NAS - DRAPET PÅ EGENKAPITALEN


Dagens redningspakke var en utstudert oppfordring til långivere og aksjonærer om å stille opp for å redde selskapet.

Samferdselsministeren er utdannet på NHH og kan finans.

Aksjonærene og investorer må stille opp med ca 2,7 milliarder i egenkapital.

Det betyr enorme mengder nye aksjer på lav kurs og utvasking av eksisterende aksjonærer. Som om ikke det var nok kan det tenkes at kreditorer vil konvertere gjeld til egenkapital på samme kurs.

Dagens aksjonærer blir småaksjonærer om de ikke stiller opp på denne dugnaden.

Politikerne fant en løsning som ikke tilgodeser aksjonærer og långivere.

Det perfekte drap på egenkapitalen.

Edit: 2,7 milliarder i egenkapital.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Mr . Burg
Selvsagt kan ikke leasingkontraktene endres ... under normale omstendigheter.
Ingenting er normalt.
Alternativetil leasingselskapene er å lete opp en flyplass for parkering av fly ingen har bruk for,da kan det for en tidsbegrenset periode være bedre å redusere leienog la nas ta hånd om flyene videre.
Bondholderne har tapt og må konvertere å håpe...
Når alt dette er skrevet , er det og slik at Statens rådgiver , som er et toneangivende meglerhus selvsagt har sondert blant eaksjonærer,banker,gjeldshavere,leasingselskaper og andre stakeholders før de har kommet med sine råd.
Forslaget er ikke diktet opp hos Hareide.
Det er innenfor et mulighetsområde som realistisk.
Rådgiver er selvsagt interessert i å få dette på plass av åpenbare grunner....så får vi se i dagene som kommer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Mulig NAS vil gjøre det samme siden Storeulv kom med på laget under siste emisjon - reddet selskapet, MEN drepte aksjonærene …

Valaris hyrer inn Seadrills rådyre redningsmenn
Riggselskapet Valaris må gjøre noe med gjeldsberget, og har derfor hyret inn stjerneteamet som reddet Seadrill. Det kan bli dyrt.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/03/23/7510429/valaris-hyrer-inn-seadrills-radyre-redningsmenn
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Takk, er nok nu kun snakk om timer før styret må ta en tur til Asker & Bærum Tingrett
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Kanskje jeg kan veilede deg.
Først: Finner du ut hva force major (Force majeure).
Andre: Finner du tråden du lest om leasingavtaler
Til slutt: lager en liten intro, dev, og avslutning. Eventuelt argumentere mot/imot eller stiller du spørsmål underveis ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Du som er så smart kan vel kanskje opplyse hvordan reglene er hva gjelder Force majure?

Skremmende å se menigheten i NAS lager innlegg hvor alle andre skal betale for deres feilinvesteringer.

Leste på en annen tråd at NAS alt hadde problemer med å betale for leasingavtaler, noen som har link til artikkelen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare
hstray
23.03.2020 kl 18:56 962

Har du si hørt om Force majure? Du skriver så mye dumt at du fortjener å bli blokkert. Innsikten din er på nivå med en tre åring.

Hadde vært mer usikker hadde ikke Nas hatt en usedvanlig dyktig CFO som har stått i slike situasjonen tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Det er i drømmene man fjerne seg fra virkeligheten.

Leasingkontraktene kan ikke termineres uten at NAS må betale store summer i erstatning, som i all annen business, whats in it for me!!!

Kjenner du til kontraktene, hva er avtalt mht. forsinkelser. Nå overstiger nok kostnaden NAS har på gjenstående kjøp langt over hva de Evnt. er berettiget grunnet forsinket levering. Det er nok heller Boing som har milliarder tilgode fra NAS.

Når selskapet melder oppbud er der nettopp obligasjonseierens som står i første rekke for å få dekket sitt krav, at de har valgt å investere i obligasjoner er vel fordi de ikke vil investere penger i aksjer i NAS.

Mens 90 % av flygningen er kansellert er borfallet av landingsavgifter og flyseteavgifter minimalt. Husk kompensasjon gjelder kun flygninger fra Norge.

Klokken tikker mot oppbudsbekjæring, bare å handle inn popcorn og Pepsimax å vente på meldingen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

Nas har en uhyre komplisert struktur som svært få har oversikt over.
Veldig mange fly er leaset , her er det store penger å spare gjennom reforhandling av avtalene.
Ingen av leasingselskapet ønsker å få 70 fly i fanget nå, antar leasingleiene kan halveres.
Boeing har ikke levert etter kontrakt,så her kan nas med kontraktene i hånda slippe å ta levering av max flyene , med store besparelser, samt tilbakebetaling av forskuddsbetaling.
Obligasjonseierne har neppe annet valg enn å bli aksjonærer gjennom konvertering.
Da vil covennqntsbruddene være uinteressante.
Så kommer tilbakebetaling av statlige avgifter på milliarden som følge av bortfall av landingsavgifter og flyseteavgifter fra nyttår.
Når alle disse pengene er talt opp og bankene stiller med 150 mill kommer statstilskuddene på tre milliarder.
Skulle man være så heldig å få erstatningen fra Boeing nærmer cashen seg 7 milliarder.
Så er det bare å sette seg ned å vente på vaksinen ....
Redigert 21.01.2021 kl 03:29 Du må logge inn for å svare

https://finansavisen.no/leder/2020/03/22/7510057/blind-hone-finner-korn

Finansdepartementet skriver i proposisjonen at «Norwegians situasjon er svært krevende. Gjennom denne ordningen stiller staten strenge vilkår, som kan bidra til en realitetsorientering blant eiere, finansielle kreditorer og andre aktører. Dersom disse ikke vil bidra til ovennevnte tiltak, ser ikke staten noen mulig løsning for NAS der staten bidrar.»

En konkurs er derfor ikke utelukket.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Anywhere
20.03.2020 kl 16:09 2461

Kan vel bli en spennende helg å våkne opp etter denne kommende. Blir NAS solgt på 2 kr eller 10 mandag??
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
20.03.2020 kl 15:36 2573

Takk. Og for 787 ?
Ting tyder på at gjelden er for stor da, og visse lån har for høy rente.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Med din erfaring så syns jeg det er merkelig å ikke presentere alternativet å delta i emisjonen om du er så skråsikker. Men, siden du er så opptatt av alles ve og vell kan du gjerne utdype.,
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Virker som 10 er en foreløpig bunn - shorterne sliter i alle fall med å komme under så det kan tenkes at det snur her - igjen … ;)

Shortsalg skulle vært forbudt på alle børser i slike tider ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
kodenavn
20.03.2020 kl 15:20 2690

Jeg har ingen aksjer i NAS, ei heller ikke shortposisjoner, så den eneste interesse jeg har av å skrive dette, er å advare dere som ikke er så erfarne i aksjeverden.
Jeg blir trist av å tenke på alle småaksjonærer som vil tape mye her.
Jeg har sett dette mange ganger, og med 80 % sannsynlighet blir det en kjempeemisjon her, og den vil bli satt på lav kurs, et sted mellom 1 og 5 kroner.
De to første transjene i lånepakka er på ingen måte nok likviditet for NAS, og den tredje betinger tilførsel av ny EK, dvs emi.
Kom dere ut mens dere kan.
Lykke til.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Talent
20.03.2020 kl 15:17 2707

Nå må dere gi dere med og hause opp NAS dere ser vel at det går mot emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
GPACTOR
20.03.2020 kl 15:16 2721

Frisk tittel på en trådstart. Nesten så man kunne tro det var selveste Thor Chr. Jensen i DN som hadde kommet på den.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Nå er det jo også slik at Kina er godt på vei til å friskmeldes med null lokalt smittede over flere dager - mao, de blir de første til å friskmeldes fra pandemien. De ville nok ikke hatt noe i mot å kjøpe noen rabatterte dreamlinere rett i forkant av at luftrommet vil åpnes.

Glem leasing, det er hovedsakelig salg, JV, avbestillinger og erstatning EK løsningen ligger .. ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

finnes masse flyselskaper med masse penger på bok. Ryanair f.eks. igjen. full i synsing basert på luft.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Habub
20.03.2020 kl 15:08 2817

En ny 737-800 med 0 til 100 hrs Air-frame / motor timer koster omkring 40 til 50 millioner USD prisen falder ikke så vandvittigt hurtigt især hvis flyet er blevet opereret af et anerkendt Air-line, hvis vi taler tager udgangspunkt i en alder på 4 år så vil flyet have fløjet omkring 12.000 timer hvilket ikke er særlig meget, expected life-span på en 737 NG er 20 til 30 år med 60.000 timer plus.

Et sådan NAS fly med 12.000 timer vil nemt blive solgt for 25 til 30 millioner USD hvis alle checks er udført, hvilket de naturligvis er i NAS.

Men det vidste i alle samme jo godt..;)

Her er et for reference:

https://www.controller.com/listings/aircraft/for-sale/29129971/2018-boeing-737-800
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Anywhere
20.03.2020 kl 15:07 2830

OK, så forsøk å brannselge et fly da. Forsøk å forstå at det finnes ikke likvidstrømmer overfor noen som helst aktuell kjøper (som selvsagt er flyselskap eller leasingtjenester, men ærlig talt, hvor mye er en leasingavtale verdt i dag - det er bare en ny måte å tape penger på...).
Uten likvide strømmer til selskapet på et par uker, så er det kroken på døra. Allment kjent fra NAS-sjefen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

En kombinasjon av avbestillinger og erstatning i en og samme omgang med Boeing vil løse EK problematikken alene - og et slikt gi og ta scenario i disse tider er høyt reelt og gjennomførbart - JustSaying … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Er ikke et boligsalg, ei heller olje. Er ingen ekspert. Men ser for meg at prisen på fly er svært satt. Nye fly kommer ikke på løpende bånn, og produksjonen tar evigheter. Er ikke en VW golf vi snakker om. Alle med sunn fornuft forstår dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
20.03.2020 kl 14:52 2998

Hareide har til og med stilt krav om et visst minimumstilbud av flytjenester mens dette varer.
Man bør i allefall operere med sannferdig informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Habub
20.03.2020 kl 14:49 3030

Kan du ikke oplyse mig om hvad du vet om at købe og sælge fly, det ville være interessant? Har du nogensinde solgt et fly, vet du overhovedet hvordan man gør og kan du fortælle mig til hvilen pris en 737-800 NG med omkring 16.000 timer koster samt et færdiggjort C check.

Hvis ikke så har du ingen peiling om hvad du taler om!

NAS ejer så vidt jeg vet 16 eller 18 fly som er deres egne, uden lån, man kunne jo starte med at sælge 10 af de og lease dem tilbage, ikke at jeg tror det bliver nødvendigt da rutestrukturen bliver anderledes efter Covid-19.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
20.03.2020 kl 14:48 3059

Er det andre fly tilsalgs i markedet nå ? Og hva koster i såfall de ? Dvs. salgsprisnivået for dem.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Fult klar over. Men motstanderenes utgangspunkt er at fly, turisme og ferie er historie og død for alltid. Urealistisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Så din påstand er at Norwegian har fått fullfinansiert flyene? Vanligvis legger mann inn EK. Trenger kilder på dette. Mindre personangrep, mer fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Veien
20.03.2020 kl 14:46 3092

Alle flyene skal da ikke stå på bakken. Vitsen er jo nettopp at NAS skal betjene oss og Skandinavia mens dette varer.
Full stans i flytrafikken i Skandinavia skal det ikke være.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Anywhere
20.03.2020 kl 14:43 3132

Det er ikke rart at mange kommer til å tape enda mer i NAS når man kan lese økonomisk forståelse som er det sikre selvmord.
Jeg sier, kom dere ut dersom dere sitte i NAS, eller gå short om dere har dekningsverdier..
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Anywhere
20.03.2020 kl 14:38 3191

Flyets verdi følge i stor grad kjøpers interesse. Pr i dag er det ikke et eneste flyselskap som kan eller vil kjøpe et eneste fly til.
Mao, det er ikke noe marked. Skulle man få solgt noen fly må det derfor være så billig at noen få kan tørre å ta sjansen, og det vil være verdier langt under verdien som gjelden for flyet utgjør i balansen. Altså, man får inn mindre i salget enn gjelden som fly representerer i dag.
Det nytter ikke å tro at man kan hente egenkapital på det. Man gjør det motsatte.

På kommentarene her så må jeg si at jeg skremmes av nivået. At man kan hevde at et solgt fly til under gjeldsverdiene for flyet gir mindre gjeld, er jo under 1. klasse-nivå. Joda, man reduserer gjelden, men man reduserer også egenkapitalen, og så lenge egenkapital dividert på gjeld er det viktige her, så vil det være idioti å øke nevneren for hva skjer da? Riktig, egenkapitalandelen minker selv om gjelden også minker...fordi de bokførte verdiene minker mer....Det står ikke tusen mann og bare venter på å få kjøpe fly til fullpris i dag, da er man forblindet etter oppvekst på en eller annen vestkant.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
omac
20.03.2020 kl 14:32 3244

Jeg skal ikke være så tøff, bommet stygt selv på Korona.............
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Videre økes EK prosenten desto mindre gjeld en har. Så det er absolutt et alternativ.0
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Flyets verdi må da vitterlig baseres på alder, teknisk stand og antall timer flydd. Ikke om det står på bakken midlertidig eller ikke. Rar logikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
Anywhere
20.03.2020 kl 14:20 3391

bj111, det er helt korrekt. Å selge fly i dag vil si det samme som å øke gjelden da man i et brannsalg ville måtte selge ethvert fly i balansen langt under bokført verdi og under gjeldsverdien som flyet representerer, så det er utelukket. Jeg tror heller ikke man vil finne kjøpere.
Det er nødt til å bli en rettet emisjon mot kapitalsterk medspiller, og det bli dyrt for dagens akjsonærer. Tipper dette kjøres mot både gjeldseiere og nye aksjonærer, men lett blir det ikke.
Utfordringen for dem som går inn er at det er og blir med risiko da man ikke kjenner enden på coronamarerittet, så man går inn i et tapssluk som man vet vil brenne penger til verden er normalisert igjen...Når er det? Og hvor lenge varer kapitalen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare

Det som er feil i den teksten er "liten korreksjon" og "snart over". Var vel litt vel optimistisk. Det kan jeg leve fint med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
bj111
20.03.2020 kl 14:12 3479

Selge fly gjør de for å kvitte seg med gjeld. De er pantsatt og bringer ikke penger inn i kassen. Hvor lett er det å selge fly i dagens marked.
Ryanair er vel eneste som ikke har klaget over finansene.....
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare
omac
20.03.2020 kl 13:50 3597

Like skråsikker nå som du var for 2 måneder siden, eller er du tøff bak tastaturet?
"Du kan skrive så mye du vil om volumoscillasjon, T-theory, Elliot Wave. Det er bare rør alt sammen.

Markedet var klar for en liten korreksjon og coronaviruset åpnet ballet. Snart er det over og indeksene vil fortsette oppover slik de har gjort ved hver bidige korreksjon siden 2010.

Depresjon kan du bare glemme. Historikken din på forumet viser imidlertid at du er en mann som ikke så gir deg så lett, men det er dyrt og tåpelig å insistere på krakk og depresjon i 10 år mens markedene har løftet seg mer enn 200%. "
Redigert 21.01.2021 kl 07:14 Du må logge inn for å svare