, imo. Binder man opp over 20% av flåten - hvis lagere også vil ta tid å jobbe av - så kan dette veie opp i god tid fremover for etterspørselsfallet i frakt. Dog så er jeg mer usikker nå etter at WTI gikk negativ forrige uke. Mulig at det var triggeren man trengte for å kutte produksjon hurtigere --> mindre overskudd og floating storage. Base caset mitt er fremdeles at det produseres godt overskudd gjennom mai som binder opp større deler av flåten.
Når det kommer til 2021 osv. så er det jo enda mere usikkert hva som blir utfallet, naturligvis. Jeg synes det er veldig rart at det ikke snakkes mer om eventuell retur av contango om produkjonen i USA og resten av verden blir permanent svekket. Joda, man kan jobbe av lagere, men det er logistiske flaskehalser (som jo er grunnen til at man allerede ser tankrater eksplodere nå) når oljen skal andre veien også. Hvis produksjon har blitt permanent svekket, vil ikke potensialet for en ekstremt høy futurues komme tilbake (gitt høyere oljeetterspørsel)?
Når det kommer til 2021 osv. så er det jo enda mere usikkert hva som blir utfallet, naturligvis. Jeg synes det er veldig rart at det ikke snakkes mer om eventuell retur av contango om produkjonen i USA og resten av verden blir permanent svekket. Joda, man kan jobbe av lagere, men det er logistiske flaskehalser (som jo er grunnen til at man allerede ser tankrater eksplodere nå) når oljen skal andre veien også. Hvis produksjon har blitt permanent svekket, vil ikke potensialet for en ekstremt høy futurues komme tilbake (gitt høyere oljeetterspørsel)?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Grylls
26.04.2020 kl 23:22
8715
Ser de flyttes over fra Axess til hovedbørsen. Kan det gjøre det lettere for utenlandske investorer, og fond?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:09
8578
Bakrus blir det, men du skal nok lenger ut på kurven før dette skjer med produkt tankerne. Det er her jeg mener det er merkelig at ikke flere går inn i Hafnia. Produkt tank skipene er trading orienterte, og du ser i dag at skip seiler rundt med tradere som spiller på volatiliteten i produkt markedet. Med andre ord, de seiler med skipene mot Kina, snur og seiler mot Europa, bråsnur og seiler mot US og bråsnur og seiler mot midt-østen. Alt er arbitrasjedrevet og det er det plenty av nå. Stortank derimot, er avhengig av frakt basert på endelig etterspørsel.
Så her snakker vi fort 6-9 mnd med ekstrem inntjening.
Viktigst av alt, det er en ordrebok som er omtrent ikke eksisterende. Så en bakrus og mtp at produkt lagrene forsvinner raskere enn råolje, så kan du nå se mot at aksjemarkedet priser inn en langt mer begrenset nedtur enn hva man så etter 2010 og 2015
Så her snakker vi fort 6-9 mnd med ekstrem inntjening.
Viktigst av alt, det er en ordrebok som er omtrent ikke eksisterende. Så en bakrus og mtp at produkt lagrene forsvinner raskere enn råolje, så kan du nå se mot at aksjemarkedet priser inn en langt mer begrenset nedtur enn hva man så etter 2010 og 2015
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:13
8565
Oppdaterte modellen med potensielle rater for andre kvartal:
Legger jeg inn 50,000 dollar dagen for MR og 60,000 dollar dagen for LR1 skipene. Så snakker vi om ett utbytte på 42 cent i andre kvartal..... Da snakker vi om at det skal utbetales 5 kroner i utbytte basert på dagens USD/NOK.... Fortsetter dette de neste ukene snakker vi også at 3 kvartal begynner å se veldig pent ut også..
Ingenting som tilsier at en markedsleder som Hafnia som er det eneste produkt tank rederiet som har hele flåten på vannet og ikke har skip i drydock for installeringer av scrubbere slik Scorpio Tankers og Torm har, skal prises til en rabatt til dagens NAV på over 30 kroner.
Nå skal indeksfondene inn å kjøpe aksjen også de neste ukene og vil fortsette å støttekjøpe.
Legger jeg inn 50,000 dollar dagen for MR og 60,000 dollar dagen for LR1 skipene. Så snakker vi om ett utbytte på 42 cent i andre kvartal..... Da snakker vi om at det skal utbetales 5 kroner i utbytte basert på dagens USD/NOK.... Fortsetter dette de neste ukene snakker vi også at 3 kvartal begynner å se veldig pent ut også..
Ingenting som tilsier at en markedsleder som Hafnia som er det eneste produkt tank rederiet som har hele flåten på vannet og ikke har skip i drydock for installeringer av scrubbere slik Scorpio Tankers og Torm har, skal prises til en rabatt til dagens NAV på over 30 kroner.
Nå skal indeksfondene inn å kjøpe aksjen også de neste ukene og vil fortsette å støttekjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:19
8549
Og 5kr er basert på 50% av bunnlinjen skal betales ut. Ergo, de tjener ytterligere 5kr per aksje.....Skal virkelig tro at verden går nedenom og at skipene deres med 25 års leveltid ikke skal seile inn mye de neste 15-25 årene for å forsvare dagens prising
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Tysla
27.04.2020 kl 14:41
8432
Hafnia kommer til å bli kjøpt av flere fond neste uke. Hafnia har hele flåten i effekt på disse ratene. Hafnia tjener nå helt grossalt mye cash.Hafnia står i 32 kr neste tirsdag
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Kronerulleren
29.04.2020 kl 11:28
8166
Hvor står dette?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Litt artig å få kjøpe Hafnia på 20 blank når LR1-115 000 LR2 170 000 og høyere en stortank -knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
30.04.2020 kl 10:10
7915
Endelig en mulighet til å kjøpe seg inn med mer. Aldri sett en aksje gå ustanselig 3-10 prosent iløpet av 14 dager. Hører at det stopper opp på ratefronten rett og slett fordi befraktere holder tilbake last for å roe ned rateøkningene. Helt naturlig med fraktrater på astronomiske nivåer og at det blir volatilt på så høye ratenivåer. Dette er klassisk og skjer både på stortank og produkt tank, men til slutt må det skipes og da kommer ketchup effekten og ratene raser oppover igjen. Vil si alt over 40,000 dollar dagen på MR og 50,000 dollar dagen på LR bør beregnes som en kjempebonus.
Ligger nå an til å rapportere bunnlinje på 10 kroner per aksje for første og andre kvartal og handler i dag på 40% rabatt til NAV. Legg på 5 kroner i justert utbytte mottatt i August i tillegg til 5 kroner på bunnlinjen, som tilsier at NAV er 37 kroner. Dagens prising tilsier dermed at aksjen skal handle til 60% rabatt i August..... Neppe.
Tror også fondene som ikke har vektet seg opp syntes det var helt ok med en korreksjon på hele 20% :)
Ligger nå an til å rapportere bunnlinje på 10 kroner per aksje for første og andre kvartal og handler i dag på 40% rabatt til NAV. Legg på 5 kroner i justert utbytte mottatt i August i tillegg til 5 kroner på bunnlinjen, som tilsier at NAV er 37 kroner. Dagens prising tilsier dermed at aksjen skal handle til 60% rabatt i August..... Neppe.
Tror også fondene som ikke har vektet seg opp syntes det var helt ok med en korreksjon på hele 20% :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
30.04.2020 kl 10:16
7906
Fikk melding AKKURAT nå om en FULLY FIXED oljetanker som i dette sekund fikk en rate på hele $178 000!
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Fro 30 prosent over nav, Hafnia 40 under, helt greit det og en gyllen mulighet på Axess, dette justerer seg selv over tid på Oslo børs, jeg ser liten grunn til at Hafnia ikke skal bli en Blue-chip med riktig prising.
29.04.20
Fearnley Securities expects $HAFNIA to report $0.19 in earnings per share in the first quarter, but it could pocket $0.45 to $0.55 per share in the 2nd.
Plus
Steel values are $2.8 share, growing to nearly $3.8 per share by end of June.
29.04.20
Fearnley Securities expects $HAFNIA to report $0.19 in earnings per share in the first quarter, but it could pocket $0.45 to $0.55 per share in the 2nd.
Plus
Steel values are $2.8 share, growing to nearly $3.8 per share by end of June.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Scorpio Tankers opp 3 prosent, Hafnia ned 6 hmm?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Grylls
30.04.2020 kl 16:12
7715
Scorpio leverer kvartalsrapport først, og fikk litt oppmerksomhet rundt det. Kanskje så enkelt?
Hadde forventet en liten boost fra noteringen på hovedlisten, men har vært bra stigning tross alt i det siste. Fyller på om den dipper lavere til uka.
Hadde forventet en liten boost fra noteringen på hovedlisten, men har vært bra stigning tross alt i det siste. Fyller på om den dipper lavere til uka.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Spennende, LR ratene holder stand mens stor tank faller kraftig:-))
5 yr average product tanker rates (Hafnia Q4 presentation):
- LR1~17k
- MR ~14k
- Handy ~13k
YTD averages per
@PotenPartners
:
- LR2 45k
- LR1 30k
- MR 24k
Current spot rate per
@PotenPartners
- LR2 175k
- LR1 120k
- MR 54k
As much as eight percent of the clean tanker fleet is currently being used for floating storage based on this methodology. An estimated 10 percent of all clean product loadings and eight percent of crude loadings over April will end up in floating storage, reports from energy commodities analysts conclude.
https://www.lr.org/en/insights/articles/turbulence-in-oil-markets-pivots-focus-on-floating-storage-technical-needs/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
5 yr average product tanker rates (Hafnia Q4 presentation):
- LR1~17k
- MR ~14k
- Handy ~13k
YTD averages per
@PotenPartners
:
- LR2 45k
- LR1 30k
- MR 24k
Current spot rate per
@PotenPartners
- LR2 175k
- LR1 120k
- MR 54k
As much as eight percent of the clean tanker fleet is currently being used for floating storage based on this methodology. An estimated 10 percent of all clean product loadings and eight percent of crude loadings over April will end up in floating storage, reports from energy commodities analysts conclude.
https://www.lr.org/en/insights/articles/turbulence-in-oil-markets-pivots-focus-on-floating-storage-technical-needs/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.05.2020 kl 15:22
7516
Å inn i....
Takk for oppdateringen Longsitingbulk. SÅ både LR1 og 2 er over en VLCC... Det er jo smått sjukt. Bra for OET også, og så inn i h... synd at jeg ikke har ennå mere i Hafnia enn jeg har ;-)
Takk for oppdateringen Longsitingbulk. SÅ både LR1 og 2 er over en VLCC... Det er jo smått sjukt. Bra for OET også, og så inn i h... synd at jeg ikke har ennå mere i Hafnia enn jeg har ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Hvis disse får rett er neppe festen over med det første, her vil det fortsatt bli flere eldre produktere som fases ut som lagre, som kjent lagrer produkt både rent og skittent i disse tider, derfor tror jeg Lr ratene kan holde seg lengre en ren oljetank.
Fortsetter dette noen uker til må jo definitivt aksjen bli en gedigen skyrocket inn mot q2.
Here is an update by Clarkson on how they see floating storage play out. We stick with 550mb (as defined by Clarksons) for now. We are at 400mb now. They see 800mb by July..
Fortsetter dette noen uker til må jo definitivt aksjen bli en gedigen skyrocket inn mot q2.
Here is an update by Clarkson on how they see floating storage play out. We stick with 550mb (as defined by Clarksons) for now. We are at 400mb now. They see 800mb by July..
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.05.2020 kl 11:58
7280
Traff bunnen perfekt her, men tok gevinst alt for tidlig. Har fristet å gå inn igjen, men er litt skeptisk til hele markedet akkurat nå med all usikkerheten. Ser at Hafnia har steget mye mer enn Scorpio siden nyttår, så kanskje har den tatt ut potensialet?
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=stng&x=41&y=19&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Ahafnia&comp=no%3Ahafnia&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=stng&x=41&y=19&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Ahafnia&comp=no%3Ahafnia&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
03.05.2020 kl 12:09
7268
Har ikke selv investert i Hafnia, men vurderer gjøre det på mandag dersom kursen faller tilstrekkelig. Må imidlertid påpeke at Scorpio er vel verdt i overkant av 12,3mrd kr, slik at det er naturlig at de ikke øker like ekstremt som Hafnia.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
Tatt ut potensialet på 20 kr:-)) den var god.
Både Scorpio og Torm har tonnasje ute for scrubbers akkurat nå, synd for dem og bra for Hafnia
Både Scorpio og Torm har tonnasje ute for scrubbers akkurat nå, synd for dem og bra for Hafnia
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.05.2020 kl 12:16
7256
Sikkert bra inntjening på kort sikt, men er den et langsiktig case om dette slår til?
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-05-03/oil-s-recovery-from-coronavirus-could-take-decades-not-years?sref=Rp44Ydy8
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-05-03/oil-s-recovery-from-coronavirus-could-take-decades-not-years?sref=Rp44Ydy8
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
tapogvinn
03.05.2020 kl 12:40
7216
Man tilhører trolig den mer negative andelen dersom man tror verdens befolkning vil redusere sin reisevirksomhet i flere tiår fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.05.2020 kl 13:00
7181
Jeg kjenner ikke Hafnia godt nok, så aner ikke hvor mye den har å gå på. Ser at selskapet er en sammenslåing av to tidligere selskap, så vanskelig å se hvordan dagens kurs er sammenlignet med for to-tre år siden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00
Du må logge inn for å svare