Kronekrakket gir gode kjøpsmuligheter

fattigstakkar
ADS 19.03.2020 kl 10:54 1399

Kronen har krakket i natt og ligger nå på 12 i forhold til dollar. En ting er at en del eksportselskap vil få bedre konkurransevilkår pga dette, men i tillegg blir selve prisingen av aksjene direkte påvirket. Hvis kursen er den samme i dag som i går betyr det at selskapet prises 6% lavere i dollar. For selskap som kun opererer innenlans er ikke det så viktig, men for selskap som har alle inntekter og utgifter i dollar, og kanskje også har aktiviteten i andre deler av verden er det ingen grunn til at ikke kronefallet skal korrigeres. Vi vil se det direkte på aksjer som er notert både i Oslo og New York. Frontline er et eksempel. Her tror jeg ikke markedet har tatt inn over seg dette fullt ut, og det er derfor mulig å gjøre gode kjøp i flere aksjer fram til USA åpner.
Redigert 19.03.2020 kl 12:27 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.03.2020 kl 10:56 1392

Jeg var selv blant dem som stusset på at OSE falt så mye mindre enn resten av verden i går, før jeg skjønte at hovedforklaringen var valuta. Men det er kun priset inn delvis fortsatt.
fattigstakkar
19.03.2020 kl 11:00 1348

Hvis kronen holder seg på dette nivået blir alt vi importerer mye dyrere. Så kanskje bør man forte seg å kjøpe den bilen man har planlagt.
DIL
19.03.2020 kl 11:04 1309

Eller vente på at kronen styrker seg, når det gjelder prisene på børsen ligger de normalt sett 6-9 mnd frem i tid så hvis Kina er fri for corona snart bør finansbildet begynne å forandre seg
fattigstakkar
19.03.2020 kl 12:15 1146

ADS prises nå til all time low i dollar. Samtidig som pengene renner inn i det beste tankmarkedet i historien. Ikke ofte man får slike muligheter.
fattigstakkar
19.03.2020 kl 12:25 1080

Det er forståelig at markedet ikke er villig til å prise inn store forventninger til framtiden slik verden ser ut nå. Men penger som renner inn i kassa as we speak, blir ikke borte, og så lenge inntektene er i dollar er de også ganske trygge. ADS skulle i utgangspunktet kun drive sine tre gamle VLCC i tre år i et marked som var forventet å gi historisk høy inntjenning. q2 og q3 var likevel forventet å være ganske dårlige kvartal. Nå ser det ut til at vi får uventet store inntekter også i disse kvartalene. Hvordan verdensøkonomien ser ut om ti år har ingenting å si for ADS. Innen den tid er skipene smeltet om til spiker uansett.
InvesTorbjørn
19.03.2020 kl 12:48 1009

Svenskene gjør bestandig narr av oss nordmenn, og sier at vi klarer ikke lage noe selv. Vi bare selger det vi finner i bakken. Til en viss grad er det sant. Bare se rundt oss hvor få produkter som er laget i Norge. Alt vi importerer har blitt ekstremt mye dyrere. De siste ukene spesielt. Vil dette slå ut på KPI, og dra opp inflasjonen i Norge? Vil sentralbanken følge inflasjonsmålet og sette opp rentene på NOK?
tuja
19.03.2020 kl 12:50 992

På meg virker det nesten som om noen prøver å holde igjen aksjen, for å få lastet billigst mulig før take off. Kommer det slutninger på Page og Serenade over 100k i slutten av mars, vil aksjen løfte seg uansett. Da vil det komme utbytter både i kv1 og kv2 på flere kr pr aksje. Ser egentlig veldig bra ut for fortsettelsen.
Struts
19.03.2020 kl 13:08 944

Innbiller at jeg har fått med meg både USD/NOK kursen og rater. Allikevel, hver gang jeg kjøper aksjer i selskapet går kursen ned. Kanskje jeg skulle slutte å kjøpe, så går den opp? Høhø. Nei, er kanskje like greit å gå ut å ta en øl før også restaurantene stenger. Noe glede må man ha her i livet!