Krisehjelp til NAS vil være krise


Et kriselån fra staten (deg og meg - våre skattekroner!) på flerfoldige milliarder til NAS som allerede var på konkursens rand før denne krisen vil være det mørkeste øyeblikket i norsk næringspolitikk gjennom historien.

Lånet vil i praksis bety at Norwegian kan få drive på kreditors regning i noen måneder eller et år til - før kreditorene til slutt banker på døra igjen. Hva gjør Norwegian da? Ber om mer av skattebetalernes penger?

Hvorfor er det så galt å la markedet gå sin gang, la Norwegian gå konkurs, og at det etter hvert dukker en mer bærekraftig aktør opp fra asken? Staten vil ha spart flerfoldige milliarder, og det vil gagne flybransjen.

Det er enormt lett å ikke tenke rasjonelt i denne krisetiden og være med på Norwegians fortelling om at dette KUN er en akutt krise på grunn av Corona, at Norwegian er en del av det innerste av den norske folkesjela (kan ikke la noe i rødt, hvitt og blått og norske helter på halen gå konkurs, vet du), og at norske arbeidsplasser er i fare (Norwegian, som outsourcer mer og mer av driften fra Norge)...

Tenk med hodet, Næringsdepartementet! Om NAS går konkurs, fylles rommet av en annen aktør helt av seg selv, men man slipper å kaste bort flerfoldige milliarder skattekroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Desperat nå ;) Staten er eier. Staten redder seg selv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Hvor mange nick har du egentlig?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
kaliber
19.03.2020 kl 10:13 4087

Ingen enighet på tinget å hjelpe nas ved at staten kjøper seg inn!
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Link?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Helgej
19.03.2020 kl 10:18 3933

Tenker du skal regne litt på hva 37000000 årlige flyturer genererer av penger i statskassa....
8% mva.
88 kr i flyseteavgift.
11000 ansatte med arbeidsgiver avgift (Kanskje ikke alle er ansatt i Norge, men gå ut ifra 5500. Blir latterlig mye penger..).
SAS har ikke fly til å ta over rutene.
Bilettprisene flyr i taket.
Taxfree reduseres, skarankefolk reduseres, bilett personer reduseres, bagasjefolk reduseres på flyplassene.

Samtlige i NAS havner på NAV i morra.....
Summasummarum får mister man gogantiske inntekter og får gigantiske utgifter.

Så har man alle ringvirkninger som ikke er direkte relatert til NAS..
Starte opp et flyselskap som er konkurs tar som regel årevis.
Alle skal ha penger.
Kreditorer i hytt og gevær, leasinavtaler.
Rettsaker mot Boing for å få pengene.

Tipper staten kunne gitt 10 milliarder rett til NAS om dette var lovlig, og fortsatt kommet bedre ut av det enn å slå NAS konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
suspekt
19.03.2020 kl 10:21 3884

Norge trenger nas, Kan sikkert selges ut av norge, men hvem kjøper nå? og til hvilken kurs. Det skrives historie i norsk luftfart i dette øyeblikk, følg med. Blir gode tider for nas når dette er over.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.03.2020 kl 10:22 3813

Kjøpe seg inn ?
En snømann i Sahara er ikke verd mer enn literprisen på vann.

Skulle det komne en form for redningspakke må det være for å redde arbeidsplasser, ikke for å berike aksjonærer og banker. Ser ingen som helst grunn til å kjøpe NAS for over 10 øre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
SomSa
19.03.2020 kl 10:22 3794


Direkte fra Stortinget:
Staten vil hjelpe Widerøe, Sylvi Listhaug nevnte ikke NAS!
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Folketrygdfondet er ikke det samme som at Staten eier. Statlig eierskap utøves av Næringsdepartementet. Folketrygdfondet sorterer under Finansdepartementet og er å betrakte som et pensjonsfond.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Sann
19.03.2020 kl 10:24 3709

Kun Widerøe som får støtte ifølge ifølge pressemeldingen fra regjeringen. Vil altså ikke premiere aksjonærer i Nas og heller støtte selskaper som har et solid livsgrunnlag både før og etter krisen
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Dette regnestykket forutsetter at befolkningen også reduseres tilsvarende.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Godt det finnes personer med gangsynet inntakt.-;)
Selv i disse koronatider.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Sann
19.03.2020 kl 10:33 3472

Hører du ikke på fremleggelsen fra stortinget nå?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

TS

De fleste som er på børs er jo her for å tjene penger det være seg kortsiktig og/eller langsiktig og er således ikke en plattform hvor man fordeler skattekroner, men investerer skattekroner ... ;)

Så fokuset og spørsmålene bør være som følger:

1 - Hva tror du skjer med aksjekursen når melding om at redningspakke er på plass for NAS?

(a) OPP?

(b) NED?


2 - Hva vil en redningspakke bety for NAS?

(a) At de får muligheten til å fortsette med den startede og omfattende restruktureringen som vil kunne gjøre caset bærekraftig?

(b) At de ikke får muligheten til å fortsette med den startede og omfattende restruktureringen som vil kunne gjøre caset bærekraftig?


3 - Hva vil en redningspakke til NAS bety for sittende regjering?

(a) At de vil få en sterkere opplutning?

(b) At de vil få en svakere oppslutning?


4 - Hva har regjeringen sagt må gjøres?

(a) At alle flyselskaper må behandles likt?

(b) At ingen skal behandles likt?


5 - Hva har skjedd frem til i dag av bekreftet hjelp til flyselskap innenfor Norden?

(a) Forslag til hjelpepakke på 3 milliarder for SAS?

(b) Ingen forslag til hjelpepakke for SAS?


6 Hva diskuteres verden rundt angående hjelpepakker for flyselskapene?

(a) At man ønsker å hjelpe?

(b) At man ikke ønsker å hjelpe?


* Får du flere B'er enn A'er så er sannsynligheten høy for at NAS ikke får noen hjelp fra staten og at kursen gruses.

* Får du flere A'er enn B'er så vil NAS få en hjelpepakke fra staten og kursen vil sette fart nordover.

Det er det og ikke noe annet som betyr noe for den enkelte investorer i disse tider - ikke mer komplisert enn det - Lykke Til ... ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

naserne får bla opp og spytte mere pæng inn i det sorte hullet :D

kakepus og resten av kreditorene får konvertere til 1kr aksjen

med coronakursen så lav så kommer folk til å reise mindre til utlandet

widerøe og sas ordner innenlandsruter
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Dette samsvarer ikke med fondets beskrivelse av seg selv.

I FØLGER OPP SELSKAPENE
I Folketrygdfondet bruker vi mye tid på eierskapsutøvelse og ansvarlig investeringspraksis. Vi gjør det fordi vi mener det er lønnsomt på lang sikt.
Det overordnede målet for all eierskapsutøvelse er å bidra til best mulig verdiskaping over tid.

I det norske markedet ønsker Folketrygdfondet å være en sterk representant for minoritetsaksjonærene, og et grunnleggende hensyn for oss er at alle aksjonærer skal behandles likt. Vi og andre minoritetsaksjonærer har en klar interesse av at spillereglene følges og at alle aksjeeiere får sine interesser ivaretatt. Over tid handler arbeidet for god selskapsstyring også om å bevare den generelle tilliten til det norske aksjemarkedet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Folketrygdfondet utøver sin eierrolle på flere arenaer: Gjennom direkte kontakt med selskapenes ledelse og styre, ved å delta og stemme på generalforsamlinger og gjennom å delta i valgkomiteer, bedriftsforsamlinger og representantskap.

Rollen som obligasjonseier er annerledes enn rollen som aksjeeier, men oppfølgingen av de to porteføljene er over tid blitt mer helhetlig.

I de andre nordiske markedene er vi en relativt mindre aktør og spiller derfor også en annen rolle enn i Norge. Vi følger imidlertid de samme prinsippene i vår eierskapsutøvelse i danske, finske og svenske selskaper som i norske.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Internett backs me up.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Nei, selvsagt ikke. Men det er ikke slik at alle selskaper der Folketrygdfondet er inne er statlige.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Mente ikke at de Norwegian var statlig. Mente at Staten er eier. Deleier. En av de største også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Stripes
19.03.2020 kl 10:41 3206

Aksjen til Norwegian stuper nå! her har noen inside informasjon...
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Det jobbes i regjeringen om en pakke for Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Sann
19.03.2020 kl 10:44 3147

Følg med.. Widerøe får 40 mill i mnd for å sikre fotrutene i Norge. Thats it.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

NEI, det er nok bare et resultat av at noen shortere har et ønske om å komme seg ut før melding foreligger og for å få til det på rimeligste måte så må det kjøres pump & dump så at det vil bli volatilt frem til melding foreligger bør man kunne forvente noe som igjen skaper muligheter … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Stripes
19.03.2020 kl 10:46 3015

Så hva ville du anbefalt? har 10k inne i Norwegian, selge nå eller beholde?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Jeg anbefaler av prinsipp aldri noe som helst for alle og enhver må selv være sin egen lykkes smed, men jeg kan opplyse om at jeg satser på at det vil komme en hjelpepakke og at kursen vil ta av når en slik melding foreligger … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
oppturen
19.03.2020 kl 10:51 2932

Er vel mer realiteten som synker inn...
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Epona
19.03.2020 kl 10:51 2926

Nye krisetiltak fra Sanner 20. og 27. mars
i dag kl 10:48 av NTB

Finansminister Jan Tore Sanner (H) kommer til å legge fram ytterligere tiltak for å hjelpe norsk økonomi både kommende og neste fredag.
Det opplyser Høyres parlamentariske nestleder Svein Harberg i en pressemelding torsdag.
– Regjeringen har varslet ytterligere økonomiske tiltak den 20. mars og 27. mars, heter det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Viktig å legge trykk på "får". Regner ikke med at Norwegian får. De "får" låne.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
hstray
19.03.2020 kl 10:55 2866

Jaja, da går Norge motsatt vei av alle andre verdens land som vil opprettholde flyselskapene etter denne krisen.
En konkurs i NAS vil koste norske skattebetalere uhorvelig mange milliarder i tape arbeidsplasser, skatter og avgifter og verdiskapning Norwegian genererer i samfunnet.
Får satse på at Sanner er fornuftig og legger tilrette for nød lån til en felles flybransjen som overnatten har mistet alle inntekter
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare

Jeg gjør det. Men du vet jo at de vil hjelpe Nas?
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
4info
19.03.2020 kl 10:57 2817

Finansminister Jan Tore Sanner (H) kommer til å legge fram ytterligere tiltak for å hjelpe norsk økonomi både kommende og neste fredag.

Det opplyser Høyres parlamentariske nestleder Svein Harberg i en pressemelding torsdag.

– Regjeringen har varslet ytterligere økonomiske tiltak den 20. mars og 27. mars, heter det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare