CABIN CREW PREPARE FOR TAKE OFF: Gavepakke til aksjonærene

Kjosfast
NAS 19.03.2020 kl 21:59 2336

Dette er hva Schram og Karlsen kommer til å jobbe med de neste dagene:

1) 300 mill:Norwegian må få med en bank på laget som er villig til å stille til veie 300 millioner i risikokapital
2) 1200mill: Norwegian må få med långivere på å frasi seg renteinntekter i tre måneder, og utsette avdrag i samme periode.
3) 1500mill: Norwegian må "forbedre egenkapitalen" med et uspesifisert beløp.

og rekkefølgen her er ekstremt viktig:

NAS går først til en finansinstitusjon, banker på døren og stiller følgende spørsmål: Hvilken rente tilbyr dere oss på et lån nå i disse Korona-tider?
Banken svarer så: Risky selskap. I utgangspunktet hadde vi bedt om 50%, men med staten med på lage, og de implisitte garantier som følger med er vi villige til å gå med på 15%
NAS: Takk som byr. Vi tar det.

NAS: De 300 millionene ryker fort i disse Korona tider. Vi skulle ikke også hørt med eksisterende kreditorer så vi får løst opp slusene ytterligere?
NAS banker på døren hos eksisterende kreditorer og stiller følgende spørsmål: Er dere villige til å frasi dere renteinntekter i tre måneder, og utsette avdrag i samme periode?
Eksisterende kreditorer: Jeg skulle aldri lånt dere penger...
NAS: Litt sent nå!
Eksisterende kreditorer: Dere må øke egenkapitalen først så vi vet at vi får tilbake pengene.
NAS: Det får vi nok ikke til...Vi må nemlig ha dere med på dette for å få tilgang til nødlikviditet fra myndighetene så vi klarer oss en måneds tid til. Hvis ikke går vi konkurs, så tror ikke vi får inn rare EKen nå.
Eksisterende kreditorer: Vi slår dere konkurs..Vi har 1. pri i masse gromme assets i balansen deres.
NAS: Assetsene er ikke så gromme lenger. Ingen kjøper fly om dagen.
Eksisterende kreditorer: Sant det, jaja, vi får vel bli med da.
NAS: Tenkte meg det ja! Vi ønsker dere en trivelig reise videre med Norwegian.

NAS: Aksjonærene må også bidra. Vi trenger 1,5mrd til før vi ruller ut sommerprogrammet. Koronasesongen er snart over for denne gang.
NAS: Aksjonærene har allerede bidratt. La oss redusere balansen ved å kansellere flyordrene fra BOEING. Da trenger vi ikke spørre de om så mye penger denne gangen. EK er jo relativt er det ikke?
aksjonær 1: Jeg har ikke mer penger
aksjonær 2: Amatør. Viktig med krigskasse i disse tider. Kjør en rettet emisjon, jeg er villig til å bidra.
NAS: Korona er på hell, kanskje vi kan klare oss med en ikke altfor stor discount?
Småaksjonær 1 & 2: Ja, vi foretrekker det...
NAS: Vi kjører en rettet emisjon på kurs 8 kroner til 200 millioner nye aksjer. Da blir ikke utvanningen så brutal.








BOEING: vent, skylder ikke vi dere penger? Her er 2,5 mrd. Vi foretrekker å gjøre opp for oss før vi pakker sammen.
NAS: Faen meg på tide.

Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.03.2020 kl 22:21 2278

Og her var det endelig en som har skjønt hva pakken fra myndighetene går ut på....
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
ziik
19.03.2020 kl 22:26 2191

Haha, beste nas innlegg noen gang 😂😂😂
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:32 2064

Hyller dette innlegget 😂 nøyaktig dette som kommer til å skje!
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
tod-l
19.03.2020 kl 22:34 2038

blir jo oppgang... for sikkert motgang fra shortere på forumet, litt interessant med salg av aksjepost på 300 mill igår regner med at dette er vel kalkulert
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
pedro1
19.03.2020 kl 22:38 1956

Hva står det i kommentaren til E24....noen som kan legge ut
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:44 1852

Morsomt innlegg fra et ferskt nick.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 22:51 1730

Hva tenker dere her?
Les teksten nedenfor.


..........................................
Hareide setter hardt mot hardt på akkurat riktig tidspunkt i Norwegian-krisen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide planla det neppe, men tidspunktet for å stille krav til Norwegians långivere kan muligens ikke bli bedre. Spørsmålet er om dominoeffekten statens pakke skaper vil skylle ut dagens aksjonærer.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:
Oppdatert: 19. mars 2020 22:22
Publisert: 19. mars 2020 22:11
Flyselskapet Norwegian står med ryggen mot veggen. Både finansielt og operasjonelt. Flyene går ikke, kassen er så godt som tom og gjelden enorm. Da er tiden inne for å kaste et kjøttbein til de glefsende kreditorene. Faktisk kan samferdselsminister Knut Arild Hareide ha vært så treffsikker at han kastet kjøttbeinet akkurat så kort at kreditorene forvandles fra tannflekkende kamphunder til pyntelige pudler for å få en del av godbiten.

Hvis Norwegians eiere og långivere stiller opp, vil Hareide gi flyselskapet i alt tre milliarder kroner i statlige lånegarantier. I tillegg vil han at staten skal kjøpe et visst omfang av flytjenester fra Norwegian. Statlig garanterte inntekter, altså. Men da må flyselskapets långivere, og implisitt også eierne, stille opp.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen
Det akutte i situasjonen tydeliggjøres av at staten tilbyr 300 millioner kroner umiddelbart. At det er behov for 300 millioner med en gang kan vanskelig tolkes på noen annen måte enn at Norwegians kasse er tom. Selskapet er nok rensket for kontanter. Staten hoster opp garantier for 1,2 milliarder kroner til, når og hvis kreditorene går med på å frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder. Resten kommer, når og hvis, Norwegian klarer å forbedre soliditeten sin til et såkalt «tilfredsstillende nivå».

Når Hareide først har sagt A, må man forvente at han også er villig til å si B. Ved å gi Widerøe og SAS garantier, uten de samme harde betingelsene, har han i noen grad stilt Norwegian, eller det vil si Norwegians långivere og eiere, opp mot veggen. Og da særlig eierne av to obligasjonslån og et konvertibelt obligasjonslån selskapet tok opp i fjor høst.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Norwegian blir neppe reddet av regjeringens 100 milliarder
Obligasjonseierne har sikkerhet i landingstillatelser på Gatwick. De er normalt sett verdifulle, men ikke nå. Og det vil nok bli en høyst uforutsigbar juridisk hengemyr obligasjonseierne må gjennom for få noen verdier ut av sikkerheten. Det konvertible obligasjonslånet har garantier fra Norwegian-selskapet AAA som eier flyene i Norwegian-flåten. Uten garantiene fra staten, forsvinner AAAs inntekter. Og da er jo den garantien av ganske så tvilsom verdi.

To viktige kreditorgrupper, som også er de långiverne som har de høyeste rentene i låneavtalene, er nå satt opp med ryggen mot veggen. De øvrige långiverne har jo pant i flyene. Norwegians flåte er moderne og får nok en verdi, bare virussituasjonen roer seg.

Det beste for Norwegian nå er om Hareides betingelser tvinger eierne av det konvertible obligasjonslånet og de to obligasjonslånene til å omgjøre sine krav til aksjer. Da vil de også gi et, ikke uvesentlig, bidrag til å forbedre Norwegians soliditet, slik at selskapet innfrir Hareides betingelser for at hele garantipakken på tre milliarder kroner utløses.

Med utgangspunkt i Norwegians foreløpige rapport for fjerde kvartal, vil det innebære at godt over 4,5 milliarder kroner i gjeld omgjøres til egenkapital. Det innebærer mer enn en fordobling av Norwegians egenkapital, målt ved siste årsskifte.


Utfordringen er at underskuddet til Norwegian sikkert vil bli temmelig massivt i første kvartal og andre kvartal og tære kraftig på den bokførte egenkapitalen. Per tidspunkt har imidlertid Norwegian intet å selge. Det er ingen som kjøper fly nå. Og skulle noen ville kjøpe flyene, stikker nok de pantsikrede långiverne av med det meste, om ikke alt, av kjøpesummen.

For Norwegians aksjonærer er alt dette forferdelig dårlig nytt. Ingen må tro at obligasjonseierne vil gi ved dørene, om de går med på å omgjøre obligasjonene til aksjer. Aksjonærene blir sittende igjen med så godt som ingenting. Omgjøringen av obligasjonsgjeld til aksjer vil ikke skje til torsdagens børskurs på 11,45 kroner. Kommaet vil bli flyttet et par hakk til venstre, for å si det slik.

Og kanskje må Norwegian forsøke å gjøre en emisjon som vanner ut og legger større byrder på flyselskapets trofaste eiere. Det må være bittert. For konsernsjef Jacob Schram har nok rett i at Norwegian sto foran tidenes sommer, da coronaviruset kom og ødela alt.

På den annen side. Det er ikke alle flyselskaper i verden som kommer til å klare seg gjennom krisen. Med staten som hjelpende hånd, kan Norwegian klare det. Så når kommaet i aksjekursen har flyttet seg et par hakk til venstre, kan det kanskje være verdt å snuse på aksjen igjen. Hvis det første tallet etter kommaet er lavt nok, vel å merke.

For Norwegian-aksjonærene nytter det ikke å bli sint på hverken konsernsjef Jacob Schram eller finansdirektør Geir Karlsen. Deres jobb er å redde flyselskapet, de ansatte, leverandørene og kreditorene. Aksjonærene kommer, og skal komme, i siste rekke.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
tod-l
19.03.2020 kl 22:53 1700

Innlegget er slettet
er helt enig at aksjonere ikke kommer førstt, men uten de er jo nas konkurs uansett. så litt rar tankegang
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
q1w2e3r4
19.03.2020 kl 23:10 1484

Meget interessant, saklig og lærerikt innlegg. Takk. En berikelse å lese opp i alt det andre tullballet mange lirer av seg her.
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Avanceman
19.03.2020 kl 23:23 1415

Men hvor ble det av erstatningen NAS skal ha fra Boeing? Glemte han å ta det inn i regnestykket, blir det hele ganske så feil....
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.03.2020 kl 23:27 1377

Boeing er ille ute og trygler om statlig hjelp. Lite trolig at kompensasjon står særlig høyt på agendaen.

Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
19.03.2020 kl 23:34 1311

Spørsmålet dere mørkemenn må stille dere er:
Kan en erstatning fra Boeing være selve joker nord?
At selskapet nå muligens har fått tiden til å få på plass en god avtale.
En avtale som tar seg av alle krav staten stiller...
Tiden vil vise
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Single Malt
19.03.2020 kl 23:40 1252

Da er det Trump som må betale, for Boing har ikke råd
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Single Malt
19.03.2020 kl 23:41 1244

"Knut Arild Hareide ha vært så treffsikker at han kastet kjøttbeinet akkurat så kort at kreditorene forvandles fra tannflekkende kamphunder til pyntelige pudler for å få en del av godbiten."

Eller for å tape minst mulig?
Redigert 20.01.2021 kl 19:41 Du må logge inn for å svare