Krisehjelp til NAS vil være krise

pingulino
NAS 19.03.2020 kl 10:03 9310

Et kriselån fra staten (deg og meg - våre skattekroner!) på flerfoldige milliarder til NAS som allerede var på konkursens rand før denne krisen vil være det mørkeste øyeblikket i norsk næringspolitikk gjennom historien.

Lånet vil i praksis bety at Norwegian kan få drive på kreditors regning i noen måneder eller et år til - før kreditorene til slutt banker på døra igjen. Hva gjør Norwegian da? Ber om mer av skattebetalernes penger?

Hvorfor er det så galt å la markedet gå sin gang, la Norwegian gå konkurs, og at det etter hvert dukker en mer bærekraftig aktør opp fra asken? Staten vil ha spart flerfoldige milliarder, og det vil gagne flybransjen.

Det er enormt lett å ikke tenke rasjonelt i denne krisetiden og være med på Norwegians fortelling om at dette KUN er en akutt krise på grunn av Corona, at Norwegian er en del av det innerste av den norske folkesjela (kan ikke la noe i rødt, hvitt og blått og norske helter på halen gå konkurs, vet du), og at norske arbeidsplasser er i fare (Norwegian, som outsourcer mer og mer av driften fra Norge)...

Tenk med hodet, Næringsdepartementet! Om NAS går konkurs, fylles rommet av en annen aktør helt av seg selv, men man slipper å kaste bort flerfoldige milliarder skattekroner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.03.2020 kl 11:02 2150

Virker å bli en del som fintes ut av shorterne og dermed vil gå glipp av mye av oppgangen når meldingen om hjelpepakke tikker inn - men slik er nå børs, noen må tape for at andre kan tjene … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
vikingo
19.03.2020 kl 11:04 2110

Premiere aksjonærer? Innser du ikke at det er Norge og regjeringen selv som har stengt flyplassene?!
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.03.2020 kl 11:06 2078

Widerøe med en flåte med 41 Dash 8 turbopropfly med 39–78 seter, og 3 Embraer E190-E2 kommer til å redde Norge!
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
president84
19.03.2020 kl 11:10 2035

Det kommer i morgen....! Da må man bare sitte da.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:10 2028

Innlegget er slettet
Før krisen hadde de et kvartlsoverskudd på 2.2 mrd. stemmer ikke det?
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Plonska
19.03.2020 kl 11:10 2035

Skal det også legges til effektivt fradrag på tap på aksjen. Blir en stor post i skatteoppgjøret det også.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:13 2004

Var derfor prisen var 40 ish. Veldig riktig priset i forhold til P/E. så kom krisen og alt gikk i dass. Men den høye prisen før gir ingen mening. sykt overpriset. basert på basic aksjeverdettelsesteori.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:14 2002

Innlegget er slettet
Kan tenkes at de får lov til å betale tilbake når de kan.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
mofi1
19.03.2020 kl 11:17 1958

Bare et par spørsmål til dere som er så sikre på at statens inntreden/støtte blir til sterk gunst for nåværende aksjeeiere. Selskapet har jo stor gjeld og pr. nå nesten ingen inntekter, hvordan vil generelle finansielle lettelser i avgiftene til flytrafikken være nok for Norwegian? Hvis ikke må vel staten inn på eiersiden, antagelig ved en stor emisjon med sterk utvanning, evt. kjøpe opp selskapet etter at de slår seg konkurs? Staten har vel aldri gått inn i et privat selskap uten å sikre sine interesser, dermed skjønner jeg bare ikke hvordan dagens aksjonærer vil komme ut av dette med gevinst?
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
hstray
19.03.2020 kl 11:20 1921

Innlegget er slettet
Blir nok endel force majure og fullstendig omstruktering av fly flåte. De har vel allerde utsatt 3 dreamlinere. Forhandler nok om å terminere hele 737 max
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Helgej
19.03.2020 kl 11:22 1893

takk :-) .
Men hva politikere gjør, er en annen sak.
Jeg sitter , om ikke rolig, ihvertfall som optimist (Hvis det er mulig).
Personlig klarte jeg å selge meg ut på 36 kr med fortjeneste, for så å handle videre på 20 kr i snitt.
Har kun 4k aksjer igjen, så denne lottokupongen får stå.
Går de konk..... Er total tapet minimalt. Gjør de det ikke blir det fortjeneste...
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:22 1896

Innlegget er slettet
Ingen aning. Må se nærmere på betingelsene tyskalnd, sverige og danmark gir til seg og sine. Ikke utenkelig at Norge kopierer deres modeller.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:25 1875

Innlegget er slettet
der har du svaret
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
hstray
19.03.2020 kl 11:25 1873

De spørsmålene bør vente til etter corona krisen.

Det store spørsmålet er hvofor ikke Norge skal redde innenlands flyindustri. Alle andre land går inn for å redde viktige flyselskaper og opprettholde viktig infrastruktur og arbeidsplassser. Nå er det opp til regjering og fatte vedtak og yte nødlån slik at SAS, Norwegian og Widerøe kommer seg gjennom krisen
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
mofi1
19.03.2020 kl 11:26 1852

Innlegget er slettet
Staten gir da ikke bort penger til et privat selskap, de vil selvfølgelig sikre sine interesser, antagelig gjennom eierandeler jfr aksjer eller et lån med vanlige lånebetingelser. Alt annet vil skape en helt uholdbar presedens.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
nima
19.03.2020 kl 11:26 1855

Hva kan vi forvente av en samferdsel minister som Hareide, ? Skjønner ikke bæra
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
hstray
19.03.2020 kl 11:29 1826

Og man kan ikke heller unngå å påpeke at norske og europeisk myndigheter har ett visst ansvar for situasjonen når grenser, flyplasser er stengt og det foreligger ekstremt strenge reise restriksjoner som fjerner 95% av inntektene til flyselskapene
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:31 1801

NAS burde kjøre en emisjon nå som kursen er haussa opp av tradere :D

oxo be bondholders om konvertering asap

offentlige midler skal ikke brukes til å redde en "zombie" som allerede er konkurs!

skal si de som sitter inne har store baller spesielt i disse tider. utrolig at kursen holder seg så godt
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
president84
19.03.2020 kl 11:32 1785

Du får ikke deltatt du sa jo du var blakk på 30 kr tilbake i tid. Du vil bare at alle andre skal tape penger for du har gjort det backcliff.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
alexen
19.03.2020 kl 11:35 1754

Hører du egentlig hva du sier? "kanskje gitt NAS 10 milliarder kroner"
Hvorfor i svarte natta skal Staten gi bort 10 milliarder skattekroner, for å berike Sissener og co ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
19.03.2020 kl 11:39 1752

Innlegget er slettet
Pga beredskap er ikke flyplassene stengt. Noen kortbane er stengt både nord og sør.
Argumentasjonen din tilsier lite eller ingen sirkulasjon
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:40 1760

Skal ikke skryte på meg at de er massive, men litt stor er de.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Habub
19.03.2020 kl 11:41 1769

Innlegget er slettet
Det er jo fuldstændig ligegyldigt om alle lufthavne var åbne i hele verden når diverse stater fraråder AL udrejse at man lukker grænserne osv.

Det er netop det luftfarts-selskaberne vil stævne diverse stater for hvis de ikke få en ENORM kompensation, de har alle de andre Europæiske lande luret, og har derfor garanteret pengene, hvilket er det eneste rigtige at gøre. Dette er ikke en selvforskyld situation for hele luftfarts-branchen.!

Dette svare til at staten vælger at køre E6 direkte igennem din bolig og de så siger. Sorry dit hus lå feil, kompensation, Nei da, ha det. Så vidt jeg vet er Norge ikke et diktatur.
Redigert 21.01.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 11:45 1944

Er det noen som har reflektert over alle datterselskapene NAS har i utlandet? Tror dere politikerne vil ta dette i betraktning?

Norwegian AB vil jo gå etter garantier i Sverige, hva med andre lands garantier?

Er det den norske stats oppgave å sikre operasjoner i utlandet organisert i utlandet?
hstray
19.03.2020 kl 11:49 1910

Konventering av obligasjonsgjeld gir ikke bedre likviditet.
Såpass burde du vite.

Norwegian her vel iløpet av 20 års drift aldri fått en krone i statsstøtte og har generert milliarder i skatteinntekter, tusenvis av arbeidsplasser, konkurransedyktig flypriser som har gitt næringsliv og private stor verdi. I tillegg står Norwegian for en meromsetning i norsk reiseliv på 17-18 milliarder iåret på de hundretusenvis av turistene de flyr inn.

det vil være lønnsomt for staten og samfunnet og låne Norwegian og norsk flybransjen pengene de trenger for å komme seg gjennom denne krisen.
Alle andre nasjoner har vært tydelig på at de skal redde sine nasjonale flyselskaper. Dette er en krise ingen flyselskaper kan komme seg gjennom uavhengig av kontantsituasjon. SAS holder seg flytende en uke eller 2 lengre enn Norwegian. Lufthansa og de mest solide flyselskaper i verden vil også gå konkurs og har søkt støtte fra sine respektive hjemstater
fattigstakkar
19.03.2020 kl 11:50 1900

Jeg ser også gode tradingmuligheter i denne og har kjøpt en liten post på 10 kr, men er overrasket hvis du mener det er noen stor oppside på mellomlang sikt. Kursen var 30 kr i fjor sommer. Uansett hvordan man vrir og vender på det kan jo ikke framtidsutsiktene være bedre i dag enn de var da? Tror det er stor sjanse for at kursen stiger i morgen på melding fra regjeringen, og kan godt hende kursen stabiliserer seg på et litt høyere nivå enn i dag, men det er verdt å huske på at det i høyeste grad også er en konkursrisiko her. La oss si at kursen både kan gå til 0 og 20 på en måneds sikt, så mener jeg man tar langt større risiko i NAS enn i andre aksjer som også har mulighet til å doble seg, men hvor det er nesten utelukket at selskapet går konkurs.
Redigert 19.03.2020 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
president84
19.03.2020 kl 11:58 1846

Småaksjonærer blir loppet for aksjer før morgendagen....
nima
19.03.2020 kl 11:58 1846

Drit i NAS, la de gå konkurs hva betyr vel 10000 arbeidsplasser for Norge og Hareide ??????
Bearwizard
19.03.2020 kl 11:58 1840

Jeg har akkurat skrevet en e-post til Høyres stortingsgruppe (jeg er medlem av Høyre) og brukt mye av den samme argumentasjonen hstray. Jeg ber politkerne i Høyre om å ta den riktige beslutningen. Trådstarter har åpenbart den oppfatning at selskaper som ikke kommer seg gjennom Corona krisen på egen hånd ikke har livets rett. Det er jo lov å mene dette, men hva sitter vi igjen med av næringsliv etter at krisen er over dersom det synet skal følges konsekvent?