Hvor ligger løsningen

hstray
NAS 20.03.2020 kl 21:55 14528

Noen tanker iht Nas og hvor løsningen kan ligge. Løsningen finner man i flåten og hos Boeing.

MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.

Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8

I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET

Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.

Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.

Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.

Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.

Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.

Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.

I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.

Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.

10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.

Hentet fra DN Sissener er ute av obligasjonene ifølge jr.
Kun en liten del i konvertibel obligasjon
Sissener og fondet har utover å være gjeldsinvestor i Bank Norwegian også vært en av de største obligasjonseierne i flyselskapet Norwegian.

I januar solgte imidlertid fondet hele posisjonen i Norwegian, med unntak av en liten konvertibel obligasjon.

Ifølge Sissener ble posisjonen solgt til over kurs 100, dermed med god gevinst både sammenlignet med hva de kjøpte den for og sammenlignet med hva den ble handlet for i fjor høst.

Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 17:20 2669


Du har nok helt rett i alternativ 2, om "stygg emisjon", som du treffende formulerer det
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 17:20 2670

Uanset om NAS går konkurs eller ej så bliver kravet mod Boeing overflyttet til Bo-bestyren så det falder ikke bort, tværtimod er det bo-bestyrers opgave at sikre så mange midler til boet som muligt.

Med andre ord, Boeing kommer til at betale uanset hvad der sker, så muligvis Boeing har en interesse i at betale det de skylder. Under alle omstændigheder så kommer de til at betale så muligvis de godt kan se ideen i at sikre et levedygtigt NAS frem for det modsatte som definitivt ikke nogensinde kommer til at købe nogle fly.


Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 17:28 2653


Nå snakker vi Habub 🙂

Dagens NAS nulles ved teknisk konkurs.

Selskapet videreføres, med sitt eksisterende krav mot Boeing.

Dette vil sikre eksisterende RUTENETT og med ANSATTE som ikke lenger lever med det enorme gjeldsberget over sitt hode.

Tror du virkelig ikke at også det norske Finansdepartement ser dette helt krystallklart....



Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 18:34 2612

Jeg er mest imponeret over at du gennem måske 30 indlæg jeg har skrevet til deg med fakta, ikke har forstår noe som helst, det er alligevel første gang jeg har oplevet en så ignorant (læs) stok dum person i mit liv.

FIRMAET KAN FOR HELVEDE IKKE FØRES VIDERE NÅR BOBESTYREN HAR OVERTAGET DET! DER KOMMER TIL AT GÅ ÅR INDEN NOGEN FÅR NOGET SOM HELST FRA DET TIDLIGERE NAS!!!!!!!

Hvordan kan man dag ind og dag ud sidde på et forum og sprede de samme forkerte informationer igen og igen, selvom mindst 10 skribenter har forklaret dig at man ikke kan by-passe kreditorerne i NAS og at man IKKE kan nulle noget som helst. Du har nu skrevet at NAS skal nulles ca 21 gange og at firmaet skal videreføres hvilket er det samme som røveri ved højlys dag af kreditorerne, der er en grund til vi har en konkurslovgivning som træder ikraft.

Naturligvis kan bobestyrer vælge at videreføre firmaet hvis man finder det hensigtsmæssigt, hvilket jeg godt kan afsløre bliver lidt op af bakke i dagens marked.

Uanset om du kan li det eller ej så ejer aktionærerne NAS, skulle noget positivt ske så stiger kursen, der er ZERO læs NUL måder hvor aktionærerne kan blive NULLET for noget som helst, der er INGEN mulighed for man kan fjerne værdier fra NAS og videreføre dem til et nyt firma uden kreditorerne har fået deres del først!

Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 20:18 2534

I min (og alle andres profesjonelles) verden, er du fullstendig ignorant.

Det forteller ganske mye om dine store hull dersom du ikke er kjent med konkurs med nulling av aksjonærverdien din - SAMTIDIG SOM OGSÅ KREDITORENES GJELD NULLES UT.

Dersom NAS skal overleve, MED RUTER OG MED TRYGGE ANSATTE, må nødvendigvis eierskapet og kredirorgjeld gå tapt.

Selv til dansk å være, så tenk skandinavisk.

Vi må trygge RUTENETT OG ANSATTE, OG KVITTE OSS MED ALL GJELD.

Dette, din dumme danske, oppstår ETTER STYRT AVVIKLING/KONKURS.

Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 20:55 2502

DU KAN IKKE NULLE NOGET SOM HELST UD FØR BOET ER GJORT OP.

Hvis et firma går konkurs så OVERTAGES det af bo-bestyreren, HANS opgave er at finde ud af hvor mange værdier som findes i firmaet. DISSE værdier bliver fordelt til kreditorerne. Når boet er tomt lukkes og afsluttes selskabet.

DU KAN IKKE OVERFØRE NOGET SOM HELST TIL ET ANDET FIRMA før alt er gjort op, kan du virkelig IKKE forstå det simple faktum. Hvis du overfører værdier før konkursen er afsluttet tager du værdier fra kreditorerne og det er det samme som at stjæle.

Hvis et luftfarts-selskab går konkurs får DU INTET ud.. Du kan ikke flytte noget før alt er gjort op. Hvad havde du forestillet dig, at man bare kan sige, hov, de der fly dem tager jeg sammen med bygningerne og kontor-møblerne når der står 900 kreditorer og vil have sine penge!

Hvis du vil købe et konkurs-bo skal du have tilladelse fra alle kreditorer alle skal sige ja, det betyder at de KUN siger ja hvis de tror det er en bedre deal for dem og der ikke er nogle assets i boet. I et luftfarts-selskab kommer det aldrig nogensinde til at ske fordi INGEN har overblik over hvor meget det skylder, det tager år at gøre op, især når man opererer i 10 forskellige lande. Endvidere er lovgivningen anderledes i Irland end den er i Norge og Sverige hvor NAS group har firmaer.

Du er helt ude at cykle her, du har simpelthen ingen peiling overhovedet. Du har ingen ide what so ever hvad der sker ved en konkurs.

Hvis din fremgangsmåde var lovlig tror du så ikke mange firmaer slog sig-selv konkurs.

Lad os antage at jeg har en virksomhed med en kredit i banken på 4 milioner, dem beslutter jeg mig for ikke at betale, så jeg går konkurs om Mandagen. Tirsdag åbner jeg igen i samme firma med et nyt skatte-nummer men pist væk er min gæld på 4 millioner. Du tror ikke banken vil komme efter mig og sige, hey, den går ikke!

Det er præcis hvad du siger er muligt, at fjerne og overføre assets udenom bo-bestyreren.

Herregud altså!

Glimrende start du dit NAS om 8 til 10 år når boet er gjort op, det virker som en fantastisk plan, skal folk køre i bus i mellem-tiden eller?
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:03 2480

Du har ikke peiling. Dessuten oppfører du deg dårlig. Dine skamløse og kunnskapsløse fabuleringer er direkte pinlige.
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:05 2482

Tydelig at du ikke kjenner til konkursloven, trist at folk et så kunnskapsløse......
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Restplassno
21.03.2020 kl 21:06 2483

Nok en flott tråd med et solid utgangspunkt ødelagt med krangling og småligheter :)
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 21:07 2483

Du har ikke vært heldig med dine bidrag på denne tråden sålangt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:07 2478

Jeg har været igennem 2 konkurser med 2 forskellige airlines hvoraf begge havde baser i Skandinavien herunder Norge, så jeg vil tro jeg har et ret godt billede af hvordan det fungerer.
Så tak for dit dybe og velformuleret indlæg med masser af substans og fornuftig argumentation.. ;)
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:09 2470

Nå er du tilbage, jeg kan se dine indlæg stadigvæk ikke er kommet over en iq på 30..!

Siden jeg er så dum så kunne du måske prøve at oplyse mig med din evindelige enorme viden på området!
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 21:09 2469


Bedre å være klok nordmann enn dum danske (som later å ha peil på doktoravhandling i jus ala Rasmus Montanus).

KONKURSBEHANDLING AV NORWEGIAN ELIMINERER GJELD OG AKSJONÆRVERDI.

BOET SELGER MASKINPARKEN TIL HØYSTBYDENDE, OG FORDELER EVENTUELT NETTOPROVENY (ETTER BOUTGIFTER) TIL PANTEKREDITORENE.

FRA DA AV ER DET NYE EIERE AV NAS, UTEN GAMMALGJELDA, MED OPPEGÅENDE RUTENETT OG DE SAMME ARBEIDSTAKERE SOM NÅ KAN PUSTE UT.

Er du så dum en danske som du later som, eller bare en simpel grådig profittør....

Du lurer ikke den norske stat med all din idioti.


Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 21:09 2475

Alle tråder skal ødelegges. Kred til de som prøver å være edruelige
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Hartepool
21.03.2020 kl 21:13 2465

Oljefondet bør få unntak fra regelen om kun å kjøpe utenlandske aksjer.
De bør oppkapitalisere nas med « as much as it takes» , da blir alle andre tiltak unødvendige.
Den nye hovedeier tilfører det som trengs intill verden er normalisert.
En rekke av nas konkurenter er borte og nas kan så bygge opp virksomheten igjen. verdien av selskapet vil selvsagt være på et helt annet nivå enn tidligere.
I etterkant vil den investeringen fremstå som genial for fondet
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 21:16 2467


Her må heldigvis aksjonærene/eierne dekke gjelda i selskapet som de eier

Det heter EMISJON
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:17 2465

Lovdata.no og forarbeider samt kommentarutgaven til konkursloven . Vedrørende IQ er det bedre med 30 enn å skylde IQ
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:20 2461

HAHAHAHAH....

Du har googlet.. Det er altså underholdende! Det er nok den korteste forklaring på en konkurs jeg nogensinde har set!

Du er godt klar over at bo-bestyren ikke kan sælge maskin-parken ikke, 51% af flyene er leaset, så er der jo problemet med alle de andre lande som skal have deres del! Så er der noe med de ansatte skal have løn fra boet og cirka 10.000 andre kreditorer, det bliver dog svært når flyene er taget i pant over hele Europa, nogen måske endda i Thailand, Dubai eller USA. Jojo det bliver super nemt at ordne sådan en lille konkurs på et par måneder.. HAHA..

SÅ når bobestyrer (efter 5 til 10) år har gjort alt op så kan udbetalingerne begynde og nye ejere kan overtage. Først da kan du flytte ET TOMT FIRMA TIL NYE EJERE...

Bliver lidt svært at flyve da, ingen fly og etter så mange år skal du nok forvente at andre allerede har overtaget NAS gamle ruter...:)

Finde lige konkurs-loven for resten af Europa, USA, Thailand, Danmark, Frankrig, Spanien og Irland da det er de lande som skal involveres i en evn konkurs..;)

Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:21 2449

En løgn blir ikke mer sann om den gjentas
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 21:24 2454


Vi er nært mot det punkt hvor dansken (dum eller ikke) kanskje bør konfronteres med norsk påtalemakt

100talls innlegg for å juge og finne EVEN BIGGER FOOL

Det er heldigvis nå bare dansken selv som er BIGGEST FOOL

🥴

Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:24 2463

Burgundy, Klarer du fortsatt ikke svare opp på tidligere spørsmål ??? Har Kise aksjer i Norwegian ? Stiller du deg fortsatt uforstående til habilitetsspørsmålet ....og hvordan ser balansen til Bank Norwegian ut ? Forøvrig nok et innlegg fra deg uten bidrag.
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 21:28 2452

Dette er selvfølgelig riktig . Problemet ditt er at du ikke kan finne løgnen. Man behøver ikke høy utdanning for å vite at en konkurs i Nas vil pågå lenge. Vil være en tragedie for alle involverte.
Kan ikke i min villeste fantasi tro at staten ser på dette som en løsning
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:30 2444

Cimber/Sterling var et lille firma i Danmark som gik konkurs, jeg husker ikke tallet af fly de opererede med det var en simpel operation, Kastrup samt et par andre lufthavne var baserne. Oprindeligt købte de navnet Sterling og fik overdraget nogle fly som der fremgår af artiklen tog det 5 år at afslutte dette lille firma, Sterling Airlines tog som nævnt 8 år. NAS er i en helt anden liga da deres operation og Org er uhyggelig kompleks, det vil tage mindst 10 år at afslutte sådan en sag, afhængig hvor mange retsager man skal igennem.

https://finans.dk/erhverv/ECE9969156/ingen-penge-i-cimber-sterlingboet/?ctxref=ext
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:35 2436

Husker Sterling godt.....tror de ble leid inn av charterselskaper på 80 tallet
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:37 2435

Hvis dette er riktig, burde nåværende gjeldsinnehavere skjønne at de burde gå med på
omtrent hva som helst for å unngå konkurs.
NAS kan begjære oppbud når som helst. Da må kreditorer vente 10 år på pengene etter
ditt utsagn. Og hva er det igjen da ? Alt har gått til bobestyrerbehandlingen ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:43 2421

Sterling Airlines gik konkurs af 2 grunde.

1) Kredit-kort selskaberne tilbage holdt pengene fordi nogle medier startede en hetz mod firmaet, folk blev bange og bookede ingen rejser, og man mistede penge.
2) Sterling Airlines var ejet af en gruppe Islandske foretningmænd de samme som sad i bestyrelsen i Glitnir bank på Island og startede hele lavinen af bank-konkurser.

Sterling havde faktisk et af sine bedste markeder på Gardermoen, det var dengang NAS havde 4 eller 6 fly, da de gik konkurs mener jeg de opererede 25, så forhold til NAS er det ikke engang den svenske del vi taler om, rent størrelses mæssigt, NAS er en mastodont spredt ud over så mange lande med så mange foretnings-områder.

https://www.vg.no/reise/i/6n416z/flyselskapet-sterling-er-konkurs
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:43 2424

Trist som faen at noen tror at NAS kan reddes og at noe tror at et konkursbo ikke realiserer det som er mulig av verdier ASAP.
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:47 2417

Burgundy, du har altså ingen svar .
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:48 2416

Nei jeg siger IKKE at alle skal vente 10 år, jeg siger at det tager minimum 10 år at afslutte en konkurs således man har et tomt selskab. Det er slevklart at leasingselskaberne ikke kan vente 10 år på deres fly, så naturligvis vil man arbejde på det først. Det jeg prøver at forklare er at alle disse fly rundt om i verden vil blive taget i pant af diverse lufthavne indtil de har fået deres penge de skylder, den salgs tager rigtig lang tid, så flyene kan sagtens være på jorden i 6 til 8 måneder.

Jeg vil umiddelbart tro at der ikke engang i Skandinavien findes firmaet som er store nok til at kunne handle en sådan konkurs, den er simpelthen for stor. Bare de beløb som bo-bestyren skal starte med at betale for at få frigivet assets kan blive enorme. Hvis et engelsk firma skal ind over bliver det ekstra krævende for de skal så ansætte en masse konsulenter som kender norsk lov specifikt, det samme for Sverige, Irland osv.

Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 21:49 2416

NU STOPPER DU.

Jeg fløj et fly fra en lufthavn 11 måneder etter en konkurs, da var det blevet frigivet!
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:49 2428

Hmmm interessant. Gøy å bli minnet på dette....Var det noe koblinger mellom Spice og Sterling ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 21:54 2433

Jeg flyr flere ganger hver uke, har vært med på mange internasjonale restruktureringer etter konkurser. At du har flydd et fly gjør deg ikke til en ekspert på konkursloven.....
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:54 2442

Burgundy sitter på gutterommet og kveruler. Spør om litt bakgrunnsinfo. så er det helt tomt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:03 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 21:56 2420

Svar opp spørsmålene og faktafeilene dine så kan det være et utgangspunktet for videre diskusjon
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 22:03 2392

Undskyld så bliver det en lille de-tour.

Eilif Krogager var præst fra sønderjylland, han startede busturer syd-på, da flyvning blev mere almindeligt startede han Sterling Airways og opfandt charter-turismen, grisefesterne og alt det der, hans rejseselskab hed Tjæreborg rejser.

Samtidigt var der Simon Spies som startede Spies rejser, dere har måske hørt om han og morgen-bolle-damerne, man var en original, men han var en ganske dygtig forettningsmand, så i danmark havde vi Con-air og Sterling Airways. Sterling var på det tidspunkt verdens største privat ejede charterselskab med rigtig mange fly, helikoptere osv.

Con-air og Sterling havde begge Danske bank, rygterne eller onde tunger siger at Con-air (spies rejser) havde mest gæld til banken så da krisen i 70 indtraf erklærede man Sterling konkurs, da boet var gjort op (11 år jeg tuller ikke) var firmaet ikke konkurs, alle kreditorerne fik alle deres penge. Sterling navnet blev opkøbt af den tidligere Flyvechef som startede med 2 stk 727 og firmaet voksede herefter under forskellige navne og ejere, sidst blev det slået sammen med Maersk air men man beholde navnet Sterling, det hele stoppede i 2008.

Så Con-air blev til Premiair som blev til Thomas Cook som havde Spies, Tjæreborg og Ving rejser under sin paraply.

Sterling blev til ruteselskab men blev oprindeligt startet af Tjæreborg som senere blev solgt, Tjæreborg eksisterer ikke mere.
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 22:06 2380

Så er det da imponerende at du har så lidt viden om konkurser som du åbenlyst har.

Jeg håber virkelig ikke dette er dit levebrød for så får kreditorerne da for alvor en dårlig dag hvis du skal rådgive om noget som helst.
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 22:09 2369

Hva du mener om meg er irrelevant, vi diskuterer den kommende konkursen i NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 22:11 2363

Ja det var historie time..😁...Simon Spies var litt av en karakter. Husker også hans unge vakre kone, het hun Janne....som arvet herligheten. Man kan vel også si at NAS er for store til å konke....det et jo en fordel når man ser på din historie. Takk for delingen 👍
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 22:12 2360

Svar opp spørsmålene og faktafeilene dine så kan det være et utgangspunktet for videre diskusjon
Redigert 20.01.2021 kl 20:50 Du må logge inn for å svare