Nano - Folketrygdfondet og de 7 små shorterfond

NANO 11.08.2018 kl 12:16 12535

Så vidt jeg kan se, så har FTF maksimalt hatt ca 4,3 mill aksjer i Nano. Av disse blei ca 1mill lånt ut i mai/juni 2017. DNM fikk mange av disse. Så kan vi hoppe til 1. juni 2018. En ny ca 1mill aksjer lånes ut fra FTF sitt depo, slik at innehavet kommer ned på ca 2,8 mill. Der ligger de også senest 6/8. Og hva med de 7 små shorterfond? De har jevnt og trutt utnyttet dette, men samtidig er det flere som har kjent sin besøkelsestid, og akkumulert. Øyelegen er en slik aktør. De 7 små shorterfondene føler vel nå at det begynner å bli litt vel varmt. De har alle greid å ta seg under grensen av 0,5%. Det kan likevel dreie seg om ca 1mill aksjer som gjenstår. Og FTF skal vel ha tilbake sine?
Spennende å følge fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 05:37 Du må logge inn for å svare
11.08.2018 kl 12:53 9453

De er vel ikke akkurat små de hedgefondene.
Så stor at de shorter over OB med flere andre børser generelt, og kanskje ikke NANO spesielt. Ikke sikkert de har noe fundamentalt detaljsyn, men at det er mer robot-styrt med tekniske indikatorer.
Tror forøvrig det kan være en mer enn 1 millioner aksjer utestående i short posisjoner, deler av disse kan være plassert som hedges. Hvor short-innehaver, kanskje sitter på en større sum NANO aksjer enn short posisjonen, men bare vekter ned volatilitet.
En(Savepig) som har fulgt short-posisjonene lenge og detaljert på TI estimerer rundt 500k aksjer i sum short-posisjon per i dag forresten. Vet ikke hva han tenker rundt FTF portefølje mot aksjonærlister, så spør han der.
Når det er snakk om shortsqueeze, tenker jeg mer på småsparere som kommer i anstrengte posisjoner med sine short-posisjoner. PAS-kunder er vel blandt de som har et slikt alternativ enkelt tilgjengelig.
For store hedgefond ser jeg for meg at de ikke har slike plager i samme grad.

Vil forresten påpeke at siste topp 50 liste hadde kun topp 20 med eierskap større enn 0,5% av aksjene.
Av rundt 8000 aksjonærer, var det altså kun 0,25% av aksjonærene med slik størrelse på postene sine.
Eller vist på en annen måte, litt over 40% av de eide aksjene var synelig i topp 20 segmentet.
Siden shorterne er beskyttet i større grad mot innsyn i hvem som har posisjoner(er ikke det gøy med rent spill?), så er det vel logisk å anta at det jevnt over har vært kun en mindre prosentandel av synelige short-posisjoner vi har sett til et hvert tidspunkt.

Synes oppriktig talt mangel på innsyn gjør hele greia suspekt og manipulerbar, så prøver å ikke følge det for tett.
11.08.2018 kl 13:35 9396

Skulle gjerne sett noe tilsvarende i Nano: "Et«atomangrep» på shortselgere". He,he.
12.08.2018 kl 16:32 9010

Ellers er det nå startet opp en diskusjon på TI om fonds som er i gang med oppkjøp i Nano. Vi ser samlekontoer på i hvert fall 2,11% for 9/8. Det antydes "STATE STREET BANK AND TRUST". De har fått handle i fred i det stille, nesten gratis.
13.08.2018 kl 09:10 8596

Taktikken er den samme omtrent hver dag. Presse ned for å skremme kramsfuglen til å selge. Meget forutsigbart. Takk og takk.

Taktikken fungerer solb, det er en fin måte å skaffe seg aksjer på.
Man må huske å selge litt på topp vet du, da blir det ekstra deilig å handle på 60 blankt. Tror NANO er der før onsdag.
13.08.2018 kl 09:45 8476

Aksjene dine blir et lett bytte.
13.08.2018 kl 11:08 8343

Skal PHO cash tilbake i Nano nå?. Og ser vi OM Holding flagge 5% denne uka?
Jimmi
13.08.2018 kl 11:42 8261

OM-Holding flagger nok før Q2.

Det er 6 børsdager igjen før presentasjonen, og jeg gleder meg til å høre hva ledelsen kommer med.
Photocure gikk 25% de to dagene etter Q2. Jeg tror vi kan oppleve det samme i Nano så lenge ledelsen skaper tillit til markedet igjen. Det blir hyggelig å møte Bravo også.

Jeg tror det kan være lurt å være inne nå før Q2. At man kan kjøpe aksjer enda for 64 kroner må man bare takke og bukke for. Når tilliten til selskapet er tilbake er det rett opp over 100 kroner igjen. Costa tok ansvar og gikk, den nye ledelsen har gjort en bra jobb så langt og den nye informasjonstrategien skaper tillit til markedet.

Nano kommer nok til å levere på flere punkter fremover og da vil verdiene komme av seg selv.

Nå er det mange som har solgt rundt 66-67, og venter på ny inngang på 60 blank.
Det er ikke så sikkert denne strategien fungerer denne gangen.
Jeg tror helt klart mange holder på å posisjonere seg for det vi har i vente fremover mot ASH. Kursen kan uventet gå flere kroner opp en av de nærmeste dagene, da er dere akterutseilt..Jeg har over 25 års fartstid til sjøs, og jeg har aldri blitt akterutseilt. Det er viktig å være ombord i god tid før avgang da det kan skje uventede hendelser.

Har man tro på at selskapet fortsetter å levere kliniske data i verdensklasse, da ser jeg ingen grunn til å gjøre noe annet enn å sitte stille i båten, eller kjøpe mer.
Jeg tror vi kommer til å se oppsiktsvekkende kliniske data ved neste oppdatering. Da vil det forsvare en aksjekurs som er minst det dobbelte fra dagens.

Nano kommer folkens! Sitt stille, eller kjøp mer, og bli søkkrik når suksessen er et faktum.

Ha en strålende dag

Jimmi...
Så sant så sant!
i dag er det to mnd siden REK ga sin godkjennelse til oppstart av Betalutin + Retuximab i 2L. Det kan vel bli en spennede overraskelse om de rekker det før q2...uansett, det kommer når det kommer, men uten tvil tre potensielle bomber som ligger i timeline nå...(Archer + 2 x ASH)

I forhold til headingen på tråden kan det svi litt ekstra for shorterne...
Redigert 13.08.2018 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
Jimmi
13.08.2018 kl 12:56 8095

Det kan se ut som bruddet opp kan komme allerede i dag, eller en av de nærmeste dagene nå..
Det er ikke mye til salgs oppover hvis noen skal handle stort. Bare lille meg kjenner jo opp til flere som vurderer å posisjonere seg i Nano, dette er ikke gutter som tenker å kjøpe bare et par tusen aksjer. Mange har tatt gode gevinster fra sjømatsektoren og de er klar over at Nano kan være den neste doblingskandidaten på Oslo børs..
At det kommer en aktør på banen som skal handle for noen titalls millioner, det er ikke utenkelig. Da går kursen. Etter ASH vil kursen være mye høyere, gitt at kliniske data fortsatt er gode, og konsistente.

Redigert 13.08.2018 kl 12:59 Du må logge inn for å svare

Bruddet kommer ikke idag. Er ganske sikker på det.
At noen skal handle flere hundre tusen aksjer, ja vær så god.

Jeg velger å stole på minn venn som heter Trend.
Dvs. høyt volum over 71. Da kjøper jeg flere aksjer.
Inntil da, kan robotene leke og leke og til og med få Nano helt ned i 60 blankt.

Å kjøpe nå og bli med heisen ned, nei takk.
Skal sies at jeg har mine langsiktige aksjer i Nano men trader aksjer skal trades!
Jimmi
13.08.2018 kl 13:29 7984

Jeg trader ikke Mr Trump, men hadde jeg gjort det ville jeg kjøpt nå for å bli med på en fin stigning frem mot Q2. Jeg tror ledelsen kommer til å fremstå like selvsikker og optimistiske som før, og at vi også etter presentasjonen vil se en fin stigning i kursen p.g.a tillit.

Hvis du får kjøpt igjen på 60 blank, da skal jeg være den første til å gratulere deg med en bra trade.

Klokt av deg å sitte med dine langsiktige aksjer i tillegg til trading. Det bekrefter vel at du har tro på selskapet fundamentalt.
13.08.2018 kl 14:37 7870

Ser de kjente men ikke kjære meglerhusene plukke aksjer i dag. Hvor mye av "volumet" er traderaksjer tro?
Jimmi
13.08.2018 kl 15:09 7789

Følg med!

Blir ikke lett å holde kursen nede lengre nå. Vi skal opp!

13.08.2018 kl 15:28 7727

Oppdatert aksjonærliste 13/8 på TI nå. OM økte med nye 10k og State Street var også beskjedent opp.
13.08.2018 kl 15:35 7697

Interessant var det også å se at Verdipapirfondet Storebrand dukket opp på 41 plass med 112k aksjer!
14.08.2018 kl 00:25 7271

Ellers merker jeg meg dette. Alle skjønner vel hvilken vei det bærer?
"Pr 9/8/2018:
Ageing Population UCITS holder NANO for USD 1,229,316.62
Healthcare Innovation UCITS holder NANO for USD 5,670,475.08
MSCI EAFE Small-Cap holder NANO for USD 1,528,984.18"
14.08.2018 kl 08:58 7014

Da blei det flagging i laks først. Følger sikkert opp med flagging i Nano?
"Øyelege la 10 millioner på bordet for lakseaksjer".
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/OEyelege-la-10-millioner-paa-bordet-for-lakseaksjer
Jimmi
14.08.2018 kl 11:35 6788

Det er tydelig at noen store holder på å laste opp nå. De soper opp det som er oppover til 67,- før kjøpsinteressen avtar og kursen faller rolig tilbake. Det kommer nok flere slike små rykk i løpet av dagen. Kan det være OM-Holding som holder på tro? Eller noen av de utenlandske fondene som laster? Ikke lett å si, men at kursen skal opp nå, det er det lite tvil om.
Kan være en del fra PHO som er på vei tilbake til Nano også. Jeg benyttet anledningen.

Det er mange som vet hva vi har fremfor oss kursmessig, og jeg tror vi snart ser et skikkelig rykk oppover gjennom motstanden på 68. Tipper at vi ligger godt oppe på syttitallet i starten av neste uke. Etter presentasjonen tror jeg kursen stabiliserer seg oppe på åttitallet i påvente av nyheter fremover høsten og ikke minst kliniske data på ASH.

Dette blir stort folkens. Allerede etter ASH kan det smelle et bud i bordet fra BP.
14.08.2018 kl 12:29 6810

Et lite "rævtak" på 1300 aksjer løfter kursen ei krone. He,he.
Det virker ikke som om market-maker har all verdens kontroll nå?
Redigert 14.08.2018 kl 12:34 Du må logge inn for å svare

NANO befinner seg teknisk sett i en trang kile nå, og det er bare snakk om timer eller dager før aksjen bryter opp. Fundamentalt sett er det fullstendig absurd at aksjen ligger på det nivået den gjør.

Bryte opp?

Markedet har alltid rett dr. S. Det vet du.
Nano må bevise tilliten først.

"Markedet har alltid rett dr. S. Det vet du."
Det er en myte, og er man ikke klar over det så er man nærmest avskåret fra å kunne bli rik på aksjer. Hva hadde vært poenget for meg å gå "all in" i NANO på 12 kr hvis jeg trodde på denne tåpelige myten? For å ta et annet område enn aksjer så var "markedet" også 100% overbevist om at Hillary ville vinne valget, mens jeg spådde Trump som vinner.
Jimmi
14.08.2018 kl 13:36 6620

Jeg sitter ganske tungt lastet i Nano. Jeg har tillit til selskapet, derfor synes jeg ikke dagens kurs gjenspeiler verdiene i selskapet.

Er enig i at tillit er viktig. Jeg snakker med mange som har stor tro på Nano, og at dette kan bli det neste Algeta innen et år eller to. De fleste har tillit til selskapets produkter, og det fundamentale.
Tilliten forsvant p.g.a Costa sin måte å formidle til markedet at alt var "on track", når det ikke var det. Jeg var selv veldig usikker da tiden gikk og vi ikke hørte en lyd angående paradigme.
Nå er Paradigme og Archer-1 godkjent av REK, Costa har takket for seg, FDA har innvilget Fast-track og vi har nye personer inn i selskapet som skal formidle til markedet på en annen måte enn før.
Tilliten kommer så lenge selskapet kommer med fakta på bordet. Jeg tror vi etter Q2 vil se en bra stigning i aksjekursen p.g.a fornyet tillit i markedet. Jeg velger å være fullastet med aksjer i forkant av kvartalspresentasjonen.

I mellomtiden er det mulig å plukke aksjer på sekstitallet, for de som tror på Betalutin som single agent, Innen DLBCL, og i kombinasjon med Rituximab (Archer-1).
Kan blir en ny banebrytende behandling dette folkens..jeg tror på suksess.

her er det tålmodighet, og tålmodig kapital som vinner til slutt.

heilo888
14.08.2018 kl 14:31 6498

Ja her er tålmodighet en dyd! Pengene flyter over tid fra de kortsiktige til de langsiktige.

Har sittet rimelig tungt i Nano gjennom 2,5 år nå og sitter bekvem videre i minst 2 år til eller til oppkjøp til en akseptabel pris for oss eiere.

Det er sånn jeg vil at ordreboka skal se ut!
heilo888
14.08.2018 kl 14:33 6487

Man bør i det minste ha tålmodighet til å sitte til det foreligger resultater fra Archer-1 da det bør være her de største forventningene ligger.

"Det er sånn jeg vil at ordreboka skal se ut!"

Ja, vi hadde jo akkurat enda en vellykket test av støtten på 65 kr. Denne støtten kan vel etter hvert sammenlignes med granitt, og bare et mindre børskrakk får den nok til å slå sprekker.
15.08.2018 kl 11:28 6009

Så har de endelig oppdaget på TI det jeg har påstått lenge. FTF ligger fortsatt med utlån på ca 1,5 mill aksjer. Disse skal det vel etter hvert bli vanskelig å få tak i, vil jeg tro?
"De har bidratt med ~ 1 500 000 aksjer i salgspress i ett halvår hvor selskapet har trøblet mot regulatoriske myndigheter og en sint aksjonærbase.

Sjelløse roboter."
Korsar
15.08.2018 kl 14:03 5927

Teknisk sett er der en viss støtte på 65, men i det samlede trendbildet er 65 mer å regne som et vippepunkt der dette ligger midt mellom de to trendkanalene som roughly er 60-65 og 65-70. På den positive siden betyr det at skikkelig motstand ikke bys før ca. 69-70. Mens første solide støtte er på ca. 59-60, som betyr at man ikke skal være for skråsikker på at aksjen ikke kan presses noen kroner ned i dagene fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 18:49 Du må logge inn for å svare

Nå tenker jeg! 60 here we come....
Korsar
15.08.2018 kl 14:14 5897

Både BGBIO og PHO står seg godt i dag, mens NANO, PCIB og TRVX vaker rundt null/svak minus.
Dette i kontrast til alle trådene der man helt uten børsteknisk grunnlag varsler om togene som "når som helst" skal gå i alle disse tre aksjene, men som alle står foran en både usikker og tålmodighetsprøvende høst.
Debatten hadde tjent på at man setter seg bedre inn i hvordan børs egentlig virker når slike faramutviklingsselskaper skal dra seg gjennom sine respektive faser.
15.08.2018 kl 14:55 5813

Tror de fleste ikke er god på tekniske analyser.
Men en fundamental nyhet, la oss si USA er i gang, og vi får vite det på kvartalspresentasjonen, vil være fundamentalt grunnlag til å sende oss opp.
I hvor stor grad er vanskelig å si, det er positivt med fremdrift som forespeilet, og et selskap som leverer, samt meget relevant mot rekruttering til Paradigme. FPD Archer-1 tror ikke jeg kommer før ca 4 mnd etter regulatoriske var på plass, så tenker vi må vente litt, men kan ta feil her. Oppstartet fase 1 er nok ikke like mye en tungvekter som oppstart av pivotal fase. Men det vil innebære en større LOA i meglerhus analyser.
Noe så enkelt som at den nye sjefen gjør en god figur på kvartalsrapporten er vel bull til de som har forholdt seg usikre tillitsmessig.
Og et moment jeg er spent på, vil vi få litt innblikk i preliminary read-out DLBCL før det skal legges frem på ASH? Er klart store begrensninger her i hva vi kan forvente, siden analysen av dataene på ASH skal presentere ikke kjent informasjon. Men kan hende vi får en hyggelig fornemmelse fra selskapet. Vi kan kanskje også vente oss litt mer detaljert innblikk i ARCHER-1 studiet sitt planlagte oppsett.
For eksempel, tenker NANO det er mulig å kjøre dosefinding til ARCHER-1 separat, slik de orginalt hadde tiltenkt for Betalutin 3FL, således korte veien til markedet markert?

Der hadde du 5 fundamentale potensialer jeg kom på i farta som kan være nært forestående. Tekniske indikasjoner om dagen gir oss vel absolutt mulighet for brudd opp eller ned om dagen. Så å peke på muligheter som at toget kan gå er vel ikke akkurat galt.
Blir det ikke noe krydder på kvartalsrapporten, og USA er sen, kan det selvsagt gå nedover, og de som har sagt at de skal kjøpe på 60 og under får kanskje rett. Men det er gambling, og ikke relatert til teknisk dyktighet eller god fundamental innsikt. De som sitter langsiktig får de gladmeldingene med flere og større for den del.

Det blir en hyggelig høst, slår ikke i bordet med når en oppgang vil komme, men ser for meg 92-93 kan komme pre-ASH på forventninger.
Selv det er dog å betrakte som en kjøpsanledning i forhold til det fundamentale i selskapet og veien fremover.
Korsar
15.08.2018 kl 15:28 5748

Nå: 64,55.
Fordi markedet i modnere faser bare ser på reelle leveranser opp mot forventet tidsløp, og bryr seg ikke om alle håpefulle tanker småaksjonærene måtte ha.

"Både BGBIO og PHO står seg godt i dag, mens NANO, PCIB og TRVX vaker rundt null/svak minus."
Tror det er ne fordel å betrakte dette i lys av den generelle børsen , og da klarer f.eks. NANO seg bra - særlig tatt i betraktning at det er en aksje som gjerne overereagerer på den generelle trenden. Når det er sagt så er det fortsatt like viktig at NANO forsvarer støtten i underkant av 65 kr.
heilo888
15.08.2018 kl 15:38 5712

Det blir 2 helt ulike vinklinger ut fra kompetansen til skribentene.
Korsar er god på TA kortsiktig, men har vist seg å inneha spinkel kunnskap om det fundamentale innen de biotek-selskapene han følger.
Studenten derimot virker å ha mangelfull TA-kunskap, men er sterk på det fundamentale.

Jeg har benyttet TA i nesten 30 år og har hatt stor nytte av det opp gjennom årene. Men for et selskap i den fasen Nano er vektlegger jeg helt klart det fundamentale tyngst. Dessuten er kortsiktig TA i Nano`s tilfelle av liten interesse da jeg her har valgt å sitte langsiktig over flere år, eventuelt til oppkjøp til en gunstig pris for oss eiere,

En close under 65 vil helt klart hjelpe til å nå 60 blank

Yes!

Sterk avslutning i forhold til totalindeksen, og NANO har støtte ned mot 64 kr.

Den lille støtten på 64 ryker imorgen. Det blir ingen blå dag for å si det sånn.