Hva har forandret seg

ziik
FRO 20.03.2020 kl 21:29 7928

Sikkert et dumt spørsmål for "tank" gutta men hva har forandret seg siden 9 des til 23 jan, hvor kursen var over 100 til i dag? Fikk meg 4500 aksjer 5 mars på kurs 65 og tenkte at dette må jo bli bra men ser jo prisen presses ned og ned. Ser på usa i dag så da blir det vel ned til mandag også.
Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.03.2020 kl 21:36 7035

Lavt forbruk av olje når lagrene er fylt opp? Så lenge coronaproblemene pågår, vil forbruket være lavere enn antatt.

Mindre eksport fra USA, de beholder alt selv kanskje. Man ser allerede nedgang i antall rigger i Texas i tillegg.

Tipper markedet forstår noe vi ikke ser enda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
ziik
20.03.2020 kl 21:46 6990

Men er det ikke nettopp at oljelagrene er fulle og at oljen må lagres på tank til sky høye rater som burde gjort at fro skulle ha gått opp i kurs?
Redigert 21.01.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
20.03.2020 kl 21:47 7405

Hvis dette var så åpenbart, skulle man tro kursen gikk opp. Blir spennende å se.
BESV
20.03.2020 kl 21:57 7353

Största anledningen tros vara att stora fonder har inriktning energi och där då inkl även tank och olja. Så när folk nu mister tro på shale och oljeindustrin sker massiva utförsäljningar vilket pressar kursen, plus ett par som har short positioner, troligen pga av detta faktum.

Sen är det nog nog månad kvar innan marknaden tar in på allvar vad som är på väg att hända, och då ser man även om raterna hålls uppe även q2 i april. Redan nu sitter ju företagen och ser vilka Ester de bokats på och vad som kommer trilla in i q2 så alla dessa uttalanden är nog rätt tvärsäkra prognoser, q2 kommer bli enormt bra.
ziik
20.03.2020 kl 22:25 7244

Så vi kan se for oss 0.4 usd i utbytte i Q1 og Q2 da også da kanskje ☺️
oppturen
20.03.2020 kl 23:05 7114

Det er guidet utbytte på $0,8 for Q1, Q2 ser ut til å bli VESENTLIG bedre.
finansakrobat-
20.03.2020 kl 23:10 7083

Det er nettopp som zlik sier, og det er en av flere faktorer Kaisovski og flere ikke forstår. Jeg vet ikke om dere ignorerer tilbud og etterspørsel, eller ikke forstår den grunnleggende dynamikken. Vel i aksjemarkedet oppstår det tilbud, og forstår du markedet så vil du se det. Du Kaisovski fremstiller markedet som svakt, du må ta frem kalkisen.....

1) Olje som skal lagres skal fraktes fra SA til lokasjon (US, India, Kina, Singapore, SK).
2) Når lagrene på land er fulle, så kan det måtte lagres på skip.
3) Tradere (Trafigura, Glencore++) vil kjøpe fysisk olje og selge olje frem i tid og lagre denne på skip i mellomtiden. Det drar ut tilbudet av skip, og med dagens contango i futurekurven er det fult mulig. Traderne trenger ca 40c i contango per måned for leie en VLCC til $40K dagen. Dette er årsaken til at Glencore leide inn Euronav's ULCC Europe. Ja, det er gamle skip som blir benyttet for lagring, men det gjør at tilbudssiden av skip blir redusert som gjør markedet strammere.
4) Etterspørselen etter olje er betydelig ned, men det er kun en av mange faktorer som påvirker dette markedet.

Dette er ikke åpenbart for majoriteten av de som sitter på HO eller liknende fora med amatører. Dette er nisje, og når aksjene også er mindre likvide så er det nesten oppskriften for hvor det oppstår muligheter, men om du ikke har grunnleggende forståelse så klarer du ikke å se det..

Hadde markedet virkelig sett alt så ville Hunter eksempelvis reagert mer i tandem med USD/NOK. Inntjening og NAV øker i NOK - Hva tror du skjer ved f. eks en take-over eller cash flowen som vil bli utdelt i utbytte? (Det mest graverende eksempelet er OET, men det får dere se når utbyttene kommer...).

Billige aksjer kan være billige lenge, men matematikken seirer til slutt.
Redigert 20.03.2020 kl 23:30 Du må logge inn for å svare
ziik
20.03.2020 kl 23:13 7058

Såpass ja, ja da får vi håpe dollar prisen holder seg høy😁 kursen pleier vel også å stige litt i forkant av siste handle dag og med 0.8$ i utbytte så blir det vel trangt i døra for de som vil inn.
finansakrobat-
20.03.2020 kl 23:15 7034

OET: PAS estimerer $0.8-1 i Q1 2020 EPS. Forstår folk hva som skjer når de midlene blir konvertert til NOK på 10-11 og ikke på 8-9? :-)
Q2 har også startet med et brak, hvor det fort kan generes $0.5-1
Redigert 20.03.2020 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
ziik
20.03.2020 kl 23:21 7010

Å ja, jeg forstår. Bare utbyttet her vil over 3 kvartaler dekke inn tapet som jeg fikk i NAS 😊
really
21.03.2020 kl 08:45 6711

Slik det ser ut nå kan tilbudet av olje stige med rundt 4 mbod i april mens etterspørselen kan synke med 5-10 mbod etter hvert ifølge en artikkel i Bloomberg i går.

Kineserne bygde mye lageringskapasitet etter forrige SA flom og US har en del plass i sine SPR lagre og annet, men med en slik takt går det fort. Rystad estimerte at on shore lagre i praksis er fulle om 30-40 dager.

Contango på brent av rundt 10 USD på 12 MNDR basis for et par dager siden, og forsvarer ganske heftige rater. 18 MUSD for et års lagring tilsvarer 9 $/bo for en standard VLCC. Det er 50 000 USD/d med svært lave driftskostnader. Slik sett er Hunts slutninger på 80 000/d på 6 MNDR gode.

Men fortsetter denne ubalansen mellom tilbud og etterspørsel ut over mai blir det interessant. Verdens tankskip lagrer rundt 1,4 milliarder fat i transitt nå ifølge Rystad. Er ubalansen 10 mbod vil dette måtte øke med 0,3 mbod/mnd om alt skal lagres i skip. Da tar det ikke lang tid før oljen har negativ verdi og tankratene er på ath.

Dette vet jo både SA og Russland og den flommen vi ser komme derfra kan neppe vare særlig lenger enn 3 MNDR.

oppturen
21.03.2020 kl 09:26 6583

utbytte for Q1 er guidet til $0,8. Da denne guidingen ble gitt var det en god pris med rater rundt $80.000 for dag. Og mange frakter for Q1 var kontrahert på disse priser.
Vi ser nå kontrakter på opp mellom $200.000-$300.000 bli skrevet. SA varsler økt eksport fra 01.April , FRO melder at det er klar med et betydelig antall båter til å ta imot kontrakter i spotmarkedet fra April av.
Kostprisen ligger rundt $20.000 for dag, dagrater rundt $80.000 gif estimert utbytte på rundt $0,8.
Hva tror dere utbytte blir ved snitt på $200.000 ?

I mitt hode kan vi da gange med 3 og likevel ha en forsiktig tilnærming.
Utbytte Q1 : $1
Utbytte Q2: $2,5
Utbytte Q3: $2
Utbytte Q4: $2
Totalt utbytte 2020 : $7,5
Aksjekurs Mars 2020 $6,4
Var det noen som sa Koko
Kaisovski
21.03.2020 kl 11:33 6370

Galskap å tro på 200k rater ut året.
Bennyfyfasan
21.03.2020 kl 12:03 6280

Får vi $2,5-3,5 utbytte i 2020 er jeg meget fornøyd. 27,5-38,5kr pr aksje med dollar på 11kr ($ kommer til å være ganske sterk en stund).

Jeg håper på noen uker uenighet i april for Opec+, for det er vi avhengig av for å se utbytter av størrelsen jeg sikter til.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 12:33 6188

Helt enig. Som så mange ganger tidligere så regner forvaltere, meglere osv. på 55k$+ på vlcc som høye rater. 200k$ ut året er utopi.

Synes det grenser til utopi når vi ser ratene holder seg over 100k$ på så mange ruter og i nesten 14 dager som nå. Først og fremst ser det ut som et snitt på ca 130k$ rater ila 4 uker. Det er utrolig. Fredly i Hunter sier at aksjekursene er helt på viddene og prisene er ko-ko. Flere i tank-markedet sammenligner videre med sjømatselskapet salmar som var priset til 27kr aksjen tidlig på 2010-2011, samme med marin harvest (mowi). Salmar hadde en verdi på rundt 1 milliard på børsen, men hadde en inntekt på over det dobbelte. Hvor er logikken? Det er jo i slike markeder Buffet tjente sin rikdom på. Lavt prisede selskaper med høy inntekt og cashflow.
oppturen
21.03.2020 kl 12:40 6157

Jeg tror SA nå vil vise hva de kan produsere for å statuere et eksempel for videre forhandlinger.
Produserer de da som annonsert for April vil lagre raskt fylles opp. Jeg tror og Corona vil herje minst 1/2 år fremover noe som vil dempe forbruket globalt. Derfor tror jeg mange tank båter blir brukt til lagring minst hele dette året.
Rater over 200 ut året legger jeg ikke til grunn, men oppunder 150 i snitt for 2. Halvår er hva jeg har lagt til grunn.
Optimistisk , ja utenkelig , nei.
Latterlige kurser nå , uten tvil.
BESV
21.03.2020 kl 12:42 6144

Om man nu leker lite med siffror som kommer från förra överutbudet och NATs kurs. De hade ett utbytte på ca 1,3 USD/aktie och kursen låg på över 15 dollar dvs ca 12 gg utbyttet.

Frontline 2020 utbytte 3-4 dollar och kurs på 40-50 dollar...fullt realistiskt om marknaden håller sig stark året ut.
eike
21.03.2020 kl 13:52 6030

Er det spesielle datoer du må eie aksjene i F.eks. Fro og Hunt for å få utbytte i 1. kvartal. Hilsen Amatør.
fattigstakkar
21.03.2020 kl 14:07 5968

For å svare på spørsmålet i TS. Det er tre ting som påvirker prisingen.

Det ene er de store inntektene som kommer inn nå i disse ukene. De burde trekke kursene mye opp. Usikkereten er hvor lenge dette varer. Det kan komme en melding om enighet mellom SA og Russland i morgen, og da vil kursene falle, derfor tør ikke markedet ta gledene på forskudd. Men for hver dag som går uten en slik enighet vil nye kontrakter med gode rater inngås og mer og mer penger havner hos tankrederiene.

Det andre er hva som skjer et halv år og lenger fram i tid. Hvor mye har økonomien blitt ødelagt av Corona, som forhåpentligvis er over da. Ganske sikkert har verdensøkonomien blitt satt mye tilbake og det blir lavere etterspørsel etter olje. Behovet for frakt av olje blir ytterligere redusert fordi alle lagrene blir fylt til randen når oljeprisen er så lav. Dette trekker, naturlig nok, kursene ned.

Det tredje er det generelle børsmarkedet. Det kreves en økt risikopremie i et markedet preget av så mye usikkerhet og frykt. I tillegg må mange selge det de kan selge pga enorme tap i andre aksjer. Tank dras også ned av at det ligger i energisegmentet som selges over en lav sko fordi oljeselskap blør. Dette trekker også ned.

Min konklusjon er at tank er det beste stedet å sitte i en vanskelig børsverden og at vi kommer til å få store utbytter framover, men jeg forventer ikke kurseksplosjon så lenge markedet er som det er fordi markedet ikke priser inn gevinster før de står på konto. Jeg sitter i FRO, Hunt og ADS og, uten å være noen ekspert, føler jeg at disse har en litt ulik profil som tar ulik risiko og derfor supplerer hverandre bra i porteføljen. ADS har kort horisont fordi de har gamle skip som ikke skal være i markedet i veldig mange år uansett. Får de gode inntekter de neste to kvartalene vil de ha tjent inn hele investeringen selv om vi går inn i total meltdown i verdensøkonomien de neste ti år. Føler derfor at nesiden er minst her. Hunt har nye skip og er mer avhengig av at verdensøkonomien tar seg opp framover, men selskapet virker å være defensive og sikrer gode inntekter nå ved å sikre lange kontrakter i stedet for å håpe på astronomiske gevinster. Altså mindre nedside, men også mindre oppside. FRO tar større risiko og vil kunne stige mer, men har også mer å tape om det kommer til en enighet mellom SA og Russland samtidig som verdensøkonomien går inn i en dyp depresjon.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 15:46 5784

Gode vurderinger, fattigstakkar! Jeg har satset på ADS og FRO, men ser at HUNT kan være et godt supplement i porteføljen ut fra risikoprofil.
Hvordan er HUNT ift utbytte?

Det er morsomt å leke med tall, det kan jo bli helt syke overskudd hvis ratene holder seg på nåværende nivåer noen måneder fremover? Selv om man er litt mer nøktern i fremtidsutsiktene er jeg enig i at tank ser ut til å være stedet å sitte i disse turbulente tider.

Dersom SA gjør alvor av å øke produksjonen fra 1.april, og det scenariet holder seg ett par måneder, tror jeg du bør vurdere ett nytt nick, fattigstakkar :-).
fattigstakkar
21.03.2020 kl 15:57 5742

Andre kan nok mer om dette enn meg, men slik jeg har forstått det kommer Hunt til å betale bra med utbytter framover og har en aksjonærvennlig profil, men de betalte ikke utbytte i q1 fordi de da måtte betale for skipene de har fått levert.
Kaisovski
21.03.2020 kl 16:47 5603

I hunter skalb100% av overskudd utbetales til aksjonærene over tid. Det samme kan ikke sies om Frontline, som skal drive samme business i lang tid fremover.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 17:14 5519

Ja, du må eie aksjene til et bestemt dato. Denne dato bestemmes av styret og kunngjøres vanligvis under kvartals presentasjonen. Styret må selvsagt først vedtar at utbytte utbetales og hvor stor den skal være.
BESV
21.03.2020 kl 17:24 5476

https://www.google.com/amp/s/www.thehindubusinessline.com/economy/logistics/freight-rates-set-to-spike-as-india-puts-ships-arriving-from-corona-infected-nations-on-14-day-quarantine/article31129907.ece/amp/

Indien kommer sätta alla fartyg i 14 dagars karantän innan de är välkomna in i landet. Helt klart positivt för tankmarknaden och kommer begränsa antalet ytterliggare.
fattigstakkar
21.03.2020 kl 17:25 5466

Er det noen som har noen formening om hva som vil skje noen måneder fram i tid hvis alle lagre er fulle og etterspørselen fortsatt ikke tar seg opp? Vil ratene fortsette å være høye eller stanser også fraktmarkedet opp da?
oppturen
21.03.2020 kl 17:59 5373

Jeg er ingen ekspert men vil forundre meg veldig om ikke noen må betale leie så lenge oljen er ombord på fartøyene. Gjelder vel om de ligger som lager, i karantene eller er under transport.
really
21.03.2020 kl 18:03 5357

Da får oljen negativ verdi fordi det ikke er noe sted å gjøre av den. Så langt lar neppe SA det gå.
really
21.03.2020 kl 18:05 5343

Ekstremratene en har sett kan ikke vare særlig lenge. SA har booket «alt» og når alle andre slåss om restene blir det slik.
BESV
21.03.2020 kl 18:49 5227

Indien importerar ca 4,5 miljoner barrels varje dag, med en genomsnittlig resa till gulfen så behövs det ca 42 vlcc för att täcka deras behov.

Över ett slag kan det nu betyda att de behöver öka detta till 63 vlcc eftersom både Irak och Saudi har covid utbrott. Oklart hur stora utbrott man ska ha för att behöva vänta och mkt av lastning och lossning sker redan till havs så kanske inte påverkar men möjligheten finns.
MarineroMarine
21.03.2020 kl 21:59 4912

Det er ikke besluttet utbytte for Q1 per nå. Jeg skjønner dog hva du mener.
Fevang
21.03.2020 kl 22:16 4851

Slik som kursene har utviklet seg for stortank forventes totalkollaps i ratene noe fram i tid. Kanskje det er antall skip som kommer til å bli brukt som lagring som avgjør på mellomlang sikt. Men med den etterspørselen etter olje det er pr dato så er det vel altfor mange skip. (på tross av høye rater)

fattigstakkar
21.03.2020 kl 22:49 4753

Det er definitivt ikke store forventninger priset inn. Desto viktigere er hver uke med rater på dette nivået. Jeg er mest trygg på ASD fordi de ligger an til å få sluttet alle tre skip mens ratene er høye og har minst nedside om vi får mange år med dårlig marked. Men hvis tank blir dårlig om ett år skyldes det at verdensøkonomien er i depresjon og da vil det meste annet gå dårlig også, så om man ønsker å være i aksjemarkedet det neste året finner jeg uansett ikke noe som frister mer enn tank. Grunnen til at jeg gikk inn i tank i første omgang var underskudd på skip i en periode pga få bestillinger. Det blir det vel ikke mer av sånn som verden ser ut nå. Så hvis verden kommer seg ut av depresjonen i løpet av ett år tror jeg tank vil være blant det som henter seg inn raskest.
fattigstakkar
22.03.2020 kl 13:25 4214

https://www.ig.com/no/marketanalysis/ig-indekser/weekend-wall-street

"Our data shows that the theoretical available storage capacity at present is just 1.7 billion barrels onshore for crude and products combined. Using our estimate of an average of 6.0 million bpd of implied oil stock builds for 2020, in theory, it would take nine months to fill all onshore tanks. However, in practice we will hit the ceiling within a few months due to operational constraints."

Det er vel begrenset hvor mye under 100k ratene kan falle så lenge dette holder seg. Tror mange fortsatt spekulerer i at SA bløffer og at det vil komme en avtale før 1. april. Skjer ikke det må det bli et kraftig ratehopp.
Bertelli
22.03.2020 kl 13:37 4168

Det er for meg helt uforståelig at en kollaps i oljeetterspørsel skal føre til høyere rater. Det er mulig at ratene vil holde seg noen uker, men så er det påregnelig med ett sterkt ratefall.
fattigstakkar
22.03.2020 kl 13:39 4154

Hvorfor tror du det? Hvorfor skal ratene falle så lenge det er etterspørsel etter tankere for lagring?
Slettet bruker
22.03.2020 kl 13:57 4092

Du har jo ikke skjønt noen ting. Denne lave prisen gir jo nettopp en vanvittig stor etterspørsel etter olje. Alle vil jo kjøpe olje når den er så billig. Og denne oljen som kjøpes må lagres. Tank ratene kommer til å eksplodere med rattet vi aldri har vært i nærheten av tidligerez
Slettet bruker
22.03.2020 kl 14:46 3967

Tipper det blir en liten konsolidering. Men at vi få dagrater på ca. 100k+ i lengre tid fremover tror jeg. Aksjekursene er utrolig billig og mange kan tjene raske kroner her. Antar at kursen flyr når q1 tallene blir presentert sammen med en forecast for q2 og q3.
oppturen
22.03.2020 kl 15:12 3895

Rater på $30.000 over break Even (ca $20.000) gir utbytte på $3,4 for året.
Får vi gjennomsnittsrater på $80.000 for året skulle det bli $ 6,8 i utbytte for året. Kursen i dag er vel på $6,4.

Koko
Bertelli
22.03.2020 kl 15:19 3868

Det kan jo være at lysten på å lagre avtar når man ser at bunnen på oljeprisen ligger langt frem i tid.