"It's time to make some serious money"

fattigstakkar
FRO 18.03.2020 kl 17:34 97744

Har sjelden hørt en toppsjef være så bull som Macleod er i denne podcasten som akkurat er publlisert. Han tror 2020 blir det beste året i Frontlines historie.

https://soundcloud.com/dnb_podcast/tanker-market-outlook-with-frontline-ceo-robert-hvide-macleod?fbclid=IwAR0Ixo4dV0r7mu2NJdW-D1hLf8FHD-8T9ODWVws1r5vhJXtEPFbzvo_S30k
Redigert 21.01.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
fleken
06.04.2020 kl 19:22 5565

Falco 1.Mener du virkelig att de fleste store bedriftene rundt om i verden fremdeles tror att 2020 kommer til å bli et fantastisk år? For det tror faktisk ikke jeg. Det jeg lurte på i starten var om Robert hvide macleod hadde gjentatt nå en av de siste dagene att han fremdeles tror att 2020 kommer til å bli det beste året For tross alt så har det faktisk skjedd ting den siste mnd.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 19:46 5505

Toppledere i andre bransjer enn oljefrakt har sikkert nedjustert forventningene for 2020, hvis det var det du mente. For oljefrakt ser det imidlertid ut til å bli et megaår, og for FRO og sikkert andre kanskje til og med ett rekordår. Vi vet at det er ville tilstander nå, og det ser ut til å forbli bra lenge ennå. Når du kan gjøre en 3 års kontrakt til 47 500 USD pr dag (ikke FRO), så sier det mye om forventningene fremover!
Slettet bruker
06.04.2020 kl 21:07 5322

Snakker om frakt her inne, ikke alle de fleste store bedriftene.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 21:09 5291

Greit og skille toppledere i andre bransjer og frakt markedet ja.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 21:27 5210

 
Både Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities og Ole-Rikard Hammer i Arctic Securites spår en mulig dyster fremtid for tankmarkedet, senest i 2021 og 2022.
 
– Modellene våre er sprengt
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/06/7515806/modellene-vare-er-sprengt   (BARE FOR FA ABONNENTER)
Stortankratene ligger fortsatt på over 200.000 dollar dagen, men shippinganalytiker Joakim Hannisdahl tror det vil komme en inntjeningskollaps.
– Nå er modellene våre sprengt, sier han.

Redigert 06.04.2020 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
06.04.2020 kl 21:52 5097

Ikke overraskende at det spås en kollaps - det er nesten logisk på ett eller annet tidspunkt.

Spørsmålet er hva kollapsen innebærer. Til break even rater? Under? Eller kanskje $30k pr dag?

Det viktigste for oss aksjonærer i tank er at de ikke kutter for mye i produksjonen....man vet aldri hva de kan få til. Alle er veldig motivert til å vise handlingskraft i disse tider.
CapitaL
06.04.2020 kl 21:59 5063

Selvfølgelig kommer bakrusen en dag.. man får nyte festen mens den er i gang tenker jeg;)
Den dystre fremtiden blir neppe langvarig uansett, fordi oljeetterspørselen vil nå nye høyder igjen etter hvert.. Mange av de gamle skipene som brukes til lagring nå har dessuten fylt sin siste last allikevel. Både klassing og groing medfører store kostnader for å holde liv i de gamle, og hvem vil ta de når markedet har kollapset?

BESV
06.04.2020 kl 22:05 5032

OET säkrade idag en vlcc till 48000 USD/dag i tre år, jag tycker det säger en hel del om utsikterna och förväntningarna hos de som tradar olja.

OET och Insiders i OET köpte idag 500 000 aktier av Ironside...

Finansavisen säger att Insiders säljer och nämner inte att andra Insiders köpte...sen nu "kollaps" 2022.

Men det är väl uppbyggt på modeller, tills kollapsen 2021-2022 så kommer man troligen få igen hela dagens kurs i utdelningar ändå så man kan ju lika väl satsa på att det går vägen. 2020 så kollapsar alla andra bolag och ställer in utdelningar medans tankrederier bara kommer mata ut.



fattigstakkar
06.04.2020 kl 23:07 4808

Stusser på flere ting i denne artikkelen. Blant annet dette avsnittet:
"– Vårt basecase er fortsatt at OPEC+ kommer til enighet om kutt i oljeproduksjonen. Skulle imidlertid priskrigen fortsette i 3-4 måneder til så vil både oljeproduksjonen og oljeeksporten fra USA komme til å falle. Det vil i verste fall ødelegge tankcaset for både 2021 og 2022.
Senioranalytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securites er enig med Hannisdahl i at tankmarkedet etter alle solemerker vil få en utfordring hvis OPEC+ blir enige om produksjonskutt."

Finansavisen skriver at Hammer er enig med Hannisdahl, men slik jeg tolker det de sier, mener de det stikk motsatte. Jeg oppfatter at Hannisdahl mener at det langsiktige tankmarkedet vil bli ødelagt hvis det IKKE blir en avtale om produksjonskutt, mens Hammer sier det blir et problem for markedet på kort sikt hvis det blir en avtale.
Slettet bruker
06.04.2020 kl 23:07 4857

Enkelte i media burde hatt skriveforbud. Hannisdahl f.eks. Han skriver som om det er dommedag. Ja, mulig det blir en skikkelig nedtur for tank. Men det er det lenge til, muligens etter toppsyklusen i 2021. Dvs feb mar 2022.

Oljeprisen kommer til å kollapse.Krona kommer til å krakke mot dollaren. Så lurer på om jeg skal handle med begge hender etter kutt og man får en dipp, og handle på amerikanske børsen i stedet for ose for å hente noen prosenter på valuta også. Norges bank har sikkert noen triks i ermet, men de er dyre og vil anta de ikke vil bruke alle triksa i boka før det hele har roet seg.

https://edition.cnn.com/2020/04/01/business/oil-prices-crash-storage-space/index.html

Redigert 06.04.2020 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
06.04.2020 kl 23:33 4752

Enig i at det er rart formulert...men

- det er vel greit å anta at eksport fra USA er bra for tank? Dermed godt om oljeindustrien i USA overlever
- jeg tror MULIGENS på en kortsiktig dupp både i rater og aksjekurs om det blir en avtale om store nok kutt. Det vil GARANTERT bli en rekyl siden det allerede er tjent så mye penger i 2020 - samt at ratene ikke kan holde seg lave lenge med skip i contango.

Jeg er utrolig spent på møtet - og hater at det skal være når børsen er stengt! Det kan bli en laaaaaaang påske ;-)
Fuhrmeister
07.04.2020 kl 00:34 4597

Nei det finnes sikkert ikke sikre modeller for Imo2020, supercontango og med pest og vrange statsledere som bakteppe, den kombinasjonen har aldri tidligere eksistert samtidig i historien. En lunken parallell måtte være utfasing av enkeltskrog, uroligheter i Midtøsten og superutbytter tidlig 2000.
riskypick
07.04.2020 kl 06:58 4373

Det virker som Hannisdahl og Hammer snakker litt forbi hverandre her. Begge uttrykker bekymring for ulike scenarier. Fakta så langt er fortsatt topp rater og også gode langtidskontrakter blir inngått. Det er ikke priset inn mye optimisme i tank. Derfor tenker jeg at det ligger en del oppside i tankaksjer dersom dette skulle bli bedre enn fryktet fremover. Det mest sannsynlige scenarie er et kutt i oljeproduksjon som nok vil gjøre contangoen svakere. Det kan på sin side redde mye av shale og langtransporten derfra. Det blir som vanlig interessant å følge utviklingen:-)
BESV
07.04.2020 kl 07:01 4365

Jag vet inte om jag köper resonemanget helt med att det kommer bli nedgång för tank om USAs shale går ner lite, då måste man ju även importera mer olja från Afrika/Viken/Europa vilket även adderar ton/mil och lägg då till att vi har vlcc som bokats i 3 år för förvaring. Det kommer bli ont om VLCCs.

Även det här med contango är ju fel, eftersom Hannisdahl tolkar det som att nu försvinner contangon. Ex Vitol spår att den kommer öka igen för även om man drar ner oljeproduktionen så är det inte tillräckligt och bristen med lagringsplats kommer i vilket fall...därmed behöver man sänka priset för att kunna få ekonomi i tanklagring. Dvs Contango inträder igen.
BESV
07.04.2020 kl 08:00 4198

Jag tror fokus direkt efter mötet kommer vara att det inte är tillräckligt och sen stupet oljepriset, bara för alla förväntar sig att det stiger och bra för tank. Men nu vill ju jag tank ska gå upp så jag är partisk! 😂 Trump har ju sagt marknaden fixar detta själv nu eftersom ingen vill ha tariffer och bra skötta oljebolag vill kunna köpa upp de som går bankrutt.
Bennyfyfasan
07.04.2020 kl 09:20 4020

Det var da voldsomt hvor positivt markedet var til tank i dag hvor børsen stiger...
PSI- Investor
07.04.2020 kl 09:25 3999

Hanisdahls uttalelser en dag er 'himmel for evig tid' og en dag eller to senere skal alt krakke. Så er det tilbake til himmel igjen.
Synes det har vært sånn en god del ganger siden like før jul.

Tankaksjer er i dag ikke priset etter ratene som er oppnådd, aksjene er priset etter en forventning om at det gode markedet ikke kommer til å vare særlig lenge. Det er bare å håpe at også FRO har sikret mange av sine skip på lengre gode kontrakter. De har jo mange flere Suezmax enn VLCC, og en hel haug aframax også, ratene på disse diskuteres nesten ikke i det hele tatt. Her kan de ha inngått gode avtaler som ikke er fanget opp. Håper i alle fall det.
Null
07.04.2020 kl 09:42 3866

Ut fra det vi vet om Q1 som sluttet 1 april vil vi vel ha et utbytte potensiale på ca 1 USD som da er ca 15 % av dagen kurs.
Fremtiden igjenom dette Q vil også gi oss en og indikasjon på hva som kommer, men farten så langt i april er bra, vi ser også at andre selskap har sluttet på lange kontrakter i 50000 USD + dagen,
Det vil gi minst 0.5-1 for Q2 også da er det nesten ikke noe mer å si om hvor mye kursen på aksjene er når man kan "håpe" å få inn 15-20 kr i utbytte på 2 kvartal?

Hva sier dere
Null
ziik
07.04.2020 kl 10:02 3767

I dag forventet jeg faktisk en åpning på ca 88 pga avslutningen i usa i går. At fro faller til 80.- kr pga en oljepris som kun er opp 1% virker helt absurd. Fro er jo værre manipulert som krypto. Helt idiotisk. Sånn, der fikk jeg ut morgen frustrasjonen.
Gasman
07.04.2020 kl 10:46 3628

Det ligger jo en påske foran oss.
Det er nok mange som heller vil være safe than sorry når børsene er stengt og dommen faller i OPEC+.
Men kursen er helt kokko! Selv med kraftige ratefall, er det ingen mening i at den skal være nede på 80.-
Det er som om hele det eventyret som har vært (og er) aldri skjedde!
Satt i perspektiv tilsvarer jo kursfallet fra forrige mandag fire kvartaler med kr 7 i kvartalsvis utbytte (altså utenom de to + kvartalene vi vet at blir crazy bra).
Trodde markedet på vanvittige rater til og med Q2 2021 på mandag, mens de nå tror på break even fra og med inneværende kvartal? Selvfølgelig ikke! Kursen kjøres av roboter og panikk.
At markedet generelt bedrer seg er negativt for den storyen vi har nå (contango, overforsyning av olje), men for de som tenker langt frem er det jo selvfølgelig helt nødvendig. Vi kan jo ikke leve av oljelagring i årevis! En eller annen gang skal vi jo tilbake til å frakte olje:-)
Redigert 07.04.2020 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 10:47 3621

Det eneste Hannisdahl er nyttig til er at han publiserer siste ratene for shipping på twitter. Han bruker et instrument som koster xx antall kroner per måned å være abonnement av. Å sitte høre han predikere kan du like gjerne gå inn i fjøset å høre på kua som rauter. God dag man økseskaft -opplegg. Det som er sikkert er at tnak får en skikkelig dipp når avtalen er på plass. Deretter begynner stigningen igjen. Markedet flommer over av olje og hvordan Hannisdahl ikke kan forsvare contango de neste 6 månedene skjønner jeg ikke. Han har tydeligvis ikke fått med seg den 3 årige 45k$ dealen hos oet.
Slettet bruker
07.04.2020 kl 10:49 3619

Er dette årsken til den svake utviklingen i dag?


TANK: 10 VLCC-SLUTNINGER MANDAG, RATE AG-SINGAPORE -22,7%

Oslo (TDN Direkt Det ble rapportert om ti VLCC-slutninger mandag.

Det fremgår av en slutningsliste fra Fearnleys.

Fraktraten fra Midtøsten til Singapore lå på om lag 155 worldscalepoeng mandag, tilsvarende en nedgang på omtrent 22,7 prosent fra foregående handelsdag, ifølge data fra Infront.

Det ble sluttet fem reiser til Østen, der tre går fra Brasil og to går fra Vest-Afrika.

Videre ble det sluttet en reise fra AG til India, og en reise fra Vest-Afrika til Kina.

Ellers ble det gjort tre slutninger der detaljene ikke er kjent for markedet.

==============================================================
Størrelse Strekning WS-rate TCE($)
280 AG/USG 130 147.100
270 AG/Korea 200 206.900
260 V-Afr/Kina 185 187.000
==============================================================
Bunkerspris ($/MT 380 CST) VLSFO
==============================================================
Fujairah - 202 270
Singapore - 191 260
Rotterdam - 174 240
==============================================================
Slutningstelling AG:
==============================================================
Apr'20 - 110
Mar'20 - 154
Feb'20 - 134
Gasman
07.04.2020 kl 10:50 3614

NB: USA hadde ingen panikk i går. Der var det ganske rolig, og endte litt opp ift. OSE.
Det har ikke kommet noe nytt og skummelt siden det. Olja nærmer seg helt flat utvikling siden i går. Tankratene litt ned (men fortsatt svimlende høye), men det var også kjent i går.
Gasman
07.04.2020 kl 10:51 3606

Tja. Spør du meg er det fortsatt ekstremt bra rater. De ble også twitret rundt om kring i går, uten at USA reagerte på det.
Slettet bruker
07.04.2020 kl 10:55 3686

Jeg vet ikke hvordan ståa er akkurat nå, men det var særdeles høye shortposisjoner rett før helg i forbindelse med det store 20% fallet. Markedet styrer, men det er da man skal investere. Det er Buffets strategi. Å finne billigprisede selskaper med høy cashflow, og har de gode inntekter kommer det til å betale seg over tid.
Solgte ut min siste rest i fro ca 84.5 ved åpning i dag. Satser på å komme inn så fort kuttet kommer og markedet roer seg nettopp fordi jeg tror fro kommer til å bli billigere en liten stund. Følte jeg holdt en håndgranat i hendene..
ziik
07.04.2020 kl 10:56 3709

Short posisjonen er den samme.
Laden
07.04.2020 kl 11:18 3625

Det er jo helt utrolig at et av de selskapene som tjener ufattelig mye penger nå er ned 7-8%. Og selskaper som er teknisk konk ( NAS, Borr, Sdrl etc) stiger mye. Fro kommer til å tjene masse penger og betale utbytter på høyde med 2006. Her er det bare å kjøpe med begge hendene. Er som å plukke $ på gata dette.
Gasman
07.04.2020 kl 11:25 3600

Cleaves / Hannisdahl var jo inntil svært nylig ekstremt bull på tank.
29. mars er siste kjøpsanbefaling jeg kan finne med tp. $12.
Siden JH utbasunerer at deres base case scenario er at OPEC+ kommer til en avtale og at dette vil føre til "inntjeningskollaps", antar jeg at deres anbefaling står ved lag?
BESV
07.04.2020 kl 11:41 3529

Ja det går snabbt i turerna på analytikerna....även om allt är precis som veckan innan.

Men nu får mötet bli avklarat sen kan alla förstå att det inte räcker, dvs vi fyller varenda tankbåt i hela världen sen får producenter börja stängs ner.
Gasman
07.04.2020 kl 11:51 3487

Jeg registrerer at "alle" nå mener at det blir en avtale, og som lekmann har jeg ikke annet valg enn å stole på det.
Men de får ikke med USA, det virker temmelig klart ut i fra DT sine siste tweets. Kanskje kan enkelte amerikanske majors delta på eget inititativ. Men min vurdering er at oljeprisen kommer til å gå rett i kjelleren nærmest uansett, for det er utenkelig at de klarer å stabilisere markedet. Det vil i tillegg være nærmest umulig å følge opp og kontrollere at kuttene overholdes.
Så base case er at de får til en avtale, men markedet kommer fortsatt til å være overforsynt i lang tid. Tipper/ håper olje brutalt ned/ tank brutalt opp ved åpning 14. april.
Redigert 07.04.2020 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.04.2020 kl 12:07 3419

litt interessant å se på ordrestørrelser. Mange på kjøpssiden som har stort antall aksjer i hver ordre
BESV
07.04.2020 kl 12:13 3399

Det talas om ett cut på 10 miljoner från dagens nivåer. Det är lixom en droppe i havet...så jag hoppas på samma sak som dig.

Även det faktum att de stora oljebolagen inkl ex API är imot en storskalig koordinerad neddragning i US talar starkt imot det, och det kommer ändå inte räcka.

Sen tror jag när första rapporterna kommer in så lär det hända saker, då ser alla datorer q1 earnings och inte q4.
fattigstakkar
07.04.2020 kl 12:14 3833

På kort sikt virker det sikkert at tankaksjer gir store utbytter. Usikkerheten er hva som skjer mot slutten av året og i 2021 og 2022. I dag faller tank samtidig som futures er kraftig opp, på toppen av gårsdagens rally. Jeg benytter muligheten til sette en hedge her samtidig som jeg plukker mer tankaksjer. Hvis de amerikanske børsene skal forsvare en prising som er kun 20% lavere enn ATH må det bety at koronakrisen blir korvarig og gir få langsiktige negative effekter for økonomien. I et slikt scenario vil det også være behov for mye olje, og med en tankflåte som antakelig blir redusert ytterligere etter at en del gamle skip har blit brukt som lagring, klarer jeg ikke se for meg at ikke dette vil gi god inntjening for tankaksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
07.04.2020 kl 12:19 3792

Jeg er enig i det du skriver her, men problemet med tank er jo at mye kan skje før 2021. Dermed burde man ikke prise inn alle typer ugunstige scenario så langt frem i tid.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
spekulator
07.04.2020 kl 12:22 3777

Du glemte å ta med NEL, som kun overlever på emisjon etter emisjon og ikke tjener 1 krone. Utrolig! EMGS er også nærmest konk, men stiger 20%. Børsen er sprø.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
niets
07.04.2020 kl 12:46 3674

Jeg tror at det er all usikkerheten som er årsaken til at kursen på Fro faller. Det er usikkerhet knyttet til hva som blir resultatet av møtet på torsdag. Det er heller ikke enighet om hva som er virkningen av de forskjellige utfallene fra møtet. Dessuten er det usikkerhet knyttet til Korona-epidemien. Hvor langvarig blir epidemien, hvilken virkning får den på markedene, ikke minst på transportsektoren og turistnæringen. Jeg tror det kommer til å gå lang tid før folk reiser på cruise igjen eller forflytter seg over landegrensene med fly slik som før. Med dette som bakteppe er det ikke unaturlig at kursen på Fro faller. Man har ikke lenger trua (inners inne).

På den annen side tjener jo selskapet gode penger. Slik sett kan man jo lukke øynene for kursfallet, sitte som medeier i selskapet, senke skuldrene og ta imot andelen av overskuddet som kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.04.2020 kl 13:36 3495

Ja man kan sitte og håve inn utbytter en stund så får de leke seg med kursen så mye de vil enn så lenge.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare