Kronekrakket gir gode kjøpsmuligheter

Kronen har krakket i natt og ligger nå på 12 i forhold til dollar. En ting er at en del eksportselskap vil få bedre konkurransevilkår pga dette, men i tillegg blir selve prisingen av aksjene direkte påvirket. Hvis kursen er den samme i dag som i går betyr det at selskapet prises 6% lavere i dollar. For selskap som kun opererer innenlans er ikke det så viktig, men for selskap som har alle inntekter og utgifter i dollar, og kanskje også har aktiviteten i andre deler av verden er det ingen grunn til at ikke kronefallet skal korrigeres. Vi vil se det direkte på aksjer som er notert både i Oslo og New York. Frontline er et eksempel. Her tror jeg ikke markedet har tatt inn over seg dette fullt ut, og det er derfor mulig å gjøre gode kjøp i flere aksjer fram til USA åpner.
Redigert 19.03.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare

Jeg var selv blant dem som stusset på at OSE falt så mye mindre enn resten av verden i går, før jeg skjønte at hovedforklaringen var valuta. Men det er kun priset inn delvis fortsatt.

Hvis kronen holder seg på dette nivået blir alt vi importerer mye dyrere. Så kanskje bør man forte seg å kjøpe den bilen man har planlagt.
DIL
19.03.2020 kl 11:04 938

Eller vente på at kronen styrker seg, når det gjelder prisene på børsen ligger de normalt sett 6-9 mnd frem i tid så hvis Kina er fri for corona snart bør finansbildet begynne å forandre seg

ADS prises nå til all time low i dollar. Samtidig som pengene renner inn i det beste tankmarkedet i historien. Ikke ofte man får slike muligheter.

Det er forståelig at markedet ikke er villig til å prise inn store forventninger til framtiden slik verden ser ut nå. Men penger som renner inn i kassa as we speak, blir ikke borte, og så lenge inntektene er i dollar er de også ganske trygge. ADS skulle i utgangspunktet kun drive sine tre gamle VLCC i tre år i et marked som var forventet å gi historisk høy inntjenning. q2 og q3 var likevel forventet å være ganske dårlige kvartal. Nå ser det ut til at vi får uventet store inntekter også i disse kvartalene. Hvordan verdensøkonomien ser ut om ti år har ingenting å si for ADS. Innen den tid er skipene smeltet om til spiker uansett.

Svenskene gjør bestandig narr av oss nordmenn, og sier at vi klarer ikke lage noe selv. Vi bare selger det vi finner i bakken. Til en viss grad er det sant. Bare se rundt oss hvor få produkter som er laget i Norge. Alt vi importerer har blitt ekstremt mye dyrere. De siste ukene spesielt. Vil dette slå ut på KPI, og dra opp inflasjonen i Norge? Vil sentralbanken følge inflasjonsmålet og sette opp rentene på NOK?
tuja
19.03.2020 kl 12:50 622

På meg virker det nesten som om noen prøver å holde igjen aksjen, for å få lastet billigst mulig før take off. Kommer det slutninger på Page og Serenade over 100k i slutten av mars, vil aksjen løfte seg uansett. Da vil det komme utbytter både i kv1 og kv2 på flere kr pr aksje. Ser egentlig veldig bra ut for fortsettelsen.
Struts
19.03.2020 kl 13:08 574

Innbiller at jeg har fått med meg både USD/NOK kursen og rater. Allikevel, hver gang jeg kjøper aksjer i selskapet går kursen ned. Kanskje jeg skulle slutte å kjøpe, så går den opp? Høhø. Nei, er kanskje like greit å gå ut å ta en øl før også restaurantene stenger. Noe glede må man ha her i livet!