Hafnia Tankers utsikter

Bullebajas
HAFNIA 17.03.2020 kl 18:27 16006

Tenkte å dele mine tanker rundt Hafnia Tankers aksjen. Årets uroligheter har åpnet opp mange gode muligheter i aksjemarkedet, jeg vurderer Hafnia som en av de mest spennende. Kan gå veldig mye på kort sikt, men samtidig ha en lengre horisont er min plan (1-2 år) dersom aksjemarkedet ikke normaliserer seg de neste månedene.

Mine grunner for å se på Hafnia er som følger:

- selskapets underliggende verdier ligger på omtrent 30 kr per aksje. Derfor begrenset nedside
- aksjen faller på generell markedsuro samtidig som inntjeningen går til himmels. Med andre ord, underliggende verdier stiger høyere enn 30 kr per aksje
- MR ratene ligger på i overkant av 30,000 dollar per dag og LR2 ratene på rundt 50,000 dollar per dag
- selskapene har kun tre scrubbere som allerede er installert. De har derfor alle skipene på vannet og har ikke investert tungt i noe som i dag har vært penger rettt i dass for deres konkurrenter
- lav oljepris og contango gjør at raffineriene kjører på for full guffe og tradere leier inn mange skip for å trade produktene rundt med regionale arbitrasjer i dagens volatile verden
- de større skipene swinger inn i råoljemarkedet, som gjør at markedet er nesten støvsugd for skip. Vil ta tid før disse skipene kan swinge tilbake ved ett eventuelt fall i råoljeratene. Høye rater bør derfor vare en god stund
- sterk balanse, så ingen risiko for emisjon dersom markedet skulle snu
- 50% av bunnlinjen betales i utbytte per kvartal. Så 15-20 prosent dividende Yield selv med fall i ratene fra dagens nivå
- kjøper tilbake aksjer i tillegg, så støtter aksjekursen og innvannende for dagens aksjonærer
- nesten ingen skip i ordrebøkene og ingen bestiller skip i dette segmentet
- Synes det er ett sikrere alternativ enn Frontline med høyere oppside, hvor Frontline aksjen allerede har gått mye og denne blir garantert solgt ned dersom stortank ratene faller fra dagens nivåer

Enig eller uenig?


Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Bullen
05.05.2020 kl 10:45 5524

fattigstakkar skrev STNG opp 10%

Knallrater for Hafnia, Dato 4 mai:
MR, 37 UKC-USAC 32,700 26,900 MR, 38 USG-UKC 39,400 18,000 LR1, 55 AG-FE 113,000 32,100 LR2, 75 AG-FE 155,700 47,400
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 15:54 5636

STNG opp 10%
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 14:57 5653

God kjøpsmulighet på åpning i dag. Skulle ønske jeg kjøpte mer. STNG opp 4% i pretrade
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.05.2020 kl 09:50 5760

Kikket litt grundigere på denne i går, og ble overbevist på at denne er et godt kjøp, så benyttet duppen på morgenen til å ta en liten post. Hadde ikke fått med meg at Cleaves økte target price på denne ganske betydelig samtidig som de nedgraderte råoljetankere. De har kursmål 34 nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.05.2020 kl 13:00 6993

Jeg kjenner ikke Hafnia godt nok, så aner ikke hvor mye den har å gå på. Ser at selskapet er en sammenslåing av to tidligere selskap, så vanskelig å se hvordan dagens kurs er sammenlignet med for to-tre år siden.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
03.05.2020 kl 12:40 7028

Man tilhører trolig den mer negative andelen dersom man tror verdens befolkning vil redusere sin reisevirksomhet i flere tiår fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 12:11 7078

Tatt ut potensialet på 20 kr:-)) den var god.

Både Scorpio og Torm har tonnasje ute for scrubbers akkurat nå, synd for dem og bra for Hafnia
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
03.05.2020 kl 12:09 7080

Har ikke selv investert i Hafnia, men vurderer gjøre det på mandag dersom kursen faller tilstrekkelig. Må imidlertid påpeke at Scorpio er vel verdt i overkant av 12,3mrd kr, slik at det er naturlig at de ikke øker like ekstremt som Hafnia.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
03.05.2020 kl 11:58 7092

Traff bunnen perfekt her, men tok gevinst alt for tidlig. Har fristet å gå inn igjen, men er litt skeptisk til hele markedet akkurat nå med all usikkerheten. Ser at Hafnia har steget mye mer enn Scorpio siden nyttår, så kanskje har den tatt ut potensialet?
https://bigcharts.marketwatch.com/advchart/frames/frames.asp?show=&insttype=Stock&symb=stng&x=41&y=19&time=19&startdate=1%2F4%2F1999&enddate=8%2F13%2F2019&freq=1&compidx=aaaaa%3A0&comptemptext=no%3Ahafnia&comp=no%3Ahafnia&ma=0&maval=9&uf=0&lf=1&lf2=2&lf3=4&type=64&style=320&size=2&timeFrameToggle=false&compareToToggle=false&indicatorsToggle=false&chartStyleToggle=false&state=15
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 11:42 7120

Hvis disse får rett er neppe festen over med det første, her vil det fortsatt bli flere eldre produktere som fases ut som lagre, som kjent lagrer produkt både rent og skittent i disse tider, derfor tror jeg Lr ratene kan holde seg lengre en ren oljetank.
Fortsetter dette noen uker til må jo definitivt aksjen bli en gedigen skyrocket inn mot q2.

Here is an update by Clarkson on how they see floating storage play out. We stick with 550mb (as defined by Clarksons) for now. We are at 400mb now. They see 800mb by July..
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.05.2020 kl 15:22 7328

Å inn i....

Takk for oppdateringen Longsitingbulk. SÅ både LR1 og 2 er over en VLCC... Det er jo smått sjukt. Bra for OET også, og så inn i h... synd at jeg ikke har ennå mere i Hafnia enn jeg har ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.05.2020 kl 15:17 7331

Spennende, LR ratene holder stand mens stor tank faller kraftig:-))

5 yr average product tanker rates (Hafnia Q4 presentation):
- LR1~17k
- MR ~14k
- Handy ~13k

YTD averages per
@PotenPartners
:
- LR2 45k
- LR1 30k
- MR 24k

Current spot rate per
@PotenPartners

- LR2 175k
- LR1 120k
- MR 54k


As much as eight percent of the clean tanker fleet is currently being used for floating storage based on this methodology. An estimated 10 percent of all clean product loadings and eight percent of crude loadings over April will end up in floating storage, reports from energy commodities analysts conclude.

https://www.lr.org/en/insights/articles/turbulence-in-oil-markets-pivots-focus-on-floating-storage-technical-needs/?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Grylls
30.04.2020 kl 16:12 7527

Scorpio leverer kvartalsrapport først, og fikk litt oppmerksomhet rundt det. Kanskje så enkelt?

Hadde forventet en liten boost fra noteringen på hovedlisten, men har vært bra stigning tross alt i det siste. Fyller på om den dipper lavere til uka.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 16:05 7545

Scorpio Tankers opp 3 prosent, Hafnia ned 6 hmm?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 10:21 7703

Fro 30 prosent over nav, Hafnia 40 under, helt greit det og en gyllen mulighet på Axess, dette justerer seg selv over tid på Oslo børs, jeg ser liten grunn til at Hafnia ikke skal bli en Blue-chip med riktig prising.

29.04.20
Fearnley Securities expects $HAFNIA to report $0.19 in earnings per share in the first quarter, but it could pocket $0.45 to $0.55 per share in the 2nd.

Plus
Steel values are $2.8 share, growing to nearly $3.8 per share by end of June.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
30.04.2020 kl 10:16 7718

Fikk melding AKKURAT nå om en FULLY FIXED oljetanker som i dette sekund fikk en rate på hele $178 000!
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
30.04.2020 kl 10:10 7727

Slettet bruker skrev Ble kjøp her nå ja.
Endelig en mulighet til å kjøpe seg inn med mer. Aldri sett en aksje gå ustanselig 3-10 prosent iløpet av 14 dager. Hører at det stopper opp på ratefronten rett og slett fordi befraktere holder tilbake last for å roe ned rateøkningene. Helt naturlig med fraktrater på astronomiske nivåer og at det blir volatilt på så høye ratenivåer. Dette er klassisk og skjer både på stortank og produkt tank, men til slutt må det skipes og da kommer ketchup effekten og ratene raser oppover igjen. Vil si alt over 40,000 dollar dagen på MR og 50,000 dollar dagen på LR bør beregnes som en kjempebonus.

Ligger nå an til å rapportere bunnlinje på 10 kroner per aksje for første og andre kvartal og handler i dag på 40% rabatt til NAV. Legg på 5 kroner i justert utbytte mottatt i August i tillegg til 5 kroner på bunnlinjen, som tilsier at NAV er 37 kroner. Dagens prising tilsier dermed at aksjen skal handle til 60% rabatt i August..... Neppe.

Tror også fondene som ikke har vektet seg opp syntes det var helt ok med en korreksjon på hele 20% :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 09:35 7802

Kronerulleren skrev Hvor står dette?
Litt artig å få kjøpe Hafnia på 20 blank når LR1-115 000 LR2 170 000 og høyere en stortank -knegg knegg
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Tysla
27.04.2020 kl 14:41 8244

Hafnia kommer til å bli kjøpt av flere fond neste uke. Hafnia har hele flåten i effekt på disse ratene. Hafnia tjener nå helt grossalt mye cash.Hafnia står i 32 kr neste tirsdag
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:19 8361

Og 5kr er basert på 50% av bunnlinjen skal betales ut. Ergo, de tjener ytterligere 5kr per aksje.....Skal virkelig tro at verden går nedenom og at skipene deres med 25 års leveltid ikke skal seile inn mye de neste 15-25 årene for å forsvare dagens prising
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:13 8377

Oppdaterte modellen med potensielle rater for andre kvartal:

Legger jeg inn 50,000 dollar dagen for MR og 60,000 dollar dagen for LR1 skipene. Så snakker vi om ett utbytte på 42 cent i andre kvartal..... Da snakker vi om at det skal utbetales 5 kroner i utbytte basert på dagens USD/NOK.... Fortsetter dette de neste ukene snakker vi også at 3 kvartal begynner å se veldig pent ut også..

Ingenting som tilsier at en markedsleder som Hafnia som er det eneste produkt tank rederiet som har hele flåten på vannet og ikke har skip i drydock for installeringer av scrubbere slik Scorpio Tankers og Torm har, skal prises til en rabatt til dagens NAV på over 30 kroner.

Nå skal indeksfondene inn å kjøpe aksjen også de neste ukene og vil fortsette å støttekjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
27.04.2020 kl 11:09 8390

Bakrus blir det, men du skal nok lenger ut på kurven før dette skjer med produkt tankerne. Det er her jeg mener det er merkelig at ikke flere går inn i Hafnia. Produkt tank skipene er trading orienterte, og du ser i dag at skip seiler rundt med tradere som spiller på volatiliteten i produkt markedet. Med andre ord, de seiler med skipene mot Kina, snur og seiler mot Europa, bråsnur og seiler mot US og bråsnur og seiler mot midt-østen. Alt er arbitrasjedrevet og det er det plenty av nå. Stortank derimot, er avhengig av frakt basert på endelig etterspørsel.

Så her snakker vi fort 6-9 mnd med ekstrem inntjening.

Viktigst av alt, det er en ordrebok som er omtrent ikke eksisterende. Så en bakrus og mtp at produkt lagrene forsvinner raskere enn råolje, så kan du nå se mot at aksjemarkedet priser inn en langt mer begrenset nedtur enn hva man så etter 2010 og 2015
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Grylls
26.04.2020 kl 23:22 8527

Ser de flyttes over fra Axess til hovedbørsen. Kan det gjøre det lettere for utenlandske investorer, og fond?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
tha19
26.04.2020 kl 16:26 8725

Mye kommer ann på nettopp hvor mange tankere som blir brukt som floating storage, imo. Binder man opp over 20% av flåten - hvis lagere også vil ta tid å jobbe av - så kan dette veie opp i god tid fremover for etterspørselsfallet i frakt. Dog så er jeg mer usikker nå etter at WTI gikk negativ forrige uke. Mulig at det var triggeren man trengte for å kutte produksjon hurtigere --> mindre overskudd og floating storage. Base caset mitt er fremdeles at det produseres godt overskudd gjennom mai som binder opp større deler av flåten.

Når det kommer til 2021 osv. så er det jo enda mere usikkert hva som blir utfallet, naturligvis. Jeg synes det er veldig rart at det ikke snakkes mer om eventuell retur av contango om produkjonen i USA og resten av verden blir permanent svekket. Joda, man kan jobbe av lagere, men det er logistiske flaskehalser (som jo er grunnen til at man allerede ser tankrater eksplodere nå) når oljen skal andre veien også. Hvis produksjon har blitt permanent svekket, vil ikke potensialet for en ekstremt høy futurues komme tilbake (gitt høyere oljeetterspørsel)?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Tysla
26.04.2020 kl 15:00 8812

Følg med på denne til uken
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 10:39 9032

Kjøpte meg selv inn her med litt i dag. Er ikke redd for noen bakrus da ingen kan spå for 2021/2022.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
fastinvest
24.04.2020 kl 10:34 9042

Jeg sitter selv med inngang på 16.5 og skulle gjerne kjøpt mer. Problemet er at det vil komme større kutt fremover og da vil ratene falle kraftig noe som vil dra med seg alt av shipping aksjer. Faktisk er det så kritisk at jeg anbefaler 0 utbytte ettersom 2021/22 kan bli svært vanskelige år. Lagrene er store og de skal man jobbe seg igjennom før etterspørselen tar seg opp. Fantastiske rater om dagen men litt redd for bakrusen.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:35 9291

Må bare si takk til deg Bullebajas! Det var denne tråden, med dine innlegg 15.04, som gjorde at jeg oppdaget aksjen. Kjøpte samme dag til snitt 15.65. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
22.04.2020 kl 10:22 9390

Blir ekstremt spennende å følge Scorpio Tankers sin resultatfremleggelse. De har omtrent eksakt samme flåtesammensetning som Hafnia.

Ifølge Pareto seiler Hafnia inn 60% av sin markedsverdi iløpet av første halvår og er deres foretrukne aksje i segmentet med en fastsatt utbyttepolitikk og en helt hinsides lav valuation.

I disse tider skal ikke ett slikt selskap handles til 40% rabatt til NAV som samtidig stiger med 50% av cash som blir igjen i selskapet etter utbytte.

Skal den handles til NAV snakker vi godt over 30 kroner med andre ord
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
17.04.2020 kl 12:55 9661

LR2 ratene har skutt forbi 80,000 dollar dagen og LR1 over 60,000 dollar dagen og MR på vei over 30,000 dollar dagen. Dette er rater som tilsvarer VLCC rater på nær 200,000 dollar dagen folkens....og aksjen handles til 50% av underliggende verdier, sterk balanse, god utbyttepolitikk og markedsledende innenfor sitt segment.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
fastinvest
16.04.2020 kl 11:50 9778

omsatt for 350k, finnes ingen selgere eller kjøpere og da får man store svingninger i kursen. Kan fint ende i minus om noen selger for 200k eller så
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 11:45 9792

godt drag i ratene om dagen, så tror nok det er årsaken. Ser på fallet i går som en del av det generelle markedsfallet og med begrenset likviditet så ikke unaturlig at Hafnia kanskje faller litt mer enn markedet
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2020 kl 11:14 9818

pen oppgang i dag. har det kommet nyheter eller er det bare at selgeren som presset kursen i går har kommet seg ut?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
16.04.2020 kl 09:21 9877

Jepp, prøvde å være litt konservativ:)

Forward ratene for MR handlet forøvrig opp $4,000-$5,000 dollar dagen på hele kurven. Blir interessant å se når analytikere begynner å oppdatere estimatene sine for kvartalene fremover
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare