Norwegian er herved reddet . Dette var bra på kort og lang sikt.


Dette var bedre enn forventet, veldig bra når man ser på vilkårene fra staten på passasjer avgift, Avinor med landingsavgift, mva og arbeidsgiver avgift.
Sterke signaler om videre støtte dersom 3milliarder ikke er nok.
Veldig bra må det være lov og si.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
19.03.2020 kl 21:19 3755

Nå kommer det en gigaemisjon på et så lavt nivå at «alle» deltar.
Få inn 5 milliarder, konverter alle lån til ek og øk Statens garantier, da kan dette gå.
Staten burde jo har gått inn med ek da hadde se hatt oppside,nå har de garantert uten oppside .men med samme risiko som om de hadde valgt ek.
Snibelsnabel
19.03.2020 kl 21:20 3739

Lykke til i morgen, blir en morsom dag.
Gjetter på åpning 12,95
Mange shortere som kommer løpe.
bj111
19.03.2020 kl 21:21 3700

Det var et greit svar fra Skram uten klaging. Jeg tror man skal huske på at han er mest opptatt av at selskapet skal komme gjennom krisen og ikke så opptatt av aksjekursen som mange kanskje tror. Innhenting av kapital med emisjon blir trolig diskutert med de største aksjonærene som også trolig er mest opptatt av at selskapet skal drives videre. De ønsker naturlig nok en så høy kurs som mulig men langt viktigere er det at de får gjennomført den emisjonen slik at de får tak i pakken fra staten. Så får vi se om. EMI blir på kr 18 som en her inne så hardnakket hevder eller om den havner på 5,4,3,2 eler 1 kr. Samme det i grunn. Blir det en rettet emisjon tro?
pedro1
19.03.2020 kl 21:23 3654

Disse lånene kommer til å bli rullet gjennom sommeren hvis krisen forsetter. Norwegan har nå full kontroll på kostnadene og vil øke de i takt med at sanfunnet igjen begynner å fly. Ikke sikkert alle skal tilbake i jobb, kun når inntektene er klare for det....dette kommer til å gå bra 👍
19.03.2020 kl 21:26 3581

Nå er det penger som er avgjørende.
Emisjonskursen blir der hvor pengene er.
Jeg tror nærmere 1 enn 10 .
Beløpet bør bli mellom tre og fem milliarder
Gjeld bør konverteres,
Snibelsnabel
19.03.2020 kl 21:27 3572

Går en del samtaler til Boeing i kveld. Kan NAS få loss 300 raske fra USA opp mot Max?
Dem må nok vente litt med emi.
Helgej
19.03.2020 kl 21:36 3416

Litt sånn dumt, da jeg har mistet totalt oversikten i dagens hjemmeskole for barn...
8% egenkapital kreves i forhold til siste kvartalstall om jeg forsto riktig.
Hvor mye mangler?
Hva var % ved siste kvartalstall og hva er den nå?
% i forhold til hva?

Unskyld dumme spørsmål, men er relativt fersk i gamet og prøver så langt det går å fatte hva som er bra og hva som er dårlig.
Får håpe NAS drar opp en erstatning fra Boing pronto, så kanskje EMI blir utsatt litt....
minsin
19.03.2020 kl 21:41 3353

Hmm Hammersboy da

300 mill uten betingelser er jo en gavepakke, i disse tider ;-)
Pakke no 2 - lettelser fra lånegiverne - burde ikke være ett problem . Nå øyner faktisk også lånegiverne at NAS ikke kommer til å gå konkurs og kan få pengene tilbake på sikt
Pakke no 3 - Om ikke Boeing kommer på banen så får man ta en emisjon. Slik som markedet er nå vil nok mange føle at man får 3 kroner for hver krone man investerer.
3 mrd skulle holde for en mnd eller 2 ..

"Foreløpig er det ikke aktuelt for regjeringen å kjøpe seg inn" - indikerer klarer ikke NAS å redde seg selv - skal den norske stat stille opp!


Så til de neste postene - Markedet ser nå at NAS skal reddes , noe som vil gi ett umiddelbart løft i kursen.

Det er bare to scenario for å få tiltrengt kapital : Boeing eller emisjon.
Blir det emisjon - så vil det være emisjon godt over dagens prising.



Sann
19.03.2020 kl 21:44 3304

Dette kan da ikke være i nærheten av bra nok, Dette blir en hengemyr fremover og kostnadene ved fly på bakken blir enorme fremover. De kan klare første fase men dette dekker knapt noe som helst av det totale kostnadsbildet fremover. Hvis myndighetene skal spytte inn noe mer etterhvert betinger jo dette at de klarer å oppfylle kravene i fase 2 og 3, noe jeg har svært liten tro på. Dette er ikke verdt å risikere sparepenger på. Man har vel aksjer i selskap som har et vekstpotensial fremover med tanke på inntjening og ikke fordi de midlertidig vil kunne unngå konkurs. Med en utvikling og mindre reisevirksomhet i fremtiden harmonerer også dette veldig dårlig med stadig større gjeldsbyrde. Om de skulle klare alle de 3 fasene som må til for å få ytterligere lån blir dette bare værre. Hvem vil gå inn for å dekke egenkapitalbehov i et slikt scenario?? Er det fortsatt noen her inne som mener dette er kurs drivene? Vel bekomme
1013
19.03.2020 kl 21:46 3265

Du må være meget naiv der skal en emmission til plus banker og andre kreditorer skal frigive renter før de får en krone. Det er ret mod konkurs.
Habub
19.03.2020 kl 21:46 3268

HAHA..

Jeg tror slet ikke der kommer en emission, man sælger et par fly eller afslutter Boeing refusionen det giver ingen mening at foretage en ekstrem udvanding med en milliard emission under 15 kroner eller lignende.

Vi får at se.
Sann
19.03.2020 kl 21:48 3231

Tror shorterne sitter godt, dette kommer ikke til å holde dessverre.
finx
19.03.2020 kl 21:54 3141

Har dere glemt at det ikke er kunder og at de dermed taper mye penger hver dag, Når tar trafikken seg opp i neste måned neste 6 neste 12 osv ?
bj111
19.03.2020 kl 21:57 3105

Går ikke bookingen som normalt?

De fleste skjønner nok at emispøkelset døde i kveld noe som er det første og mest viktige steget i riktig retning og at akkurat det skal feires i morgen gjennom at kursen vil stå opp fra de døde og det med god hjelp av shorterne som motvillig ser seg nødt til å støvsuge selgersiden - mao, det ligger an til å bli årests shortsqueeze i morgen … ;)
Redigert 19.03.2020 kl 22:11 Du må logge inn for å svare

Ja, tror også dette ligger før emisjon. Bør evt heller kjøre en emisjon dersom krisen er over, børsverdi over 5 mrd og vi nok en gang går vinteren i møte med skrapt kasse.

Tenk på IAG som la inn bud på 350 kr per aksje på Norwegian og som Kjos avslo..

19.03.2020 22:04:32: Update regarding government measures for Norwegian aviation

Norwegian Air Shuttle ASA (the "Company") is pleased that the Norwegian
government has announced a guarantee package of NOK 6 billion that will limit
some of the damage to air transportation due to the Covid-19 pandemic. NOK 3
billion of the guarantee package will be allocated to Norwegian.

The Company has decided to retain financial and legal advisors with a view to
evaluate and act upon the package with a goal to mitigate the current
circumstances the Company is facing, and in order to ensure that the Company
emerges with a sustainable financial platform, taking into account the best
interest of all parties.

https://newsweb.oslobors.no/message/499007
Snibelsnabel
19.03.2020 kl 22:16 2879

Thumbs up Rischioso - Sover jævligt godt i kveld.
Asia Opp - USA Opp - Olja Opp - NOK opp
Shortsqueeze og Snibelsnabel Opp.
Mange gratulasjoner til alle NAS’r som sitter LANG
Redigert 19.03.2020 kl 22:17 Du må logge inn for å svare

Det er vel bare for nas og kjøpe tilbake gjeld mens den enda er billig, for så og kjøre en emisjon for å hente ut de siste 1,5mrd garantert av staten.
Kumbel
19.03.2020 kl 22:17 2858

Krav på 8% egenkapital tilsvarer ca nok 6,8 milliarder.
Egenkapital ved årsskiftet var nok 4,1 milliarder.

ja, og for ikke å glemme de enorme drivstoffbesparelser grunnet den ekstremt lave oljeprisen som er estimert å holde seg lav lenge … ;)
19.03.2020 kl 22:31 2648

Kursen imorgen blir som å tippe i lotto, men de aller fleste her er alt for naive. Kursen kommer mest sannsynlig ikke til å gå opp til 20kr imorgen. Kursen har vært nede på kr 6.90, og står nå på kr 11. Dette er en stor økning, på grunn av forventningene var en større krisepakke. Ved en krisepakke på 6-8milliarden tippet flere at den ville gå opp kanskje gå opp til kr.20. Selv dette var i meste laget, men den kan jeg se. Jeg tror kursen havner fra start på kr.13, klatrer så opp til 14.50 og så ned til kr 13. Lykke til uansett, NAS er reddet midlertidig.

Jeg tenker det var uforutsette forutsetninger at oljekursen skulle kollaps sammen med Corona virus, foruten fly feil men Boeing og motortrøbbel med Rolls Royce. Max uflaks for Kjos. Det har vært noe umoralsk spill med emisjon rettet mot short ellers bare uflaks. 3mrd skulle vært emisjon innskudd ikke lån eller garantier. Høyre vs Ap
Hammers
19.03.2020 kl 22:44 2527

Sikkert en del "Nordnet-tullinger" som kommer til å kjøre opp kursen fra start,
Deretter går det mot helg - folk tør ikke å sitte med aksjer i frykt for børsmelding etter stengetid.
Kan ikke skjønne annet at en ny EMI kommer - og den kommer IKKE over dagens børskurs (som en fabulerer om her inne)!

Hilsen Hammers.........som på egen tråd kunne se NAS teknisk til 4 etter at 30 var brutt.
MINE betingelser for 4 var nettopp nedstenging av luftfarten + EMI fra selskapet!
NÅ er det kun selve EMI'en som mangler - så en spennende helg mtp spådommen!
1013
19.03.2020 kl 22:45 2509

Hvor henter man 2,7 milliarder til et konkurs bo i disse tider? jeg tror ikke at aktionærerne er med mere, konkurs inden 8 dage.

Her er endelig en som skjønner hvor landet ligger. Om man sitter med aksjer og skal tjene penger på NAS i morgen bør man være ute tidlig, kan ikke forstå at folk kan ha baller til å sitte med NAS over helgen når kriseemisjon er nær.
Redigert 19.03.2020 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
merida1
19.03.2020 kl 22:48 2483

Jeg tro NAS blir reddet , men på bakgrunn av denne pakken med krav til eierne og egenkapital er jeg redd det blir lite igjen til aksjonærene . I hvert fall de små aksjonærene
FunTrade
19.03.2020 kl 22:57 2431

Dette var vel som ventet, NAS får hjelp, men det stilles klare krav. Smart av Staten å stille krav til at andre långivere også må legge penger på bordet til markedsmessige vilkår, før Staten gjør det. De nåværende obligasjonseierne må gi avkall på endel av lånerentene. Mon tro om de i bytte vil kreve en viss utvanning av aksjonærene for å gå med på det.

Det skal likevel bli knalltøft for NAS dette her. Spørsmålet er om aksjonærer og långivere går for en minimumsløsning, rett over 8% streken... Da er det fort ned i uføret igjen.

Kursen skal ned.


Sann
19.03.2020 kl 23:01 2382

Du har nok rett, kriseemi må til for å lykkes med lånekravene. Spørs bare til hvilken kurs. Tror mange har misforstått situasjonen og tror på stor opptur. Emi vil ligge godt under dagens kurs men trengs uansett for p lykkes videre uten konkurs med det første.
Sann
19.03.2020 kl 23:06 2328

Ja hvordan i all verden får man den kabalen til å gå opp?? Her må noen svært risikovillige bla opp så det holder...

Greit du har regnet slik, Hammers, men når du ikke har tatt inn i dine betingelser den trygghet og handlefrihet det gir å få sikret lånefinansiering fra statene, så har vel ditt regnestykke åpenbare mangler, gitt hva vi vet er fakta i kveld. Det er jo soleklart at lånegarantien, med uttalt langsiktighet i støtten fra staten, jf. dette er ment å vare frem til juni, så er jo forutsetningene ganske annerledes enn hva de var før lånegarantien kom på bordet.

I tillegg er det grunn til å tro at aksjonærer som er long i NAS vil bidra til å kjøre opp kursen frem til den emisjonen som sannsynligvis kommer om en viss tid. Dette for å forebygge en ødeleggende utvanning på lave nivåer. Jeg tror fort vi kan se 20-tallet i NAS i morgen. Nettopp som et lettelsesrally - konkursspøkelset forsvant! Phuuuu...... :)
Redigert 19.03.2020 kl 23:08 Du må logge inn for å svare

Tror nok heller det er dere shortere som kommer til å kjøpe som galematias fra start. Dette innlegget er kun for at folk ikke skal kjøpe aksjer i morgen FØR dere!
Timer
19.03.2020 kl 23:17 2257

Dette var en god løsning for selskapet og aksjonærene. I går var temaet fra eksperter at staten burde gå inn og oppkapitalisere selskapet, med bakgrunn i at staten kunne innkassere gevinst ved senere salg. Takk og pris for at det ikke skjer som hadde medført en total utvanning av selskapet, som hadde medført at nåværende aksjonærer ville sittet med svarteper. De trofaste aksjonærene som har tilført selskapet kapital i flere emisjoner uten å fått en krone i utbytte da det ikke har vært økonomisk grunnlag for det, får nok en henvendelse om tilførsel av risikokapital. Tror man på selskapets fremtid, er et bare å trykke på emisjonsknappen og håpe på verdistigning, selv om det neppe er siste emisjon i NAS.