Stor forskjell i antall boliger til salgs

Baltazaris
11.08.2018 kl 00:29 1801

Har fulgt med litt på dette forumet et års tid og velger nå å komme med en av mine betraktninger.

Jeg mener også at det bygges for mye og at boligprisene vil gå ned, men kun i deler av landet. Man kan si at det er mye til salgs men i Osloområdet hvor jeg har interresser er det ikke spesielt mye, her vil prisen ikke gå ned men stige moderat i årene fremover er min spådom.

Når det er nesten like mange bruktboliger til salgs i Møre og Romsdal som i Oslo så sier det sitt om skjevfordelingen.
I Oslos attraktive områder bygges det nesten ikke mer, mye nytt i Oslo men jeg skjønner godt at de ikke selger godt, de fleste ligger i lite attraktive områder.
Redigert 20.01.2021 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
noprofit
11.08.2018 kl 09:57 1744

Nyboligsalget i Juli og hittil i August tror jeg har vært meget bra.

Antall bruktboliger var nede i 550 i midten av Juli, og siden er det blitt lagt inn sikkert 16-1700 bruktboliger, og det virker som kjøpere tar unna.

Det ser ut som tilbudet av boliger vokser mer i de andre fylkene Akershus, Rogaland , Hordaland og Trøndelag enn i Oslo.

Tror heller ikke det blir noen vesentlig nedgang i Oslo fremover.

Bankerått
11.08.2018 kl 14:16 1690

Antall boliger til salgs i Oslo var på det laveste 1600 i midten av juli,omtrent på 2013- nivå, men mye lavere enn i fjor, som var ca 2000. Imidlertid startet fjorårets store økning i tilbudet i april. Frem til april er tallene for 2017 og 2018 ganske like.

Nå øker tilbudet, men interessen fra kjøpersiden har så langt vært større enn i fjor. Det kan dog snu fort, så vanskelig å si - i fjor gikk vi opp fra 2000 til 2700 boliger til salgs på en måned fra mai til juni.

Det er et større innslag av nye/nyere boliger til salgs i år (2014 og nyere). De har ofte svulstige priser - 85-90.000 kr kvm for 3-4 roms er optimistisk. Jeg tror ikke alle de blir solgt.

I fjor fikk boligene mer bein å gå på i slutten av året når prisen gikk langt nok ned.

Noe pussig jeg har lagt merke til er at en betydelig andel som selger boliger nå, har eid dem i kun 1-1,5 år. Antakelig vil de innkassere kjapp gevinst, evt. lukter en nedgang eller begge deler.
Redigert 11.08.2018 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Baltazaris
11.08.2018 kl 14:56 1672

Jeg vil tro at fok som har hatt bolig kun 1-1,5 år selger av andre grunner enn gevinst og redsel for nedgang, det kan da ikke være mye å hente ut i gevinst på den tiden med alle transaksjons kostnader osv? tviler også på at vanlige folk tar alle disse kostnaden om de er redd for en nedgang, de skal da bo en plass. Mulig noen investorer selger pga av dette men man skulle tro at de tenkte mer langsiktig.
Bankerått
11.08.2018 kl 15:04 1662

I fjor gikk prisene ned fra 200.000 og mer, opptil 700.000 (sikkert mer på de ekstra store leilighetene jeg ikke følger med på) på de fleste objektene i løpet av få uker fra slutten av april.

Fra januar i år har vi hatt en prisvekst på 10%. Tror det er en potensiell pen korttidsfortjeneste på mange som gjorde et kupp i fjor. Tror ikke det er bare investorer, men mulig det er familier som ville ha en ekstra bolig men har ombestemt seg, evt kjøpt noe større raskt takket vare at den positive egenkapitalen økte kjapt, og nå vil de selge.

Jeg gjetter at mentaliteten i Oslo er stort sett å kjøpe seg oppover (og belåne seg selv mer) når man kan. Jeg tenker også sånn egentlig, selv om fornuften i meg prøver å stoppe meg.
Redigert 11.08.2018 kl 15:09 Du må logge inn for å svare
paneldata
12.08.2018 kl 23:23 1495

En del kan ha tatt seg vann over hodet og kommet seg inn ved hjelp av forbrukslån, og håpet på at rask boligprisvekst skulle gjøre det mulig å refinansiere.

Det ser isolert sett ikke så ille ut i Oslo nå, men hvis prisnivået nedjusteres 15-20% i kommunene vest, øst og sør for Oslo, da vil det merkes i Oslo.