Hvor ligger løsningen
Noen tanker iht Nas og hvor løsningen kan ligge. Løsningen finner man i flåten og hos Boeing.
MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.
Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8
I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET
Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.
Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.
Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.
Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.
Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.
Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.
10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.
Hentet fra DN Sissener er ute av obligasjonene ifølge jr.
Kun en liten del i konvertibel obligasjon
Sissener og fondet har utover å være gjeldsinvestor i Bank Norwegian også vært en av de største obligasjonseierne i flyselskapet Norwegian.
I januar solgte imidlertid fondet hele posisjonen i Norwegian, med unntak av en liten konvertibel obligasjon.
Ifølge Sissener ble posisjonen solgt til over kurs 100, dermed med god gevinst både sammenlignet med hva de kjøpte den for og sammenlignet med hva den ble handlet for i fjor høst.
MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.
Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8
I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET
Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.
Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.
Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.
Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.
Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.
Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.
I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.
Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.
10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.
Hentet fra DN Sissener er ute av obligasjonene ifølge jr.
Kun en liten del i konvertibel obligasjon
Sissener og fondet har utover å være gjeldsinvestor i Bank Norwegian også vært en av de største obligasjonseierne i flyselskapet Norwegian.
I januar solgte imidlertid fondet hele posisjonen i Norwegian, med unntak av en liten konvertibel obligasjon.
Ifølge Sissener ble posisjonen solgt til over kurs 100, dermed med god gevinst både sammenlignet med hva de kjøpte den for og sammenlignet med hva den ble handlet for i fjor høst.
Redigert 21.01.2021 kl 09:40
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
20.03.2020 kl 22:48
7208
Litt rart dette med sissener da, han var vitterlig på NRK og diverse medier der han snakket villig om obligasjonene og prisingen av disse. Dette var like før, eller like etter det smalt. Og nå har han solgt disse i januar....
Henger ikke på greip
Henger ikke på greip
Redigert 21.01.2021 kl 06:39
Du må logge inn for å svare
Hockeymonkey
20.03.2020 kl 22:28
7284
1. EU har avklart at slotter ikke mistes pga korona krisen UK følger EU lov selv med Brexit), dvs at sikkerheten ikke er mye verdt i dag, men når markedet er tatt seg opp igjen så er de mye verd.
2. Mer intr. De som ønsker å ta over konkursboet for å starte NAS II må da tilby obligasjonseierne en god deal for slottene i form av f.eks aksjer. Dette er 10% av alle eksisterende Gatwick slotter og uten disse kan NAS II fortsette å parkere flyene sine. Gatwick er ikke kun en destinasjon, men et viktig knutepunkt.
3. NAS konverterer obligasjonene, er en mulighet.
Dette med at det skal renne Boing milliarder inn på NAS sin konto innen utløpet av Mai er mulig, men jeg tviler på det.
Så det kan godt hende at NAS går konkurs.
Hvor mye cash har de idag + 300M+1200M = ????M
Hvor mye cash "brenner "de i mnd med alle permiteringene og fly på bakken?
2. Mer intr. De som ønsker å ta over konkursboet for å starte NAS II må da tilby obligasjonseierne en god deal for slottene i form av f.eks aksjer. Dette er 10% av alle eksisterende Gatwick slotter og uten disse kan NAS II fortsette å parkere flyene sine. Gatwick er ikke kun en destinasjon, men et viktig knutepunkt.
3. NAS konverterer obligasjonene, er en mulighet.
Dette med at det skal renne Boing milliarder inn på NAS sin konto innen utløpet av Mai er mulig, men jeg tviler på det.
Så det kan godt hende at NAS går konkurs.
Hvor mye cash har de idag + 300M+1200M = ????M
Hvor mye cash "brenner "de i mnd med alle permiteringene og fly på bakken?
Redigert 21.01.2021 kl 06:39
Du må logge inn for å svare
Løsningen ligger i Malmskriverveien 2, den enes død den andres brød
Redigert 21.01.2021 kl 06:39
Du må logge inn for å svare