Utelukker ikke negativ oljepris

fattigstakkar
FRO 19.03.2020 kl 17:09 3375

"Paul Sankey, sjef for Mizuho Securities, tror oljeprisen kan bli negativ, altså en situasjon der oljeprodusenter må betale kjøpere for å ta til seg olje. Det fremgår i en analyse, som er omtalt av Markets Insider. Sankey mener det allerede «innen måneder» vil være et problem å få lagret all oljen som skal produseres."

Det høres jo helt urealistisk ut, men skulle vi oppleve noe i nærheten av dette kan man jo lure på hvor mye man vil være villig til å betale for å lagre oljen på skip.

https://e24.no/energi/i/b52Vde/oljeflommen-ikke-over-med-det-foerste-kan-faa-negativ-oljepris
Redigert 19.01.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:32 1997

Blir oljepriskrigen langvarig, tror jeg USA lukker for nær all import av olje eller putter toll på importert olje. Toll har Trump trumfet igjennom før. Da kan de holde liv i shale med oljepris på $50 internt i USA, og $15 i resten av verden. Uavhengigheten av OPEC med egen olje, vil USA aldri gi slipp på.
PSI- Investor
19.03.2020 kl 21:52 2118

He he altså prissamarbeide som vanlig vis er ulovlig det skal man nå bruke som begrunnelse for å boikotte Russland hvis de ikke vil delta i det. Genialt!
Gasman
19.03.2020 kl 21:46 2149

Så USA vil boycotte Russland hvis de ikke lenger vil delta i kartellvirksomhet med OPEC🤣🤣
Hysterisk morsomt når verden har blitt så avhengige av skurkeklubben at vi faktisk i ramme alvor vil straffe dem om de slutter!!!
spurswild
19.03.2020 kl 20:22 2366

Tank markedet vil være sterkt i lang fremtid uansett hva som skjer. Hvis priskrigen fortsetter vil dette medfører veldig gode tide i den perioden, men dette vil jo påvirke ratene når ting skal gå tilbake til normalen. Dvs at noen må holde produksjon tilbake. Dette betyr at vi da har hatt en periode hvor gammel tonnasje ikke er gått ut av markedet. Det vil da ta litt tid å balansere markedet igjen som vil medføre vesentlige dårligere rater i den perioden. Selv hadde jeg ønsket et mer kontrollert marked med jevne høye rater. Det kommer jo ikke til å skje. Likevel tror jeg vel at ekstrem høye rater i korte eller lengre perioder vil gi en bedre snitt rate i løp av året enn jevne rater vil gjøre. Siden markedet da er mer uoversiktlig og selskaper blir mer restriktive med å kjøpe ny tonnasje. Hunter har jo nå sikret 3 skip i 6 mnd. Dette har de gjort for å redusere finansrisikoen. Er nytt selskap og sikrer en fantastisk sikker inntjening i den perioden, selv om de ville tjent mer i spot. Grunnet at de ønsker å ta ned den finansielle risikoen. Frontline har sterkere finansielle muskler og kan derfor ta bedre beslutninger slik jeg ser det. Likevel mener jeg Hunter gjør rett. Siden dette reduserer deres risiko i den tidlige fase.
fattigstakkar
19.03.2020 kl 20:02 2464

Det kom et ekstra hopp i oljeprisen akkurat som forklares med rykter om at Russland ønsker å få til en avtale med SA:
https://www.forexlive.com/technical-analysis/!/wti-crude-oil-futures-jumped-to-2771-20200319

Oljeprisen falt fort tilbake til der den lå ved stengning, og FRO steg mye i USA omtrent samtidig, så virker ikke som markedet har mye tro på dette ryktet.
Slettet bruker
19.03.2020 kl 19:55 2524

USA kan kaste seg inn i oljepriskrigen: Vurderer sanksjoner mot Russland og press mot Saudi-Arabia
https://www.dn.no/olje/usa/russland/saudi-arabia/usa-kan-kaste-seg-inn-i-oljepriskrigen-vurderer-sanksjoner-mot-russland-og-press-mot-saudi-arabia/2-1-777791
Washington vurderer å legge press på Saudi-Arabia og sanksjoner mot Russland for å få opp oljeprisen, ifølge WSJ. Og oljeprisen stiger umiddelbart som følge av nyheten.

----- ----- ----- ----- ----- -----

Senator wants Trump to embargo Russia, Saudi Arabia & OPEC crude
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Senator-Calls-On-Trump-To-Embargo-Russia-OPEC-Crude.html

“We will not be bullied” is the message Senator Kevin Cramer would like President Donald Trump to send to Saudi Arabia and Russia about the unsettled oil markets that the two nations, along with the UAE are presently flooding.

The Republican Senator from North Dakota issued a letter to the President on Wednesday, calling for an embargo for crude oil from Russia, Saudi Arabia, and other OPEC nations.

The letter requests that an “immediate signal” be sent, saying that “The United States will not be bullied or taken for granted,” according to the Senator’s Twitter feed.


Redigert 19.03.2020 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
19.03.2020 kl 18:52 2711

Blir vel neppe negativ oljepris(men ingen trodde det var mulig med negativ rente heller) men hvis Saudi virkelig mener business er dette tidspunktet da vi nå får et negativt etterspørselsjokk på grunn av korona viruset. Ergo kan Saudi raskt oversvømme markedet og ta livet av de minst levedyktige ved færre "barrels" enn de ellers kunne gjort.
rockpus
19.03.2020 kl 18:24 2855

Det er ingen problem med å stenge ned produksjonen. Det gjøres f.eks. årlig på de fleste plattformer under en periode på noen uker hver sommer for å foreta vedlikehold som krever produksjonsstans. En har for øvrig to typer nedstenging: Nødavstenging og kontrollert nedstenging for vedlikehold.
fattigstakkar
19.03.2020 kl 18:09 2943

Da lærte jeg noe i dag også:)

Tror jeg må kjøpe enda litt mer tank :)
Empire
19.03.2020 kl 17:48 3050

Lite innspill i en morsom debatt

For offshore installasjoner, som gjerne er store investeringer, så vil det kunne være vanskelig å både redusere og stoppe produksjon, da kostnaden allerede er tatt.

For Us shale så er det f.eks enklere å time produksjon i forhold til markedsomstendigheter, da både opp og ned i produksjon.

Hvis man skal oversette det til litt enkel bedriftsøkonomi, så er en større andel av kostnadene faste for offshore, mens de er i større grad variable for shale. "Proppen" som det refereres til over, er med andre ord enklere å sette i på land enn vann.

Fleksibilitet i produksjon i forhold til markedsomstendigheter, var kanskje en av hovedgrunnene til at flere store oljeselskaper startet sitt inntog i Us shale i sin tid.
trek
19.03.2020 kl 17:33 3166

Er heller ikke ekspert men i vanlige oljebrønner er jeg sikker på at man kan stoppe produksjonen på kort varsel. Vet ikke med shale-produksjonen i USA, men av rene sikkerhetshensyn så må det være mulig å stoppe produksjonen der og, før brønnen er tom.
fattigstakkar
19.03.2020 kl 17:23 3266

Er på ingen måte noen oljeekspert, men det må da være mulig å stramme kraftig inn på produksjonen hvis man skulle måtte betale for å bli kvitt oljen. Eller er det sånn at når man først har boret en brønn så må man produserere inntil brønnen er tom?
trek
19.03.2020 kl 17:15 3338

Negativ oljepris. Samme spådom hadde vi årsskiftet 2015/16. Like lite som det skjedde da kommer det til å skje denne gangen. Det er alltid noen som har interesse av fyre opp under når det er panikk i markedet.
Record
19.03.2020 kl 17:14 3348

I løpet av dagen kom det så mange "desperate" utsagn , jeg handler i kurante papirer igjen .
Om vi ikke ser bunnen , er vi trolig ikke langt unna , det vil nok variere stort fremover men utflating i snitt :-)