Internasjonale studenter sliter...

Slettet bruker
19.03.2020 kl 15:47 1031

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/internasjonale-studenter-pa-bar-bakke-i-koronakrisen_-_-sjokkerende-lite-hjelp-a-fa-1.14951930

Nødløsningen til norske studenter går gjennom lånekassen som utenlandsstudenter i Norge ikke kan bruke. Uten jobb i Norge blir det vanskelig for mange å klare seg til høsten. Leie/mat osv. Når man har studentvisum i Norge har man ikke rett på hjelp fra NAV, hverken dagpenger, eller sosialpenger.

Det er et sted mellom 45-50.000 utenlandsstudenter i Norge mens det studerer 15.000 nordmenn i utlandet. De som er i utveksling har et hjemme universitet og kan reise hjem og fortsette der, men for de fleste er man ute i privat regi.

Norske studenter i utlandet kan ikke reise hjem og fortsette her sånn uten videre. F.eks så er det 3000 medisinstudenter i utlandet, disse kommer ikke inn på medisin i Norge, og må fortsette der de er, de har også betalt mange 100tusen for å studere.

Utlendinger kommer til Norge fordi det er billig, og man kan få jobb her. Uten jobb blir det derimot umulig for mange å være her.

Hvis det ikke er jobb for studenter til høsten så må mange av de som har startet å studere i Norge reise hjem samt at det vil bli færre som begynner til høsten.

En liten hemmelighet hos samskipnadene er at de ikke lar norske studenter få studentleilighet på våren, disse holdes av til utenlandsstudenter til høsten. Slik at det på våren kan være mange 1000 tomme studentleiligheter i Norge, uten at norske studenter får mulighet til å bo der.

Men til høsten vil Norske studenter få flytte inn hvis det ikke er utlendinger. En annen ting er at samskipnaden ikke kan kaste ut norske studenter, så når de først er inne kan de bli boende til de er ferdig. Så det vil kunne gjøre at det blir færre offentlige studentboliger til utlendinger i flere år fremover.

Redigert 20.01.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 16:47 988

Tenker du på studentene på Bali?

https://sophieelise.blogg.no/1521029472_studere_i_utlandet__tr_jeg.html

"Gateway College har studier i Paris, Bali, New York og Los Angeles, men blant annet Kina og Spania vil være tilgjengelig om litt. Jeg er ganske sikker på at Paris er stedet for meg, selv om jeg også har lyst til å sjekke ut Los Angeles før jeg bestemmer meg 100%. Eller kanskje Kina? Uansett hva, det hadde vært enormt bra for meg å komme meg ut av Norge for en lengre periode. Det hadde det nok vært for alle! "
tor_berg
19.03.2020 kl 17:37 942

Helt idiotisk av Norge å gi gratis utdannelse og subsidierte boliger til så mange utlenninger. Vi bør ta betalt slik andre land gjør.
paneldata
19.03.2020 kl 17:54 915

Helt enig tor_berg. Utenlandsstudenter i Norge kommer gjerne fra velstående familier. Så gratis studier i Norge er en måte å subsidiere rike i andre land. Bedre å gjøre som Australia, satse på utdanning som et eksportprodukt man tar betalt for og tjener penger på. Utdanningskvaliteten i Norge ligger milevis over det som tilbys i mange av landene utenlandsstudentene kommer fra.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 18:01 903

Ja, studentene har jo mulighet til å få studielån fra hjemlandet, men det vil de jo ikke. De klarer seg når de får bo i offentlig studentbolig og en jobb. Mens norske studenter blir nedsyltet i gjeld når de må betale 7-8 tusen i leie.