Norge vil tjene massivt på at hjælpe Norwegian.

Habub
NAS 18.03.2020 kl 07:00 11470

Under den sidste krise var der MASSIV modstand mod at hjælpe bank-verdenen hvilket var forståeligt for det var branchen selv som gennem groft uansvarlighed havde sat sig i en situation som på få øjeblikke kunne ødelægge stort set alles økonomi. Diverse stater valgte gennem forskellige løsningmodeller at hjælpe bankerne på trods, hvad blev så facit, mistede alle skatteyderne sine penge, eller?

I Danmark tjente staten 17 milliarder på diverse hjælpe-pakker, man kom ud på den anden side styrket og i bedre form, præcis som man vil gøre i denne krise for luftfarten.

Copy paste:

Staten tjente 17 milliarder på bankpakker
Den endelige opgørelse af regnestykket for bankpakkerne godt ti år efter finanskrisens udbrud er nu offentliggjort af Erhvervsministeriet. Med et overskud på 17 milliarder kroner er enhver snak, om at bankpakkerne har kostet skatteyderne milliarder af kroner manet i jorden.

https://www.finansforbundet.dk/da/nyheder-aktuelt/Sider/Statentjente17milliarderpaabankpakker.aspx
Redigert 21.01.2021 kl 05:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 07:33 6364

Hjelpe NAS, men ikke aksjonærene. De må vaskes ut og nulles totalt. Klart Staten kan tjene på en hjelpepakke, det er det ingen som betviler.

Ellers må du ikke være så desperat. Alle skjønner at du ha dummet deg ut med dine investeringer, noe som jo er trist og leit, særlig når du har så god greie på luftfart.
pedro1
18.03.2020 kl 07:41 6319

Her var det mye hat og lite selvtillit. Blir nok bedre når du kommer ut av gutterommet. Første setningen er søt.
Strategi
18.03.2020 kl 07:44 6287

Captain Darling
Dine innlegg har ingen betydning, de er så dårlig skrevet og fundamentert at det er en stor tragedie.

Hvem som har deg på lønningslista er for meg uforståelig, det er også fullstendig uforståelig for meg at du bruker så mye tid her inne på tomme innlegg.
Agendaen ser jeg forsåvidt, men resultatet blir bortkastet da dine innlegg ikke har noen forankring.
Habub
18.03.2020 kl 07:44 6270

Du forstår stadigvæk ikke at der ikke fines en mulighed hvor ejerne (os) bliver nullet ud og NAS fortsætter med at flyve. Jeg forstår det er et stort ønske fra din side, men det kommer desværre ikke til at ske, lidt synd at du valgte at shorte NAS da... ;)
100x
18.03.2020 kl 07:49 6228

Hva er din agenda ?

Når jeg ikke er investert i en aksje er jeg aldri på forumet og skriver.
Så det er tydelig at du er enten short eller short, for hvis du ikke hadde eksponering til NAS hadde du ikke orket å bruke så mye hat er jeg sikker ;)
EliotS
18.03.2020 kl 07:53 6181

Habub - Ja, der er behov for hjelpe-pakke for luftfarten. Der skal laves en løsning som er rettet imod alle selskaper og på lige vilkår.

Jeg har set flere som har argumenteret for hjelpe-pakker men ikke for Norwegian Air. Hva er det for en logikk?

Jeg kan se at Torgeir Knag Fylkesnes - nestleder i både SV og næringskomiteen på Stortinget - argumentere at staten har ingen interesse av å kjøpe et selskap med enorm gjeld og masse spekulasjon rundt. Den logikk kan jeg følge. Jeg er enig i at de eksisterende aktionærer skal ta selskapet videre i den form som selskapet har i dag og med både gjeld og aktiver. Men når Torgeir Knag Fylkesnes så siger at "Vi er interessert i å skaffe kompetanse og materiellet som flyselskapene representerer, til å holde i gang avgjørende infrastruktur. Om det skjer gjennom et konkursbo med vesentlig lavere pris, eller på annet vis, vil være en annen del av vurderingen" så falder jeg nærmest ned av stolen. Dette kan ikke blive mere ultra-liberalistisk. Se eksempelvis på konkurs sepkulanter som Wilbur Ross (nuværende USAs handelsminister) som har gjort det til sit speciale at drive på med den slags akvitieter. Og i øvrigt så overtager staten ikke lige et selskap via konkurs. Det gør kreditorene og jeg er sikker på at de giver ikke NAS værdier væk gratis. Så hva er det for en logikk som Torgeir Knag Fylkesnes prøver at følge. Hans forslag vil ødelægge mange norske job og eliminere de aktier som Folketrygfondet ejer i NAS for øjeblikket. Er det virkelig god SV politik.

Miljøpartiet De Grønne har en melding der går på at vil gi krisehjelp til luftfarten – men vil ikke redde Norwegian. Det er fair at ville hjelpe hele luftfarten men det ska selvføligelig ikke være sådan at den norske stat afdrager på den gjeld som Norwegian Air havde fra tidligere. Det er NAS egen opgave at avdrage. Une Bastholm sier at partiet i en unntakstilstand kan stemme for at staten kjøper opp enkelte ruter og sørger for at de er i drift, og de er også med på å kutte eller fryse flypassasjeravgiften i en midlertidig periode. Men hva er det for ruter som "staten" skal købe op? Er det SAS ruter i Norge?- eller er der NAS ruter? og hvem skal flyve dem? Jeg syntes igen at logikken mangler litt her.

Den nemmeste løsning er at fremmesætte forslag som minder om de forslag som både Sverige og Danmark annonceret igår. Lige vilkår for alle flyselskaper og uten at gå i formange deltajer med rutenet etc. Tiltaken skal væer midlertidige og skal svarer til at ingen selskaper ska ha uforholdsmæssige stor tab på grund av Corona krisen.
Redigert 18.03.2020 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
tekman
18.03.2020 kl 08:00 6118

Captain darling har selvsagt rett. Jeg synes forøvrig Sissners forslag om å kjøpe opp flymaskinene til Norwegians og overta gjeld på forretningsmessige vilkår er god. Norwegian og evt. Andre vil kunne leie disse tilbake når markedet bedrer seg.
verdensmester
18.03.2020 kl 08:01 6098

Helt enig, da jeg leste hva Torgeir Knag Fylkesnes skrev fikk jeg sjokk. Staten skal altså ikke hjelpe et viktig selskap men "vente det ut" i en pandemitid slik at det går konkurs for så og plukke opp restene til eget bruk.

Det er bare noe av det mest ille jeg har hørt fra en politiker noen gang. Han mener virkelig at Staten skal være en konkursspekulant i krisetider
Habub
18.03.2020 kl 08:14 6040

Hej Elliot.

Jeg er helt enig, jeg som medejer af NAS har ingen intention om at røve de norske-skatteydere for deres penge, omvendt har jeg definitivt heller ingen intention om at aflevere enorme værdier til den Norske stat, så ser jeg hellere at firmaet bliver erklæret konkurs da det i større omfang vil sikre investorernes værdier.

Jeg var med helt fremme i Sterlings-konkurs og lærte på den hårde måde hvor kompliceret en sådan en kan være, ikke engang de danske politikkere forstod blot de overordnede problemer i sagen.

F.eks var alle medarbejdere ansatte i Dragør hvor Sterling havde hovedsæde, dette uanset om de var stationeret i Stockholm eller på Gardermoen. Det betyder ifølge lovgivningen at de har ret til dansk lønmodtager-garantifonden det er cirka 3 måneders fuld løn plus feriepenge.

Det svarede i runde tal til 250.000 kroner per person.

Da den danske stat fandt ud af hvor dyrt det blev startede en kæmpe diskussion de nordiske lande imellem, retsager og alt muligt andet fortsatte i en evighed.

Afslutningen blev at Svenskerne fik 23.000 SEK fra Sverige, Nordmændende fik omkring 86.000 NOK og Danskerne de 250.000 DKK. 

Fakta er at når politikkere udtaler sig især omkring luftfart så har de ingen peiling, der findes ingen muligheder hvor den Norske stat kan overtage visse dele eller blot redde noe eller blot udskille sunde dele fra NAS. Gør de det ved tvang vil de blive sagsøgt af alle kreditorerne i en uendelighed de næste mange år, for det er deres og vores værdier de har beslaglagte. 

I min optik er der et par løsninger, det vil være fordelagtige lån / garantier fra den Norske stat som sikre luftfarten i Norge (hele branchen)

En akut emission fra investorerne hvorefter al hjælp til den Norske stat stoppes med øjeblikkelig virkning samt indledelse af stævninger på flere milliarder mod den Norske stat grundet umulige-operations vilkår.

Eller en øjeblikkelig konkurs for at sikre ejernes værdier på bedste vis, der er absolut ingen grund til at bruge flere penge på noget som helst hvis projektet er dødsdømt. Så må den Norske stat overtage alle regningerne for de 1000 vis af opsagte medarbejdere.

Selvom en konkurs bliver et faktum så vil bo-bestyren stadigvæk sagsøge den Norske stat for et anseeligt milliardbeløb da det er åbenlyst for alle at NAS ikke selv har bragt sig i denne situation, derfor er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at der vil være penge tilovers når alt er gjort op.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:19 5991

Selvsagt vil du ha lån. Frekkheten har ingen grenser.

Hva med å utstede 5 milliarder aksjer til 1 krone per stk, så kan Staten garantere for fulltegning og plukke opp det private investorer og aksjonærer ikke vil ha?

Gavepakker til aksjonærer skal vi selvsagt ikke dele ut. Staten har ikke noe ansvar for det som har skjedd. NAS var allerede før coronakrisen helt på kanten av stupet.

Så slutt å fortelle eventyr og våte drømmer.
vikingo
18.03.2020 kl 08:20 6011

Adm dir i NHO om den svenske bistandspakken:
«Slik jeg leser denne, vil Norwegian – som har et registrert datterselskap i Sverige – kunne nyte godt av denne ordningen, sier Lothe.»
Habub
18.03.2020 kl 08:25 5958

Hvordan går det med den dokumentation jeg spurgte dig etter Captain Darling?

Du kan åbenbart heller ikke læse selvom jeg skriver at jeg IKKE VIL RØVE DE NORSKE SKATTEYDERE..

Jeg er helt tilfreds med en konkurs hvis du ikke har forstået det, det bliver bare VELDIG VELDIG dyrt for Norge, men det er jo det du vil have..;)

Hvorfor bliver du ved med at skrive det samme og det samme og det samme igen og igen. Uanset hvad som sker med NAS så kommer du ud som taberen, det er bare at indse det.

Enten bliver de reddet eller også skal du tage bussen de næste mange år når du skal ut og rejse.. Nå er jeg så træt af deg at jeg vil be dig om ikke at kommentere yderligere medmindre du rent faktisk kan bidrage med noget konkret som kan verificeres!!
Slettet bruker
18.03.2020 kl 08:32 5900

Staten er pt. aksjonær i Norwegian. Nå må du slutte å spre vranglære og gå tilbake til livets harde skole.
hstray
18.03.2020 kl 08:39 5840

Hei Eliot. Flyselskaper verden over går i disse dager i full shout down verden rundt. Ser flere butikker viser til Force majure klausuler og nekter å betale bla husleie og andre kostnader. Kan ikke Nas vise til Force majure og nekte å betale de fleste kostnader som foreligger utover lønnskostnader, når 3/4 av selskapet er permittert hvor staten allerde har overtatt lønnsplikt.
hstray
18.03.2020 kl 08:39 5828

Hei Eliot. Flyselskaper verden over går i disse dager i full shout down verden rundt. Ser flere butikker viser til Force majure klausuler og nekter å betale bla husleie og andre kostnader. Kan ikke Nas vise til Force majure og nekte å betale de fleste kostnader som foreligger utover lønnskostnader, når 3/4 av selskapet er permittert hvor staten allerde har overtatt lønnsplikt.
Herman*
18.03.2020 kl 08:42 5987

Ser at meglerhusene setter fokus på Norwegian etter støttepakken til SAS. I «boka» ser det dog ikke ut til at vi får noen reaksjon, men mulig tallene vil forandre seg når vi nærmer oss børsåpning. Hadde trodd vi skulle til 10-10.50 i dag.
Strategi
18.03.2020 kl 08:51 5904

Tror på en etablering over 10 kr i dag.

De fleste satser nå på at Norwegian nå er reddet og blir tilført massiv likviditet, dette er en løsning som nå raskt kommer på bordet.

Tror nok mange nå kan bli overasket over kursutviklinge fremover i positiv retning.

Det har gått fort nedover, det kan også gå fort oppover.
Redigert 18.03.2020 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
18.03.2020 kl 08:55 5855

SAS fikk fasit i går.

Vil Norwegian bli presentert pakken i dag?
Herman*
18.03.2020 kl 08:56 5828

Det er noe litt patetisk over norske myndigheters sendrektighet. Vi får håpe det kommer sent men godt. Forventer neste runde med tiltak i morgen, og da bør flybransjen være inkludert. Er det noen som forresten vet om NAS kan få noe av de 3.5 milliarder SEK som Sverige gir i garantier til flybransjen eks SAS?
Habub
18.03.2020 kl 09:08 5740

Hei Herman.

Norwegian Sweden AB er et svensk selskab på en Svensk AOC som opererer 48 fly hvoraf 8 Max er grounded. Firmaet er registrerede i Sverige (SE reg) Det bliver ikke mere Svensk end det.
Defor falder denne afdeling indenfor gruppen som kan søge om de svenske midler. (sådan som jeg ser det)

https://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Sweden

Liste af NAS registrerede fly versus diverse lande.

https://www.planespotters.net/airline/Norwegian

Redigert 18.03.2020 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
EliotS
18.03.2020 kl 09:24 5628

Jeg tror ikke at Norwegian Air ska henvise til Force Majure med mindre at Samferdselsdepartementet beder selskapet om at gøre det.

Presset ligger på Samferdselsdepartementet som må komme med et udspil for hele luftfarten.
awkward
18.03.2020 kl 10:07 5340

Selg!!
Herman*
18.03.2020 kl 10:16 5229

Synes oppgangen i dag er i meste laget. Vi trenger en bærekraftig oppgang over tid, ikke en aksje som flyr til himmels eller krakker på grunn av tro håp og kjærlighet. Vi har også for mye shorting og shortinndekning. Det kommer vel nyheter i morgen, men svarer de til forventning? Så har vi Boeing... Når kommer a avtalen, og vil den leve opp til markedets forventninger? Jeg ser for meg uker med himmel og helvete-hvor spekulantene driver aksjen i alle retninger mens vi etterhvert antagelig etablerer oss på en kurs rundt 18-20 kroner.
awkward
18.03.2020 kl 10:17 5204

Mener det helt seriøst - dette er en gavepakke for folk å komme seg ut.

Og nei, jeg shorter aldri, så har ingen egeninteresse her.
Men jeg vet at selskapet er vesentlig nærmere sitt endelikt enn hva det fremkommer her.

Mulig noen kommer å plukker smulene til slutt, men det kommer IKKE aksjonærene til gode!
Habub
18.03.2020 kl 10:28 5129

NAS bliver reddet det tilsiger al fornuft!

Hvis fremtiden på den ene eller anden måde bliver sikret så er en aktie-kurs på 25 kroner ultra billig, så det dummeste man kan gøre er da at sælge. Men absolut jeg skal ikke overtale nogen til noget som helst, jeg har ikke solgt en eneste aktien og beholder mine (i lang tid)

Fremvis gerne den information du besidder om firmaets endeligt, det må være insider information hvis det ikke fremkommer i markedet og det er ulovligt, så venligst verificer dine informationer!
Redigert 18.03.2020 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
18.03.2020 kl 10:31 5108

Dette virker som komplett galskap. Hva tror de som kjøper nå vil skje? Tror de at de at staten vil gi NAS milliarder i gave som gjør at de står bedre rustet enn før Corona? De er i den aller hardest rammede bransjen av Corona og er det selskapet som er aller svakest finansielt. Likevel har en knapt falt mer de siste to ukene enn DNB, Storebrand og Equinor. Fatter ikke hva de tenker på som kjøper her.
awkward
18.03.2020 kl 10:34 5077

Den dagen verden er i vater igjen, og om man mot formodning ikke skulle hatt et særdeles utvannet NAS stående igjen (uten at jeg makter å se hvordan det er mulig per idag), så skulle jeg vært enig med deg. Strengt tatt så ville jeg sagt at kursen skulle stått i 40+ og vel så det!

Men det kommer rett og slett aldri til å skje.
Det blir ikke det samme selskapet.
Det blir en totalt omstrukturering, og jeg kan ikke se for meg at verken aksjonærene eller dagens eier av gjeld kommer særlig godt ut av det.

Men igjen, lykke til til de som våger her.
Håper imidlertid ingen satser penger de ikke har.
Habub
18.03.2020 kl 10:41 5039

Jeg skal ikke gå ind i en længere diskussion, der findes så mye information på diverse NAS tråde.

Fakta er at NAS var rigtig fint på vej til at lave et overskud i 2020 og det var før man indregnede nogen Boeing kompensation eller aflysning af MAX ordren. Hvis vi løseligt siger at disse to events vil indbringe mellem 3 til 6 milliarder og denne krise kommer til at koste mellem 2 til 3 så er NAS stadigvæk fint kørende efter Covid-19 er historie.

Det handler blot om at komme igennem denne krise så er NAS tilbage langt bedre og stærkere end før. Men folk skal naturligvis investere efter egne overbevisninger.
awkward
18.03.2020 kl 10:45 5003

Vi trenger ingen diskusjon.
Jeg er 100% enig. Og jeg var veldig glad på NAS (og eierne) sine vegne for at det så ut til at det omsider skulle gå veien for selskapet.
Så kommer det en Black Swan ut av ingenting, og ødelegger alt sammen.
Det er jeg oppriktig lei meg for.

Men nå tror jeg dessverre ikke på at selskapet kommer til å være i nærheten av det samme selskapet etter dette.

alexen
18.03.2020 kl 10:47 4984

Redd gjerne arbeidsplassene i NAS, slik som de gjør det i Italia - de har faktisk skjønt dette;

"- Italias regjering har øremerket en halv milliard euro til å kjøpe opp og redde det skadeskutte flyselskapet Alitalia.

Selskapet søkte konkursbeskyttelse allerede i 2017, men har overlevd på milliardlån fra staten. Svikt i trafikken på grunn av koronautbruddet gjør at selskapet nå er helt på felgen.

Planer om å nasjonalisere selskapet, som ble privatisert for bare tolv år siden, ble kjent søndag, og natt til søndag kom de formelle detaljene.

Beløpet som gjøres tilgjengelig for å overta flyselskapet er en del av en større pakke på 25 milliarder euro som skal demme opp for pandemiens økonomiske konsekvenser.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 10:50 4965

Med et overskud på 17 milliarder kroner er enhver snak, om at bankpakkerne har kostet skatteyderne milliarder af kroner manet i jorden? Fra Boken Gudfaren: Bak enhver stor formue ligger det alltid en forbrytelse. DNB har avansert fra landets største konkursbo til å bli Landets største eiendomsmeglerforetak. De har nå solgt tyvegodset sitt så mange ganger at landets egen ungdom og fremtid (tiltros for det aborteres 2 store skoleklasser daglig) ikke kommer seg inn på boligmarked her i sitt eget hjem og fedreland. Verdens beste land ifølge FN som får sine årlige milliarder i smørepenger fra kongeriket Norge.
fattigstakkar
18.03.2020 kl 10:51 4955

Ingen bransje kan ta utgangspunkt i hvordan verden så ut for to måneder siden, og aller minst luftfart. Oppgangen i NAS i dag er en av de minst forståelige jeg har sett.
Slettet bruker
18.03.2020 kl 10:53 4932

Mæland vil selge å få inn mest mulig Mikke Mus penger på salget av de statseide selskapene: - Vi vil maksimere verdien, slår hun fast.
http://e24.no/makro-og-politikk/maeland-vil-ikke-invitere-folket-til-aksjekjoep/23235936
Etter å ha plyndret sine borgere skal de plyndres engang til for hva, bli solgt på rot............. ?
Habub
18.03.2020 kl 10:57 4903

Det er netop det man kan og SKAL når de påvirkninger man ser er af midlertidig karakter!

Havde vi talt om en permanent forandring eller en forandring som verdens-krig, pandemi med dødelighed på 10 til 50% er argumentet et helt andet. Det er ikke tilfældet her taler vi om et virus som forsvinder med en dødelighed på mellem 0.1 til 0.5%
Slettet bruker
18.03.2020 kl 11:01 4876

Bankkriser i Danmark som Norge, det sto å lese i statsbankens DNB styreprotokoller (der beskriver sin ny-rikdom) "Det er tidligere tapsavsetninger som nå er blitt fremførebart", men hvor kom de verdiene fra? Hva mente det norske folkestyret demokrati og kongedømmet (staten) når de lot banken rente plyndre låntakerne først, for deretter plyndre folket med folkestyret og demokrati/kongedømmet på nytt over skatteseddelen? Økt mva, fikk de også for demokratiet var i fare sa landsmoderen. Ågervirksomhet, bondefangeri og kreditorsvik blir i rettsstater påtalt, men ikke her i Norge?
hstray
18.03.2020 kl 11:05 4838

Eivind Roald tidligere konsern dir i SAS og nå partner i Altor er ute med et usedvanlig rart forslag. Han forslår at alle flyselskaper i Norden skal slåes sammen til ett selskap. Blir jo en fantastisk konkurranse, og en tragedie for forbrukere og bedrifter som flyr mye. Sammenligner situasjonen med 2012 da SAS holdt på å gå konkurs på egenhånd. Tror alle kan være enig om at dagens situasjon er en helt annen enn i 2012,og det er utrolig at Roald ikke ser dette. Men han prøver vel å påvirke, da altor ser etter nye forretningsområder og gjerne skulle eid et flyselskap med monopol i Norden
fattigstakkar
18.03.2020 kl 11:07 4817

Er Norwegians problemer av mer midlertidig karakter enn Equinor og DNB? Til og med FRO som tjener mer penger enn noen gang i disse dager på grunn av historisk høye tankrater faller 10% fordi folk selger alt de kan selge og priser inn at verden ikke består som den er i dag om seks måneder.

Ser framtiden til NAS lysere enn ut enn for Hydro? https://finansavisen.no/nyheter/industri/2020/03/18/7508447/seb-hoyner-til-kjop-i-norsk-hydro
Redigert 18.03.2020 kl 11:10 Du må logge inn for å svare