Hva innebærer det dersom staten kjøper seg inn?

Cryas
NAS 18.03.2020 kl 22:32 2902

https://www.tv2.no/nyheter/11309942/

Eller hva er de ulike scenarioene da, er det uansett ensbetydende med utvanning? Hilsen nybegynner.
Redigert 19.01.2021 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.03.2020 kl 22:43 2852

De som er gamle nok til å huske bankkrisen har vel en viss peiling. Krisen førte til at aksjene i landets tre største forretningsbanker ble verdiløse, og at staten kom inn som eier i bankene. Som rett og rimelig var, så ble aksjene nullet ut.
Hockeymonkey
18.03.2020 kl 23:50 2690

Bankene unngikk dermed konkurs.

For de som ikke er gamle, litt finanshistorie:
https://norges-bank.brage.unit.no/norges-bank-xmlui/bitstream/handle/11250/2507318/staffmemo_1811.pdf?sequence=1&isAllowed=y
"Grunnen til at staten griper inn «ligger i at de samfunnsøkonomiske
kostnadene som følger ved krisen er større enn de bedriftsøkonomiske.»"

Vi lever i en annen verden idag, når det gjelder NAS så må ledelsen se på en total restrukturering i sammenheng med støtten de kan få i fra staten.
Redigert 18.03.2020 kl 23:54 Du må logge inn for å svare
exuptro
19.03.2020 kl 00:23 2587

Aldri i livet om staten blir eier i NAS. De kommer derimot med økonomisk støtte, noe som kommer til å gagne kursen.
president84
19.03.2020 kl 00:55 2522

Folketrygdfondet eier 6.8 %.
EliotS
19.03.2020 kl 06:08 2374

Jeg syntes at der er nogle fundamentale forskelle mellem bankkrisen 1991-93 i forhold til situationen nu rundt omkring luftfarten.

Både bankene og luftfarten er kostnadstunge, men bankene i 1991-93 havde en dårlig kostnadsstruktur og klarte ikke å tjene nok penger på banktjenestene sine. Både SAS og Norwegian har begge fået styr på kostnadsstruktur og er på vej til at tjene penge.

Krisen som indtraf i bankene var langvarig og var delvist selvforskyldt. Krisen i luftfarten er akut og ikke selvforskyldt. Perioden for krisen har udsigt til at blive kortere og der er fortsat håp om at en normaliseret situation vil indtræffe indenfor et par kvartaller.

Jeg mener derfor at en løsning som den man lavet under bankkrisen er en radikal løsning. Hvis der er 100 % overtagelse av NAS vil de facto være en nationalisering. Jeg syntes det er voldsomt. Men at se staten tage ejerskab på mellem 15-30 % for at stabilisere selskapet vil være mere rimligt og evetuelt med lånepakke i tilleg. Det betyder også at staten er med til at bestemme hvilke beslutninger som selskapets ledelse kan treffe og sikre at ledelsen ikke treffer beslutninger il skade for statens interesser.

Det er også vigtigt at tenke på at hvis den norske stat laver en nationalisering av Norwegian Air så efterlader detr SAS og Widerø med en konkurrant som opererer på nogle helt andre vilkår. Men ved staten som storaktionær er situationen parallel med SAS.
Strategi
19.03.2020 kl 07:20 2247

Uten tvil vil Staten nå gå inn med kapital i form av rimelige lån og eller garantier.
Er det mulig at staten kan kjøpe seg inn over børs på vanlig måte, eller er jeg helt på jordet her?
10-15 % andel av selskapet.
Ville ikke dette vært en god måte å delta i et eierskap på.
Norwegian er en av Norges Nasjonalskatter og også en folkeaksje for mange småsparere.
En billig håndstrekning fra staten som trenger sikker infrastruktur, så kan jo staten selge seg ned på et senere tidspunkt forhåpentligvis med solid fortjeneste.
Redigert 19.03.2020 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
SomSa
19.03.2020 kl 08:31 2026


Staten er ikke idiot til å ta en del av ansvar for den gigantiske gjelden. First House og Sylvi Listhaug som tidligere var ansatt der er på høygir nå. Roper om statelig oppkjøp av private selskapet og dette er meget merkelig når man vet FRP´s historie.
Det ser sånn ut at Høye fikk hjelp fra FRP til å hjelpe selskaper som betaler utbyttet, de må ta vare på sine rike onkler.


Strategi
19.03.2020 kl 08:46 1927

Tror på en sterk dag igjen i dag.

Grunnen til dette er i tillegg til pakken fra staten, ser jeg på flysektoren som en av de sterkeste sektor driverne i markedet.
Uten denne sektoren kan bla. hotell og reselivssektoren legge ned.

Selskaper som Norwegian og SAS legger igjen ufattelige synnergier til økonomien da de bringer passasjerer inn og ut av dette landstrakte landet samt frakter oss alle innenlands.
Uten denne viktige sektoren kollapser mange økonomier.

Nas har fallt 94 % hvis man tar gårdsdagens kurs samt regner fra 180 kr som mer forsiktig og mange snakker om nedgang og stivt priset.

Hallo vi kommer til å passere 20 og 30 fortere enn svint.



Ferdig snakka.

👍✔
Redigert 19.03.2020 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
Sann
19.03.2020 kl 08:47 1913

Økonomisk støtte er det mange selskaper som får nå og hjelper da ingen ting på aksjekursene som bare forverres dag for dag. Gjelden blir bare større. Og om staten skulle overta eierskapet nulles aksjeverdien. Staten er da vel ikke interessert i å sponse aksjonærene.
SomSa
19.03.2020 kl 08:48 1894


Mange fotballklubber er nær konkurs nå, Frp og Sylvi Listhaug kan også kjøpe disse!
Strategi
19.03.2020 kl 08:57 1800

Mange fotballklubber er nær konkurs nå, Frp og Sylvi Listhaug kan også kjøpe disse!

Takk for et innlegg med et "Godt Fundament"
alexen
19.03.2020 kl 13:53 1622

"-Er det mulig at staten kan kjøpe seg inn over børs på vanlig måte, eller er jeg helt på jordet her?"

Ja!- du er helt på jordet - her også!
suspekt
19.03.2020 kl 14:02 1579

Det er vel ikke den største krisen i sammfunet at overbetalte fotballspillere må ta en pause!! De kan jo trene i mellomtiden!!!!
EliotS
19.03.2020 kl 14:04 1566

Staten kan da godt købe sig op via børsen. Det er den mest enkle løsning. Den danske og svenske stat må også handle SAS aktierne over børsen.
Redigert 19.03.2020 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
alexen
19.03.2020 kl 14:07 1553

"-Må handle" - gjør du deg bare dum nå eller?
Herman*
19.03.2020 kl 14:19 1512

Jeg blir litt oppgitt over alle som klager over den høye gjelden til NAS i forbindelse med eventuelle oppkjøp. Denne gjelden betår at gjeld knyttet til fly, obligasjonsgjeld og leasing. Denne gjelden er et problem for NAS nå når inntjeningen svikter, men den vil ikke være et problem for andre som har tilgang til likviditet. Folk vil fly i fremtiden og verden trenger fly. Gjelden er heller ikke et problem for NAS hvis selskapet klarer å sikre seg tilstrekkelig likviditet til å komme gjennom de neste månedene. Videre var det vel Presidenten som antydet at de kunne få de 16 MAx flyene (som ikke er levert) på billigsalg. Jeg hevdet at dette ikke ville hjelpe NAS på kort sikt, men det er ikke helt riktig. Hvis selskapet får tilgang til likviditet fra staten, har de bare et ytterligere problem-nemlig at EKen er noe begrenset. Hvis de i stedet for CASH mottar f eks 10 MAX fly gratis, vil de kunne bokføre verdiene til kanskje 500 mill per fly som er under halv pris i forhold til listepris. Vips har selskapet løst sine utfordringer 3-4 mnd frem i tid-både hva gjelder likvidtet og EK.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 14:21 1503

Ser yahoo finance har kursmål 220. Fint tall :)
Slettet bruker
19.03.2020 kl 14:21 1501

Mye mer pålitelig enn norske meglerhus med sine skitne agendager.