Debatten NRK mand.17.03

kaunis
CORONA 17.03.2020 kl 22:50 25604

Her får en kvinnelig fagperson på smitte og virus som er like fortvilet, som det jeg har gitt uttrykk for, på min tråd siden 29.02, muligheten til å si sin sanne mening. Jeg kan nesten ikke forstå hvorfor de samme personene som har styrt skuta hele tiden, ikke vil ta noe av hennes kritikk til seg.Hun gir kritikk på de samme områdene som jeg også har ment har vært alt for dårlig og for sent. Hun legger også vekt på de svake tilrådningene og den lite konkrete og lite faste holdningen som er lagt på bordet. Jeg er så enig i alt hun påpeker som ikke er gjort på all den tiden de har hatt til å gjøre mye mer. Hun er også veldig kritisk til at de nåværende tiltak, og at de ikke holder smitten i sjakk. Testingen som jeg har kritisert ,forde vi får en enda dårligere pekefiner, på hvor mange som kan være smittet. Hun mener som jeg, at vi ikke har noen holdbare tall for hvor mange som kan være smittet , og hunn henviser til, at vi kunne bare gjort som Kina, for der er det kontroll no. Det trenger ikke være mer en ca 14 dager før smitten kunne vært under kontroll , visst alt var nedstengt , og kun det livsnødvendige ville vært lovlig. Det som har manglet hos våre myndigheter er å få frem alvoret og denne barnslige tilnærmingen med å ikke sette straff bak tiltakene. Viser bare til fulle varehus med kjøpekåte og grådige handlende som stappet handlevognene til hauger med varer de ikke ville få bruk for på en mnd. Ingen tenkte særlig på denne farlige virusen i en tettpakket matbutikk. Hyllene ble tomme av enkle varer som DOPAPIR. Hytteeiere som trosset alle påbud og anbefalinger og satte flere bygder i stor fare for å bli smittet, samt at helsevesenet kunne fått unødvendig tidsspill visst noen ble syk på hytten. Og det ble det jo også. Men husk: vi har verdensmestrer til å ta denne utfordringen på strak arm, alt er gjort rett, til helt riktig tid, og ingenting kunne vært gjort bedre. Men smittetallene stiger uten at vi egentlig vet hva det riktige tallet er. At de var alt for sene på¨alt de gjorde, er en ikke sak blant verdensmestrene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:42 Du må logge inn for å svare
Computum
18.03.2020 kl 00:37 3633

Cruise skipet Diamond Princess har jo fungert som et lite lukket samfunn i miniatyr der smitten har kunnet spre seg uhemmet. Interessant å lese om erfaringene derfra:

https://wattsupwiththat.com/2020/03/16/diamond-princess-mysteries/
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
solid1
18.03.2020 kl 00:52 3609


Mener at hun var i sin fulle rett til å fortelle sine erfaringer uten avbrudd.

Dersom du har fulgt denne saken siden start, ville du registrert at alle som bestemmer hvordan vi skal forholde oss også har fått uttale seg uten noen såkalte «motdebattanter».

En journalists oppgave må da nettopp være å presentere sannheten, og dette var hennes sannhet.
De nærmeste måneder, og mulig år vil vise fasiten.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
oppvigår
18.03.2020 kl 00:55 3598

Godt sagt!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 01:08 3470

solid1

Tror du misforstår hva jeg mener. Selvsagt er det viktig at ulike syn kommer frem, men det hadde vært på sin plass med litt flere ulike syn i en så viktig sak. Og det har det vært i alle de andre debattene. Viktig å få frem nyansene, for hun tok åpenbart feil på noen punkter. Feks hennes statisikkbruk var ikke helt bra. Hun benyttet statistikk fra andre land helt ukritisk og på en måte som kun støttet opp under hennes argumentasjon, selv om statistikken åpenbart ikke helt stemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
solid1
18.03.2020 kl 01:20 3450


Kan nok ikke si meg enig med deg. Hun brukte who og to andre kilder hvor alle stater legger inn sine tall.

Man kan gjerne si «ukritisk», men hvem skal man stole på om ikke verdens helseorganisasjon?

Forøvrig mener jeg hun var noe kritisk, og våre to statlige representanter klarte heller ikke å besvare «kritikken» om hvorfor det et par dager sist uke sto 0 på nye tilfeller fra Norge? Statistikk er jo enkel - statistikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Millennial
18.03.2020 kl 01:52 3416

Jeg har ikke lest gjennom alle kommentarene, men det var morsomt å høre han fra folkehelseinstituttet fortelle at de fleste smittede var fra Italia og Østerikke. Det er jo bare tull, hvordan kan han påstå det når de ikke tester andre utenom noen få utvalgte grupper? Jeg har selv vært syk, men fikk aldri testet meg da jeg ikke var i utlandet. Mange rundt meg blir pålagt om å sitte i hjemmekarantene med coronaviruslignende symptomer, men de får ikke lov til å teste seg... Jeg er ganske sikker på at vi har høye mørketall.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 02:17 3370

Solid1

De to andre kom jo knapt til ordet. Kvinnen fikk snakke uimotsagt med lange dramatiske monologer i en halvtime.

Dette er også tema og reaksjoner fra mange på sosiale medier som reagerer på at de ikke fikk forsvart seg. Noe de påpeker selv. Så da blir det skivebom når du skriver at de ikke kom med noe svar. De fikk nesten ikke si noe.

Fredrik Solvang er normalt kritisk til alle han intervjuer, men denne gangen valgte han en meget ubalansert debatt.

Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 02:43 3336

Alle snakker om mørketallene på smittede i Italia..

Da blir spørsmålet: NÅR ble FØRSTE person smittet i Italia, for deretter spredde smitten videre??

Noen tipper at godt over millionen smittede er blant mørketallene.. HVOR FORT BLE DENNE MILLIONEN TIL?? 1uke? 2uker, 3uker???

Uansett hva vi tipper som mørketall, så begynnte disse på O - NULL.. Symptonene kommer etter 1-2 uker.. Do the Math....

Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 02:48 3327

Hvor mange nordmenn TOTALT dro til Italia og Østerrike på skiferie?
Hvor lenge var de på skiferien? 1 uke, 2 uker, 3 uker?
Hvor mange av de som har returnert tilbake til Norge, var smittet?
Hvor mange av de som har returnert tilbake til Norge, er smittefrie?

Bruk disse tallene for å kartlegge hvor fort og lett Corona smitter....
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 02:54 3318

Dreamliner skrev:
Når nesten alle nordmenn som har vært i Italia er blitt smittet, så er det verken 30.000 eller 300.000 som er smittet, men sikkert nærmere 2 millioner italienere som er smittet. I Norge er sikkert en plass mellom 0,1% og 0,5% av befolkningen smittet, d.v.s. mellom 5.000 og 25.000 personer som er smittet.
_____________________

Da er mitt spørsmål til deg:
Når tror du første italiener ble smittet i Italia?
Husk at symptoner på Corona-smitte kommer allerede etter 1-2 uker, samt dødsfall etter 4 uker.

Hvor fort tror du 2 millioner italienere ble smittet ??? Iløpet av 2 uker, 3 uker, 4uker, ELLER FØR KINA FIKK STORE PROBLEMER I WUHAN???

Synes du 2 millioner smittede i løpet av f.eks 4 uker er SAKTE??? eller sprer smitten seg som brann i tørt gress???
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2020 kl 07:19 3200

Dr.med Gunhild Alvik Nyborg har sannsynligvis mere bedre oversikt over epidemologi enn legene Guldvog og Aavitsland. Egentlig er det ikke snakk om å ha galt eller rett , men hvordan samfunnet skal reagere. Store forskjeller fra land til land. --- Kanskje England tar det mest pragmatiske , der har de på en måte "gitt opp"......"dette greier vi ikke ta oss av , de som dør , får bare dø"
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.03.2020 kl 07:34 3182

Ta å les om cruiseskipet Diamond princess. Til tross for nærmest perfekte smitteforhold ble bare 17% smittet. Videre merket omtrent halvparten av disse ingenting. 7 døde(1,2%) alle over 70 år. Det står mye mer der. Les link fra Computum.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2020 kl 07:46 3160

Linker har ikke alltid "sannheten".......Man omgåes jo slett ikke alle på et cruiseskip , når man får beskjed om å holde seg på lugaren.................. Disse "17 % " formodningene viser.....henimot ingenting
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 07:48 3149

Erfaringen fra Diamond Princess viser at streng karantene og god hygiene fungerer.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.03.2020 kl 07:48 3145

Har du lest det som står?
Selvfølgelig fungerer streng karantene og hygiene. Går det ikke an å bruke sunn fornuft. Kan det virkelig være samfunnstjenelig å slukke lysene så lenge som noen skal ha det til? Jeg forventer at de som er i risikogruppene må ta særs hensyn og ha svært streng karantene. Resten må sørge for å holde hjulene igang
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 07:56 3124

Riskypick, det er feil det du sier. Jeg har selv fulgt Diamond princess med stor interesse. Det var ikke perfekte smitteforhold. Passajerene ble stort sett holdt i isolat i sine kabiner for 2 uker. Mat ble levert ved døren under et strengt regime, og de fikk litt lufting hver dag, under kontrollerte former. Dødstallet er nå 1,2 %, men dette vil stige, mest sannsynlig til rundt 3%.. Disse har også fått tett oppfølging av helsevesen, så dødsraten ville vært enda høyere under et sviktende helsevesen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 07:57 3115

Trådstarter har helt rett, vi nordmenn tror vi er verdensmestere i alt. Dessverre vil denne holdningen bli kraftig avslørt de neste månedene. De som husker beredskapstroppen på vei til Utøya i en overfylt gummibåt, det er der vi er - igjen. Planlegging for store katastrofer er egentlig helt fraværende i dette landet. Allerede, lenge før det egentlige problemene har startet, er vi tom for smittevernutstyr. Dette er en gigantisk katastrofe i sakte film.

Siste nytt nå er at viruset sannsynlig også smitter via luft. Hvis en smittet har hostet i en heis eller i butikken kan du selv bli smittet om du puster i denne luften den neste halvtimen, tiden det tar før dråpene faller til bakken. Noe som ikke har vært kommunisert i norske medier er at det er stor sjanse for at du ikke er frisk selv om du har blitt symptomfri. Viruset tar bolig i kroppen og venter på at den skal finne en vei ned i lungene. Så de som tror de er blitt friske, kan bli meget syke på et senere tidspunkt. Om de også er smittebærere i denne perioden er uklart.

Alt tyder på at minimum 1% av de smittede dør, men at dette øker når helsevesenet bryter sammen, slik det mest sannsynlig vil gjøre om kort tid i Norge. Det som kan redde oss er at viruset forsvinner av seg selv til sommeren, et lite mirakel. Ellers ser vi nok dødstall på minimum 25 000 hvis halvparten av oss bli smittet slik helsevesenet tror. Tallet vil mest sannsynlig bli en god del høyere, men jeg orker rett og slett ikke skrive hva jeg tror.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2020 kl 07:57 3117

Har lest gjesteposten av Willis Eisenbach.....med mange flotte søyler og "bevis"....kanskje har det noe for seg , kanskje IKKE...virker lite vitenskapelig
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2020 kl 08:04 3087

Banalt , men sannsynligvis extremt nyttig tips for deg som ikke har fått tak i munnbind: Når du må til butikken for å handle , ha et skjerf over munnen og nesen. Kanskje mye nyttigere enn håndvasken ( som vi gjør likevel)....Luftsmitten er antagelig det farligste........Luften i et rom kan inneholde virus tror man nå , så det hjelper nok lite å "holde avstand" innendørs
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.03.2020 kl 08:25 3050

"fleste smittede var fra Italia og Østerikke. Det er jo bare tull,.."

Det var vel her snakk om de påvist smittede, og der har de vel god oversikt.

"Jeg har selv vært syk, men fikk aldri testet meg da jeg ikke var i utlandet. Mange rundt meg blir pålagt om å sitte i hjemmekarantene med coronaviruslignende symptomer, men de får ikke lov til å teste seg..."
Dette kan jo også ses på som positivt.
Jo flere som har vært i din situasjon, jo bedre er det. Det betyr i så fall at de ikke blir alvorlig syke og ikke belaster helsevesenet, og ikke lenger utgjør noen spredningsrisiko.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
kaunis
18.03.2020 kl 08:32 3025

Skjønner at du er en av FAREN med smittespredning. Lite du har forstått av all den info som no er tilgjengelig. Ingen normal drosjesjåfør ville tatt en koronasmittet person inn i sin drosje. Bilen måtte vaskes helt med dessinfeksjonsmidler og det ville ta noen timer. Kansje måtte den i karantene også? Det samme med sykebiler, alt må rengjøres for neste transport. Andre må da inn og kjøre med en annen bil, alt tar tid og det røyner på mange ekstra, med slike tungnemme som du tydeligvis er. Er på en hytte med andre tungnemme, så kommer det en hverdag for dere også. Vær grei å ikke bruk din forståelse, men bare gjør som det er forklart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:39 2990


Hvor galt kan dette bli i markedet da? Bare lurer på om det nå er bare å selge alt helt ut og berge det som berges kan.

På den annen side, hvis det blir worst case sånn kvinna i Debatten tror, betyr det antakelig lite uansett. Da blir vi sikkert nødt til å gi fra oss pengene likevel.
Et oppnevnt regime kommer etterhvet til å konsfikere alles private økonomi og verdier utenom det livsnøvendige. Samfunnet vil falle sammen og vi er f***ed, uten internett og mye annet. Det blir kaos og anarkitilstander.
Man kan bare tenke seg hvordan det går når dette slår til for fullt i USA.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 08:39 2990

oivindl, nei de har ikke god oversikt over påvist smittede. De som blir testet nå utgjør kun en promilleandel av befolkningen, den delen som bør være mest beskyttet, helseansatte og utsatte grupper med symptomer. Likevel fortsetter tallene å stige akkurat som før. Mest sannsynlig er det titusenvis av smittede i Norge nå, 10 -20% av disse vil trenge sykeopphold om 2-3 uker. Do the math!
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
lynx
18.03.2020 kl 08:42 2975

I motsetning til hva mange tror har Gunhild Nyborg faktisk ingen spesiell kunnskap om virus eller smitte, ihvertfall ikke utover hva en hvilken som helst lege har. Farmakoepidemiologi er et helt annet fagfelt enn smittevern. I denne situasjonen må vi nesten forholde oss til de fagfolkene som kan smittevern og virusepidemiologi, dette er jo egne fagfelter. Nyborg er en halvstudert røver som ikke burde fått en mikrofon til å skremme opp befolkningen i en halv time slik hun fikk i debatten. Nyborg har sikkert også meninger om operasjonsteknikker nevrokirurger burde bruke eller hvordan behandle kreft. Det er bare det at hun har ikke filla greie på det og jeg tviler på at pasienter ville fulgt hennes råde der, så hvorfor er hun plutselig relevant på smittevern? Slike ting kan ikke avgjøres med håndsopprekning eller av hvem som skriker høyeste i et TV studio.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:43 2969

I et gjennomsnittsår dør 900 av vanlig influensa i Norge. Men dette varierer mellom noen hundre til opp mot 2000.
Foreløpig er 3 meldt døde av corona her til lands.
Man må spørre: Er alarmismen ute av kontroll, og ikke coronaviruset?

Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
nicowiz
18.03.2020 kl 08:44 2960

Bra referanse,
Har tatt norges befolkning med på tur og brukt akkurat samme tallene som på "Diamond Princess" og her er resultatet:
Symc case Asymc case Dødstall
0- 9 år 0 26 0
10-19 år 79 119 0
20-29 år 14.363 1.724 0
30-39 år 21.159 5.486 0
40-49 år 12.018 5.060 0
50-59 år 18.487 20.468 0
60-69 år 95.409 126.794 0
70-79 år 75.730 110.805 4.783
80-eldre år 3.725 3.211 128
Totalt: 240.971 273.693 4.911

Dette ser ikke ut som et totalt utenkelig scenario, noe variasjon vil det være.
Hovedutfordringen er nok om mange av de 240 971 med symptomer trenger hjelp på sykehus, da har vi et problem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:46 2950

Håper vikelig du har rett. Men uansett tror jeg denne befolkningen har godt av å bli skremt litt oppi dette her. Det myldrer av fjols som ikke tar noenting alvorlig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Jæims Bånn
18.03.2020 kl 08:51 2928

Løser dette raskest ved å slutte å teste..
Hvor mange tilfeller med kreft, hiv, hjerteproblemer og alt annet "snacks" vil vi finne om alle testes?
Folk må dø av et eller annet og om alle som dør er over 70 år, så er det en økonomisk god løsning.
Kunne spart oss mye hodebry og økonomiske selvmord om disse hjelpepakkene ble brukt til å bygge sykehus eller forskning på kreft hos unge. Men det betinger at vi lar dette herje fort og bli ferdig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.03.2020 kl 08:55 2902

Jo, de hadde god oversikt over påvist smittede. De visste hvor mange av disse som var smittet i utlandet og hvor mange som var smittet i Norge.
Om det finnes mange smittede utenom disse, har ingen betydning i denne sammenhengen. De tilhører da ikke de påvist smittede.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2020 kl 08:59 2887

"Nyborg er en halvstudert røver"........med slike karakteristikk av legen med doktorgrad innen gjeldene fagfelt , viser det klart at du er grovt lite begavet
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 09:09 2865

Hadde god oversikt, ja, men har det ikke lenger. Dette vil treffe oss som en slegge i hodet om 2-3 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
kaunis
18.03.2020 kl 09:09 2864

Et råd til dere alle som ikke har lest min trå:"1med dårlig vurderingsevene er no 200*smittede" fra 29.02.2020. LES den. Jeg er ingen medisinks fagkompetanse-person, uten om at jeg er en vanlig opplyst nordmann. Da jeg skrev denne tråden var jeg allerede oppgitt over at myndigheten ikke reagerte i det hele tatt. De kom med noen råd og ingen handling og ingen tiltak med menig og fasthet. De har hele tiden kunne kommet med pålegg som det i loven er gitt strafferammer for ved ikke å følge disse. Hyttefolket som ikke forlater hyttene kunne de ha gitt etter smitteloven pålegg om å forlate hyttene, og da følger det automatisk med en straff, for ikke å følge pålegget. så enkelt kan det gjøres. Men å prate om det dag etter dag uten å bruke muligheten, viser atter en gang handlingslammelsen som de ikke kommer ut av. Dette er et betegnende eksempel på det jeg påtaler i denne tråden fra 29.02. Vi hadde ikke på langt nær den info og erfaringen med andre land i Europa som vi har i dag, da jeg startett den tråden. Du kan da følge med hva jeg mente hele tiden om det som kom fra myndighetene. Min reaksjon var bare fra et helt allminnelig menneske i Norge som såg og forsto alvoret. At jeg kunne få så rett og som kvinnen i går nesten ordrett sa og mente det samme, viser at kunnskapen låg der for den som ville se den. Det er så enkelt som at vi hadde jo KINA å lære av, og det var ut fra det jeg visste og forsto, av det, at jeg skrev alt som står i den tråden. Da kan dere bare sammenligne med det som ble gjort og de tallene jeg beregnet i begynnelsen og som har slått til. Bare dødstallene jeg ikke hadde tall på, men antagelse. var der. Vi ser og forstår ut fra det vi fikk høre i går, at jeg hadde helt rett og all kritikk var berettiget, samt at det samsvarer med kvinnes resonemang og kunnskap. Jeg vil påstå at de som ikke vil innrømme og erkjenne at det er ingen grunn til at myndighetene skulle bruke så lang tid (smitten fikk spre seg en uke uhindret)før noe effektivt begynte å skje, at vi ville ha hatt en helt annen og bedre situasjon i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
oivindl
18.03.2020 kl 09:19 2832

Hadde god oversikt da debatten var, altså i går kveld. Dette poenget var bare relatert til hvordan utviklingen av påvist smittede har vært. Da må man ta høyde for at mange var smittet i utlandet.

Om en smittet har kommet fra utlandet og nå har blitt til ca 1500, er selvfølgelig noe helt annet enn om 800 ble smittet i utlandet og er blitt til 1500.

Desverre registrert ett nytt dødsfall, totalt fire, men foreløpig ikke registrert nysmittede i dag.

Edit: Nå fem nyregistrerte, om lag som i går på denne tiden. Men det kan være tilfeldigheter og tallene er så lave, så det kan ikke vektlegges.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 09:48 2764

Italias smittetall er underrapportert og dødsraten på rundt 7% er feil.
Likevel brukte den kvinnelige fagpersonen statistikken helt ukritisk som et av sine hovedargument.

Trolig vil det etterhvert vise seg at Italias dødsrate er på 1-2%.
Uansett vil Italia ligge høyere enn andre land pga demografiske forhold, tidspunktet for tiltak og flere andre forhold.

Med så mange variabler fra land til land blir det det nesten usaklig å gjøre sammenligninger.
Spesielt fra noen som fremstår som fagperson med lang erfaring.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
lynx
18.03.2020 kl 09:53 2747

Hun er en halvstudert røver på smittevern. På farmakoepidemiologi derimot, er hun sikkert flink. Poenget er at dette er to helt forskjellige fagområder. De færreste ville gått til en hudlege for en tarmoperasjon! Men på smittevern er alles meninger, inkludert Nyborg, plutselig like verdifulle.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 09:56 2736

Nei oivind, det er mange dager siden de mistet oversikten. Dette er også grunnen til at kun de mest utsatte nå testes. Det er all grunn til å tro at Norge nå har titusenvis smittede. 10-20% av disse vil trenge sykehusbehandling om ca 2 uker. Deretter vil det bare bli enda verre. Jeg tipper det vil være fullstendig kaos i Norge når vi kommer til mai måned. Allerede senere i dag vil disse tallene begyne å stige merkbart.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 09:57 2726


I ettertid - når vi har endelig fasit om ikke så altfor lenge - så vil Fredrik Solvangs debattprogram i går garantert bli et tema...
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
naivinvest
18.03.2020 kl 10:07 2711

David M, du gjør samme generaltabbe som de fleste andre som ikke har satt seg inn i statistikken. Italias dødsrate ligger nå rund 40-50% av de som har hatt et utkom. Hvis vi regner at de reelle smittetallene er 5-10 ganger høyere enn de registrerte (man regner at mellom 10 og 20% trenger behabdling på sykehus) , er dødsraten et sted mellom 4 og 10%. Detter er høyere enn who sitt anslag på 3% som er mer basert på et fungerende helsevesen. Norge vil nok ligge i øvre del av raten i Italia, altså mellom 6-10% dødsrate. Da kan du begynne å regne.
Redigert 21.01.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare