DNO Announces Sharp Drop in 2020 Budget
-
«
- 1
- 2 »
Utdrag av analyse.
EQUITY RESEARCH Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA Energy Company update This report was completed and disseminated at 22:40 CET on 18 March 2020
Lack of payments, no value support With the oil price drop, we expect cash payments in Kurdistan to quickly vanish for DNO. The company took measures to protect its balance sheet; however, with the bonds trading at a 30% yield and the outlook for a cash flow deficit, we advise caution despite the deep NAV discount. Therefore, we have downgraded to HOLD (BUY), with a new NOK4 (15) target price
EQUITY RESEARCH Research report prepared by DNB Markets, a division of DNB Bank ASA Energy Company update This report was completed and disseminated at 22:40 CET on 18 March 2020
Lack of payments, no value support With the oil price drop, we expect cash payments in Kurdistan to quickly vanish for DNO. The company took measures to protect its balance sheet; however, with the bonds trading at a 30% yield and the outlook for a cash flow deficit, we advise caution despite the deep NAV discount. Therefore, we have downgraded to HOLD (BUY), with a new NOK4 (15) target price
Redigert 20.01.2021 kl 19:19
Du må logge inn for å svare
DNO meldte onsdag om nedjusteringer på 300 millioner dollar i 2020-budsjettet samt kansellering av utbyttet for første halvår 2020.
Analytiker Teodor Sveen-Nilsen i Sparebank 1 Markets mener kutt i utbyttet samt nedjustering av investeringer er "de eneste fornuftige mulighetene".
"Med nåværende markedsforhold bør dette være bredt ventet i markedet. Vi ville vært overrasket om bevaring av kontanter ikke er oppgave nummer en for alle finansdirektører i disse dager", skriver han i en oppdatering onsdag.
DNO opplyste videre at investeringene har blitt påvirket av forstyrrelser og utsettelser i månedlige betalinger fra oljeeksporten fra Kurdistan. Den siste betalingen som ble mottatt i januar dekket eksport for september 2019, men selskapet er fortsatt trygge på at betalinger vil komme.
Sveen-Nilsen estimerer at KRG ikke klarer å betale oljeselskapene med Brent-pris under 50-55 dollar pr fat
Finansdirektør Haakon Sandborg i DNO uttalte til TDN Direkt sent i februar at han oppfatter betalingsrisikoen fra KRG som lavere nå enn etter 2014 og at DNO er i posisjon til å forvente faste betalinger fra KRG fremover (TDN Direkt-artikkel 26.02.2020).
ABG Sundal Collier skriver videre i en rapport onsdag at de etter deres syn at de manglende betalingene fra KRG siden september-leveringer fremhever usikkerheten i investeringscaset.
"Det var til en viss grad forventet i markedet, men vi finner uansett en negativ kursreaksjon berettiget", heter det.
PSP, finans@tdn.no
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Analytiker Teodor Sveen-Nilsen i Sparebank 1 Markets mener kutt i utbyttet samt nedjustering av investeringer er "de eneste fornuftige mulighetene".
"Med nåværende markedsforhold bør dette være bredt ventet i markedet. Vi ville vært overrasket om bevaring av kontanter ikke er oppgave nummer en for alle finansdirektører i disse dager", skriver han i en oppdatering onsdag.
DNO opplyste videre at investeringene har blitt påvirket av forstyrrelser og utsettelser i månedlige betalinger fra oljeeksporten fra Kurdistan. Den siste betalingen som ble mottatt i januar dekket eksport for september 2019, men selskapet er fortsatt trygge på at betalinger vil komme.
Sveen-Nilsen estimerer at KRG ikke klarer å betale oljeselskapene med Brent-pris under 50-55 dollar pr fat
Finansdirektør Haakon Sandborg i DNO uttalte til TDN Direkt sent i februar at han oppfatter betalingsrisikoen fra KRG som lavere nå enn etter 2014 og at DNO er i posisjon til å forvente faste betalinger fra KRG fremover (TDN Direkt-artikkel 26.02.2020).
ABG Sundal Collier skriver videre i en rapport onsdag at de etter deres syn at de manglende betalingene fra KRG siden september-leveringer fremhever usikkerheten i investeringscaset.
"Det var til en viss grad forventet i markedet, men vi finner uansett en negativ kursreaksjon berettiget", heter det.
PSP, finans@tdn.no
LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Nå er ikke jeg aksjonær i DNO, men jeg koser meg heller ikke over at andre taper penger ved at selskaper går konkurs og aksjonærene taper penger på lik linje som mange andre her inne inkludert "Varsom"
DnB hadde kursmål 24kr for 1 år siden, nå har de satt den til 4kr. Ting skjer fort, det å være short har vist seg å være best, også på lang sikt. Hvis ikke dette snur snart så er jeg redd Dno er konk om ikke lenge.
Aventura
19.03.2020 kl 10:21
3784
Oljepris under 0 möjligt ser man en del artiklar skriva om (producenter betalar för att bli av med oljan).
Känns lite långsökt men en intressant tanke.
Skall man få pengar vid pumpen när man tankar bilen? Det hade varit något!
Skall bli kul och se om skattesystemen räknar med sådana förhållanden. Haha!
Känns lite långsökt men en intressant tanke.
Skall man få pengar vid pumpen när man tankar bilen? Det hade varit något!
Skall bli kul och se om skattesystemen räknar med sådana förhållanden. Haha!
kaedureddfor
19.03.2020 kl 11:06
3701
Regner med Kurdistan betaler ut snart. Dei har ikkje råd til å l være. Nedskalering og kutt legger press på dei.
Varsom
19.03.2020 kl 11:35
3630
Nå må du skjerpe deg da troll_leif!! At du klarer å komme frem til det ut i fra et konkret spørsmål.. sier mye om deg! Kan ikke du utdype hvordan du har kommet frem til det at jeg koser meg er du snill?? Få se om du klarer det?
Kurdistan er jo et eksempel på deler av verden som lever med all urettferdighet servert på et fat. Nå fikk de også korona virus og oljepriser som selskaper ikke kan leve av. Olje som skulle være redningen økonomisk. Så kom, alt for tidlig, for dem beskjeden om at olje er på tampen av sin historie.
Hva skal de betale med? Jeg tror de håpet på, som så mange andre i samme situasjon at verden vil hjelpe. Vel verden er også i problemer, ikke så store som i Irak, men regelen er først meg selv så min neste hvis det er for mitt beste. Vel hva da når vi ikke trenger denne oljen lengre. I alle fall ikke i historisk målestokk. Vi driter selvfølgelig i produksjon av et produkt som er på vei ut. Vi reiser hjem og finner andre ting vi setter penger i. Så lenge vi har penger.
DNO dør, men det har mindre betydning.
Jeg håper inderlig ikke at mennesker i nød i deler av verden blir glemt fordi vi ikke trenger deres produkt som vi tidligere drepte for å få del i. Produkter og råstoffer vi spekulativt grafset til oss for en slikk og en ingenting, kun fordi vi kunne
Hva skal de betale med? Jeg tror de håpet på, som så mange andre i samme situasjon at verden vil hjelpe. Vel verden er også i problemer, ikke så store som i Irak, men regelen er først meg selv så min neste hvis det er for mitt beste. Vel hva da når vi ikke trenger denne oljen lengre. I alle fall ikke i historisk målestokk. Vi driter selvfølgelig i produksjon av et produkt som er på vei ut. Vi reiser hjem og finner andre ting vi setter penger i. Så lenge vi har penger.
DNO dør, men det har mindre betydning.
Jeg håper inderlig ikke at mennesker i nød i deler av verden blir glemt fordi vi ikke trenger deres produkt som vi tidligere drepte for å få del i. Produkter og råstoffer vi spekulativt grafset til oss for en slikk og en ingenting, kun fordi vi kunne
china
19.03.2020 kl 11:56
3587
Ingen som går konk her
china
19.03.2020 kl 11:57
3583
Villig til å inngå et veddemål om de går konk! Med?
Når Dnb som har null peil på Dno går ut med kursmål 4kr, da er det grunn til panikk. Dnb ligger alltid laangt over kursen mellom 50 og 100% høyere kursmål !
Skal til himmels. Går aldri konkurs. Håper de får samme støtte som et norsk selskap som Equinor.
Ja det er et stort faresignal, hvis det er mulig med slike lengre rundt DNO nå når alle vet selskap er på kanten til "alt over og ut". DNB har jo alltid vært en stor samarbeids partner til DNO. Min eneste trøst etter gedigne tap i DNO er at endelig har Bijan Mossavar-Rahmani minimal gevinst i selskapet hvis vi ser bort fra lønn og honorarer som han har høstet. Vel jeg kjenner en til som jeg ikke ønsker å navngi i dag som jeg håper suger på det sure eple.
Tundra Tom
19.03.2020 kl 14:03
3346
2,9 pr aksje nå ...
Er det bunn vi er vitne til nå ?
Er det bunn vi er vitne til nå ?
Tvilsomt, som de fleste selskaper er kun bunnen nådd den dagen selskapet er slettet. Det kan selvfølgelig komme hurtigere enn vi frykter. Omvendt av den gang da vi trodde DNO skulle møte himmelen.
Tundra Tom
19.03.2020 kl 14:24
3273
Hvorfor så negativ ?
Aksjen er jo veldig billig nå!
Er du en av dem som var positiv på 20 kr og negativ på 2.9 kr ?
Aksjen er jo veldig billig nå!
Er du en av dem som var positiv på 20 kr og negativ på 2.9 kr ?
china
19.03.2020 kl 14:43
3225
Prøver å låne meg opp en mill!! Den skal rett i dno aksjer
kaedureddfor
19.03.2020 kl 14:46
3208
Forstår ikkje år det er mulig å presse aksjen så langt ned. Dno sjakk matt.. ingen betaling..må vente 3 uker på sletting av aksjer. Fantastisk.
SilverTailFox
19.03.2020 kl 19:34
3037
Oi oi oi, dra frem popcornet . Som jeg skrev tidligere USA vil være tapetene i denne konkurransen men nå når de melde seg på og presser rusland og saudi kanndette bli spennende. Ser IT som saudi blir presset i spillet sitt. Jeg har noen lodd DNO og tror de er billige i forhold til alt og kan bli rekyl kandidat.
Tundra Tom
19.03.2020 kl 19:59
2975
Regne med at det var bunnen vi såg i dag
Kjøpte ytterlige 40000 under 3 kr 😊
Kjøpte ytterlige 40000 under 3 kr 😊
dno corelli
19.03.2020 kl 20:21
2912
Redd jeg må kjøpe litt i morgen, kan ikke bli verre en dette :)
Hirsh
19.03.2020 kl 21:22
2814
I 2018 hadde DNO net profit 376,8mUSD. 2019 var svak delvis pga oppkjøp av Faroe kun ca. 76mUSD. Markedsverdi per i dag er ca. 259mUSD. Det kommer å bli svak år men med under 30USD ppb ingen land som utvinner olje er fornøyd.
Jeg kjøpte litt i dag og holder ett år eller mer. Jeg får se.
Jeg kjøpte litt i dag og holder ett år eller mer. Jeg får se.
DNO er en av de billigste aksjene på Oslo børs. Hadde j hatt mer penger, hadde jeg kjøpt m all kraft der. Dno framstiller olje billig. De har både skifer steal og maritim steal. Kommer så det dundrer en dag.
Homer Simpson
20.03.2020 kl 09:44
2566
Samme her. Jeg har kjøpt Dno aksjer for alle tilgjengelige midler. Tenkte å ta en tur ute for å lete etter tomflasker for å få kjøpt mere 😂.
Håp er et legemiddel som ikke helbreder, men som tillater oss å lide litt lenger.
Marcel Achard
Som DNO aksjonærer har vi fått smakt lidelsen i riktig lang tid, la oss nå få DNO sin død og kjenne. Det er tydeligvis hva vi trenger for å overleve, komme videre.
Marcel Achard
Som DNO aksjonærer har vi fått smakt lidelsen i riktig lang tid, la oss nå få DNO sin død og kjenne. Det er tydeligvis hva vi trenger for å overleve, komme videre.
-
«
- 1
- 2 »