Det ingen snakker om...

musestille
CORONA 17.03.2020 kl 22:57 9615

Når skal denne krisen gå over?
Redigert 21.01.2021 kl 05:44 Du må logge inn for å svare
Dubois
21.03.2020 kl 12:56 3688

Hvordan smitter sykdommen, jo via menneskelig kontakt. Hvordan reduserer man menneskelig kontakt. Med portforbud, flere land/byer/delstater med stor smitte spredning har nå innført dette.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:12 3666

PS restriksjonene og portforbud er to forskjellige ting.
- Vi har nå restriksjoner i Norge
- Portforbud har INGEN lov å forlate leiligheten sin (Det er en helt annen situasjon enn det vi har i dag. Å få dette til verden over blir vanskelig.)

For all del, jeg håper virkelig at du har rett. At vi klarer å fjerne Cov19 og at vi ikke har behov for vaksine. Men selv er jeg ganske så sikker på at vi må lære oss å leve med Cov19 til vi får en vaksine. Dette er bygget på grunnlag av artikler, intervjuer med eksperter, prognoser osv.
Redigert 21.03.2020 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:15 3663

Hvordan i all verden skulle vi kommet oss videre hvis vi hadde fått et virus som virkelig dreper alt det kommer over? Tenk en mutert tuberkulose variant som smitter gjennom luft og dreper 70-80 % av de som smittes. Da kan vi snakke om krise. Nå snakkes det omtrent som om det er verdens undergang med et influensa lignende dråpe smitte virus der rundt 1 % mister livet av de som smittes. Dette er blitt en ønsket krise, sannsynligheten for at du dør av dette er omtrent ikke eksisterende. Du ser bare de som er syke, du ser ikke alle som faktisk er friske og blir friske av dette viruset.
Dubois
21.03.2020 kl 13:16 3659

Ja, men Norge har heller ikke stor smitte spredning. Man må gjøre forskjellige tiltak iforhold til situasjonen. Eks spania og Italia har stor smittespredning og har derfor innført portforbud. Norge har ikke stor smitte spredning og da holder det med restriksjoner. Man har ikke stor smitte spredning når man tester flere tusen daglig å kun finner 100-200 nye tilfeller. Da henter man kun inn mørketall, fra alpene. (importert smitte)
Redigert 21.03.2020 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:18 3641

Brasil har jo eksponensiell smitte for tiden... Hvilken planet lever du på?
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:24 3628

Nå begynte dette å bli personlig. Det er ikke JEG som styrer nasjoner eller avgjørelser som verden tar. Hvis du ønsker å diskutere dette temaet, så må vi holde oss til informasjon og fakta, ikke personlige angrep.

Det du nevner om en høy prosent dødelighet hadde ødelagt samfunnet på en uke. Da snakker vi om hollywood film, da hadde ikke penger hatt noen form for verdi og det hadde vært hver sin kamp om å overleve. Det hadde vært "verdens undergang" og vi hadde ikke på noen som helst måte klart å komme oss videre.

Dagens situasjon handler mer om det økonomiske systemet enn Cov19. Situasjonen er hvis man slipper Cov19 "løs", så vil det skade det økonomiske systemet så ekstremt at det vil bli en større (ukontrolert) knekk på systemet enn om vi gjør det "Kontrollert", slik vi gjør i dag. Ja det er en økonomisk krise uansett, men man kan til en viss grad "kontrollere" situasjonen. Problemet er ikke Cov19 dødelighet, men heller sammenfattet med at Cov19 er nytt (alle blir smittet), det smitter før symptomer (man kan ikke stoppe det ved å isolere syke), og at viruset skaper komplikasjoner og krever store resurser. Tilsammen vil et samfunn bli satt ut av spill hvis man ikke "kontrollerer" situasjonen.

** Så egentlig handler dette mer om det internasjonale økonomiske systemet som vi lever i dag, enn hvor farlig Cov19 er.

PS! Jeg ser alle de friske og de som blir friske igjen. Jeg følger nøye med verdensforholdene og holder meg stadig oppdatert angående Cov19, råd fra ekspertiser, nye lover, reaksjoner fra verdensmyndigheter osv.
Redigert 21.03.2020 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Dubois
21.03.2020 kl 13:33 3605

Dette handler egentlig om Kina og andre land uten mattilsyn og tilsvarende lover. Kina pumper ut virus og bakterier fordi de ikke klarer å stoppe med rått kjøtt. Kina burde ta regningen til alle land grunnet covid-19.
Redigert 21.03.2020 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:35 3596

Dette er kun et svar til det du skriver, vi sitter på et diskusjonsforum der meninger utveksles. Hvordan kan du ta det personlig? Jeg aner jo ikke hvem du er. Dette er fakta for meg, slik jeg ser det. Det er tiltakene som ødelegger samfunnet, vi har nye varianter av influensa epidemier hele tiden. Vaksinen som utvikles virker ikke alltid slik man tror. Årlig dør det et sted mellom 600.000 - 700.000 av influensa uten at nasjoner stenges ned av den grunn.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:35 3593

Du har kanskje rett i det du sier, men det hjelper uansett ikke situasjonen verden er i nå.

PS! Cov19 kom ikke fra råd mat, den ble ikke smittet av noe som noen spiste. Den kom fra flaggermus over til et annet levende dyr, og så over til et menneske. Ikke gjennom mat som ble spist.
Dubois
21.03.2020 kl 13:44 3575

Det vil jeg se en kilde på, smitten skjedde på et mat marked ikke en dyrehage.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:48 3569

Ja på matmarked hvor de blander massevis av dyr. på matmarked, ikke maten de spiste. Enkelt å finne, bare søke litt på google, grunnlag av cov19 eller noe, jeg vil ikke bruke tid på det for å bevise dette for hver enkelt som ikke holder seg oppdatert. Da må jeg gjøre dette flere ganger dagen. Det finnes eks et annet type corona virus som hopper fra kamel til mennesker, det er i dag. Men vi har kontroll på det for det smitter ikke før symptomer, de som blir smittet blir isolert. Så det får aldri muligheten til å spre seg verden over.
Redigert 21.03.2020 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:49 3567

Enig at vi er her for å utveksle meninger, fint hvis meningene er bygget på et grunnlag.

Du begynner å komme med tenkte situasjoner (70-80% dødelighet) som ikke har noe å si for vår situasjon. Nå er vi faktisk i den situasjonen at Cov19 er verden over. Grunnen til at jeg nevnte personlig angrep er dette: "Du ser bare de som er syke, du ser ikke alle som faktisk er friske og blir friske av dette viruset."
Som om JEG bare ser de syke og ikke de friske. Jeg ville bare stoppe det før dette tok helt av.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Influensa 0,1% dødelighet:
Norge: ca 1.500 dør pr år.
Verden: ca 650.000 dør pr år.

Cov19 1-3% dødelighet, dette tallet vil bli veldig høyt pr år hvis vi IKKE har restriksjoner slik vi har i dag. En av grunnene til at det er få døde av Cov19, er jo nettopp på grunn av restriksjoner.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 13:58 3535

Flaggermus smittet et annet dyr, fra dette dyret til menneske
Dubois
21.03.2020 kl 14:03 3527

Covid-19 smitter ikke mellom dyr og mennekse sier de, er dette feil? Smitten må ha skjedd som mat.
Dubois
21.03.2020 kl 14:06 3517

Nesten 50 000 er testa i Norge, det tilsvarer 0,92% av befolkningen. Nesten 1% av Norges befolkning er testet. Av disse prøvene er nesten 2000 prøver positive. Kun 3,9% av prøvene var positive. Det er IKKE stor smittespredning i Norge.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 14:32 3489

på grunn av restriksjoner
Dubois
21.03.2020 kl 14:42 3468

Det er det som er poenget, restriksjoner og karantener hjelper. Man kan få smitten under kontroll på relativ kort tid.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 14:46 3457

Jeg er helt enig. Det er det verden ønsker. Men man klarer ikke å tilintetgjøre viruset. Målet er å bremse. Jeg orker ikke å diskutere dette lengre. Ha en fin dag.
undrende
21.03.2020 kl 15:46 3415

Nå skal ikke jeg gi skylden på verken den ene, eller den andre, men nedstegningen i Norge fungerer ikke optimalt. Vi har hørt historier om hyttefolket. Det er vel ikke de som isolerer seg i fjellet, eller ved sjøen, men de som stimer sammens i alpinanleggene og afterski, og på puber/barer/shopping tilknyttet til feriesteder. Ungdommer klynger seg sammen i alle kanter av landet, utenfor butikker, sentre osv. Folk, mange folk er fortsatt i nødvendig arbeid for å skaffe til veie daglige behov i landet. Noen av disse har vel også familie og, eller ungdom som ikke bryr seg. Spredning forekommer lett, man skjønner at det på ingen måte er nullspredning tross stengte skoler, mindre nødvendige samfunnsjobber osv, osv
bålfreak
22.03.2020 kl 09:47 3198

Helt riktig🤗 Isoler svake grupper og la alle friske jobbe og gå på skole. Dette er galskap satt i system. Verdensøkonomien står på randen av kollaps. Millioner av mennesker vil dø av sult og nød🙈🙈
egget
23.03.2020 kl 00:25 3087

Hvis alle går med maske og hansker så kan vi gå tilbake til det normale om en måned.

Hvordan kan man få fornuft inn i skallen på de såkaldte folkevalgte som er like smarte som sauer?

Flere bør reise på øde hytter, da er man lenger fra andre, som jo er det de sier vi skal være.
Slettet bruker
23.03.2020 kl 03:30 3026

Høres kanskje veldig dumt ut, men tallene på smittede vil gå nedover fra rundt 5. April 2020.
Skoliose
23.03.2020 kl 03:38 3022

Dette handler ikke om varme og R, IR men UV. Lab forsøk viser at covid 19 er sensitiv for UV, og er derfor ikke uten grunn av Kinamann ustyrer busser etc med UV. Om sommeren øker UV fra 1 til 6-10. Naturlig at dette kan dempe smittespredning.

https://www.khmertimeskh.com/50701725/ultraviolet-light-can-kill-the-novel-coronavirus-covid-19/

https://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/medical-robots/autonomous-robots-are-helping-kill-coronavirus-in-hospitals
Redigert 23.03.2020 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 04:04 2999

Ja det høres utrolig dumt ut.. hvordan i alle dager har du kommet frem til 5. april?
Slettet bruker
23.03.2020 kl 04:08 2994

De tallene som serveres har noe verdi noen steder, og ikke verdi andre steder. De med antatt minst feilkilde er dødsratestatistikken, men også der bli vi lurt: alle som dør hjemme i Italia er ikke med, og de fleste registrerte døde i Kina var ikke testet, ergo ikke med i statistikken.
Tror du virkelig Rusdland har reele tall, eller at man er så veldig opptatt av tall i deler av Afrika?
Fordi det er politikk i det er nok tall i deler av Asia, Europa og USA noe mer illustrerende, men ta det med en klype salt.
Vi vet jo alt for lite om dette virus, og det er ikke svartedauen. Dødsraten varierer noe enormt for øyeblikket, men foreløpig står vi i Norge ikke foran i køen mht. dødsrate. Italia, Spania, UK, USA og flere er for øyeblikket betydelig hardere rammet. Det er ikke dermed sagt at vi slipper unna ( det gjør vi ikke), og utover det blir det meste spekulasjon.Vi har ikke fulgt WHO sine retningslinjer ( testing testing testiing), men har tatt lignende grep som mange andre steder og er ikke der mange andre land er, som har eller er iferd med å sprenge IC kapasiteten. Først når det er kø for å kunne bli koblet på en respirator, er det krise.
Det er ingen som vet om vi kommer i den situasjonen, når vi evt. kommer dit og hvor lenge dette vil være.først neste år kan vi forvente oss en virksom vaksine. Alt annet er eksperimentell. Det ser ikke ut at klimatiske forhold påvirker virus nevneverdig, men heller ikke det vet man nok om. Kulturelle forskjeller.spilker garantert en rolle i forløp.
Og ja: hele verden bekjemper det, og noen land klarer seg mye bedre enn andre, og såfort en vaksine er på plass kan vi få bukt med det.
Imens må vi på et viss leve med det. Muligens helt til sent neste år. Det vil muligens ikke være like aktiv hele tiden, og når mange har blitt smittet vil det bli vanskeligere for det å finne veien til ikke infiserte personer, så problemet vil uansett avta.
Jeg bruker denne mest:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Skoliose
23.03.2020 kl 07:33 2904

Russland er i oljekrig, og vil selvfølgelig ikke gi inntrykk av at landet er nede for telling med høye smittetall. Putin vet at Arabermannen taper stort for hver dag som går og snart vil gi etter...
Superduke_1290
03.09.2020 kl 13:17 2054

Mange synsere her... Det er de samme folkene som ytrer meninger om aksjekurser også 🤣
Slettet bruker
03.09.2020 kl 13:46 2019

Det er rett og slett blitt for MYE homo sapiens på denne kloden

så det er vår alles MOR TELLUS som kvitter seg med de svakeste.

Akkurat slik det ellers fungerer i naturen !!

Bybonden....