Hvor ligger løsningen


Noen tanker iht Nas og hvor løsningen kan ligge. Løsningen finner man i flåten og hos Boeing.

MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.

Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8

I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET

Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.

Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.

Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.

Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.

Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.

Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.

I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.

Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.

10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.

Hentet fra DN Sissener er ute av obligasjonene ifølge jr.
Kun en liten del i konvertibel obligasjon
Sissener og fondet har utover å være gjeldsinvestor i Bank Norwegian også vært en av de største obligasjonseierne i flyselskapet Norwegian.

I januar solgte imidlertid fondet hele posisjonen i Norwegian, med unntak av en liten konvertibel obligasjon.

Ifølge Sissener ble posisjonen solgt til over kurs 100, dermed med god gevinst både sammenlignet med hva de kjøpte den for og sammenlignet med hva den ble handlet for i fjor høst.

Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 10:30 2115

NAS kan ihvertfall heve kjøpe på fly som er forsinket med 12 mnd. Tar man ut de 18 flyene som er levert så får man flyene vekk fra balansen,og tilbakebetalt PDP.
Hva Nas har betalt i PDP på de ca 80 max flyene som ikke er levert er uvisst.
Iht emisjon så tror jeg det vil være vanskelig med en tegningsrett emisjon med så mye usikkerhet. NAS må da også kommunisere hvofor en avtale med Boeing ikke har blitt sluttført tidligere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Komisk. Hva med å dokumentere at NAS ikke går konkurs. Du krever jo dokumentasjon til det parodiske når noen skriver hva de tror om saken.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
vikingo
21.03.2020 kl 10:57 2062

Hvordan fungerer IFRS og definisjonen på gjeld? Var det ikke noe der som gjorde at 60mrd er ganske misvisende?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 11:10 2039

Det er ikke korrekt.

Jeg har ALDRIG på stået at der ikke kommer en, jeg argumenterer for der ikke gør ved at synliggøre de værdier som findes i NAS og dermed konkluderer at det ikke er nødvendigt.

Dere PÅSTÅR der kommer en emission det er fuldstændig udelukket at der ikke gør. Siden dere mener dette er et faktum ser jeg gerne dokumentation for at dette er korrekt. Det kan dere naturligvis ikke, i skriver bare igen og igen at der vil komme en udvandende emission for at skræmme folk, før var det konkurs-faren, den eksisterer nå ikke længere så er det jo naturligt at begynde at skræmme med emission.

Jeg bakker op om ALLE tiltag som kan sikre NAS sin videre drift, så dere skræmmer ikke meg, det er klart at kommer der en emission så er det at foretrække at det sker på 25 kroner fremfor 8, hvilket jeg personligt er helt sikker på bliver tilfældet i fremtiden.

Ingen tvinger folk til at købe aktier, hvis du er short så sig det, hvis du er aktionær og vil ud så sælg, alle er forskellige, jeg personligt er ganske sikker i min sak og sover fint om natten med rigtig mange aktier.

Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 11:45 1997

Tydelig at MDG ikke her lest forslaget. Hvor blir Nas forskjellsbehandlet, bortsett fra at det blir satt endel krav som Nas må innfri. Tydelig at MDG håper en konkurs er beste utvei, og overhode ikke får med seg at alle verdens flyselskaper må ha krisepakker for overlevelse
MDG vil nedlegge luftfarten. Tilbake til hest og tralle

MDG sier at de har advart mot å særbehandle Norwegian.

– Nå legger regjeringen fram en krisepakke for ett enkeltselskap som kan bli et tapssluk av dimensjoner, og det kan vi ikke støtte, sier Hulda Holtvedt, vararepresentant for MDG på Stortinget.

Partiet ønsker å opprettholde kortbanenettet og sikre at flybransjen kan ivareta beredskap og samfunnsfunksjoner.

– Pakken innebærer at staten tar stor økonomisk risiko på vegne av skattebetalerne. Det kan være å kaste skattepenger ut vinduet, sier hun.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

t.o.m økonomiske analfabeter i MDG skjønner at NAS er et finansielt sort hull av dimensjoner. bare nasere i HO som fortsatt ikke skjønner LOL

helt riktig kan regne de 3mrd som tapt siden staten ikke krevde pri ovenfor panthaverne

aksjonærene og bondholders må bli wiped out før nye eiere kan kjøpe konkursboet en gang i løpet av Q1 neste år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
TomW
21.03.2020 kl 12:35 1887

Rentebærende gjeld er på ca 24 mrd, 34 mrd er leasingforpliktelser samt 4 mrd i OB.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 12:43 1866

Burgundy , se på balansen til Bank Norwegian, så skjønner du at dette ikke er et er forslag tatt ut av luften. Banken har ingen forklaring på hvorfor Kise trakk seg ut av styret på tirsdagen utover at det ikke hadde noe med banken å gjøre. Leser du mellom linjene her så blir jeg mer og mer overbevist om at Bank Norwegian er med i spillet rundt redningspakken. Altså som mulig kreditor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 12:48 1851

....og Bjørn Kise er fortsatt storaksjonær i NAS via HBK. Derav et habilitetsspørsmål som du prøvde å så tvil om reelt.Jo mere jeg tenker på denne, jo mere sannsynlig er dette scenarioet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Har med stor interesse lest innleggene til Habub: For meg virker det som det er «vise ord fra en vis mann», og at han har alle de 25 års erfaring innen flybransjen han sier han har. Tanken om at det bare er å slå nas konkurs og deretter starte opp igjen med halve gjelden, omtrent over natten, er i beste fall naivt. Noe som Habub argumenterte godt for. Dette ville selvfølgelig radere ut alle nåværende aksjonærer og er garantert ikke et alternativ ledelsen nå jobber med. Jeg har et spørsmål ang. anslaget om at nas har forpliktet seg med sine wetleas av fly i 6-12 måneder: Kan det være grunnet usikkerheten ang. når MAX flyene vil være tilbake, at denne perioden er langt kortere ? Det ville i så fall ha stor betydning for kostnadene fremover. Når det gjelder NOFI (banken) og en eventuell deltakelse fra den kanten i denne redningsaksjonen : Banken betaler et høyt millionbeløp til nas for å delta i fordelsprogrammet. Er det en mulighet for lån med sikkerhet i programmet eller salg av hele/deler av dette programmet ?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 14:15 1715

Vi går se hvordan lånet blir sammensatt....jeg spekulerer bare i at NOFI blir en bidragsyter her. Kise akutt ut skaper spekulasjon i midt hodet 😯
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Lykktrollene tror julenissen kommer. Det er innlysnende at NAS er nær stupet. Selskapet har inn i krisen med seg en komplisert finansiell struktur, med et betydelig antall motparter, som får situasjonen i Norske Skog til å fremstå som en walk in the park.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 14:30 1674

Innleggene dine er bare luft. Kommenter heller balanse til BankNorwegian som jeg ba deg om. Når du ikke har svar så kommer det bare innlegg uten fundament . Skjerpings 😡 Du sa også at Kise ikke har aksjer i NAS.....kan du kommentere det ytterligere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Godt sagt
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Klassisk hersketeknikk å angripe person når man ikke har argumenter igjen. Hvor har jeg hevdet at Kise ikke har aksjer i NAS????

Hvorfor skal AS Norge bidra med cash dersom eierene ikke skyter inn mer egenkapital?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Det er ikke nødvendig. Man trenger ikke å øke ek i kroner ekstern for å oppnå 8%ek. Man kan også kvitte seg med gjeld.

Smart
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Venter spent på hvordan NAS skal kvitte seg med gjeld nå.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 14:43 1644

09:24 Idag skrev du; Habilitiet? Kise eller mer korrekt Banken er kun aksjonær i NAS.




Fint hvis du også kan kommentere balansen til Bank Norwegian ????
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Omgjøre lån til aksjer. Obviously.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 14:47 1635

Fint hvis du på bakgrunn av dette forteller hvorfor du stiller spørsmålstegn rundt habilitet ? Ikke kom med vrøvl om hersketeknikk etc. Svar på spørsmålene så kan vi ha en ordentlig diskusjon.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Habub, du kommer med en solid kommentar. Du er nok blandt de få som mener at kreditørene er villig til å samarbeide. Det tror jeg faktisk de vil.
Men, tross alt som skives om Nas for tiden, ønsker de fleste at Nas lever videre ;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 15:11 1583

MR Burgundy Venter på et svar fra deg uten bare luft.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 15:14 1577

Dette er det siste fra deg i en annen tråd. Håper du er stolt over tyngden i innlegget.


Fikk dere ikke solgt på fredag? Greed is good, not!
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

For noe søppel.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Hvorfor tror du det blir vanskelig? GK sa svart på hvitt i Q4 at de kan heve ett år etter grounding. regner med at man har juridisk grunnlag for å si det når man sier det mens hele pressen og aksjonærene ser på live.

Hva er resonnementet ditt da?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Det er som veldig mange har påpekt. Omgjøre lån til aksjer. Når norwegian låner penger så forstår jeg at de er veldig flinke til å legge inn denne forutsetningen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Poenget var at å heve kjøpet er noe annet enn å kansellere en ordre. Klart de kan heve kjøpet når flyene ikke kan brukes.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet
Har bondholderne sagt ja til det?

Hva ble konverteringskursen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
21.03.2020 kl 16:01 1459

eneste valget dei har,ubruklige å verdiløse slott vil ingen ha i desse tider
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
monitor1
21.03.2020 kl 16:11 1435

Financiel Times skriver at Boris muligens kjøper aksjer i British Airlines Tyskland vurderer nasjonalisering ( nulle ut aksjer, overta bedriften)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

Du er ca en uke for sent med denne faktaen. Vi har kommet ditheten at vi har avklart av Norwegian ikke nasjonaliseres.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Herman*
21.03.2020 kl 16:38 1475

Takk for informativt innlegg. Jeg tror dog ikke det vil børe lett for NAS å heve kjøpet på 18 fly som har vært operasjonelle i lang tid før de ble satt på bakken. Kompensasjon har de selvsagt rett på. Boeing har mer enn nok fly stående parkert, så det er nok det siste de vil. Jeg tror heller løsningen ligger i å få x antall max fly i kompensasjon, og så avbestille resten av ordren. Da får en betydelig økt EK, samt en del likviditet. La oss si 1.5 milliarder i cash og fly som kan bokføres til 5 milliarder. Så får de 3 milliarder i lån, 1 milliard fra JV, samt noen hundre millioner i avgiftslette fra Staten. Totalt ca 5 milliarder. Deretter går de avdragsfrihet på lån knyttet til flyene, min 500 mill. Selskapet vil da være godt rustet i 3-4 mnd. Selskapet kan også selge noen fly i det flyaktiviteten tar seg opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 16:45 1458


Er for min del ikke fullt så skråsikker på at skadeskutte Boeing, med støtte av Trump, vil være spesielt rundhåndet overfor et norsk "sosialistisk" flyselskap som har begge hjula i grøftegrava...
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 16:51 1444

Nei da, det er jo logik, de ser hellere en konkurs end at sælge yderligere 50 til 70 fly til de!

Giver fuldstændig mening (Ironi kan forekomme)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Celsius
21.03.2020 kl 16:57 1432


Blir bra når NAS nå straks kjøper ytterligere 70-80 Maxfly

(Galgenhumor kan forekomme)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare

bondholders vil garantert ikke være med på å konvertere uansett kurs så lenge de ikke får garanti om unlimited støtte fra staten noe de ikke får. hvorfor konvertere når NAS går konk om noen måneder?

de satser vel på å bli reddet av staten i siste liten og godtar konvertering til det NAS v2 med haircut på 90% mens gamle nasere blir wiped put completely LOL. har kakepus klart kunststykket å selge nas junk bonds med gevinst?

mener dog at staten ikke bør blande seg inn igjen før alle parter i NAS er nullet ut for godt :D

bare mulig på casino og insidebørsen at det er mulig med slik manipulasjon. mye tyder på at kursen ble holdt kunstig oppe av pirathusa som har fått oppdraget vedr emisjon. holde den over 10kr oxo satse på at idiotene kjøper til 5kr siden det er bra deal ikke sant? hehe

bjørnene har jo solgt seg ned og er kanskje helt ute nå. tipper selv ikke de vil kjøpe aksjer til 1kr :P



Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 17:17 1383

Har sjekket litt status. Emisjonsfare er det definitivt.
Men ingen kaster penger inn i ett sort hull, heller ikke HBK ved Kjos som har begrensde midler til å delta. Derfor får nok Nas fritak fra div Covernats krav mot at det settes en emisjon når finansmarkedene er normalisert og flyene tilbake i luften ved brudd. Da er kursen høyere enn idag. For å få få tilgang på fase3 fra regjeringstiltakskasse må EK grad økes med 4%. NAS har sagt de vil gjør hva de kan for å få tilgang til alt.
De siste 1,5 milliardene er viktig likviditet for å holde seg flytende i mai og juni ved forsatt nedstengt luftrom.
Det er 2 muligheter for å øke EK grad det er forslag over iht fly flåte, og kompensasjon fra Boeing. Og ev selge flere fly inn i JV.
Alternativ 2 er en stygg emisjon. Poenget som ledelsen i NAS er smertelig klar over er at det må da ligge oppdatert informasjon på bordet om status i Boeing saken, og verden må være på vei tilbake til fortsatt drift. Ellers vil ikke Norwegian klare å sette emisjon.
De store obligasjonseiere står ikke i kø for å konventere obligasjonslån til aksjer i dagens situasjon, og miste pant de har i slots og fly . De ønsker ikke det. Det er siste kriseløsning. Spesielt når det er høy konkurs risiko, og verdensflyindustri sloss for videre eksistens og oppkjøps markedet er stengt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare