Norwegian er herved reddet . Dette var bra på kort og lang sikt.

Strategi
NAS 19.03.2020 kl 19:58 18368

Dette var bedre enn forventet, veldig bra når man ser på vilkårene fra staten på passasjer avgift, Avinor med landingsavgift, mva og arbeidsgiver avgift.
Sterke signaler om videre støtte dersom 3milliarder ikke er nok.
Veldig bra må det være lov og si.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
harpix75
20.03.2020 kl 01:15 3469

Jeg kan ikke skjønne at dette ikke bærer mot emisjon uansett. Hadde jeg hatt aksjer i NAS og sett en vesentlig kursoppgang i morgen, hadde jeg solgt med begge henda...
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rogneveien
20.03.2020 kl 01:12 3453

Kommer det ikke litt an på hva de koker sammen av omskrivninger og omgjøringer av obligasjonslån?
Skulle selvsagt håpe du har rett, men jeg er slett ikke sikker.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 01:12 3445

Når man tar noe ut av kontext så er det ikke alltid like enkelt å skjønne sammenhengen - naturlig nok …

Det innlegget var 2-delt, det ene gikk på diskusjon om og rundt pakka til SAS og det andre gikk på varighet - jeg stilte spørsmål rundt det at man gav uttrykk for at man visste behovet i kroner og ører, men ikke kjente til tidslinjen - altså varigheten av Corona utbruddet.

Det er jo ikke slik at man må være positiv og enig i alt selv om man er inne i et case - diskusjonene blir liksom litt mer interessante om man kan være begge deler - altså positiv og negativ til forskjellige ting.

Å ja, jeg anser meg selv som en kamikazetrader om også det skulle være uklart - ikke ulik deg som også trader i case med lave odds hvor oppsidepotensialet er uten sammenligning for øvrig når ting går den rette veien - som nå … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
president84
20.03.2020 kl 01:09 3448

Kursen har jo også gått ned over 80 % denne måneden! 50 % er ingenting. Børsverdien er nå det samme som salg av 2 fly! NAS bør fint klare 20 kr i morgen som gir en børsverdi rundt 3 milliarder.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rogneveien
20.03.2020 kl 01:05 3449

Rischiosio
Hva har du å si til den kommentaren om obligasjonskonertering som skrives om i e24 i kveld? Hva tenker du om det og hva tenker du om åpningen i NAS i morgen?
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.03.2020 kl 01:03 3455

Jada, jeg er glad i å fange kniver selv jeg, så kritiserer ingen for det. Det er argumentsjonen jeg kritiserer. Jeg har gjort noen trader her selv de siste to ukene, med grei gevinst. Men jeg merket jeg ikke var veldig komfortabel med å sitte over natt fordi risikoen er så stor. Hadde kursen ligget på 7-8 kroner kunne det vært en stor oppside med en redningspakke, men nå har jo aksjen steget over 50% på forhånd, så da ser jeg ikke mye oppside igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 01:01 3459

Shorterne har tjent mye på nedgangen de selv har bidratt til så nå er det på tide at de bidrar den andre veien og booster oppgangen ….;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.03.2020 kl 00:59 3452

Jeg skjønner du har tradet aktivt, men med måten du skriver på avhengig av om du er inne eller ute skulle man nesten tro det var to personer som bruker nicket ditt. Det ene minuttet er det snakk om mangedobling av kurs fordi oppsiden er vanvittig når en krisepakke er på plass. Det neste advarer du om at det mest alt er priset inn og at nedsiden er stor. Ikke veldig troverdig.

"rischioso
18.03.2020 kl 22:45
2133
Herman* skrev
Det skal foreligge en pakke fra regjeringen i morgen. Kursen vil nok stige, men ikke noe poeng om å ..
Enig!

Det kan nok bli et suckers rally før virkeligheten siver inn om ikke lenge for pakka det snakkes om vil ikke være bærekraftig over tid hvor utfordringene vil ha økt når pandemien er over nettopp fordi gjeldsbyrden gjennom kriselåna er blitt så mye større ...

Det blir sagt at selskapene vil trenge 6-8 milliarder for å komme seg gjennom krisen - en krise hvor tidslinjen er ukjent så risken er derfor stor for at det nå helles bensin på bålet ....

Men for all del - vi får ønske kamikaze traderne lykke til ... ;)

Redigert 18.03.2020 kl 22:48"

Men det er over ett døgn siden du skrev dette, så det som var kamikaze på onsdag er selvfølgelig en garantert gevinst på torsdag:)

En ting er jeg ihvertfall sikker på, og det er at du ikke kommer til å sitte med NAS-aksjer når børsen stenger i morgen :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 00:58 3443

Ikke overraskende så har hjelpepakka allerede fått global oppmerksomhet … ;)

Norwegian offered largest share of airline state guarantee package

https://www.flightglobal.com/airlines/norwegian-offered-largest-share-of-airline-state-guarantee-package/137413.article

Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
tod-l
20.03.2020 kl 00:57 3439

ser at det er mange som shorter ,,,synd at de ikke fikk løse in aksjene igår
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 00:51 3459

Det er i odds svake case den største oppsiden befinner seg - det burde jo være kjent for deg som har tradet REC i årevis … ;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 00:44 3472

Det var nok en skrive leif - tror de fleste skjønte at jeg mente konkursspøkelset …

Nei, jeg ble ikke sittende fast og har tradet hele veien ned fra 12 og opp igjen med stadig flere aksjer - i dag inngikk jeg et bet på at hjelpepakka gikk i orden og at konkursspøkelset kunne begraves dermed er det helt naturlig at vi får et lettelsesrally med tilhørende shortsqueeze for når konkursspøkelset forsviner så forsvinner også konkursprisingen … ;)

Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
spurswild
20.03.2020 kl 00:25 3557

Stemmer det. Hvordan få minst kostnader til drift og drivstoff? Hold alt på bakken... :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.03.2020 kl 00:25 3562

Er du i Corona-tåka og har mistet gangsynet totalt? Ser du var negativ til NAS for ikke lenge siden, før Corona-trusselen var på langt nær så alvorlig som nå. Prøvde du deg på en trade som slo feil og ble long? Er det grunnen til den useriøse haussingen? Hvordan kunne du mene at en emisjon var uunngåelig i slutten av februar, mens nå, når flyene må stå på bakken i ubestemt tid, så er emisjonsspøkelset borte? Selv om NAS klarer å innfri betingelsene for kriselånet er jo dette veldig kortsiktig hjelp. Hvis du mente at emisjon var uunngåelig for under en måned siden lurer jeg på hvilke inntekter du har funnet som gjør at det nå ikke er behov for det?

"rischioso
25.02.2020 kl 11:50
2484
Ja om ikke det er nok så skjønner vel de fleste at det vil tvinge seg frem nok en milliard emi - og da skal man ikke se bort i fra at kursen fort kan befinne seg i nedre del av 20 tallet som best case og stor sjanse for at 20 tallet ryker når man inkluderer en betydelig emi rabatt ....
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
deltaker
20.03.2020 kl 00:18 3592

Jeg tror at markedet i stor grad har tatt det for gitt at staten vil komme inn. Etter Ernas kommentarer for noen dager siden, har det bare vært spørsmål om hvor stor pakken blir. Kursen har allerede gått opp, så dette blir nok et klassisk tilfelle av buy the rumor and sell the news. Så kanskje litt opp først og deretter går lufta ut. Pakken er grei nok, selv om den kunne ha blitt gjort mye bedre - bl.a. ved at staten hadde kjøpt opp billig gjeld på forhånd (hvem vet - kanskje oljefondet allerede har gjort det). Hovedproblemet med de 3 mrd er at endel av det sikkert allerede er forpliktet og at NAS vil blø enormt hver mnd slik som global luftfart er nå. Hørte en av de største aksjonærene i Hilton i går uttalte at man regner med at dette kan vare 12-18 mnd. NAS hadde problemer med å tjene penger under tidenes oppgangsperiode. Hva får oss til å tro at de vil klare seg i en verden i resesjon, enorm overkapasitet i flybransjen og en flyvegring som vil sette seg i ryggmargen på en stor andel av befolkningen? Så først jubel for pakken. Deretter sorgen pga vanskeligheter med en emisjon. Og deretter enda mer sorg i at hverken emisjon eller krisepakke er nok. Kun de mest solide flyselskapene vil overleve - de som har EK andel på 40-60% eller nasjonale carriers. Håper for alle småaksjonærene at det blir et realt hopp i morgen som man benytter til å komme seg ut uten å tape for mye. For på lang sikt vil ikke NAS overleve. Synd man ikke benyttet anledningen til en beinhard forhandling med lånegiverne for å få til en 30-40% gjeldssanering. Da kunne kanskje selskapet klare seg med en EK-reserve på ca 20 mrd kroner.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
20.03.2020 kl 00:02 3631

Fortsatt overrasket over at du er inne her. Ligner ikke deg å gamble med så dårlige odds.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 00:01 3641

Er du reddet om du får en båt med motor uten årer og drivstoff?
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Talent
19.03.2020 kl 23:57 3664

Jeg er ikke short men jeg lurer på det med EK kravet hvordan skal dem få til det uten en emisjon. Hvor mye penger m dem eventuelt hente?
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
hstray
19.03.2020 kl 23:46 3704

Skulle bare en statsgaranti på plass så våknet alle shortere, og børskommentatorer som har et horn i siden til Nas. Og mer kommer garantert imorgen fra bla. Tor K i DN.
Sundberg har allerde publisert sin kommentator i E24 hvor dagens aksjonær verdier avskrives som tapt.

Styreleder Nils Smeedgard jobber selvsagt med å opprettholde og ivareta mest mulig verdier for dagens aksjonærer i en ekstremt krevende og usikker periode hvor alle flyene er på bakken. Det er umulig å gjør noen emisjon når det er så stor usikkerhet som nå.

Jeg tror at HBK med Kjos og kise vil gjør hva som står i deres makt for å unngå konventering av alle obligasjonsgjeld.
Dvs. at Nas ved sin usedvanlige dyktige CFO geir karlsen må jobbe med de asset de har, og se på hva som kan selges av eierandel i leasing selskap, salg av dreamlinere, langdistanse satsning, samt man jobber aktivt mot Boeing for å terminere store deler av 737 max bestillingen. Ved terminering av flybestilling vil Nas få tilbakebetalt PDP midler på flere milliarder nok. Det er nok en vei Nas forfølger nå. I tillegg er det viktig å lande en endelig kompensasjonsavtale med Boeing som selvsagt henger sammen med 737 max bestillingen og hva som skjer der.

Videre så er det kritiske for Nas hvor lenge dagens situasjon varer. Er den over om 3-5 uker iht mønster fra Kina så vil mye løses av seg selv. Mister man hele sommersesongen så blir det ny runde med nye 3 milliarder fra staten.

Visst man følger IATA og EU interesse organisasjon for flyselskaper så er ikke siste ord sagt fra flyselskaper iht det enorme tapet de har lidd av stengte grenser, flyplasser samt stenge reisetriksjoner. Men nå er det i første omgang viktigst å sikre likviditet, og det gjorde Nas ikveld. Selvsagt blir shortaktører på forumet her provosert.

Til se som tror at Boeing skal gå konkurs, så er det USA størst eksportbedrift, har viktig militære leveranser og sysselsetter en verdikjede på 1,5 milloner ansatte i USA.
Trump har vært tydelig på at han aldri ville tillatt en konkurs av Boeing og vil tilby bailout til selskapet visst det trengs

Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Talent
19.03.2020 kl 23:38 3752

Er nok redd det blir en stor emisjon her, hva er EK I Nas nå?
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
FunTrade
19.03.2020 kl 23:33 3771

Det MÅ bli utvanning.. Maktforholdet aksjonærer vs långivere er jo vanvittig høy i favør av långiverne. NAS er ikke lenger avhengige av de nåværende aksjonærene, men fullstendig avhengig av de nåværende långiverne, gitt at Staten skal tre inn med lån.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 23:32 3768

Du må sette deg inn i ting før du skriver på forumet. Det du skriver er jo fullstendig meningsløst og ren løgn.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Fevang
19.03.2020 kl 23:29 3787

Ikke for å være ekkel - men kan ikke skjønne annet enn at kursen ender ned i morgen. Emi kommer til dumpingkurs.
Redigert 20.01.2021 kl 19:13 Du må logge inn for å svare
Timer
19.03.2020 kl 23:17 2839

Dette var en god løsning for selskapet og aksjonærene. I går var temaet fra eksperter at staten burde gå inn og oppkapitalisere selskapet, med bakgrunn i at staten kunne innkassere gevinst ved senere salg. Takk og pris for at det ikke skjer som hadde medført en total utvanning av selskapet, som hadde medført at nåværende aksjonærer ville sittet med svarteper. De trofaste aksjonærene som har tilført selskapet kapital i flere emisjoner uten å fått en krone i utbytte da det ikke har vært økonomisk grunnlag for det, får nok en henvendelse om tilførsel av risikokapital. Tror man på selskapets fremtid, er et bare å trykke på emisjonsknappen og håpe på verdistigning, selv om det neppe er siste emisjon i NAS.
president84
19.03.2020 kl 23:07 2901

Tror nok heller det er dere shortere som kommer til å kjøpe som galematias fra start. Dette innlegget er kun for at folk ikke skal kjøpe aksjer i morgen FØR dere!
Avanceman
19.03.2020 kl 23:07 2893

Greit du har regnet slik, Hammers, men når du ikke har tatt inn i dine betingelser den trygghet og handlefrihet det gir å få sikret lånefinansiering fra statene, så har vel ditt regnestykke åpenbare mangler, gitt hva vi vet er fakta i kveld. Det er jo soleklart at lånegarantien, med uttalt langsiktighet i støtten fra staten, jf. dette er ment å vare frem til juni, så er jo forutsetningene ganske annerledes enn hva de var før lånegarantien kom på bordet.

I tillegg er det grunn til å tro at aksjonærer som er long i NAS vil bidra til å kjøre opp kursen frem til den emisjonen som sannsynligvis kommer om en viss tid. Dette for å forebygge en ødeleggende utvanning på lave nivåer. Jeg tror fort vi kan se 20-tallet i NAS i morgen. Nettopp som et lettelsesrally - konkursspøkelset forsvant! Phuuuu...... :)
Redigert 19.03.2020 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Sann
19.03.2020 kl 23:06 2911

Ja hvordan i all verden får man den kabalen til å gå opp?? Her må noen svært risikovillige bla opp så det holder...
Sann
19.03.2020 kl 23:01 2965

Du har nok rett, kriseemi må til for å lykkes med lånekravene. Spørs bare til hvilken kurs. Tror mange har misforstått situasjonen og tror på stor opptur. Emi vil ligge godt under dagens kurs men trengs uansett for p lykkes videre uten konkurs med det første.
FunTrade
19.03.2020 kl 22:57 3014

Dette var vel som ventet, NAS får hjelp, men det stilles klare krav. Smart av Staten å stille krav til at andre långivere også må legge penger på bordet til markedsmessige vilkår, før Staten gjør det. De nåværende obligasjonseierne må gi avkall på endel av lånerentene. Mon tro om de i bytte vil kreve en viss utvanning av aksjonærene for å gå med på det.

Det skal likevel bli knalltøft for NAS dette her. Spørsmålet er om aksjonærer og långivere går for en minimumsløsning, rett over 8% streken... Da er det fort ned i uføret igjen.

Kursen skal ned.


Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:48 3066

Jeg tro NAS blir reddet , men på bakgrunn av denne pakken med krav til eierne og egenkapital er jeg redd det blir lite igjen til aksjonærene . I hvert fall de små aksjonærene
elderlywoman2
19.03.2020 kl 22:46 3087

Her er endelig en som skjønner hvor landet ligger. Om man sitter med aksjer og skal tjene penger på NAS i morgen bør man være ute tidlig, kan ikke forstå at folk kan ha baller til å sitte med NAS over helgen når kriseemisjon er nær.
Redigert 19.03.2020 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
1013
19.03.2020 kl 22:45 3092

Hvor henter man 2,7 milliarder til et konkurs bo i disse tider? jeg tror ikke at aktionærerne er med mere, konkurs inden 8 dage.
Hammers
19.03.2020 kl 22:44 3110

Sikkert en del "Nordnet-tullinger" som kommer til å kjøre opp kursen fra start,
Deretter går det mot helg - folk tør ikke å sitte med aksjer i frykt for børsmelding etter stengetid.
Kan ikke skjønne annet at en ny EMI kommer - og den kommer IKKE over dagens børskurs (som en fabulerer om her inne)!

Hilsen Hammers.........som på egen tråd kunne se NAS teknisk til 4 etter at 30 var brutt.
MINE betingelser for 4 var nettopp nedstenging av luftfarten + EMI fra selskapet!
NÅ er det kun selve EMI'en som mangler - så en spennende helg mtp spådommen!
NaiveNormenn
19.03.2020 kl 22:33 3207

Jeg tenker det var uforutsette forutsetninger at oljekursen skulle kollaps sammen med Corona virus, foruten fly feil men Boeing og motortrøbbel med Rolls Royce. Max uflaks for Kjos. Det har vært noe umoralsk spill med emisjon rettet mot short ellers bare uflaks. 3mrd skulle vært emisjon innskudd ikke lån eller garantier. Høyre vs Ap
Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:31 3231

Kursen imorgen blir som å tippe i lotto, men de aller fleste her er alt for naive. Kursen kommer mest sannsynlig ikke til å gå opp til 20kr imorgen. Kursen har vært nede på kr 6.90, og står nå på kr 11. Dette er en stor økning, på grunn av forventningene var en større krisepakke. Ved en krisepakke på 6-8milliarden tippet flere at den ville gå opp kanskje gå opp til kr.20. Selv dette var i meste laget, men den kan jeg se. Jeg tror kursen havner fra start på kr.13, klatrer så opp til 14.50 og så ned til kr 13. Lykke til uansett, NAS er reddet midlertidig.
rischioso
19.03.2020 kl 22:23 3331

ja, og for ikke å glemme de enorme drivstoffbesparelser grunnet den ekstremt lave oljeprisen som er estimert å holde seg lav lenge … ;)
Kruttgubben
19.03.2020 kl 22:20 3366

Er nok ikke bare Kjos som ergrer seg over dette i dag;-)