Veien videre forsøk på noe seriøst :-) :-)

Fred55
NAS 19.03.2020 kl 13:06 4232

Ikke meningen å være ufin med navnet på denne tråden, men forsøker å samle litt pluss og negativt om NAS og veien videre med forskjellige løsninger i disse tide.

Jeg og mange andre aksjonærer har gamblet og vi må stå for det valget vi har tatt.Av og til vinner vi og av og til går vi på tap. Samtidig så har en ikke tapt/vunnet før det er realisert. Og selvsagt kan en selge ta tap og gå inn igjen. Tapet kan en så trekke fra til neste år og eventuell gevinst på ny inngang må skattes når det selges. Uansett så er aksjer en risiko som ikke bør gå på bekostning ut over at en må kunne ta tapet.

Når så mange skriker staten må ikke hjelpe NAS, så må de få ha den meningen, men ikke ta meningen ut fra at aksjonerer taper. Det blir risikoen som er beskrevet over. Det som er den store utfordringen om AS Norge ikke hjelper NAS er at vi alle absolutt alle blir berørt på sikt. Forhåpentligvis på kort sikt.

Om vi ikke har NAS i Norgen. Vil vi miste vanvittig mange ansatte innen fly bransjen, alt fra piloter til kabinansatte, bakke mannskap de som rengjør fly +++ absolutt alle som jobber innen denne bransjen. Mange flere en de ca 7000 som allerede er permitert direkte av NA.
Vi vil få mange færre muligheter til å reise innad i Norgen til fornuftige priser. Utenlandsreiser vil bli mye mindre tilbud og helt andre priser. SAS vil bli enerådende på innenriks fly i Norge, med Widerøe som tar kortbane nettet.
Vi vil absolutt alle bli vanvittig berørt og kjenne det personlig på lommeboken når vi skal på ferie, foretning ( selv om foretning trolig vil se at skye, meeting etc sparer mye også i fremtiden og en får mindre reising generelt for dem) Noe som igjen alene vil kunne øke priser. Om en oppriktig ønsker kun SAS/Widerøe generelt en bransje Norge ikke er stor innen og er avhenig av andre og på toppen. Mye dyrere mye mindre tilgjengelig. Da skjønner jeg at en mener staten ikke skal hjelpe NAS. Men husk da tar en beslutning som skissert over og står inne for det og ikke bare ut fra første avsnittet i innlegget.

Så sier en la NAS gå konkurs så kjøpe opp restene. Da må en vite at det er ikke sånn det fungerer. Det sitter da eiere av lån som NAS har det sitter samarbeidpartere som har tilgode kr. Det sitter pasasjerer som skal ha dekket sine billetter +++ altså en haug med kreditorer som skal ha sitt og alle vil jo forsøke å få sin del og mest av sin del. Med andre ord så vil NAS enten bli lagt ned eller det vil bli drevet av ett konkursbo. I disse tider kan en ikke drive ett konkursbo, da inntekter til boet bort i mot er borte vekk. Og dermed ikke driv verdig, som ett konkursbo.

Altså kan en risikere at NAS stopper opp advokater får mye arbeid og alle kreditorer slåss om sin del av restene. En vil måtte inngå ett forlik med Boeing fly vil selges for en billig peng i disse tider for å få inn kr. En må skjønne at en kan ikke ta dagens eiere, slå selskapet konkurs kjøpe det opp for null kr og tro at en kan fortsette som ny eier fra dag 1. Mye mye mer komplisert og mye mye mer komplisert en det jeg beskriver.

Løsninger: Finnes sikker mange alternative løsninger for NAS. Uansett må de tilføres kapital, slik at de kan fortsette som selskap. Får de ikke det så er de enkelt og greit konkurs. Å tro at alle aksjonerer vil selge eller gi bort selskapet så tro om igjen. NAS har gjort enormt med endringer de siste 15 måneder. De har endret enormt lagt ned og gjort vanvittig mye av det de nå kritiseres for og som de i 15 måneder har jobbet for og endret. Nedlegge ruter ta nødvendige grep osv osv.
Kan selvsagt være en løsning at Staten går inn som eier med at de går inn i en rettet emisjon og aksje utvidelse. De utsteder som eksempel ca 80 millioner aksjer. Blir en fast pris på aksje kursen. sleng ut 12 kr ( tallet er litt ubetydelig altså kursen litt uvesentlig ) De eier da 49 av NAS og selskapet vil ha ca 240 mill aksjer. På den måten får NAS tilført ca 1 milliarder kr. Kan så tilby dagens aksjonerer å kjøpe seg inn med samme antall aksjer til samme pris. Samtidig vil de kunne gi selskapet kreditt hjelp på ytterlige 2 til 3 milliarder. Selvsagt vil mange si ingen kjøper aksjer til 12 kr når de omsettes for 10 kr. Det er selvsagt riktig, men poenget er at en på en slik måte vil se at NAS reddes og at potensialet er helt andreledes en hva en har antatt og om en ikke er med er en jo fullstendig utvannet. Det vil da bli tilført ytterlige 80 millioner akjser slik at antallet aksjer blir dobbelt til ca 320 millioner aksjer.
Vil bli en stor utvanning og stanes verdi på 49 % blir vannet ut til ca 24,5 % når dagens aksjonerer er med. En vil få en spleis der staten går inn som stor eier og selges seg så en del ned. Dagens eiere må yte sitt. NAS for arbeidsro og mange må ta sin del .De som får tilbudet vil være de som er eiere ved utgangen av den dagen dette skjer.

Det var en løsning annen løsning kan være at staten kjøper hele NAS med da overtar de arbeidsgiver ansvaret og er dermed eier av ett eget fly selskap. Det tviler jeg på om er riktige løsningen. Kan også være at de kun gir kassa kreditt, men tror vel ikke det heller er den riktige løsningen må vel være noe mer en det, om ikke setter de seg inn i en vanskelig posisjon.

Med mitt forslag vil NAS få ro på seg. Kunne få inn en erstatning fra Boeing få gjort sine omstruktureringer og komme seg gjennom denne krisen og da fremstå som det selskapet de er på vei til selv ønske om å bli.

Finnes ikke ett eneste fly selskap som ikke får hjelp som vil overleve dette som nå skjer. Kun eventuelle kinesiske og eller russiske fly selskap vil da kunne bestå. Hører gjerne på andre, innspill. :-) Ps prisen i mitt eksempel trenger ikke være kr 12 kan være over under men i det sjikte :-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Kantarell
19.03.2020 kl 13:24 4133

Flott TS innlegg.
Jeg mener at det er viktig å føle med flyindustri- og flyselskap refinansiering modeller verden over. Andre land vil nok hjelpe med krisepakker med lån uten renter.
Norge bør gi det sammen kompensasjon som Widerøe fikk i dag til Nas. I tillegg, en krisepakke for alle flyselskaper med lån uten renter.
Hvor mye trenger flyselskaper for å overleve når alle fly er parkerte? Hva er Output for Nas?
Dette er nok Nas-ledelse diskutert på hastemøtet som foregikk i går. Sanner vil nok presentere fase 2 for flyselskaper i morgen?!

For det første bør kursen, løftes videre; Likviditets krisepakke fra staten vil bidra til at kursen kan komme tilbake noen kroner innen neste uka.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
alexen
19.03.2020 kl 13:39 4056

Tror du noen vil kaste bort 12,- pr aksje i et selskap som i bunn og grunn er konkurs om 1 mnd?
Emisjon kan kanskje være noe, men da er jeg helt sikker på at det vil smerte veldig for dagens aksjonærer, som med viten og vilje har tatt en sjuk risiko i NAS!
Emisjon? gjerne prøve det , man da blir det helt sikkert ikke som du slenger ut - altså - en - 1,- n.kr over dagens kurs på 11,-

NAS eiere må finne seg i å stille opp med en sjuk rabatt for nye risiko søkere på Oslo børs - kanskje en emisjon på 1,- pr. aksje hadde vært en mulighet? men jeg tror egentlig ikke det holder som rabatt heller gitt......
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 13:44 4021

mistenker at EK kravet iht bonds er brutt men de holder kjeft siden de vet at de kan risikere å tape alt sammen hehe

er vel bare tradere som kjøper denne i håp om å tjene russiske prosenter LOL

er for at staten går inn for videre drift i påvente av nye eiere etter at spekulantene og kreditorene blir nullet ut :D
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
alexen
19.03.2020 kl 13:51 3975

Det som er en større katastrofe, er at naive småaksjonærer blir lurt inn i denne massive krisen som NAS befinner seg i...
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 13:59 3924

de fleste er vel riskoperverse spekulanter aka Risch men er vel noen wollmilchsauer som blir "collateral damage" når hele dritten kollapser

det tragiske er hvordan HO lar naserne/spekulantene får lov til å hausse NAS i håp om å lure folk til å ta imot konkursbo aksjene deres hehe. etterspørselen etter flyreiser kommer til å være lav i lang lang tid så hvor mye pæng skal staten pumpe inn for å holde zombien i live?! henger F meg ikke på greip

oxo kvalm av scram som nærmest tigger om hjelp fra staten istendenfor å be sine eierne aka nasere om hjelp!
SAS sjefen har håndtert situasjonen mye bedre med 20% lønnskutt osv

Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.03.2020 kl 14:07 3877

Her prøver altså trådstarter å legge opp til en fornuftig debatt (og takk for det tiltaket), og så er det bare den vanlige "hater NAS gjengen" som kaster seg på. Har ikke dere nok tråder der dere kan komme med det sedvanlige oppgulpet istedet for å forsøple enda en tråd?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.03.2020 kl 14:10 3857

Poenget er jo å ta oppmerksomheten fra mer nyanserte og beskrivende innlegg
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
19.03.2020 kl 14:24 3798

Skjønner ikke at det skal væreså vanskelig å gi flyselskap i Norge likviditet. Her snakker vi om Norges infrastruktur og arbeidsplasser. Ikke snakk om det tullet på emisjon 1 kr som dere sikkert har fått fra deres arbeidsgiver, Sissener & Co. Med noen milliarder fra staten + pluss boeing erstatning på noen milliarder så kan NAS holde på en stund. Driften er sterk redusert og dette korona hysteriet kan ikke fortsette for alltid. Vaksine kan komme innen noen måneder og da vil folk fly igjen etter å ha sittet i karantene/vært mye hjemme.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Strategi
19.03.2020 kl 14:41 3718

Bra innlegg.
Jeg håper på litt andre løsninger med solide rimelige lån og garantier og ikke en emisjon til.
5-6 milliarder i pakken, det burde være nok til at Norwegian klarer seg selv om ikke denne corona krisen varer ut året, tror vi er ferdig med det værste senest i løpet av Mai.
Mulig jeg er litt optimist her men det er også begrenset hvor lenge man kan holde befolkningen som gisler.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Fred55
19.03.2020 kl 15:31 3564

Ja finnes sikkert mange løsninger og er sånn sett enig med det du skriver. Det som oppriktig er litt irriterende er alle de vasete innleggene som kommer. Ofte korte og bare vas.
En kan mene akkurat hva en vil om NAS og at de har gjort en del feil vurderinger satset stor. Ulønnsomme ruter og en del som ikke burde vært gjort. Men vil anta at de som skriver lar NAS gå konk ikke hjelp de. Aksjonerer er tullinger som burde solgt for lengst ikke synd på dere, eller noen som taper.
Tenk om en del av de heller hadde stilt seg spørsmålet. Hva betydning har dette i praksis for en selv og sine når verden stabiliserer seg. Når en selv vil reise på lang weekend til Amerika, London, alicante, roma eller hvor en vil. Når sommer ferie skal bestilles enten via charter eller med NAS eller andre selskaper.
Tror de oppriktig at KLM, BA eller de andre store selskapene vil drive å satse stort i Norge bygge seg opp og satse stort på billig turer. Er en oppriktig ser en at det er urealistisk og tro å drømme om. Tror en at SAS som da nærmest blir enerådende i Norge ( desidert strøst litt konkurranse vil det nok bli på ruter ut av landet) Tror en at en vil få kjøpe billig billetter til Oslo- Bergen - Stavanger etc av de når de er enerådende. Nei tror en faktisk må være litt mer realistisk og tenke litt annerledes. Ikke bry seg om aksjonerene, men faktisk tenke på hva NAS faktisk betyr for Norge for hver enkelt av oss og de livene vi lever hva vi ønsker å gjøre reise se og oppleve. Og hvordan landet vårt er bygget opp.
De aller fleste aksjonerer er inne for det de tror det har en fremtid for at det skal finnes hjelp. Om Norge skulle velge å ikke gjøre noen tiltak er det ett valg politikerne må ta på vegne av alle. De tenker ikke på aksjonerene men på hva som faktisk vil gagne Norge i fremtiden og hva som vil gagne de mange Nordmenn som faktisk er avhengige av NAS. Alle fly selskap ute i Europa og resten av verden vil trenge noen form for hjelp fra de forskjellige land. Selvsagt kan en la de gå konkurs, noen vil jo øyne muligheter se potensialet og få det til. Men til andre priser/måter og nye eiere. Så tenk litt annerledes når dere kommenterer og kom gjerne med synspunkter. Sier langt fra at det som er forslag tema for diskusjon er riktig, finnes mange løsninger.
Svaret kommer nok rimelig kjapt og om ikke i dag så i løpet av morgen dagen og fullt mulig etter børs slutt i morgen.
Mitt oppriktige ønsker er at en finner en løsning, slik at vi har 2 Internationale selskaper i Norge og at vi beholder Widerøe på kortbane nettet. ( selv om det er sjeldent jeg reiser med Widerøe) så ønsker jeg at de skal bestå, da landet trenger de også.

Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
rischioso
19.03.2020 kl 15:31 3561

Det som kan være en ide er å se på hva som skjer utenfor Norges grenser:

Det finnes vel omtrent ikke et eneste land i verden som ikke planlegger betydelige hjelpepakker for flyindustrien i disse dager i form av:

(1) Skatte lettelse
(2) Avgiftslettelser
(3) Lån

* Gjengangeren er at myndighetene IKKE har som formål å ta over selskapene, men å hjelpe da det er myndighetene som har stengt luftrommet og av samme grunn faller det på sin egen urimelighet at de ikke skal hjelpe - egentlig ikke mer komplisert enn det … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
KalleAnka123
19.03.2020 kl 15:50 3489

Andre land forstår dette godt, selvfølgelig skal man hjelpe flyselskapene. Er det egentlig et spørsmål? Kan nevne mange flere grunner for å hjelpe flyselskaper enn å ikke hjelpe. Man drysser heller ikke gratis penger over Nas, pengene skal bli tilbakebetalt. Og hvis Nas kommer seg igjennom denne krisen, vil den være et av de mest lønnsomme flyselskapene i verden med lavest fuel price. Pengene vil bli fort betalt tilbake til staten og det norske folket får fortsatt kose seg I utlandet med billige reiser. Fint vær i dag, skal nytes. Sommeren blir bra, tror man etterhvert skjønner at man ikke kan fortsette på denne måten. Tror man finner en vaksine i løpet av ganske kort tid, finnes allerede mange behandlingsformer som funker veldig bra mot corona, som det vi har sett i Japan og Kina. https://www.vg.no/nyheter/i/awo4yA/fastlege-vil-bruke-samme-virusmedisin-som-japan-og-kina-norge-maa-vaere-forberedt
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
19.03.2020 kl 16:30 3365

Lad os nu sammeligne SAS og NAS litt:

SAS har ASSETS for 34,012 mia SEK, hvor current recievable udgør 2,622 mia SEK
SAS har LIABILITIES for 28,639 mia SEK
Shareholders’ equity er på 5,372 mia SEK

NAS har ASSETS 85,343 mia NOK, hvor current recievable udgør 10,132.9 NOK
Total liabilities 81,218 mia NOK
Shareholder’s equity 4,101.1

I tilleg så er det værd at bemærke at NAS har en flåde på 156 fly, hvor gennemsnitalderen er 4,5 år, hvor SAS har en flåde på 160 fly med en gennemsnitalder på 10 år. NAS gennemsnitalder har udsigt til at gå yderligere ned. Lufthansa har en gennemsnitalder på 12 år og British Airways har en gennemsnitalder på 13,5 år. Det vil sige selskaper som SAS, Lufthansa og British Airways kommer til at stå overfore store investeringer i de kommende år.

Hans Jørgen Elnæs fra WinAir har tidligere peket på at for 2019 alene burde Boeing gi en erstatning på omkring 335 millioner dollar til Norwegian. Hvis NAS får komepsationen fra Boeing og især hvis de kommer i de kommede uker så vil det være en værdi på ca. 3,585 mia NOK.
I tilleg ska Boeing også give erstatning for 2020.
Schram har også peket på at man ser på at omlegge hele kontrakten. Dette kan udemærket giver tilbakebetalinger av up-front betalinger fra Boeing.
Endeligt så er der også kommet penge i kassen Q1 fra JV’et.

Så er SAS og NAS så langt fra hinanden?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.03.2020 kl 16:46 3277

Godt poengtert. I likviditet er de også rimelig like. Helt like faktisk, om man regner 3 mrd fra Boeing. For ikke å nevne at Nas har lavere faste kostnader og kan leve lengre på mindre pga betydelig lavere fuel hedge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
maimunek
19.03.2020 kl 16:56 3226

Jeg mener at gjelden til NAS er so stor at flyselskapet går konkurs på langsikt og at SAS komer og overta noen viktige ruter til NAS slik dete var før NAS bli et ny flyselskap.. I tilegg so komer flere 1000 av di ansatte få nye arbeisplasser i SAS konsernet. I tilleg so stor flere Boeng Max fly fra NAS på bakken som er ikke til og bruke. Jeg ser ikke noen lys i dene tunneln.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
19.03.2020 kl 17:01 3197

Men i et konkursbo er NAS selvfølgelig meget mere attraktiv fordi de har en ny flåde man kan sælge. Amerikansk hedge fonde vil elske at få fat i de fly.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
19.03.2020 kl 17:28 3083

Hvorfor hører jeg ikke så meget kritiske kommentarer om at Lufthansa har bedt om hjælp, British Airways har bedt om hjælp, Delta Airlines har bedt om hjælp, American Airlines har bedt om hjælp, Continental har bedt om hjælp, Air France-KLM har bedt om hjælp? Hvorfor er det IKKE et problem,
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Avanceman
19.03.2020 kl 17:40 3016

Fordi få norske investorer har shortet i de selskapene du nevner eller har noe ønske om å kjøpe billige aksjer i de selskapene. Så er det sikkert noen som av ren gjerrighet føler de står i fare for å tape noen skattekroner om NAS gis en statlig lånegaranti. All sunn fornuft tilsier at myndighetene (i verdens rikeste land) gir 'en hjelpende hånd' når selskapet trenger støtte for å komme seg over en uforutsett, men stor hump, akkurat slik Sverige og Danmark har gjort overfor SAS. Vi snakker jo ikke om gratis penger, men solid sikkerhet som kan sikre videre drift mot langsiktig lønnsomhet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Fred55
20.03.2020 kl 13:32 2594

Fint at redningspakken kom og at NAS nå gjør det de kan. Her gjorde staten trolig noe lurt. Alle må bidra for at dette skal gå for NAS.
Selvsagt er det viktig at Boeing avtalen blir landet, men tror faktisk det er smartere å få en avtale med obligasjonseierne. De har vel shortet seg rik på dette allerede. Spørsmålet er om grådigheten blir for vanskelig og dermed ikke få til en avtale raskt nok. Forventet rente inntekter 3 eller 6 måneder kan konverteres til aksjer til en avtalt pris. I ettertid kan en så ha en emisjon for å hente inn ytterlige kapital. Midt mellom dette får en orden på boeing avtalen :-)
Mange ting som nå kan skje og tror nok at når de forskjellige tingene faller på plass, så vil NAS fremstå som ett nytt effektivt og solid selskap, som mange vil anbefale når ting har roet seg ned. Ser slett ikke bort fra at om en satser i disse tider så kan en på sikt 1 til 3 år sitte på en liten gull gruve :-)
Om en tar sjansen på dagens inngang eller venter kan gå litt opp eller ned, tror hoved saken er at en løsning son vil vise at en kan komme seg gjennom krisen er det avgjørende. Så får vi satse på at obligasjonseierne er med på dette. Tror det meste står på dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.03.2020 kl 13:35 2567

Hva tenker om kurs manipulasjon i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.03.2020 kl 13:49 2512

Jeg syntes det er interessant at handlen blev startet så hurtigt. Det drejet sig ikke kun om aktien. Det drejet sig også om instrumenter. Håber at de har styr på hvad de gør!
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 15:59 2408

Det er snakk om at Sverige og Danmark skal bidra til NAS. Hvor mye er det ?

Generelt sett så må gjelden i NAS på ulike måter bringes betydelig ned.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Ukjent1
20.03.2020 kl 16:16 2337

Hvor har du det fra? Hvorfor skulle de liksom bidra?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.03.2020 kl 19:17 2200

Får vi en oppdatering om det som skjedde mellom kl 09:00 og 10:00 i dag?

Det er nok pågått mye rart med aksjen de siste ukene. Kursen falt fra 42 til 7 kroner. Men før det har vi mistenkt ledelse for å drive med å mele sin egen kake.

På slutten av desember 2019 ble G.K erstattet av J.S.
Etter at J.S ble ny konsernsjef fra 1. januar 2020 og Geir Karlsen ble finansdirektør og viseadministrerende direktør.

I denne perioden skjedde mye rart:
Først skulle, i følge G.K, kompensasjon fra Boeing betales før nyttår.
Deretter, ble reparasjonsemisjon kansellert.
Til slutt, veddet Kjos brødrene 200 millioner på Nas rally.

Det verste, er at i flere uker ble det nesten totalt media taushet. Etter Kvartalsrapport falt kursen fra 42 til 36,- (fortsatt radio taushet), så falt kursen igjen til 17 kroner (pga Corona-virus), plutselig våknet opp ledelse og sa at de følte med. Ikke noe mer enn det faktisk.

Så falt kursen igjen til 7,-..

Endelig, begynner JS å rope etter penger. Krisepakke fikk Nas men kun på spesielle betingelser.

Analytikere, meglerhus, Sissener, Hegner, short & Co kaster seg som hyener over mediene og sprer frykt og rykter om konkurs. De undergraver Nas fullstendig. Fair enough, sier J.S fortsatt ingenting. Jo, i gårsdagen pressekonferanse, har han sagt minst 5 ganger at Nas-ledelse skulle gjøre alt i sin makt og snu seg rundt for å få tak i krisepakken på 3 milliarder kroner.

Mye rart, med en ledelse som ikke snakker eller kun snakker ned selskapet.

Hvorfor skulle ledelse satse på at Nas går konkurs?
https://www.konkursradet.no/konkurs-i-aksjeselskaper.304774.no.html

Hvorfor får ikke Nas en kompensasjons avtale på plass i ulike faser?

Trenger Nas noe penger, kan de lett kvitte seg med 1 eller 2 fly. Alt er til salg sa G.K da han overtok for Kjos.

Det viktigste spørsmål er:
Hvem tjener på at Nas går konkurs?

Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 19:59 2159

Bruk Google
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/10/luchtvaartmaatschappijen-lijden-onder-thuisblijvende-passagiers-a3993196

Norge kan ikke gjøre hva de vil, og kan ikke gi noen selskaper fordeler i forhold til konkurrenter. Hele bransjen er rammet, og også der ute mener man at NAS er mest utsatt for konkurs.
Så kan man argumentere seg blå, men å subsidiere aksjeeiere er helt utelukket: Långivere må til slutt velge om de godtar de betingelser Staten stiller i tilfelle de vil drifte selskapet videre. Långivere vil da vurdere om de kommer bedre ut av det om de lar selskapet gå konkurs, eller om de godtar Statens betingelser.
Jeg er ikke tvil om at selskapet er teknisk konkurs, om tre måneder. Hva er verdien av en flyflåte, hvor 90% må stå på bakken i lang tid ? INGEN selskaper tenker å kjøpe fly nå; de må overleve. Sjekk ut debt-to-capitalization ratio for å se hvordan de ligger an, og sammenlign gjerne med et hvilket som helst annet flyselskap i Europa.Bruk egentlig en hvilken som helst parameter som beskriver realiteter, istedenfor mye om og men.

Det eneste jeg håper på at Staten har nok kompetanse til at de ikke sitter igjen med svarteper, især når Boeing er involvert her. De er noen hensynsløse kyniske jævler, som gjerne la folk dø, om det ser bra ut på sin balanse.

Lykke til dere som ikke fulgte mitt og andres råd til at IDAG var siste sjanse å komme seg ut av selskapet i kjølevannet av rusen utløst av Statens utspill.var du tidlig ute sparte du 40%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.03.2020 kl 20:50 2096

Takk men nei takk. Jeg holder fortsatt på aksjene mine. Jeg har fortsatt tro på at Nas-ledelse vil klare seg. Det er klart er betingelser for å utløse 3 milliarder krever at motparter godkjenner ulike endringer i forrige avtaler. Det vil nok være meget rart at kreditorene nekter å være fleksibel.
Norges stat bidrar for å hjelpe flyselskaper og kreditorene skal rope "nei, dette går ikke", vi vil ha mer penger.
Disse tidene vil grådighet føre til vendetta. Øye for øye, tann for tann ;)

https://e24.no/boers-og-finans/i/opGX67/store-svingninger-i-norwegian-aksjen
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
FunTrade
20.03.2020 kl 21:53 2019

Kreditorene, og spesielt de som gikk inn med kapital sist, har nok sikret seg et balletak på aksjonærene som gjør at aksjonærene må jo gjerne si nei... Da er det bare å vente litt til, til de åpenbare bruddene på lånebetingelsene, også er det tut og kjør uten en anelse av betydning hva aksjonærene måtte bælje av nei.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare