Folkeaksjon mot bompenger i Stavanger

Slettet bruker
BOM 12.08.2018 kl 12:57 11028

https://www.dagbladet.no/nyheter/frp-profil-vil-stenge-bybrua-i-stavanger-i-protest-mot-bompenger/70090495

34000 kr i året for folk flest. I utlandet er veier gratis. Det offentlige Norge har råd til veiene. Det har utlandet i mindre grad. Innkreving koster. Det offentlige burde holde veibyggingen.

Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 16:37 8117

Helt enig, Norge burde bygge veier uten bompenger. Det har andre land gjort i alle år. Nå er Norge i den situasjonen at de kan bruke oljepenger til å bygge varig infrastruktur og slutte å flå de som må kjøre gjennom bomringer for å kunne arbeide til livets opphold. Det er helt bort i hampen at rike Norge skal
kreve bompenger av menigmann som skal på jobb. Som TS skriver at i utlandet er veier gratis!
Det er ingen grunn å opprettholde Arbeiderpartiets politikk på dette område.
Norge sender milliarder til utlandet som brukes av eneveldige diktatorer til egne formål, det er ingen kontroll med disse pengene og hva de går til.




Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 17:13 8144

Norge har penger. Vi behøver ikke å drive med bompenger. Bompenger er aktivitetsnedsettende. Det koster å drive inn. Er det ca 10 % ? Dette er helt unødvendige utgifter. Bilutleiefirmaer har et svare strev med å måtte holde rede på hvor bilen har kjørt osv. og avregne dette. Dette bare kompliserer. Og det er en melkeanordning som smitter på andre ting. Det offentlige må klare seg med mindre. De offentlige budsjettene i Norge er for rause. Det er masse steder å barbere i de offentlige budsjettene. Det brukes penger på de mest absurde ting. Dette har gått for langt.

Veiene bygger vi for at vi skal bruke de og skape verdier med de. Intercity tog likeså. Og der bør det bli rimelige billetter når det blir ferdig.
Vitsen er bruk og verdiskapning med billig intercity transport.
Det norske folk må reise seg mot det som foregår i dag. Klimaet har tilnærmet null med dette å gjøre. Litt mindre kjøring i Norge, har
forsvinnende lite med de globale utslippene å gjøre. Det er ikke merkbart engang. Og etterhvert kommer en høyere andel ELbiler.
Bompenger er bare en tvangsinndrivelse av penger. Og dette fordyrer oss, som igjen svekker vår konkurranseevne. Ikke bra i det hele tatt.
Og betaler utlendinger ? Neppe. Bare nordmenn flås i praksis. Systemet er ikke smart altså. Og det er veldig feigt og passivt av Frp å ikke stå hardere på kravene her. Frp er for daue på dette område. Frp har noen få viktige saker. De må kjøres hardere. 90 % av det norske folk er egentlig imot bompenger om de ble spurt ordentlig om dette.
Det samlede bilkostbilde er også for høyt. Mye høyere enn i andre land. Det svekker vår konkurranseevne. Det er mye fordampning i dette systemet også. Dvs. ineffektivitet og sirup som hemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Martin10
12.08.2018 kl 17:50 8258

Tusenvis av rogalendinger vil få store økonomiske problemer i nærmeste framtid. Bompengene skal ha ca 30000 kr pr ær, så har du høyere renter, mat og strøm.
Kostnadene øker langt mer en inntektene. Myndighetene trekker inn titusenvis av kroner i kjøpekraft. Det har aldri vært verre en under FRP og Høyre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 20:30 8198

Bompenger er en flott skatt. Og pengene går rett til vei. Helt uenig i at bompenger må bort. Det burde økes etter mitt skjønn
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 20:48 8178

BMWi8
Pengene går ikke rett til vei. Ca 10 % forsvinner i innkrevingstøys og dyre studiereiser til andre siden av jordkloden av bompenge selskapenes styrer m.m. De resterende ca 90 % går til kollektiv, sykkel, og litt vei. Og mastene tvers over veien er ikke noe pent syn.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 21:23 8145

Dette er sykt. Noen burde dra noen for retten. Det flotte er jo at politikerne selv går fri fordi disse har så viktige møter. I kjent Erik Solheim stil da han fløy verden rundt i privat jet?
Vi trenger noen franske bønder til å aksjonere.
Med to biler blir det fort 60.000 i året. De tvinger oss til å flytte
Jeg synes dette er helt ufattelig med frp finansminister og samferdselminister!

Det blir boikott ved neste valg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2018 kl 21:41 8123

Stemmenekter er stemmenekter pga. fraværet av folkegodkjent valglov.

Det er ganske uvirkelig at FRP som både har finansministeren og samferdselsministeren holder på med dette her.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 01:43 8068

du syntes det er uvirkelig at FRP med sine 13% ikke klarer å fjerne bompengene? når du har 87% av stortinget som vil ha bompenger så klandrer du det eneste partiet som kjemper mot?
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 01:58 8051

Frp har 16 % av setene på Stortinget. Og 33,75 % av regjeringen, som nesten er en flertallsregjering.
Er alle andre for bompenger ? Neppe. Høyre er ikke så langt fra FRP i samferdselspolitikken.
Frp plikter overfor sine velgere å legge seg tyngre på mht. reduksjon av bompenger. 90 % av folket er imot bompenger har tidligere undersøkelser vist. Frp har attpåtil både finansministeren og samferdselsministeren.
Frp må presse hardere på i bompengesaken. Frp utgjør en ikke ubetydelig del av regjeringen. Og Høyre er ikke veldig langt unna Frp i synet på samferdselspolitikk. Frp går for lett å gjemmer seg i denne saken. Frp
har folket i ryggen på anti-bompenger, og må presse mye hardere på her. Det er Frps vilje til å være tøff det står på. Dette er en av Frps kjernesaker. Høyre plikter å lytte til Frp her.

Høyre får problemer med sine velgere, om de ikke ligger rimelig nær Frp i bompengepolitikken.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 02:02 8041

hart du ikke flertall har du ikke flertall og må dessverre inngå kompromisser... Hadde ikke FRP vært i posisjonen de sitter hadde alt vært mye verre. Det er ikke uten grunn Socrates hatet demokrati...
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 02:04 8033

Typisk norsk mentalitet å syte og klage. De som bruker veiene må betale og bompenger er bra slik. Bedre veier og så betaler man. Dette har alle råd til og setter man opp et budsjett over bompengene så vet man hvor mye eller lite man må bruke veiene. Det offentlige betaler 1/4 av veien og 3/4 er bompengene.

Det beste er selvsagt å ikke ha bil. Bruke sykkel, gå rundt om eller ta bussen. Privatbilisme er uansett dumt for den enkelte og samfunnet. Det er usosialt å sitte i sin egen bil på vei til ett eller annet og det samme fra ett eller annet. På offentlig transport treffer man andre mennesker. Det er det mest naturlige. Så enkelt er det. Billigst og best.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 02:11 8016

0202
Frp må da være tydeligere på å få frem overfor folket hvilke partier som er problempartiene her. Disse partier vil få problemer med sine velgere i spørsmålet. Frp kan rasle med sablene. De andre partiene har ikke så mange alternativ i praksis i denne saken. Frp kan ha mye makt i denne saken om de legger seg på. Folket er egentlig helt imot fordyrende bompenger. Folket altså.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 02:19 8385

0204
Det er fint at mange sykler, går, tar buss, T-bane og trikk. Men Norge er slik at en del må kjøre skal landet gå rundt. Etterhvert vil ELbiler utgjøre en større del. Veinettet i Norge har vært underproporsjonert i forhold til utlandet. Nå moderniserer vi landet. Det bør gå på offentlige budsjetter i sin helhet. Inndriving koster nesten 10 %. Uhørt spør du meg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 02:21 8378

Unnskyld meg.. men det er en mentalitet jeg kaller for ÆSJ! mentalitet
Menneskets natur har altid vært å gjøre livet bedre (effektivt) for å frigi mere tid til selve livet... Dessverre så er livet kort og de fleste føler tiden "tikker" fra dem. Det å nekte småbarnsfamilier å bruke bil (pga økonomi, utdanning), eller ett transport middel som effektiviserer hverdagen... er direkte usmakelig for min del, men igjen en mening er en mening. Så har jeg forstått deg rett så er du villig til å la småbarns familier miste 2 timer hver uke dag i transport til og fra jobb når vi allerede har ett mye bedre alternativ? Tenk hvor mye de transport timene betyr for familien...

For meg høres det ut som at du er en MDG tilhenger... men hadde du faktisk satt deg litt inni hvordan klimaet fungerer så hadde du kanskje forandret mening, om du ikke er såpass utlært av "masse" media at du kan alt! Ikke det at jeg kan alt, bare det at jeg liker å forstå/gjøre opp min egen mening før noen bedre vitere trør noe annet enn fakta ned i halsen på meg...
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.08.2018 kl 06:41 8345

Det er klimahysteriet som ligger til grunn.
Som nevnt en rekke ganger har politikerne bestemt at nye veier ikke kan føre til økt biltrafikk. Det er derfor det må være høye bompenger. Så lenge nullvisjonen gjelder må det være så dyrt at mange ikke har råd til å kjøre. De fattigste redder verden, hurra for dem
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Basse
13.08.2018 kl 08:52 8250

Superbiler selger som aldri før i Norge, og da snakker jeg ikke om vanlige premium biler til 1 million, nei superbiler til 2-3-4 millioner selger som "hakka møkk" og de som kjøper ler seg skakk hver gang køen på veien minsker som følge av fler bomstasjoner og økte bompengesatser.

Politikerne legger alt til rette for at de virkelig rike skal få et komfortabelt liv i Norge, her skal man kunne kjøpe seg fri fra køer og slippe å plages av fattigfolk med barn som er belemret med vanlige arbeidstider.

Flertalle på Stortinget og i bystyrene har regnet seg frem til at en ekstra bomskatt på 30-35 000 kroner er det som skal til for at fattigfolket holder seg til helvete unna veiene til de menneskene som virkelig har verdi her i landet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
13.08.2018 kl 09:09 8215

Basse

Hvordan vil du gjøre det isteden?
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2018 kl 10:44 8176

Minifisk

Jeg er eng i det om å ha en ydmyk holdning og det er ikke alt som er riktig enkelt med klimaet. Noen sier det varierer og det gjør det nok. Det har alltid gjort det ifølge geologiske prøver tatt av jordskorpen. Så har det nå vært mer variert klima den korte tiden vi har vært her og om det er vi mennesker som er årsak er en tvist blant oss.

Det er vel uansett bedre å prøve mer gunstige ordninger innen transport som ikke belaster miljøet og også klimaet. Sykling, kollektivt og elbil for de som vil det er bedre løsninger enn de fæle fossile som nå er på vei ut i Norge. Norge leder an i miljøkampen fordi menneskene i dette landet er opplyst, godt utdannet og bryr seg om miljøet, klimaet og litt økonomi.

Jeg har satt meg inn i dette og ikke bare ferdigtenkt fra media. Jeg har tenkt selv og også hørt på forskere som jobber med dette hver dag i året. De sier klimaet endres og de ser dette nå. Det er så viktig for oss alle den balansen. Vi kan ikke ta sjansen. Vi må endre oss nå og ikke være som før. Sykle, gå, ta kollektivt og litt elbil. Så kan det bli fint selv i Oslo sentrum der folk plages av utslipp fra fossile biler og det er påvist. Hvis du tenker selv skal det mye til å forby fossile biler. Politikerne tør ikke, men det er løsningen og den er fair. MDG er de eneste som klart tar avstand fra privatbilismen. De er modige og ja, de blir ikke populære blant store grupper. Hvorfor er majoriteten så enig i at MDG er slemme og dumme? Fordi majoriteten tenker lite og de mener bare det som de andre gjør.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.08.2018 kl 14:02 7979

Det er etablert et nytt innkrevningsselskap Ferde som skal ta inn pengene. Ny adm dir heter Trond Juvik. Vedkommende sier i Aftenbladet
Din nye bompengesjef: - Uten rushtidsavgift ville du stått i bilkø hver dag.
Det er jo en herlig uttalelse. Er fyren en politisk agitator eller bare idiot? Stavangerområde er ikke Peking eller London. Om det er litt kø i rushtrafikken er det ok Trond og hvertfall om alternativet er 30000kr i postkassen.
Det er opp til folk selv å velge om buss tog sykkel eller bil skal brukes på vei til jobb. Dessuten begynner de fleste dagen kl.8.
Det er desverre kommet politikere i fylket og kommunene i Rogaland som ikke er på lag med folkemeningen eller er opptatt av folks hverdag overhode.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2018 kl 19:46 7854

Dette bekrefter manges oppfatning at Norge er den siste Sovjetstaten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2018 kl 22:18 7815

"en dag i bomringen"

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/A2Vybn/Sketsj-En-dag-i-bomringen
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2018 kl 00:16 7720

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/wEjz6n/Meningsmaling-7-av-10-er-imot-bompenger

Bare 1 av 10 er for bompenger. 7 av 10 er imot.

La oss få vekk bompengepartiene fra politikken. Og vi skal ha en valglov som er godkjent av folket før vi stemmer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.08.2018 kl 22:06 7607

Wirak tar saken!
Sandnes går ut av samarbeidet hvis ikke prisen går krafig ned.
Jeg har alltid likt Wirak, han er folkelig og har ved flere anledniner vist han er på parti med folket!
Bra Stanly!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
22.08.2018 kl 22:26 7592

Lako

Hvem sier det bortsett fra en gammel utrangert svensk politiker?
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
nekkejk
23.08.2018 kl 10:45 7520

Slapp av.
Dere får finne dere i å betale for veiene deres dere også!
Samfunnets midler bør gå til infrastruktur for alle, altså kollektivtransport, gang- og sykkelveier.
Ved å benytte deler av bompengene til slik infrastruktur for alle, får dere også bedre plass på veiene til de som må kjøre bil.
Og behovet for veiutbygging reduseres. Altså penger spart!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 12:08 7485

Nei! Slutt å støtt opp om TYVERI fra fattigfolk! Alle som er for bompenger kunne like så godt banket på hos alle fattige småbarnsmødre og drylt til dem i fjeset med et balltre, fy faen for en frekkhet. At folk kan stå for at bompenger er ok er helt rablende sinnsykt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
nekkejk
23.08.2018 kl 12:52 7460

Jaha, ja! Der kom den!
Skyver "fattige småbarnsmødre" foran seg, men det eneste man egentlig tenker på er sin egen lommebok!
Så gi de "fattige småbarnsmødrene" støtte/rabatt, da. Så blir vel alle fornøyde!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 12:52 7459

Bompenger koster 10 % å ta inn. Og bompengene rammer blindt. Helt meningsløst. Det er nok penger på statsbudsjettet til å ekspedere alt av bygging av veier, kollektiv og sykkelstier der.
Politikerne er bare pengegriske. Det er det som er saken. Nå må vi få vekk bompenger over hele landet. Statskassen skal betale det hele isteden. Det er mer enn nok penger i statskassen til dette. Og infrastrukturutbygging vil fremkalle nye verdier. Samfunnet vil gå bedre, og av den grunn vil statskassen også gå bedre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
nekkejk
23.08.2018 kl 13:11 7439

esian: " Det er nok penger på statsbudsjettet til å ekspedere alt av bygging av veier, kollektiv og sykkelstier der. "
Litt av en påstand! Du mener at statsbudsjettet settes opp med store overskudd hvert år?
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 13:28 7418

Jeg mener at investeringsmidler til nye veier, ny kollektivutbygging og nye sykkelstier m.m., må bakes inn på statsbudsjettet.

Landet skal drives litt bedre. Avkastningen på SPU skal bli litt bedre, og vi sparer 10 % på å slippe fordyrende bompengeinnkreving.
Landet vil gå bedre med bedre infrastruktur.
Og tjener det offentlige Norge mer på strømmen, vel så må EL-avgiften settes ned.
Generelt kan sies at offentlige budsjetter må klare seg med mindre. De offentlige budsjettene i dag går til alt for mye rart i inn- og utland. Masse er helt unødvendig.

Og vi må se å få oss en folkegodkjent valglov.

HEIA NORDJÆREN !!!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
nekkejk
23.08.2018 kl 13:38 7407

Med andre ord bare bla-bla, slik Frp holdt på før de kom i posisjon og fikk virkeligheten rett i fleisen!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 13:51 7393

NEI. Og dette er viljen til 70 - 90 % av det norske folk.

Fraværet av folkegodkjent valglov er problemet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
nekkejk
23.08.2018 kl 14:23 7372

70-90%! HA-HA-HA!
Vilje er dessverre heller ikke nok. EVNE er viktigere!
Virkeligheten er ikke slik man tror som lite et barn.
Man kan ikke bare si "Jeg vil ha! Jeg vil ha! Jeg vil ha!"
Og så får man det.
Litt vanskeligere i praksis!

PS: Jadda! Vi VET du ikke er fornøyd med valgloven!
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 13:17 7167

Nok er nok
Norge investerer 40 milliarder i bistand til uland og hundrevis av milliarder fra oljefondet!
De eneste som nyter godt av oljefondet er forvalterne, og bistandsmidlene går i grådige advokater og kurrupte regimer.

Nå er det faen meg på tide noen tar grep !
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 14:14 7142

Jeg er helt enig LAKO. Folket må nå gjøre opprør. Bompenger er HELT UNØDVENDIG å ha i Norge. Folket må få kontrollen.

Veien dit går etter min mening gjennom folkegodkjent valglov. Det betyr at folket utarbeider, konstituerer og godkjenner en endret valglovstekst. Nye endringer i denne senere, må folket godkjenne.
Bare gjennom dette kan vi få ekte folkevalgte. I dag har vi ikke folkevalgt og demokrati. VI har kun et kvasikrati med partivalgte. Partiene har valgt representantene, ikke folket. Ser dere den himmelvide forskjellen ?

Med det folkegodkjente systemet blir folkeviljetrossere kastet ut, og folkeviljetterkommere blir gjenvalgt. Og den politiske interessen og debatten ute hos folket vil øke. Vi vil få bedre løsninger hele tiden. Folket vil samarbeide om å gjøre det beste.

Og lignende må gjøres i andre land. Trump handler om dette. Han vil bringe makten ut til folket. Og få vekk deep state og NWO.
Spetakkelet nå med Trump skyldes at deep state og NWO stritter imot, og forsøker å unngå dette. Det pågår en kamp hvor folket må ut å kjempe i gatene som de gjør på Nord-Jæren. Slik folkekamp er veldig viktig nå. Og vi må ta i nok, og holde på til vi lykkes.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 14:57 7123

en liten nattehilsen fra Stavanger..

"«Gratis bom» på Forus natt til lørdag"

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/BJjxb0/Aftenbladets-nyhetsstudio?pinnedEntry=7171


;))
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
hill
25.08.2018 kl 16:32 7078

At infrastruktur er av største viktighet, om et land skal ha en positiv utvikling, er vel de fleste enige i.
Men, hvordan er det mulig at politikere på alle nivåer, kan gå inn for at bompengene skal økes og utgjøre ca 3000 kr pr mnd. i ekstrautgifter
for folk som skal på arbeid i dette området?
Infrastruktur bør være et satsingsområde for hele samfunnet og ikke innkreves av den enkelte, som tilfeldigvis bor i det området hvor utbyggingen foregår.

Om det er politikerforakt fra før, vil ikke denne bli mindre, om dette utrolige vedtaket blir gjennomført!
Hva har skjedd med fornuften til de folkevalgte, som kan komme opp med slike, lite gjennomtenkte løsninger?

Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
OldNick
25.08.2018 kl 20:07 7026

Re. LAKO 19/8, kl 14:02

De nok ansatt en politisk agitator.

Vekk me'n.
Det eneste vi ønsker i een slik stilling er en dom kun har fokus på jobben, å drive inn disse bompengene som tross slt er vrdtatt så rimelig og effektivt som mulig.

Å la seg lure til å svate på spørsmål som han vet vil ergre mange, burde han holde kjeft om.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 20:33 7009

Er det politikernes ansatte og folkebetalte agitatorer vi nå ser her ?
Tror det, ja.
Bruker ord som folkevalgte osv. Noe vi ikke har. Vi har kun represenranter valgt av partiene selv.
Rimelig kvalmt dette vi ser her nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:39 Du må logge inn for å svare