OCY: Den nye kongen av rigger?


Ocean Yield har ingen rigger i dag. Men for meg, ser det åpenbart ut til at de står klare, til å kjøpe billige rigger fra konkurskandidatene BDRILL og SDRL.

Noen tanker om det, fra dere ocean yield kjennere?
Matsern
17.03.2020 kl 20:58 2249

Eirik Eide nevner rigg som aktuelt her, spol til 35:50 https://m.youtube.com/watch?v=f8wrfhPwd-M
Matsern
18.03.2020 kl 12:52 1945

Røkke sin utbyttemaskin på billigsalg! det hører med til sjeldenheten!
Det finnes svært få offshore/shipping selskaper som har bedre tilgang på kapital enn OCY
Redigert 18.03.2020 kl 12:54 Du må logge inn for å svare

Sammenlignet med SFL og hvor mye de sleit med riggene de satt med for noen år siden, håper jeg OCY holder hodet veldig kaldt. SFL har de senere år kvittet seg med alt av rigger selv om riggene i sin tid stort sett var leid ut til andre firma i Fredriksen-sfæren. (bla. SDRL mener jeg å huske). Dette kan Solbakken alt om etter hans tid i SFL og reforhandlingene han måtte drive med stup i ett en periode. Bl.a. BDRILL har jo brent seg kraftig på å kjøpe rigger til opplag for senere å håpe på å få leie ut. Risky business ser vi i dag. OCY-rigger kommer nok kun på tale hvis de går på langtidskontrakter med veldig solid motpart, jf. forretningsmodellen ellers. Det spørs da på om de solide kandidatene har behov for ekstern finansiering. OCY har i tillegg brent seg på oljeservice med de to AHTS´ene til Solstad og OCV´en som nå går i spot. D1 tjente de vel omtrent inn investeringen på (kanskje litt mer?), men nå har den jo ligget brakk en god stund og muligheten til å få den ut i markedet ble ikke større etter oljeprisfallet og Corona slå innover verden. I tillegg vil de ha to 10 år gamle PCTC som sannsynligvis må avhendes eller moderniseres om 2 år. Rigger for OCY er en mulighet, men jeg tror den sitter ganske langt inne nå. Jeg tror nok OCY har mer å hente på å overta markedsposisjon for finansiering av skip fra ordinære banker som trekker seg mer og mer ut. Greit med tørt krutt da. Utbytte tror jeg blir kuttet kraftig en periode, mer enn til 15 cent. SFL har gjort det minst 3 ganger og kommet (i alle fal delvis) tilbake. Kun ett kvartal har de holdt igjen utbytte siden tidlig 2000-tallet. Å kunne si at de hele tiden har betalt utbytte (om enn ganske lite) tror jeg er viktig for OCY. Bare så synd jeg ikke har mer tørt krutt å kjøpe OCY på dette brannsalget. Følg f.eks. med på SFL på NYSE. De er nå nede i $8-etter-eller-annet så det er ikke bare OCY-kursen som har fått en trøkk. Jeg velger å tro at det er mest markedspsykologi her og ikke noe fundamentalt som ikke er kjent i markedet. Det vil ta tid, men dette kommer tilbake en gang, velger jeg å tro.

Korrigert: SFL er nå i $8,56.
Redigert 18.03.2020 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
milk
18.03.2020 kl 15:42 1744

Konklusjon!! OCY sliter......

Nja, noen utfordringer er det jo alltid, men det har nok OCY tatt litt høyde for også. Bl.a. modernisering i form av scrubbere vil nok koste litt på de nyere skipene som OCY har en del av. Mener jeg leste noe om en avtale OCY har inngått om delvis finansiering av noen skip på det området nylig. På de eldre er det et altarnativ å benytte lavsvovelbunkers og det må kanskje OCY kompensere noe i form av lavere leie. Utbytte derimot, der sliter nok aksjonærene mest i alle fall på kort sikt.
Matsern
18.03.2020 kl 16:11 1676

15 cent utbyttet, var i går 1,53kr, i dag 1,63kr.
Hovedårsaken til krakket i OCY, er tvangssalg. Ingen fundamentale nyheter som skulle tilsi 50% fall på en håndfull dager.

Med tank går det rimelig kjapt fra kjøp til skipet er i arbeid. Tror det er nært forestående at OCY annonserer et antall tankbåter på lange kontrakter, evt prøver å spille litt i spotmarkedet.
Redigert 18.03.2020 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Matsern
18.03.2020 kl 16:29 1639

DnB sin analyse som kom i februar, sier target 55 kr og BUY. Slår det til, blir det mer enn en pen dobling fra dagens nivå!
donolini
18.03.2020 kl 16:31 1619

her er det noe du ikke har skjønt, matsern.
hvordan skal ocean yield "spille litt i spotmarkedet"? de eier båtene, men drifter dem ikke.
Matsern
18.03.2020 kl 16:45 1581

Du får lese deg opp litt.. Connector var delvis sysselsatt i spotmarkedet i 2019. Det samme kan de gjøre med nye tankskip osv..

donolini
18.03.2020 kl 17:50 1500

da har du ikke skjønt forretningsmodellen. ocean yield er en "bank", ikke et rederi.
at connector måtte håndteres in-house var/er bare uheldig. å drive brokerage har de ingen kompetanse på.
Redigert 18.03.2020 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
OCY
18.03.2020 kl 17:52 1492

Jeg bare lurer. Hvor skal de få disse tankskipene fra?

Også er det ikke slik at Connector i spotmarkedet har vært en ønsket situasjon. Tvert imot går hele forretningsmodellen ut på lange kontrakter.

Når det er sagt er dagens prising latterlig. Med kutt til 0,10 cent er vi på rundt 20%!!!! yield.

Selv tror jeg vi ser et utbytte på 0,125, selv om antagelig 0,15 ikke er et problem i q1, så tror jeg de vil ha en buffer, og heller ha muligheten til å øke etter krisen.
milk
18.03.2020 kl 18:10 1451

Eventyr!! Jeg ser at flere bruker argumentet " Du må lese deg opp" :-DDD . Hallo! Hva skal man lese?hvor skal man lese? og ikke minst,hvordan skal man tolke det man leser....... OCY driver en butikk. Går det dårlig med kundene,så får OCY lide i andre ledd... Dere bør lese Dere opp... :-DDD
monitor1
18.03.2020 kl 18:35 1397

La dem holde på. Ikke knus drømmen. Den forsvant for lenge siden fra min liste
amilli94
18.03.2020 kl 18:38 1380

Vet ikke om dere, men jeg har planer om å kjøpe 5000 OCY aksjer for hver krone den faller :)

Så får man se i ettertid om det var klokt eller ei..
Matsern
18.03.2020 kl 19:05 1333

Ser ut til at det er svært sterk støtte på 20-21kr.

15 cent er forøvrig 1,71kr nå! :) 33% yield!
Redigert 18.03.2020 kl 19:08 Du må logge inn for å svare
amilli94
18.03.2020 kl 19:09 1317

Sitter på en grei beholdning nå, men nøler ikke med å kjøpe mer dersom den måtte falle. Eller så vil jeg ikke kjøpe mer før jeg ser at markedet stabiliserer seg litt.

Olja ned 22%, amerikanske børser ned 7-9%. Sykt sterkt om den holder seg over 20 i morgen.
Matsern
18.03.2020 kl 19:17 1301

16 mars var oslo børs ned mer enn 10% og lukket ned over 5%. USA raste ned 13%. OCY stengte opp 1,12% til 22.65kr på nesten dobbelt så høyt volum som i dag. Det kaller jeg sterkt!!!

Om kursen mot all formodning skulle falle noen prosenter til, så er man uansett godt innenfor det man kan kalle et knallkjøp på ca 22kr. Når det snur opp, vil det bli brutalt for en solid utbytteaksje som OCY

Prøve å time bunnen, kan bli dyrt hvis man plutselig ender opp med å stå igjen på perrongen, når toget går. Bunnen kan vise seg å være nå.
Redigert 18.03.2020 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
amilli94
18.03.2020 kl 19:28 1273

Dagens auksjonærer i OCY ser ut til å stole på selskapet og jeg tviler på at folk er dumme nok til å selge seg ut under 20 (realisere tap grunnet frykt?). Jeg kan forstå at situasjonen i markedet skaper frykt for enkelte som ønsker å sitte i cash.

De eneste som kommer seg godt ut av denne situasjonen, er de som kjøper aksjene på dagens nivå og mottar utbytte samt økning av aksjeprisen som speiler selskapets verdi - som kommer før eller senere...
Redigert 18.03.2020 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
milk
18.03.2020 kl 19:51 1223

Vrøvel og pølsevev... Jeg sitter med aksjer i OCY og jeg har snittet ned. Men jeg nekter å prate for min "syke mor" Det finnes pr i dag ingen triggere som kan sende OCY til gamle høyder. Oljesektoren er i ferd med å bli rasert. Det flommer over av olje og markedet bruker signifikant mindre olje... Men fortsett å let etter positive signaler folkens... Jeg følger med :-)
Matsern
18.03.2020 kl 21:22 1134

Tullprat! OCY er ned over 50% på 1 mnd på grunn av virusfrykt, som igjen trigget tvangssalg av belånte aksjer. Kriser er generelt bra for shipping. Lave oljepriser er bare bra, billig fuel og mange vil ha transport av crude og andre varer. OCY har god tilgang til billig kapital og jo mer de vokser jo sterkere blir selskapet til å takle kunder som går konk og må levere tilbake skip. De beste OCY kan gjøre, er å vokse så mye som mulig. Det er ikke ekstremt krevende å kjøpe en oljetanker til, når du har god tilgang på kapital, har kompetansen og har utført det for 9 oljetankere fra før. Når vaksine eller behandling som virker mot korona er på plass, eller at man får kontroll på viruset på andre måter er på plass, er OCY tilbake på 40-50kr
Redigert 18.03.2020 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
milk
18.03.2020 kl 21:31 1108

"Bra for shipping"?? OCY driver ikke med shipping. Takle kunder som går konk"""Hallo.. Vokse så mye som mulig?? Har du ikke noe fornuftig å komme med???
milk
18.03.2020 kl 21:35 1092

Det er jo trivelig å se at optimismen er større en fornuften...
Matsern
18.03.2020 kl 22:14 1015

Er du på riktig tråd eller? OCY investerer i oljeservice og shipping. Slutt med dette tullet ditt da. OCY må vokse så mye som mulig, slik at de er robuste til å takle kostnadene ved skip som leveres tilbake hvis kunder går konk etc. Vekst vil naturlig nok føre til vekst i utbyttet også.
Redigert 18.03.2020 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
milk
18.03.2020 kl 22:31 967

Shipping! Ja vel.. Nå er det tank som gjelder.. Hvor mange tung tankere har OCY i sitt sortiment.. Null å nada.. Mulig jeg bommer totalt,men jeg ser ikke oppsiden i segmentet,,
Matsern
18.03.2020 kl 23:13 891

Jeg kan betrygge deg, om at du har null greie på hva du snakker om
milk
19.03.2020 kl 06:59 717

Det var betryggende :-) Men OCY sliter med å drive butikk i likhet med mange andre ........ Enten vi liker det eller ikke!!
Matsern
19.03.2020 kl 07:31 665

Primary insider disclosure
Fornebu, 11 March 2020

The following primary insiders (or their related parties as described below)
have, as part of the company's incentive program, committed to acquire shares in
Ocean Yield ASA (the "Company" or "Ocean Yield"):

* Eirik Eide, CFO, has through his wholly owned company Kleiver Invest AS
acquired 10,000 shares in Ocean Yield. Upon completion of such acquisition,
Eirik Eide will own, directly or indirectly, 380,051 shares in the Company.

* Andreas Røde, Head of Business Development & M&A., has through his wholly
owned company Vulpes Holding AS acquired 10,000 shares in Ocean Yield. Upon
completion of such acquisition, Andreas Røde will own, directly or indirectly,
65,000 shares in the Company.

* Marius Magelie, SVP Finance & Investor Relations, has through his wholly owned
company MGM Invest AS acquired 10,000 shares in Ocean Yield. Upon completion of
such acquisition, Marius Magelie will own, directly or indirectly, 132,120
shares in the Company.

The acquisition of shares will be made as part of the Company's management
incentive program. The price paid per share will equal the closing price as of
11 March 2020 of NOK 26.7 per share, less a discount of 20% reflecting that the
shares will have a lock-up period of three years.

The Company intends to deliver the shares in the form of treasury shares held by
or acquired by the Company, and will in order to have shares available for the
incentive program buy back a total of up to 100,000 shares in the Company
through open market purchases, adding to the Company's current holding of 41,371
treasury shares.

This information is subject of the disclosure requirements pursuant to section 5
-2 and 4-2 of the Norwegian Securities Trading Act.
Matsern
19.03.2020 kl 07:32 662

Oslo (TDN Direkt): Finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield sier markedet for tiden er turbulent, men mener det er åpenbart at aksjen er feilpriset. Selskapet er godt på vei med gjenstående finansiering.

Ocean Yield annonserte i desember et kjøp av tre bulkbåter av Scorpio Bulkers for et totalvederlag på 62,8 millioner dollar. Selskapet jobber nå med finansiering, og Ocean Yield kommer til å bruke to finansieringskilder tilknyttet avtalen.

-Det har kommet godt på vei. Vi forventer å ha dette på plass innenfor første kvartal, sier Eide til TDN Direkt onsdag.
milk
19.03.2020 kl 08:23 583

De bør gjøre gode handler å få gunstige finansieringer i disse tider. Jeg håper ledelsen kan revurdere tidligere avtaler til fordel for OCY :-)