NAS - Hva om....

Slettet bruker
20.03.2020 kl 21:50 942

Hva om:
- Nas får med seg lånegiverene gjennom dette.
- Erstatning fra BO og RR kommer på plass.
- Økt omfang av JV....

Redigert 19.01.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare
hstray
20.03.2020 kl 21:51 937

Noen tanker iht Nas og hvor løsningen kan ligge. Løsningen finner man i flåten og hos Boeing.

MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.

Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8

I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET

Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.

Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.

Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.

Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.

Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.

Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.

I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.

Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.

10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.
Redigert 20.03.2020 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.03.2020 kl 21:54 928

Ja, hadde vært noe det, men det er noen måneder igjen til jul og julenissen kommer på besøk. Tiden renner ut for NAS, For hver time som går kommer konkursen nærmere, trist som faen.....
hstray
20.03.2020 kl 21:58 899

Kan du ikke lese.?
Slettet bruker
20.03.2020 kl 21:59 882

Takk for godt svar jeg tror på julenissen og dette treffer godt med mine tanker😉
alexen
20.03.2020 kl 22:05 845

Ja - og så kunne eierne kanskje bidra med litt også? - hva med en emisjon på 1,- kanskje - massiv utvanning, men bedre enn konkurs, skifteretten og 0,0 på konto?
Skal dette løses, så må nok eierne bla opp, dessverre! - det fins ingen annen løsning for NAS enn at eierne må blø massivt sammen med obligasjonseierne.
hstray
20.03.2020 kl 22:18 782

Hovedeier er blakk. Umulig med en emisjon før korna situasjonen er avklart. EMI må da være en rettet emisjon mot en ny industriell eier. Og Boeing status må da være avklart.
Tror du Norwegians lånegivere ønsker dem konkurs? Fly er ikke en lett omsettelige vare som det var for en mnd siden.
Slettet bruker
20.03.2020 kl 22:18 783

Self skal alle bidra til å løse dette, må det en emisjonen til så er
nok aksjonærene med denne gangen som alltid før.