Hvorfor skal Norge hjelpe SAS ?
Norge solgte seg ut av SAS for et par år siden etter hva jeg har hørt, og er nå et svensk/dansk selskap med hovedkontor i Stockholm. Jeg lurer da på hvorfor selskapet tas med i redningsopplegget som den norske regjering/Storting nå prøver å finne løsning på. Helt greit å hjelpe Norwegian og Widerø, men SAS,....nei det skjønner jeg ikke.
Noen som kan kan si noe vettig om dette ?
Noen som kan kan si noe vettig om dette ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.03.2020 kl 15:57
2618
Det gir vel mening dersom sverige og danmark innfører tiltak/lånepakker som gagner NAS også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
exuptro
18.03.2020 kl 16:02
2577
Fordi Norge består av mer enn bare Østlandet. Nord-Norge trenger å opprettholde kritisk infrastruktur. Der er Widerøe enestående. Vi trenger også SAS+NAS for å sikre konkurranse. Begge selskap er trygge arbeidsplasser for nordmenn. Dersom Ryanair overtar de norske rutene vil en ikke ha norsk kabinpersonell og alle pengene som gis i subsidier går til utenlandske hender.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
casa17
18.03.2020 kl 16:05
2545
Enig i det, men er noe slikt er konkretisert så langt i redningspakken s/dk har gitt til SAS ?
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.03.2020 kl 16:06
2528
Nei, ikke som jeg har fått med meg.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
For et par uker siden var alle opphengt i at vi måtte for all del ikke hjelpe norwegian, men nå hjelpes SAS....
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
casa17
18.03.2020 kl 16:27
2443
Slik jeg ser det, er det naturlig at den enkelte nasjon primært søker å hjelpe egne borgere og selskap. Men, om andre nasjoner trenger hjelp fra Norge, så er det jo fint å kunne hjelpe. Tenker da på nødvendige varer/ tjenester som vi som nasjon kan bidra med i vanskelige tider. Men,.. som nevnt foran, å hjelpe andre nasjoners selskaper som i tillegg er en konkurrent til egne selskaper, det virker noe rart. At vi f.eks. har konkurranse på flyrutene i Norge er positivt, men dette reguleres gjerne normalt av markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
18.03.2020 kl 19:47
2214
Tror hensikten med støtten er å sikre infrastruktur, ikke å ta vare på aksjonærene. SAS er flyr flere ruter og til flere steder enn NAS, slik sett minst like viktig for Norge.
NAS er større på interkontinentalt, men Gatwick NYC er vel ikke så viktig for Norge at vi skal risikere milliarder av den grunn, det betydningen for norsk luftfart som legitimerer midlertidig lån/garanti. Etter min mening
NAS er større på interkontinentalt, men Gatwick NYC er vel ikke så viktig for Norge at vi skal risikere milliarder av den grunn, det betydningen for norsk luftfart som legitimerer midlertidig lån/garanti. Etter min mening
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.03.2020 kl 20:10
2144
Det er vel slik at SAS allerede har fått støtte av sine respektive eierbankene Sverige og Danmark.
Det var kun Widerøe og Norwegian som ble nevnt i dag på nyhetene og det er disse 2 aktørene som må støttes økonomisk med billig finansiering og nærmest rentefritt.
Nas kan da refinansiere sin dyre gjeld.
Norwegian er et fantastisk selskap og en av Norges beste ambassadører ut mot verden.
Dette går veien.
Det var kun Widerøe og Norwegian som ble nevnt i dag på nyhetene og det er disse 2 aktørene som må støttes økonomisk med billig finansiering og nærmest rentefritt.
Nas kan da refinansiere sin dyre gjeld.
Norwegian er et fantastisk selskap og en av Norges beste ambassadører ut mot verden.
Dette går veien.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
vikingo
18.03.2020 kl 20:33
2064
Kan NAS søke på de amerikanske redningspakker og?
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Restplassno
18.03.2020 kl 21:49
1940
I så fall bør de vel kunne søke på irske og? Men godt fornøyd om de får en god pakke av Erna og Sverige samlet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
casa17
18.03.2020 kl 23:00
1796
Blir interessant å se hvilke hjelpeordninger som vedtas for flybransjen i Norge, og om SAS blir omfattet av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
abban
18.03.2020 kl 23:13
1749
Norwegian shuttler utenlandske turister inn i Norge i stor skala.
Stopper dette så får det konsekvenser for hele turist-og hotellnæringen også.
Stopper dette så får det konsekvenser for hele turist-og hotellnæringen også.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
president84
18.03.2020 kl 23:30
1673
NAS bidrar næringslivet i norge med 18 milliarder kroner!
https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJxr8/norwegian-med-forsvarstale-for-egen-redningspakke-passasjerene-legger-igjen-18-milliarder-aarlig
https://e24.no/boers-og-finans/i/rAJxr8/norwegian-med-forsvarstale-for-egen-redningspakke-passasjerene-legger-igjen-18-milliarder-aarlig
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Epona
19.03.2020 kl 11:27
1500
Påfallende dersom ikke Norwegian får en xtra pakke fra Sanner i morgen, idet både finansministeren i Sverige og i Danmark har bidratt til SAS og kun SAS.
Kjøp med begge henda, uansett, er mitt råd, - noe jeg har gjentatt flere ganger de siste dagene.
Kjøp med begge henda, uansett, er mitt råd, - noe jeg har gjentatt flere ganger de siste dagene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.03.2020 kl 11:42
1450
Rundt 10 er bra kjøp ;)
Redigert 21.01.2021 kl 04:21
Du må logge inn for å svare