Hvor blir den Boeing avtale av?

EliotS
NAS 20.03.2020 kl 10:51 2453

Det har været en dramatisk morgen for NAS aktionærer!

Det er flot aktien stiger men der er fortsat en del usikkerhet som skal elimineres.

Selskapets ledelse må komme med meldinger meget hurtigt, hvis de fortsat skal ha en stabili situation.

Der er behov for at komme med melding hurtigt om at financeiringen er på plads omkring de første 300 mio. NOK. Det vil give litt arbejdsro.

Det neste som må komme snart er en avklaring af Boeing avtalen. Det er blevet fuldstændigt essentielt at de penge kommer på bordet nu. Disse kan et langt stykke av vejen give NAS nødvendig egenkapital. Det er også en stor fordel at få dem udbetalt nu pga den fordel som ligger i valutakrydset mellem NOK/US$.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Sann
20.03.2020 kl 10:59 2368

Det blir da ingen erstatning nå når Boeing selv strever med å holde hodet over vann. Nye kriselån til selskapet og flerre og flere avbestillinger og stopp i salg. Boeing har da vel ikke noe lettere tid fremover enn flyselskapene selv og dette vil vare i svært lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
EliotS
20.03.2020 kl 11:37 2173

Nu er det jo ikke sådan at Boeing kun betaler hvis de har lyst.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Kantarell
20.03.2020 kl 11:46 2090

Tålmodighet. 12 kroner er meget billig etter at Nas har fått (3 faser avtale) 3 milliarder fra staten.
Slik vi ser i dag, ble kursen manipulert fordi det ble nok for store utslag mellom 20 kroner og 9 kroner.
Noen kjøpte på 9 kroner og solgte på 20 eller motsatt. Dette skapte nok som forventes, a black out!
Robotene ble tatt på fersken, derfor måtte finanstilsynet blande seg inn og for en gang skyld, rydde opp!

At finanstilsynet, gransker saken videre vil overraske ingen, ikke en gang råtne analytikere, meglerhus og short & Co som har fått a wake up call. NOK er NOK!!

Kursen stabiliseres litt rundt 12 før videre oppgang. Kursen bør rundes på 14,5 i dag.

Boeing er fortsatt i forhandling med Nas. J.S snakket om det i går i pressekonferanse.

De har mulighet til å få 3 milliarder og ledelse vil få plass alle avtaler som trengs for å få ta i pengene.

Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 11:46 2083

Nå når en av selskapets største kunder kan få en redningspakke er det faktisk en hensikt å betle ut penger til Norwegian og ikke til et konkurs bo. Jeg tipper ting kan skje fort.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Epona
20.03.2020 kl 12:10 1982

Du har direkteforbindelse til Boeing antar jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Claude
20.03.2020 kl 12:20 1872

"De har mulighet til å få 3 milliarder og ledelse vil få plass alle avtaler som trengs for å få ta i pengene."
Er det er forskjell på å låne penger og å få penger, dog ikke alle som er klar over det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
awkward
20.03.2020 kl 12:25 1812

Det var mye å ta tak i i den posten du viser til. Men kanskje ikke helt verdt å bruke tid på det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Herman*
20.03.2020 kl 12:35 1707

Nas har vel spekulert i å utsette Boeing avtalen lengst mulig, av ulike årsaker antagelig. Aksjen er i fritt fall, og det skyldes etter min mening det faktum at NAS har krisemaksimert maksimalt i flere uker, og så kommer det en redningspakke med krav som selskapet ikke automatisk innfrir. Det blir jo spekulasjon og frykt rundt slikt. Den eneste fordelen med kursfallet er at obligasjonseierne må se alvoret og ikke dra ut forhandlingene med urimelige krav om redusert konverteringskurs, warrants etc. Disse obligasjonene er nå søppel, men de kan få tilbake pengene hvis de oppfører seg pent og Karlsen får gjøre sitt. De har vel siste runde friskt i minne hvor de som ønsket det kunne selge seg ut av lånet til en grei kurs etter at konkursfaren var over.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
Tm3P
20.03.2020 kl 12:39 1660

Obligasjonene er søppel, men aksjen er god investering eller?
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 12:44 1618

Mye vil skje den nærmeste tiden - inkludert aksjekursen hvor mange vil forstå at det å være premenstruell på børs kan bli dyrt i lengden - veldig dyrt for jorda går ikke under, det ene landet etter det andre vil veldig snart friskmeldes hvor akkurat det er på veg til å skje i deler av Asia og den ene flyplassen etter den andre vil åpne for trafikk - mao, den bransjen som først fikk problemer er den som først friskmeldes … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
20.03.2020 kl 12:51 1559

Markedet priser inn emisjon i aksjen...

Avtalen med staten er grei nok den , men NAS må bare hoste opp litt penger...
Det er klart NAS vil nå gjøre ett støt mot Boeing , så får vi se hvor det ender... At NAS ikke får tilgang på kapital fra boeing er bare sprøyt.
Selv om Boeing sliter - så vil Boeing bestå også gjennom denne krisen.
Avtale eller skisse til avtale mellom NAS og Boeing er allerede fremforhandlet... før Korona krisen inntraff .

Uansett det handler om hva markedet tror- de tror det samme som regjeringa tror -- alle skal bidra for at NAS skal reddes.
Obligasjons eierne - Staten- ansatte -og ikke minst aksjonærene..
så får vi se hvilken hendel NAS trekker i først.. Aksjonærene eller Boeing.

Det er uansett positivt med en avtale med staten, som ønsker å hjelpe.
Klarer ikke NAS å håndtere dette - kommer staten motvillig inn som eiere..





Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
kimh
20.03.2020 kl 12:58 1491

Hjelper lite hvem som er eiere av et flyselskap akkurat nå? Parkert står flyene. Blir nok langt billigere for staten å trekke seg ut når de bare har lånt ut 300 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
minsin
20.03.2020 kl 13:08 1407

vel Staten - har klart indikert at NAS skal reddes , billig eller ei.
"worst case " scenario er om staten kommer inn som eiere - med god høyrepolitikk vil dette neppe skje - de ønsker at næringslivet skal drives av private.
Staten kommer derfor til å strekke seg langt for å unngå at slikt skjer.

Da passer det dårlig om staten legger ut "snuble tråder " - til nas..
Signalet NAS har fått fra staten er - alle må bidra om NAS skal reddes.. ansatte( de som er igjen) , aksjonærer og obligasjons eierne..

Sett fra NAS side så haster kapital innsprøytningen - Da koker det ned til at de må "skvise" litt på Boeing avtalen å få fortgang i denne.
Emisjon i markedet som er nå skal de bare glemme..
Utelukker ikke emisjon på ett senere tidspunkt men nå- forget it.







Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.03.2020 kl 13:21 1337

Enig, men Worst case er at det blir en mindre emi i kombinasjon med flere andre ting og det er det som nå lager usikkerhet. En mindre emisjon for å friskmelde caset er jo et rimelig alternativ som de fleste eksisterende aksjonærer vil være åpne for - men som du sier så tror også jeg at en hver sten vil løftes for å kunne unngå det.

Time will show, men dagens aksjekurs er uansett for billig å regne med full oppbakking av staten i ryggen - markedet kommer som kjent diltende etter og denne gang vil nok ikke være noe unntak.

Veldig mye vil skje i løpet av kort tid - i løpet av de neste 1-2 uker så er nok en løsning på plass så for heller kursen leve sitt eget liv i mellomtiden … ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:36 Du må logge inn for å svare