Sterk produksjons og inntektsutvikling i WRL

Slettet bruker
WRL 11.08.2018 kl 12:19 22889

WRL tjener mer og mer penger, betaler ned lån og PE verdiene er sannsynligvis en av de beste på Oslo Børs. Kursen har ikke holdt følge med økningen i produksjon og inntekt, markedet har heller ikke reagert på at selskapet har fått ny ledelse og at de nå stort sett leverer vesentlig bedre enn de guider.
Det finnes sikkert usikkerhetsmomenter, for eksempel har selskapet et meget lovende gigant felt Tembo i Mozambique, hvor de har som politikk å ikke sette i gang boring før de har en partner på plass. På grunn av uro med en mindre terror organisasjon i området, har de måttet utsette borevirksomhet uansett, men dette feltet er og vil være utrolig viktig for Mozambiques fremtid. Vi vet at deres felt i Mnazi bay har vært utrolig viktig for Tanzania og spart landet for milliarder av dollar og fått fart på både økonomi og industri, slik at Tanzania er et av landene i Afrika med sterkest BNP vekst. WRL har høy stjerne og gode relasjoner med myndighetene i Tanzania og og på giga feltet i Tembo er de partner med Mozambique statens oljeselskap.
Det som kan være en god nyhet er at militæret i Mozambique, nå harstartet ny offensiv for å få slutt på i terrorist problematikken. https://zitamar.com/mozambique-military-starts-new-offensive-cabo-delgado-insurgency/
Samtidig med at ny ledelse tråde på banen, kom nyheten om at WRL ønsket å droppe oslo børs og satse på AIM som hevder å være verdens ledende børs for vekstselskaper: https://www.londonstockexchange.com/companies-and-advisors/aim/aim/aim.htm. AIM har hatt dårlig rykte, men det virker som om mange mindre oljeselskaper har hatt stor suksess på AIM. Nyheten om satsing på AIM har lagt en demper på kursutviklingen, men selskapet hevder de gjør det for å spare penger og komme nærmere det profesjonelle investormiljøet som finnes på AIM.
I midten av august, legger WRL frem halvårsregnskapet, det kommer til å bli spennende og jeg tror . media, analytikere, meglere og investorer kan bli positivt overrasket.
Redigert 21.01.2021 kl 07:09 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
11.08.2018 kl 12:40 11976

Er du tidlig på tranflaska i dag, Brumle?
"spart landet for milliarder av dollar"

Hemskoen er at produksjonen nå flater ut. De trenger flere brønner for å øke produksjonen. En del av månedlige inntekter har også vært utestående fra tidligere.
Fot nr. 2 altså Tempo, blir mer og mer "ullen" for hver gang de uttaler seg, og emisjon til "de 3. benet" ligger fortsatt og lurer. Krydrer vi dette med delisting, og tidligere ledelse sin exit (ingen har dementier på dette "ryktet" så langt ;-) så synes jeg det er grunn til å være avventende med et inntog.

At vi har ulikt syn er ingen bombe, men synes innlegget var i overkant booster av Omega 3 ;-)

alph
11.08.2018 kl 12:59 11957

Det er først og fremst to ting som holder aksjekursen igjen:
1. Manglende kjennskap i markedet. Her har den nye ledelsen en stor og viktig jobb foran seg. Fortrinnsvis hos profesjonelle og retailers i UK. De som alt har oppdaget denne uslipte diamanten er nok allerede mer eller mindre fullastet, så lite å hente hos dem (oss..)

2. Historikken. Skuffelser og altfor optimistisk guiding gjennom flere år har skapt skepsis til aksjen. Mange benytter en økning i kursen til å komme seg fortest mulig ut. Her må man rett og slett ta tiden til hjelp. Selskapet guider nå i overkant konservativt og leverer resultater til mer enn godkjent.
alph
11.08.2018 kl 13:02 11943

"As part of the country’s push for sustainable energy independence, Tanzania has moved away from importing fossil fuels to focus on using their own domestic natural gas reserves, allowing them to save $4 billion between 2015 and 2017, and therefore massively accelerate domestic economic output and capabilities. The adoption of natural gas and the shift away from HFO and diesel has also saved nearly $6.7 billion just in 2015."
https://oilprice.com/Energy/Natural-Gas/Tanzanias-344M-Natural-Gas-Plant-Is-A-Game-Changer.html
gølle
11.08.2018 kl 16:14 11842

Angående spørsmålet om delisting så er vel ikke det noe stort problem. Jeg har forstått det sånn at DNB og flere har system for å handle i utlandet.
jeg mener siste innringer på konferansen kom med spørsmål angående dette og foreslo for Katherine også å undersøke kostnadene ved å være notert på Oslo Axess eller unoterte ? Jeg mener Katherine nevnte at dette kunne de kikke nærmere på. Det hadde vel ikke vert så dumt. Antagelig er dette en mye billigere løsning enn hovedlisten på Oslo børs. Håper noen kunne ta dette opp seriøst med selskapet.
gølle
11.08.2018 kl 16:17 11827

Det hørtes jo ut som denne løsningen var ikke ledelsen obs på før.
Elanor
11.08.2018 kl 19:42 11722

Forslaget var å benytte Oslo Børs Merkur listingen da kravene der er mye mindre
riskypick
11.08.2018 kl 20:50 11675

Hva er forventningene her til H1? Tenker selv det har vært noe restruktureringskostnader. Bytte av CEO og CFO bla.
Er det noe estimater på hvor lenge dagens brønner kan produsere? Med eksempelvis 90mmscfd
Slettet bruker
12.08.2018 kl 11:34 11503

Alt kommer vel an på øyet som ser eller hva man velger å se. Jim;-) Noen er som en sil som lar alt det gode falle gjennom silen sin og beholder bare det negative , mens andre tar vare på det som er bra.
Synes argumentene dine begynner å bli veldig ulne Jim Johnny.

Nå fastslår Alph at det jeg skrev stemte. Nemlig at Tanzania har 4 + 6, 7, milliarder i gevinst pga overgang til gass og gassledningen med billig gass. Her er det partnerene Tanzanias statselskap, M&P og Wrl som står for hovedleveransene. Det virker faktisk som om gass fra Mnzni Bay blir prioritert - kanskje fordi staten selv er partner i feltet og gassledningen har vist seg å være gull verdt for landet og oppbygging av industrien der. .

Du har tidligere argumentert mot at Kathine Roe ikke eier aksjer, og spekulerer i rykter at tidligere ansatte kan ha solgt aksjene side. Nå er det vel 2 ting å si, det ende er at det faktisk er få kvinner - selv næringstopper - som investerer i aksjer. Det kan du selv sjekke på Proff.no eller skaffe oversikt over hvor mange kvinner som har aksjer i forhold til menn. Faktisk ingen jeg kjenner - f. eks en dame som Anita Traaseth har ikke aksjer. De høyere utdannede kvinnene jeg kjenner til, kjøper hus, hytter eller aksjefond.
Når det gjelder tidligere ansatte, synes jeg det er naturlig å selge seg ut. Det ville jeg ha gjort i allefall dersom jeg hadde måtte slutte i et firma. . Og Eskil kan ikke kjøpe aksjer nå, før halvårsrapporten legges frem fordi han sitter på inside info.
Jeg synes Tembo ikke blir mer ullent - snarere tvert i mot, Når vi vet at Mozambique setter inn hæren i å bekjempe opprørsstyrker som terroriserer befolkningen og gjør det utrygt i området rundt Tembo, ser jeg på som positivt. At veldig mange oljeselskap har sett på prosjektet, kan bety at det blir sterk konkurranse om å bli partner med en gang det har blitt mer stabile forhold i området, Da kan det gis full gass - for å side sånn og den suksessen WRL har i hatt i Mnzani Bai prosjektet, vil bety mye for potensielle partnere. .
Dersom WRL ender opp med å være delistet fra Oslo hovedbørs men også listes istedenfor på billigere Oslo Børs Mercur eller Oslo Axess, da blir delistingen vinn / vinn både for selskapet og for norske aksjonærer. De kan handle aksjer akkurat som før uten å miste skattemessige fordeler. Wrl sparer penger og arbeidsbyrde og blir mer interessant for en adskillig større investorgruppe enn det som representeres ved småsparere på HO ;-) Tilsvarende selskap som bare kan fokusere på AIM investorer, vet vi har opp til 3 doblet aksjeverdi i forhold til WRL selv om inntekten ikke er i nærheten.

Argumenter om at WRL skal tilbakekjøpe egne aksjer, synes jeg er tullete. Min mening er at et formålet med et firma er å genere overskudd fra driften. Dersom de invester i egne aksjer binder de opp masse penger som de senere kan få bruk for - da må de jo selge aksjene. Dessuten tror jeg at dersom de skal bruke aksjonærenes penger til å bite seg selv i halen - eller tilbakekjøpet egne aksjer, så kreves det vedtaksendring eller fullmakt fra generalforsamlingen.

Slik situasjonen er nå, WRL er en suksess, og som sådan besitter de masse kompetanse og er en attraktiv partner for andre selskaper og myndigheter. Så selv om de kan tenke seg et tredje ben på krakken, tror jeg erfarne Eskild vil kunne lose det i land til fordel på sikt .Det oser forsiktighet- dvs at de ikke gjør uoverveide investeringer- bare for å gjøre det. Skulle de velge et tredje ben, tror jeg det vil være vel gjennomtenkt.

Altså min grunn til å sitte i WRL. er at de tjener masse penger, faktisk mer og mere - de sitter på gigantiske og verdifulle felt, de er partnere både med landene Tanzania og med Mozambique, pg har veldig gode relasjoner til begge. Jeg hørte ikke hele presentasjonen i forrige uke, men Eskild virket bade trygg, tillitsvekkende og flink. Så jeg stoler på at dette går i boks - og som jeg har sagt tidligere: Før eller siden kommer aksjekurs til å sammenfalle med faktiske resultater og fremtidige inntjeningspotensiale,
Redigert 12.08.2018 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
12.08.2018 kl 15:49 11377

Vel Brumle, nå vet jeg ikke hvilke kostnader Tanzania har hatt til diesel etc. Heller vet jeg ikke fortjenesten de har (Tanzania) på gassen som videreselges.
Vedlikeholdskostnader til pipen, eller avskrivinger er også ukjent for meg.
Det ville likevel overraske meg stor om de allerede nå har «spart milliarder av dollar på feltet til WRL.

Når det gjelder Katherine Roe, så har ikke jeg kjennskap til hytta du viser til. Jeg bare påpeker følgende:
A) tatt i betraktning historikken hennes som «superforvalter», og at hun skal selge WRL inn som et case til andre investorer, så synes jeg det er underlig at hun (også) ikke kjøper aksjer.
B) Selskaper er priset lavere enn når hun begynte, og flere større aksjonærer har solgt seg ned/ut.

Og som tidligere nevt, kanskje det skyldes caset og ikke henne?
Ned/utsalger til Geoff & co hadde neppe skjedd om noe var «nært forestående» når det gjelder Tembo (tror jeg).

Ellers supert at de tjener mye penger. Det ligger i kortene at disse skal brukes til noe. Emisjon er også nevnt.
Ikke unaturlig at det koster å vokse, og sikkert fornufig.
Likevel ingen hast med å komme seg inn. Snarere tvert om.

Hvilke arena aksjen handles på er mindre viktig, det er mer signalet ovenfor småaksjonærene som er min betenkelighet. Forøvrig helt i tråd med hva Bob mener om dem.....
gølle
12.08.2018 kl 21:32 11251

vel de som vil inn skriver noe sånn og de som er inne vinkler litt annerledes.
alph
12.08.2018 kl 22:30 11182

Jeg tipper de "kroniske kverulantene" ikke hadde hatt det minste problem å snu på femøringen og brukt et eventuelt WRL-eierforhold hos Ms. Roe til å sette hennes fremtidige positive fremsnakking av WRL i et mistenkelig lys..

mimer
13.08.2018 kl 10:04 11424

Merkur burde være et minimum. Vanskelig å skylde på kostnad og regler da eller hur? Hvis de ønsker å beholde norske småaksjonærer da? Man kan jo begynne å undre...
OzSurfer
13.08.2018 kl 10:47 11341

Hvor gått kjenner du kravene til Merkur vs AIM?
plaff
13.08.2018 kl 16:23 11149

Hei og hå hvor det går. Etter en god uke ser det ut som vi skal ned igjen ja. Hvor stopper det denne gangen?
kveithau
13.08.2018 kl 20:18 10987

Plaff!
At det går an!!?? Kursen i dag ender ned 1.03%, å sutringen starter angående at kursen er på veg ned igjen!!
Noen skulle vært beskyttet mot seg selv!!! Går så langt som å kalle noen mindre begavet, hold kjef å ikke bekreft for gud og hvermann at du ikke har en anelse om hva du snakker om!
40something
13.08.2018 kl 20:42 10942

La Plaff skrive det han tror er fremtidsscenario. Siden vi ikke har omsetning på 3-5 milj nok/dag så går aksjen jojo uten tilknytning til verdier.
Slettet bruker
14.08.2018 kl 09:23 10705

Torsdag legges halvårsresultatet frem. Blir spennende å se hvordan resultatet er og hvordan markedet reagerer.
Nå har myndigheten i iMozambique i hvert fall navngitt lederne for opprørsgruppen som terroriserer området i nærheten av Tembo http://clubofmozambique.com/news/mozambican-police-name-ringleaders-of-cabo-delgado-attacks/ og Anadarko skal plassere 2,5 milliarder til prosjekt i Mozambique i følge extrainvestor http://clubofmozambique.com/news/anadarko-sets-aside-us2-5-billion-for-mozambican-contracts/?utm_source=The+Mozambican+Investor_&utm_campaign=f8101b4982-EMAIL_CAMPAIGN_2017_05_25_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_d3b369a42d-f8101b4982-237788317
omero
15.08.2018 kl 01:16 10430

Stilte spørsmål til DnB i dag vedrørende handel på AIM. Fikk følgende svar:

"Takk for Deres henvendelse vedr handel med aksjer på AIM-listen. Du kan handle på markedet gjennom DNB.

Når det gjelder handel på AIM-listen i London foregår handel på en noe spesiell måte. Aksjene handles manuelt, og det kan i all hovedsak sammenlignes med OTC-handel til en viss grad. Man opererer ofte med visse størrelser/blokker. Samtidig er det viktig å merke seg at Ikke alle meglerhus samarbeider med hverandre, og handler kan av den grunn bli gjort i markedet uten at en selv får fylt sin ordre

Papiret du nevner kan handles via vår løsning.

Kurtasje

0,20% min £ 20.00"

For øvrig ble det nevnt at de som har lån med kredit i aksjene må innfri lånet før delisting.

aslemdal
15.08.2018 kl 15:17 10195

Er det slik å forstå at hvis jeg kun ønsker å sitte med mine aksjer i WRL til jeg en dag er fornøyd med kursen og ønsker selge, så trenger jeg ikke flytte aksjene til AIM? (Jeg er ingen trader og har ståltro på at WRL vil stige markant fra hva vi ser i dag. Evt blir de kjøpt opp).
markie
15.08.2018 kl 15:19 10177

Bra med billig aksjer til godt rabaterte priser. Er vel ikke så mange som sitter belånt i denne lenger. Virker ikke sannsynlig at vi skulle få ytterligere en dump i kursen straks delisting er et faktum.
icebear
15.08.2018 kl 20:07 10000

Mangel på sement i landet gjør at prisene blir høye. På tide å få fyrt opp Dangote. http://www.thecitizen.co.tz/News/Govt--stakeholders-in-crisis-meeting-over-cement-prices/1840340-4714250-5t9xwvz/index.html
alph
15.08.2018 kl 22:27 9887

Veldig merkelig at det skal ta så enormt med tid å få dette mobile gasskraftverket til Dangote opp å gå. Det nærmer seg vel et års forsinkelse snart?

Mon det er tekniske problemer eller er det rett og slett press for å få lavere tariff?
altin
15.08.2018 kl 23:45 9792

Det forhandles fremdeles om kontrakt for dangote, men ser ut til å snart være klart nå.

(Oversatt fra Swahili)

Dar es Salaam builders in Dar es Salaam have reported that there is a cement shortage after the Twiga and Nyati industries have suspended production over time due to rehabilitation.

Due to the embarrassment of production, cement prices increased from Shs 13,000 to Shs 16,000.

Minister of Industry, Trade and Investment, Charles Mwijage said cement prices were caused by the production stand in the cement industries of Giraffe and Nyati.

Speaking to the newspaper yesterday, Minister Mwijage said another factor is the rehabilitation of production in the Dangote Mtwara Cement Factory which has a legal contract problem.

"Today's tea (yesterday), have begun to produce a little bit, Nyati and they are struggling to begin producing, they did not look at the market of consumers into 'Industrial Maintenance' so that cement would be needed.

"Dangote has contract problems we have not given gas and we can not give him until his contract is right, I'm sure the concrete will soon be found on the market as usual," said Mwijage.

One of the retailers at Cari's Hardware store located in Kariakoo, famous for Machupa, said, "There are two weeks now no cement, you will go Kariakoo whole no one, this Twiga is a little bit, the cement is completely impaired I do not know what problems they are in the factory



https://www.jamiiforums.com/threads/mwijage-dangote-ana-matatizo-ya-mkataba-hatujampa-gesi-na-hatuwezi-kumpa-mpaka-mkataba-wake-uwe-sawa.1467331/

OzSurfer
15.08.2018 kl 23:56 9769

Jeg er rimelig sikker på at kontrakten er på plass for lenge siden. Pipeline og innstallsjoner på fabrikken hadde ikke blitt startet opp uten kontrakt. Ta det som skrives av tanzanesiske journalister med tre store klyper salt. Dette er heller ikke et mobilt anlegg, men et permanent kombinasjonsanlegg for kull og gass. Det legges over tre mil med rørledning til anlegget.
OzSurfer
28.08.2018 kl 09:36 9027

Må jo bare berømme SC sin tålmodighet. Nå, som når de flagget 7%, stopper de å kjøpe aksjer for en periode og kursen faller tilbake. Skal heller ikke se bort i fra at det er de som arbitrerer mellom OSE og AIM som selger ned kursen.
Slettet bruker
28.08.2018 kl 19:56 8824

Brumlemann

Kan du ikke bare skli til side og gjøre plass for Josik?

Du mener at alt er så bra idag fordi ingen hausser wrl. Er dette pga Josik holder seg for det meste borte?

Kan du gi eksempler på haussing fra Josik?

Hilsen en som liker Josik.
Redigert 28.08.2018 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2018 kl 20:39 8770

Aldri glem møtet på The Thief folkens. Ingenting er endret siden den gang. Heller tvertimot. Det er en tragedie at Josik ikke lenger fronter sine analyser her på forumet. Brumlenassen når ikke fyren til kneskålene engang. Ikke minst når vi vet hvilke politisk korrekt skrue han er. Svelger alt innen klima, innvandring og tåler ingen motsvar.
kveithau
28.08.2018 kl 20:50 8739

Symphony!
Viss du bare er her for å yppe til bråk kan du holde deg langt unna!
Absolutt ingenting ved dine to siste innlegg er konstruktivt annet enn at du prøver å yppe!
Piss off!
alph
28.08.2018 kl 20:53 8711

En haug med You Tube linker om 5-4-3-2..........
Slettet bruker
28.08.2018 kl 21:36 8655

Kveitau

Jeg ypper til bråk fordi det er dette jeg representerer.

Bråk!
Slettet bruker
28.08.2018 kl 21:36 8650

Kveitaug

Hva mener du wrl er verd i dag?

Mvh
Redigert 28.08.2018 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Mdg1
29.08.2018 kl 10:24 8417

Det er i alle fall tydelig at flere vil ut før delisting. Noen som har tenkt å stemme? Det er vel ikke mye vits uansett.
40something
29.08.2018 kl 10:33 8389

Det er klart at alle som ikke er enig i delisting skal stemme. Det kan og være grunnlag for hvis OSE skal akseptere en ev delisting seinere.
Av det vi ser nå så er jeg dypt indignert ved at gjennom børsmeldingen så påvirkes eiere negativt til å beholde aksjen gjennom en lang periode med nedsalg. man har klart å skvise ned antal muligheter til kun 1 vei ut. og der står nesten bare 1 kjøpere å plukker billige aksjer. Burde ikke ha vært lov. det går siden en tid tilbake på wentworths hjemmeside ikke å se når handlene har foregått. Feil på siden eller bevisst tilbakeholde informasjon?
Mdg1
29.08.2018 kl 10:45 8358

Men, jeg kommer fort til å stemme ja. Ser faktisk ikke hva positivt listing på Oslo børs gir for WRL. Eneste fordelen er at jeg som aksjonær lett kan selge aksjene mine, men jeg setter vel gjerne selskapet først for å oppnå best avkastning på sikt.
40something
29.08.2018 kl 12:14 8283

Da stemmer du selvsagt ja.
Mdg1
29.08.2018 kl 13:03 8219

Gått 150k til 2,86 i London. Gått 250k med snitt på 2,75 i Olso.
icebear
29.08.2018 kl 13:33 8173

Det vi nå ser er resultatet av, må være en ad hoc beslutning de umulig kan ha skjønt konsekvensene av. At mange på Oslo Børs ville selge burde ikke være en bombe. Hadde dette vært gjennomtenkt hadde de hatt et kjøpsopplegg for disse aksjene. (Om de ikke gir fullstendig faen i alt da) Jeg tipper noen av de større aksjonærene nå er passe leie så sier de BØ hopper vel de ansatte i selskapet. Selv hadde jeg tro på at Jersing ganske raskt skulle få opp kjøpersiden i London. Han har sikkert hatt en stor rolle i delistingen selv. Det er nok greit for en ny sjef å vise handlekraft. Håper han har en god grunn til ikke å kjøpe aksjer til denne kursen. Vi hadde trengt noen symbolhandlinger nå.
Slettet bruker
29.08.2018 kl 15:27 8091

nå kommer nye tall for august om få dager, får håpe at det leveranser, inntekter og tilbakebetaling av utestående fortsetter å øke.
thief
29.08.2018 kl 15:44 8048

de sa vel at leveransene ville ligge på rundt 80-90 resten av året,så de går vel ikke så mye mer opp foreløpig.Når dagnote nå kommer i gang,kanskje vi nærmer oss 100 før årsslutt!Men tipper aug vil være som juli!Men er GULL det:)