NORWEGIAN - DÅRLIG NYTT FOR DAGENS AKSJONÆRER.

Slettet bruker
NAS 19.03.2020 kl 22:54 2705

Noen synspunkter?



------------------------

Norwegian-kravene fra Hareide kunne neppe vært timet bedre, men dagens aksjonærer er fort kveldens tapere

Hareide setter hardt mot hardt på akkurat riktig tidspunkt i Norwegian-krisen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide planla det neppe, men tidspunktet for å stille krav til Norwegians långivere kan muligens ikke bli bedre. Spørsmålet er om dominoeffekten statens pakke skaper vil skylle ut dagens aksjonærer.

Johann D. Sundberg
Johann D. Sundberg
Børskommentator
Publisert:
Oppdatert: 19. mars 2020 22:22
Publisert: 19. mars 2020 22:11
Flyselskapet Norwegian står med ryggen mot veggen. Både finansielt og operasjonelt. Flyene går ikke, kassen er så godt som tom og gjelden enorm. Da er tiden inne for å kaste et kjøttbein til de glefsende kreditorene. Faktisk kan samferdselsminister Knut Arild Hareide ha vært så treffsikker at han kastet kjøttbeinet akkurat så kort at kreditorene forvandles fra tannflekkende kamphunder til pyntelige pudler for å få en del av godbiten.

Hvis Norwegians eiere og långivere stiller opp, vil Hareide gi flyselskapet i alt tre milliarder kroner i statlige lånegarantier. I tillegg vil han at staten skal kjøpe et visst omfang av flytjenester fra Norwegian. Statlig garanterte inntekter, altså. Men da må flyselskapets långivere, og implisitt også eierne, stille opp.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Hun kan ha fintet ut Sanner om den store Norwegian-regningen
Det akutte i situasjonen tydeliggjøres av at staten tilbyr 300 millioner kroner umiddelbart. At det er behov for 300 millioner med en gang kan vanskelig tolkes på noen annen måte enn at Norwegians kasse er tom. Selskapet er nok rensket for kontanter. Staten hoster opp garantier for 1,2 milliarder kroner til, når og hvis kreditorene går med på å frafalle renter og utsette avdrag i tre måneder. Resten kommer, når og hvis, Norwegian klarer å forbedre soliditeten sin til et såkalt «tilfredsstillende nivå».

Når Hareide først har sagt A, må man forvente at han også er villig til å si B. Ved å gi Widerøe og SAS garantier, uten de samme harde betingelsene, har han i noen grad stilt Norwegian, eller det vil si Norwegians långivere og eiere, opp mot veggen. Og da særlig eierne av to obligasjonslån og et konvertibelt obligasjonslån selskapet tok opp i fjor høst.

LES PÅ E24+ (FOR ABONNENTER)
Norwegian blir neppe reddet av regjeringens 100 milliarder
Obligasjonseierne har sikkerhet i landingstillatelser på Gatwick. De er normalt sett verdifulle, men ikke nå. Og det vil nok bli en høyst uforutsigbar juridisk hengemyr obligasjonseierne må gjennom for få noen verdier ut av sikkerheten. Det konvertible obligasjonslånet har garantier fra Norwegian-selskapet AAA som eier flyene i Norwegian-flåten. Uten garantiene fra staten, forsvinner AAAs inntekter. Og da er jo den garantien av ganske så tvilsom verdi.

To viktige kreditorgrupper, som også er de långiverne som har de høyeste rentene i låneavtalene, er nå satt opp med ryggen mot veggen. De øvrige långiverne har jo pant i flyene. Norwegians flåte er moderne og får nok en verdi, bare virussituasjonen roer seg.

Det beste for Norwegian nå er om Hareides betingelser tvinger eierne av det konvertible obligasjonslånet og de to obligasjonslånene til å omgjøre sine krav til aksjer. Da vil de også gi et, ikke uvesentlig, bidrag til å forbedre Norwegians soliditet, slik at selskapet innfrir Hareides betingelser for at hele garantipakken på tre milliarder kroner utløses.

Med utgangspunkt i Norwegians foreløpige rapport for fjerde kvartal, vil det innebære at godt over 4,5 milliarder kroner i gjeld omgjøres til egenkapital. Det innebærer mer enn en fordobling av Norwegians egenkapital, målt ved siste årsskifte.


Utfordringen er at underskuddet til Norwegian sikkert vil bli temmelig massivt i første kvartal og andre kvartal og tære kraftig på den bokførte egenkapitalen. Per tidspunkt har imidlertid Norwegian intet å selge. Det er ingen som kjøper fly nå. Og skulle noen ville kjøpe flyene, stikker nok de pantsikrede långiverne av med det meste, om ikke alt, av kjøpesummen.

For Norwegians aksjonærer er alt dette forferdelig dårlig nytt. Ingen må tro at obligasjonseierne vil gi ved dørene, om de går med på å omgjøre obligasjonene til aksjer. Aksjonærene blir sittende igjen med så godt som ingenting. Omgjøringen av obligasjonsgjeld til aksjer vil ikke skje til torsdagens børskurs på 11,45 kroner. Kommaet vil bli flyttet et par hakk til venstre, for å si det slik.

Og kanskje må Norwegian forsøke å gjøre en emisjon som vanner ut og legger større byrder på flyselskapets trofaste eiere. Det må være bittert. For konsernsjef Jacob Schram har nok rett i at Norwegian sto foran tidenes sommer, da coronaviruset kom og ødela alt.

På den annen side. Det er ikke alle flyselskaper i verden som kommer til å klare seg gjennom krisen. Med staten som hjelpende hånd, kan Norwegian klare det. Så når kommaet i aksjekursen har flyttet seg et par hakk til venstre, kan det kanskje være verdt å snuse på aksjen igjen. Hvis det første tallet etter kommaet er lavt nok, vel å merke.

For Norwegian-aksjonærene nytter det ikke å bli sint på hverken konsernsjef Jacob Schram eller finansdirektør Geir Karlsen. Deres jobb er å redde flyselskapet, de ansatte, leverandørene og kreditorene. Aksjonærene kommer, og skal komme, i siste rekke.
Redigert 20.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
19.03.2020 kl 23:44 2441

"Med utgangspunkt i Norwegians foreløpige rapport for fjerde kvartal, vil det innebære at godt over 4,5 milliarder kroner i gjeld omgjøres til egenkapital. Det innebærer mer enn en fordobling av Norwegians egenkapital, målt ved siste årsskifte."

Om dette er gjeldende de 3 obligasjonene så må kronen styrke seg voldsomt om denne gjelden skal representere kun 4.5mrd. Dagen "exchange rate" tilsvarer denne gjelden ca. NOK5.5mrd. Det blir med andre ord enda flere aksjer (22% opp fra 4.5mrd til 5.5mrd)
president84
19.03.2020 kl 23:54 2357

Shortermafiaen jobber hardt så de ikke må dekke seg inn på 20 kr i morgen!
hstray
20.03.2020 kl 00:00 2293

Tvilsomt at obligasjonseiere vil være veldig vanskelig iht krav fra regjeringen. Alternativet vet de godt, og da sitter de igjen med noen slotter på Gatwick flyplassen som har liten verdi
Restplassno
20.03.2020 kl 00:08 2194

Kan de konvertere til aksjer dersom covenant brytes? Hvordan funker dette?
bj111
20.03.2020 kl 01:24 1976

Det er fantastisk hvor redde dere er for å ikke komme dere ut i morgen. Snakker om å holde på aksjene fordi de skal til kr 20. Det tror dere ikke på selv. Er ingen shortere som dekker seg inn i morgen, det kan jeg aldri tenke meg. Ser ikke noe å vinne på å sitte gjennom en så godt som sikker emisjon på kurs godt under 10 kr. Så får det heller være om
Sissner har sendt noen disipler hit. Så langt har han hatt mer rett enn forumets haussere som sikkert har kostet noen nye ganske mye penger.
harpix75
20.03.2020 kl 01:32 1940

Gøy med dere som tror at alle som er uenige i deres synspunkt egentlig er noen få brukere med en masse nick, kun ute etter å dekke shorttap.

Jeg har ett nick. Jeg har enda færre aksjer i NAS, og shorter den heller ikke. Derimot kommer jeg med edruelige synspunkter.

Kveldens pakke holder NAS flytende, men ikke i nærheten nok til å drive i månedsvis med den enorme gjelden de har. Pengene som evt kommer fra Boeing holder heller ikke.

Staten har ingen interesse i å hjelpe et firma som allerede før viruset var på randen til å være teknisk konkurs, til å bli et lønnsomt selskap i krisetider. Deres fokus er å beholde kritisk infrastruktur, og til det formålet er hjelpen tilstrekkelig - akkurat slik det bør være. Den eneste veien videre når det har gått litt tid, vil nok være emisjon.

Generelt råd - ikke ta avgjørelser basert på hva du skulle ønske var sant utfra dine plasseringer.
Slettet bruker
20.03.2020 kl 01:34 1931

Rett før krisen presenterte de et overskudd.

Slutt å presenter bullshitt som fakta. Scam!
tradingstock
20.03.2020 kl 01:34 1923

harpix75
Antall innlegg: 18
Siste innlogging: I dag kl 01:13

Ny bruker siste dagene dette også for å snakke ned NAS.
Her kommer disipplene fram haha
Redigert 20.03.2020 kl 01:35 Du må logge inn for å svare
harpix75
20.03.2020 kl 01:44 1892

Som jeg svarte i en annen tråd:

Godt observert. Dette fordi jeg benytter texastilstandene til å trade på helt andre måter enn jeg har gjort tidligere, hvor jeg utelukkende har forholdt meg til markeder jeg kjenner godt. Nå søker jeg info over alt hvor jeg kan få det, og dette forumet er aktivt. Sjekker du innleggene mine, vil du se flere hvor jeg bl.a ber om råd i forhold til produkter jeg aldri har handlet tidligere.
Hammers
20.03.2020 kl 01:46 1883

President 84 har 36 innlegg på 24 timer - og alle selvsagt om NAS.

I prinsippet dreier det seg om at NAS skal til HIMMELS - og at alle kritikere er "skumle menn" som skal stjele gotterier fra barna!
Slike bør man styre LANGT unna! Slike som KUN maler kun sin egen urealistiske kake!

Hilsen Hammers
harpix75
20.03.2020 kl 01:46 1880

Finn meg gjerne på shareville også, like ny bruker som ikke nevner NAS i det hele tatt...
Slettet bruker
20.03.2020 kl 01:48 1868

Nas skal til verdensrommet. Snakkes i 2022!
Slettet bruker
20.03.2020 kl 02:03 1847

Alle som skjønner hva dette handler om ser allerede nå utfallet og konvertering/emisjon som må til. Mtp garantier og alt er det nå likegyldig hvilken kurs dette settes til.

Flere her er klar over dette men søker desperat etter å komme seg ut, uten et sjelknusende tap. Kryss fingrene for idiotrally i morgen.
cybear
20.03.2020 kl 02:07 1832

trados,

Jeg tror du tar feil i dine dommedagsprofetier på aksjonærenes vegne. Etter gårsdagens krisepakke har den kortsiktige risikoen for konkurs blitt betydelig redusert. Det betyr igjen at expected enterprise value vil øke fordi mulige utfall som inkluderer konkurs reduseres - altså scenarioer der egenkapitalen går tapt. Selv om det måtte bli en emisjon down the road vil det sannsynligvis skje på helt andre nivåer enn du antyder, nå som staten har signalisert vilje til å stille med inntil 3 mrd frem til juni og med vilje og evne til å vurdere nye tiltak dersom det ikke skulle være tilstrekkelig, ut ifra ordlyden å dømme.
Redigert 20.03.2020 kl 02:14 Du må logge inn for å svare