La oss diskutere en mulig konkurs.


Gjelden er for stor.
Renten på noe av lånene er for store.
Verdien av flyene kommet ned i nåværende situasjon.
Men staten vil at NAS opprettholder en flytransport på et visst nivå.

Om vi slår det konkurs, hvordan kan vi rigge NAS på nytt ?
For NAS bør vi/må vi ha.
Konkursboet overtar kravet mot Boeing.
Et nytt NAS2 kan kjøpe biter fra konkursboet.
Vi har ikke fått opplyst hvor mye Sverige og Danmark skal støtte NAS.
Det beste er å få et "nytt" NAS med virkelig sunn balanse, og på norske hender.
Med å få frem et "nytt" NAS kan staten godt hjelpe til i en overgangsfase.
NAS har solgt langdistansebilletter for billig. Og eksperimentert for mye med nye ruter, og samtidig.
Et "nytt" NAS må tuftes på lønnsomhet fremfor vekst.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/1nbL3J/norwegian-trues-av-konkurs-staten-kommer-neppe-til-aa-kjoepe

SAS har mye sunnere balanse. Vi kan ikke ha bare SAS til å betjene norges behov. Widerøe fins, men det er
på trafikktynne ruter, med statsstøtte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Nåværende gjeldsinnehavere burde konfronteres med å delta i betydelig gjeldsnedskrivning, eller
oppleve en konkurs. Om de ikke går med på gjeldsnedskriving, burde selskapet slå seg selv konkurs.
Konvertering av gjeld til aksjer er ikke særlig aktuelt.
Helt alternativt kan Norge ved bl.a. hjelp av staten i en overgangsperiode, starte et helt nytt flyselskap.
Og la grådige gjeldsinnehavere ta smellen. Det blir åpenbart billige fly å få tak i nå, enten via kjøp eller
leasing. Fuel for lang tid frem burde sikres billig nå, ved et nytt flyselskap.
Slots får man nok til. Det er neppe sprengte slottider rundt omkring.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Er vel mye mer lønnsomt for Norge å bruke 10 mrd. kr. på å starte et nytt flyselskap med samlet
balanse i størrelsesorden 30 mrd. kr. Etter anskaffelse av billige fly. Og sikring av billig fuel i lang
tid fremover. Samt utsikter til lav rente. Og ta bort norske flyavgifter i sin helhet.
Få et maksimalt godt grunnlag å bygge et nytt flyselskap på. Vi kan ikke basere oss på bare SAS.
Vi må ha intern skandinavisk og nordisk kontrollert konkurranse i Skandinavia og Norden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Bare å gå til innkjøp av en stor pose popcorn og sette seg foran inngangen til Malmskrivervein 2 neste uke. The show must go on.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Vi trenger konkurranse i luftfartsmarkedet, men staten skal ikke hverken starte eller eie flyselskap, det er flertallet på Stortinget helt klare på.

Håper Norwegian overlever.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Hjelpe med å starte i en oppstartsfase. Så selge seg ned til en passende eierandel.
Sannsynligvis noe av det mest lønnsomme Norge kan gjøre i nåværende situasjon.
Dette behøver ikke å koste staten noenting i sluttenden. De kan få tilbake hele utlegget.
Ja, kanskje mer til ?
Norway Airlines.
Det klart største luftfartslandet i Norden, må ha et eget skikkelig flyselskap. Det trenger offentlig forvaltning,
norsk næringsliv, norske luftfartsarbeidstakere, og som reklameelement ute i Europa og
øvrige verden. Vi har bl.a. skipsfart, sjømat og økende turisme som dette kan virke positivt tilbake på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Det er mye bedre for staten å bruke 3 - 5 mrd. på å være med å starte et nytt Norway Airlines med 10 mrd. i EK,
enn å yte 3 eller 6 mrd. på noe usikkert som de kanskje ikke får igjen helt eller delvis. EK'n de skyter inn i
Norway Airlines vil de få tilbake ved salg av aksjer i aksjemarkedet. Og da har Norge et topp moderne og mye
mye sunnere flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Lurer på hvordan Kjos og Kise har det nå. Kan ikke være noe særlig. Triste greier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Ja, akkurat det er veldig leit. Må være kjipt å ha stått på så mye, og så skjer dette. Men et evt.
nytt selskap vil jo basere seg på at Norwegian har eksistert. Det vil være en videreføring i så måte.
Kanskje Kjos og Kise kan få kjøpt noen rabatterte aksjer av staten som plaster på såret ?
Og de får kanskje noe tilbake via boet ? Ikke vet jeg.
Dette har en tredelt årsak :
1. Ekspanderte litt for fort, med for liten EK-andel og lønnsomhet.
2. Uventet trøbbel med Boeing, RR og annet.
3. Coronavirus.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Kjos tar det nok med knusende ro. Han er oppdatert i forhandlingene og koser seg sikkert med å få lov til å være med på action. Som rådgiver selvfølgelig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Latterlig, kjøpte du selv på 220, eller 360 ?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Bob er den ikke pro-nas for å si det sånn. Han er spydig med alle.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Skipssjefen skrev Innlegget er slettet
Ingen grunn til å være jentesur for at spaniaturen gikk fløyten.
Hva har du egentlig i mot Kjos?
Du har tross alt kunne reise rimelig siste 20 år på grunn av han. I tillegg har du ettersigende tjent penger på aksjer i Nas
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Tror ikke det. Her er det enormt mye penger som er tapt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
MD12
20.03.2020 kl 21:59 3048

Norway Airlines gikk også konkurs i sin tid..

Norway Airlines A/S was a Norwegian airline which operated between 1988 and 1992. Focusing on charter, the airline operated two Boeing 737-300 aircraft from 1988 to 1992, after which it operated two McDonnell Douglas MD-80 aircraft, one MD-83 and one MD-87. The airline flew a single scheduled route, between Oslo Airport, Fornebu and London Gatwick Airport, at first on contract with Air Europe and from 1991 at its own expense. At its peak, Norway Airlines had 196 employees. The company struggled financially and lost more than 100 million Norwegian krone (NOK) before terminating operations, having never made a profit. Wiki
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Skipssjefen skrev Innlegget er slettet
Fy faen, SS. Ønsker at selskapet konker med alt det innebærer. Støgge faen!
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Jeg har alltid hatt sansen for NAS, frem til alle disse diskustige historiene ved gatene hvor selskap krangler med pax om håndbagasje.

Selskapet hadde sluppet det der forbanna håndbagasjetullet om ikke BK var så cowboy.

Nå ønsker jeg selskapet i skifterette så fort som overhode mulig, og så håper jeg noen plukker opp restene med nullet gjeld.
Da skal jeg bruke dette selskapet. Aldri om jeg hadde likt å være aksjonær her, når jeg ser hvordan de ansatte behandler de reisende som tross alt betaler lønna til disse NAS ansatte.

Kundeservice for meg er ufattelig viktig.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Jeg lurer på om ikke dere som sitter med blodige VPS har et snev av logisk sans, og taktisk tankegang, slik BK tross alt har.

Hvorfor i huleste solgte dere ikke på åpning i dag, selv med tap, og så bruker pengene i emisjon som kommer - alle vet at den kommer, og så heller få 3-5 ganger flere aksjer, enn dere har i dag - for samme sum ?

Jeg begriper bare ikke naiviteten, og tankegangen. Solgt i dag på 20-25% opp, sitt i cash til neste uke, og delta i emisjon 1-4 kr.
Kursen kommer uansett ned der via børs, om den blir rettet.

På den andre side, selv ved emisjon, så går dette mot konkurs. For trinn 3 blir umulig for NAS å innfri likevel.


SS
KNM
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Har reist en del med Norwegian og aldri hatt problemer. Er vel ikke unormalt med stikkprøver når du innfører nye bagasjeregler heller. Dette handler om smidighet og har ingenting med Kjos å gjøre.
En stund hadde jo folk hele flyttelass med seg inn i kabinen. Synes det er verre
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Jeg snakker om siste tids regelendring.
Null smidighet, og det er dårlig.

Ellers er dette å lese i kveld, lite utdrag - ser ikke lystig ut, og dere som sitter blir nesten gruset:

Utfordringen er at underskuddet til Norwegian sikkert vil bli temmelig massivt i første kvartal og andre kvartal og tære kraftig på den bokførte egenkapitalen. Per tidspunkt har imidlertid Norwegian intet å selge. Det er ingen som kjøper fly nå. Og skulle noen ville kjøpe flyene, stikker nok de pantsikrede långiverne av med det meste, om ikke alt, av kjøpesummen.

For Norwegians aksjonærer er alt dette forferdelig dårlig nytt. Ingen må tro at obligasjonseierne vil gi ved dørene, om de går med på å omgjøre obligasjonene til aksjer. Aksjonærene blir sittende igjen med så godt som ingenting. Omgjøringen av obligasjonsgjeld til aksjer vil ikke skje til torsdagens børskurs på 11,45 kroner. Kommaet vil bli flyttet et par hakk til venstre, for å si det slik.

Og kanskje må Norwegian forsøke å gjøre en emisjon som vanner ut og legger større byrder på flyselskapets trofaste eiere. Det må være bittert. For konsernsjef Jacob Schram har nok rett i at Norwegian sto foran tidenes sommer, da coronaviruset kom og ødela alt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Neppe ei, men svært mange.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Tar ikke det som blir skrevet i media seriøst lenger, sorry!
De har dessverre utspilt sin rolle
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Betaler for kuffert, og aldri hatt problem med håndbagasje.
Men leser i media om dårlig service, og det liker jeg ikke.

Sist on jenta fra Bergen som måtte kaste koffert og innhold pga den var noen cm for stor, og kunne ikke betale på stedet. Da var valget å kaste eiendelene, og kuffert, eller stå igjen - fordi NAS nekta å sende faktura.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
ymsokk
20.03.2020 kl 22:45 2742

Bagasjereglene står klart og tydelig når du bestiller billetter? Så hva er problemet? Når folk tar med seg for mye eller for stor bagasje ombord risikerer de selvsagt nettopp dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
FAR100
20.03.2020 kl 23:24 2644

58 milliarder gjeld. kun 5-6% rente har en rentekostnad på ca 3 milliarder pr. år eller 750 millioner i kvartal. klarer Norwegian å unngå konkurs?
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Hvis det er så at fly er umulig å selge nå, må da en bobestyrer ha mandat til å selge flyparken både billig og fort.
Dermed kan et NAS II ha mulighet for å sikre seg en ekstraordinært billig flypark. Bobestyrer har mye makt.
Dette taler for å la det gå konkurs, med plan om å starte et NAS II like etterpå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

https://www.dn.no/luftfart/luftfart/delta-airlines/united-airlines/amerikanske-flyselskaper-varsler-stupbratt-inntektssvikt-og-massive-jobbkutt/2-1-778735
En norsk bobestyrer kan være nøkkelen her. Stå klar med et konsortium og overta flyene billig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Rørende at noen har energi til å syns synd på disse gutta. Mitt råd er å spare det til noen andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 01:23 2397

Det fine er jo at regjering har tatt hensyn til dette. For å få tilgang til 2.lånepakke på 1,5 milliard må kreditorer gi rente og avdragsfrihet i 4 mnd. Uten tilgang på disse pengene er Nas konkurs. Ellers dirr regnestykke feil. Halvparten er lease, og her blir det nok praktisert div force majure etc.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

https://www.youtube.com/watch?v=UGWYNNpyP58
Her trick mht. å få tilbake penger på betalt billett. Be VISA kjøre retur av pengene.
Og generelt om ståa i luftfart nå. Publ. 18 mars. sett av 420000

Kan være et trick å gjennomføre konkursen nå mens alle andre har trøbbel.

Må være bedre å bruke 10 mrd på et nytt selskap med 1/3 EK og flott superbillig flypark,
enn å kaste 10 mrd i et sort hull. Hvem har lånt ut til fly ? Delvis Boeing ? De er det i
såfall ikke synd på. Hvis de ikke betaler kompensasjon får de heller få en smell
gjennom en konkurs.

Tipper det er klart innen senest 1 mai om det blir konkurs eller ikke. Boeing burde
snart si i fra at betrakter MAX-flyet som dødt. De kan komme i særskilt ansvar hvis
de drøyer for lenge med det. Innen 30 juni må de nok si fra om det. For å unngå å
bli kollapset helt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
😏
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Friday night: Mye alkohol og potetgull

Multi nick holder på monolog. Short & Co jubilerer for at Nas skal gå konkurs.


Dnb analytikeren som skrev at Nas skulle bryte lånebetingelser, glemmer at hele verden er i krise modus. Flyplasser hvor fly fra mange ulike flyselskaper kan ikke kreve fult erstatning for å leie ut parkeringsplasser. Flyplasser får allerede erstatning fra Norge.

Kreditorene ønsker å få mer penger, rett og slett. Men de vil måtte tilpasse seg regjeringen ordre: Solidaritet!
(Et ord som ikke finnes i finans verden) - Hvis ikke, vil 50 prosent av børsnoterte selskaper slå seg konkurs ;)

Nå sover snørrunger og gleder seg til mandag.

Dessuten: Hva er "output" for Nas for tiden? Nesten hele "crew" er permittert. Oljeprisen er på sin laveste siden 2008. Selv om de ikke har behov for så mye drivstoff vil de spare enormt mye penger fremover.

Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare

Hva hjelper en lav oljepris NAS når de har hedget prisen til en høyere pris / volum, nå står ikke de fleste flyene parkert i Norge, da hjelper det fint lite NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare
Fred55
21.03.2020 kl 09:36 1902

Riktig der, om ikke kreditorer obligasjonseiere er med på spleiselag går nok som du sier sikkert 50% eller mer av bedrifter konkurs innen fly bransjen enda mer om dette tar tid.Så enkelt er det. De vil forhandle med målsetting om å komme best ut av det. Altså om NAS skal overleve blir det gi og ta som gjelder.
Opplever kreditorer og obligasjonseiere at de vil få mest ved konkurs, så blir nok det svaret, om ikke Norge kommer med ett bedre tilbud.
Opplever de samme at potensialet på sikt er bedre ved å ettergi noe så overlever NAS.
Nå er det så mye som skjer i NAS denne helgen og antar at det nærmest jobbes 24/7 svaret må trolig være på plass rett over helgen, om ikke er det ikke liv laga detsverre.

Trådstarter. Om NAS blir slått konkurs mister tusener jobbene sine. Går fra permittert til oppsagt over natten. Og er nok ikke sånn at gjeld slettes fly selges og Staten overtar og starter opp, så enkelt er det nok ikke :-) Selvsagt en drømme situasjon, men er nok ikke realistisk på den måten. Ikke så enkelt.

Skrives at NAS har 60 milliarder i gjeld, dette er feil, skal starte en tråd der vi må forsøke å få frem aktiva og gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 06:22 Du må logge inn for å svare