NOELLE
23.03.2020 kl 07:14 5363

Utbyttene blir meget store fremover. Skipsverdien øker. Utrolig case pt. Å få kjøpt på disse nivåene er et eventyr. Gjeldsgraden i selskapet er meget lav. Snakker ny analyse fra Hannisdahl !
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
John8
23.03.2020 kl 07:31 5346

Konkret hva er gjeldsgraden?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
23.03.2020 kl 09:10 5206

Hannisdahl ute med ny rapport, ADS er høynet fra target price 53 til 58. Per nå mener Hannisdahl det er ca 225% oppside med 12 måneders horisont. :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
tuja
23.03.2020 kl 09:20 5167

Bærre lækkert. Kjøpte litt ekstra på 17,30. Gratis penger på gaten. :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
23.03.2020 kl 09:37 5085

Slike muligheter som dette oppstår bare en gang hvert tiår.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
23.03.2020 kl 11:09 4948

Ikke i tvil om hva mitt favorittcase er om dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2020 kl 11:19 4930

Amen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
23.03.2020 kl 11:36 4883

Etter å ha skumlest rapporten til Hannisdahl (de sidene som omhandler ADS) så har jeg et spørsmål, gitt at noen andre også har lest rapporten.
På side 41/131 så ser vi estimatene av "Valuation". Under posten "Fwd NAV" estimerer han i USDm
2020e 121 /2021e 171 /2022e 215. Altså net asset value til å være 215 millioner usd i 2022. Mener han da at dette er skipsverdien på de 3 båtene, minus gjelden på da 27musd? Altså at salgspris på de båtene vil da ligge på over 2,3 mrd norske kroner? Det er i så fall helt svimlende summer når man deler det på 23,4 m aksjer. Har jeg forstått dette riktig ? Har noen eventuelt sett en graf med tidligere års prising for vlccere på HØYE nivåer, altså i en topp av sykel?
Det underbygger for så vidt en tanke jeg har hatt om fremtidsmarkedet i tank. Hvor vi nå ser et rekordlavt antall bestillinger av VLCCere , pga fremtidige IMO reguleringer, teknologi usikkerhet, etterspørsel, +alt det som har vært gjennomgått i alle andre tråder. Jo lenger tid det går før bestillingene tar seg opp, jo mer vil verdien øke på disse 3 båtene til ADS. Hvor vi i 2022 kan selge båtene til en veldig solid pris, pga underliggende knapphet på vlccere. Det blir da altså ikke snakk om noen skrapepriser, men heller noen potensielt veldig solide salgspriser :) Innspill?

Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2020 kl 12:06 4820

Jeg har ikke lest rapporten, men det er definitivt IKKE verdien av skipene han snakker om. Det må være forventet inntjening. Jeg har arbeidet som skipsmegler en evighet (kjøp og salg, ikke befraktning). Jeg husker dermed godt BUNNEN (ok, Reksten traff vel den enda verre) av syklusen. Midt på 80-tallet formidlet det firma jeg arbeidet i da en VLCC eid av W. Wilhelmsen for USD 4,75 millioner, året før hadde søsterskipet blitt solgt for det tidoble. Turbintankeren bygget i 1974 (mao 11 år gammel i 1985) ble kjøpt av gresk-russiske interesser. De omdøpte skuta til =Freeship L=. De traff bra i navnevalg! Nå husker jeg ikke helt dollarkursen på det tidspunkt, den var vel kanskje rundt NOK 4-5? Alle vet hva kursen er nå, og også hva verdien av 11 år gamle skuter er i dag, for ikke å snakke om de på 20 år. Dere får regne på det!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2020 kl 12:20 4788

Og så tror jeg høyeste priser for VLCC (da nybygg, mao levering et år eller to år frem i tid) lå på rundt USD 150 (!!) mill rett før finanskrisen i 2008. Men mulig jeg bommer litt, det hadde i så fall ikke vært første gang. Bare ment som et innspill.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
23.03.2020 kl 12:39 4735

Minner på dette : " Some people, more negative on tankers, because rates are "dropping". They miss the big picture. Current super contango set's a firm floor on VLCC rates at $60-$80k/day. That's an amazing, highly profitable rate, while tanker stocks are near lows. See the forest for the trees!"
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2020 kl 12:46 4733

Nemlig! Og nå er ikke jeg kristen, men det blir nesten som det bibliske: Du ser splinten i din brors øye, men ikke bjelken i ditt eget.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
MarineroMarine
23.03.2020 kl 22:27 4504

Denne bør dere lese: https://adventuresincapitalism.com/2020/03/19/crude-contango/
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
tuja
23.03.2020 kl 22:48 4447

21:54:47
Thomas Frantsvold
Tradewinds: Tankratene stuper

Spotratene for digre tankbåter, såkalte Very Large Crude Carriers (VLCCer), stuper, skriver shippingavisen Tradewinds.

Årsaken er at befrakterne i Midtøsten, dem som bestiller transporten, holder tilbake, ifølge avisen. Det gjøres derfor vesentlig færre slutninger av båter, og avisen anslår at ratene har falt med mer enn 50 prosent den seneste ukene.

Skipsmeglerne i norske Fearnleys oppgir nå raten for VLCCer på nøkkeldistansen fra Persiagulfen til Sør-Korea til 100.500 dollar per dag, ned fra 227.100 dollar for en uke side. På en annen nøkkeldistanse, Vest-Afrika til Kina, er ratene falt fra 203.000 til 96.000 dollar per dag.

Selv om ratene er ned, har rederne fortsatt troen, ifølge Tradewinds, spesielt fordi Saudi-Arabias linje om å øke oljeproduksjonen bidrar til høyere etterspørsel de kommende månedene.

- Vi regner med at ratene over hele linjen vil holde seg høye de neste ukene etter hvert som mer oljeproduksjon flyter inn i markedet, skriver meglerhuset Clarksons Platou Securities, ifølge Tradewinds.


FRA APRIL OG UTOVER VIL VI NOK SE EN BETYDELIG REVERSERING,OG HØYERE RATER IGJEN NÅR OLJEKRANENE ÅPNES FOR FULLT I SA. MEN LEVER OGSÅ GODT MED 100K USD PR DAG:

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
23.03.2020 kl 22:58 4417

Tradewinds kan av og til (som de fleste aviser) både overdrive og fremstille nyheter som noe spektakulært. Å si spotrater "stuper" når NETTO inntjening går ned fra en fantasillion om dagen til 1 million, er omtrent som å være vitne til at Skrue McDuck gråter fordi han ikke lenger kan se bunnen på pengebingen sin.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Idiotikontroll
23.03.2020 kl 23:30 4356

Hehe. Ja jeg måtte le av artikkelen. Sku det være sensasjonsjournalistikk? På disse ratene som tydeligvis har krakket, så ligger en moderne VLCC på dagens kronekurs med 1 mill i overskudd hver dag!!!!! Kan jo også nevnes at FRO eier 21 av disse båtene.

Det som er enda mer morro er jo å se ratene for afra og suez, her tjener man også kvalmt med penger. Og det er hvertfall ikke dagligdags.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
24.03.2020 kl 05:33 4237

Nesten så man håper de holder litt igjen ifht sluttning til ut i april 😁👍😂 Uansett rundt 100 K for alle tre båtene blir det med stor sannsynlighet. Helt sinnsyktt bra, og hvem hadde trodd det på denne tiden av året.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
24.03.2020 kl 07:50 4148

– Samtidig har aksjekursene til tank-selskapene nærmest stått stille. Det henger ikke på greip, tross koronavirus. Derfor har jeg nå kjøpt meg opp i Hunter, som er priset meget billig, sier Hushovd.

https://www.dn.no/bors/thor-hushovd/pareto-bank/arne-fredly/optimistisk-thor-hushovd-laster-opp-i-superbillig-aksje-ingen-vet-hvor-lenge-denne-krisen-kommer-til-a-vare/2-1-779154

SÅ vet vi som sitter i ADS, at verdens beste tank analytiker Hannisdahl har vår aksje som TOP PICK innen segmentet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
24.03.2020 kl 13:32 3902

2 fully fixed vlccere i dag med herlige rater over 90 dager!
Bunga Enam 2008: USD 89 000/98 dager. Nsea/China
Amyntas 2019: USD 95 000/98 dager. Nsea/china
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
24.03.2020 kl 13:40 3876

Nemlig!

Følgende slutninger av VLCCer rapportert (alle forbehold/subs løftet):

M/T «Amyntas» med last 270,000 mts, i ballast fra Rotterdam, befrakter Vitol, rate $ 10.5 mill (!), trade Nordsjøen/Kina, Laycan 28/4-02/5 (!!), faktisk TCE $ 162,000 pr dag (60.94 dager), excl idle $ 95,887 basert på 98.47 dager.

M/T «Bunga Katsuri Enam» (bygget 2008 også sluttet uten forbehold i går. Samme trade og samme velrennomerte befrakter, men kommer fra Ain Sukhna). Rate $ 11 mill (igjen!!). Faktisk TCE $ 114,615 (76.16 dager) vs $ 89,215 (hhv incl excl idle) basis 98,54 dager.

Dette er mer enn selv Skrue McDuck ville ha drømt om!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
nordnes
24.03.2020 kl 13:42 3875

Er det en link der daglige frakt rater / slutninger står ? (har lett uten å finne)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Met1976
24.03.2020 kl 13:53 3839

Er en app som er grei, søk på VLCC
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
24.03.2020 kl 14:04 3805

Og Tankers International Pool, ingen hemmelighet det.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
24.03.2020 kl 14:10 3791

"Tankers international" (samme som har appen), legger ut på twitter også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
24.03.2020 kl 15:20 3675

Dette er et eventyr vi er vitne til. ADS er penger på gaten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
24.03.2020 kl 15:41 3630

Ja, og så får man bare håpe at på TROSS AV den "lett" nevrotiske kanonen på dekk i USA, så vil i det minste valutaen representert med Lincoln på 5-dollarsedlen (er han ikke fremdeles det?) ha en viss verdi i nærmeste fremtid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
24.03.2020 kl 15:47 3618

Salgene på 19/20 er jo utømmelige, evig frustrerende opplegg..
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
RedSandberg
24.03.2020 kl 15:58 3586

En eller annen stakkar som lemper ut aksjer. Tenk å selge denne nå da. Da har du store problemer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
really
24.03.2020 kl 17:56 3488

If you can’t sell what you want you sell what you can...
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
25.03.2020 kl 12:48 3250

#VLCC TD3C futures rallying this morning. 2Q now $109k/d & 3Q $66k/d. Apr $124k/d & May 106k/d.

#oil #tanker #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP

Hannisdahl som twitrer om fremtidskontraktene for 2 kvartal, og 3 kvartal. Samt for april og mai.
Ca 10 kr per aksje hvis hele 2 kvartal går inn på 100k$, og 85 000$day netto
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.03.2020 kl 12:52 3241

Gratulerer til den som var heldig å få kjøpt på 18 kr. Jeg trodde jeg la meg lavt med ordren på 18,4, men det er visst ikke grenser for hvor gode kjøp man kan gjøre når noen blir tvangssolgt, som jeg tror dette var.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
tuja
25.03.2020 kl 12:56 3232

Fikk heldigvis fylt opp ekstra på nedsalget. Fatter ikke hva folk tenker med. Er jo regelrett som å plukke penger rett fra gaten. Og snart er det duket for nye slutninger på Page og Serenade.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
zefal
25.03.2020 kl 13:22 3191

Jepp! Page og Serenade sine nye slutninger ser ut som de kommer til å sammenfalle svært godt med åpningen av kranene i Saudi 1.april.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
25.03.2020 kl 13:40 3163

Har solgt meg helt ut av FRO etter oppgangen i går og i dag. Ser mye bedre risk/reward i ADS. Den stiger ikke lilke mye på børsen på gode dager, men kjøper pga utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
25.03.2020 kl 14:37 3080

Haha, praktfullt! Det er best å holde seg unna begge deler - derimot, "if in trouble, drink a double"!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
25.03.2020 kl 14:42 3092

Pussig, gjort nesten det samme - har under 1000 der, men i overkant av 45' i ADS nå. Mao., dersom puben åpner igjen før 17. mai er jeg i ekstase!
Hvis ikke er jeg 6 fot under. Sukk. Det er ikke lange veien mellom himmel og Beelzebub.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Struts
25.03.2020 kl 14:44 3113

Det er mange som har det. Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
NOELLE
25.03.2020 kl 15:40 3060

Snart skal de to andre skipene ut i markedet. Masse on subs rundt 90 nå. Helt rått.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
CapitaL
25.03.2020 kl 15:42 3066

Siste fra Hannisdahl:

#VLCC paper market on fire!
TD3C Apr now at bid WS130 (TCE ~137k/d), w offers lacking. It closed ~WS106 y'day

Lover godt for Serenades neste slutning ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
oxion
25.03.2020 kl 18:19 2959

Hei... Kjøpte mine første aksjer her i dag....
Dette må jo være en enorm mulighet!!
Hvordan er det med slutningene på de. 3 fartøyene?
Når går de ut?
Hvorfor i Alle dager er ADS priset så lavt???
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare