Hvor ligger løsningen

hstray
NAS 20.03.2020 kl 21:55 14473

Noen tanker iht Nas og hvor løsningen kan ligge. Løsningen finner man i flåten og hos Boeing.

MAX 8: US$121.6M (utsalgspris)
Norwegian her 18 fly i flåten.
Visst vi antar Norwegian har fått 50% rabatt på disse 18 flyene.
Norwegians pris ink rabatt er da $60,8 millioner. 60,8 x 18 = 1094, 4 $ millioner.
Omregnet til NOK. 1094,4 x 11,73 =
12 837, 312. millioner NOK.

Norwegian fjerner nesten 13 milliarder fra balansen ved å avbestille 18 737 Max 8

I tillegg ligger det et par milliarder i PDP (pre-delivery payment) som Nas har forskuddsbetalt som blir tilbakebetalt. PDP ER IKKE TATT MED I REGNESTYKKET

Det er hva Nas forhandler om as we speak. Og her ligger også problemet til Boeing, da mange andre flyselskaper jobber for en terminering. Dette har satt Boeing i dagens situasjon og squeeze da de har 500 fly på lager de ikke får levert til kunder, samt flere flyselskaper kansellerer bestillinger samt ønsker å terminere leverte fly som står på bakken.

Løsningen finner vi balansen hos Norwegian og hos Boeing. Fjerner vi 18 max fly er 13 milliarder i gjeld borte fra balansen. Får Norwegian inn 3-400$ i cash kompensasjon. 400$ m =4748 millioner kr.

Med nesten 5 milliarder i ny EK, og nesten 13 milliarder borte fra balansen er EK grad godt over 8% med good margin.

Det er i balansen, fler fly inn JV og hos Boeing løsningen nå ligger.

Dette sitter nok Norwegians finansielle trollmann Geir karlsen å jobber med.

Klarer Norwegian målkrav 3 utløses de siste 1,5 milliardene i låne garanti fra staten.

I andre fase blir inntil 1,2 milliarder kroner stilt til rådighet, forutsatt at selskapets kreditorer frafaller renter og usetter avdrag i en tremånedersperiode.

Dette er ett ganske gøyalt krav, spesielt hos Norwegian med endel høylytte kreditorer med Sissener senior og jr i spissen som sitter i flere obligasjoner.
Alvoret er imidlertid at Nas går konkurs visst kreditorene ikke samarbeider, og da taper de mye. Derfor er dette er ganske smart krav av staten å ta med, da alle må bidra. Kreditorer kan ikke overta selskapet før selskapet er slått konkurs. Og hva er garantier på sloter på Gatwick verd idag. Svartet er lite, og disse er ikke omsettelige.
Taper obligasjonsfondet til Sissener 3-400 millioner i en Norwegian konkurs, kan fondet legge ned rimelig kjapt. Alle midler vil trekkes ut.

10 prosent av lånet må finansieres av banker eller andre kommersielle motparter.
Jeg tipper Norwegian vil jobbe aktivt opp mot JV partner china construction bank.
Kun mitt tips. Kinesiske selskaper har tatt stort samfunnsansvar under Corona krisen.

Hentet fra DN Sissener er ute av obligasjonene ifølge jr.
Kun en liten del i konvertibel obligasjon
Sissener og fondet har utover å være gjeldsinvestor i Bank Norwegian også vært en av de største obligasjonseierne i flyselskapet Norwegian.

I januar solgte imidlertid fondet hele posisjonen i Norwegian, med unntak av en liten konvertibel obligasjon.

Ifølge Sissener ble posisjonen solgt til over kurs 100, dermed med god gevinst både sammenlignet med hva de kjøpte den for og sammenlignet med hva den ble handlet for i fjor høst.

Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Habub
21.03.2020 kl 22:13 3080

Nå nu er det blevet en statement, at NAS går konkurs, det bliver bedre og bedre. Har du noe specifik information om det da, eller gætter du igen?

Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
karamell
21.03.2020 kl 22:19 3051

Habub,
Ikke la shorterene styre deg til å skrive om en evt. konkurs.
De bryr seg ikke om fakta i debatten, så lenge negativt ladede ord som emisjon og konkurs blir nevnt ofte nok.
Fokuser på løsninger og fakta.
Jeg setter stor pris på innleggene dine, keep up the good work. ;-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
pedro1
21.03.2020 kl 22:20 3047

Selvsagt bare spekulasjon ....neste uke vil det komme nyheter, meget spent 🤞
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 22:40 2990

Hadde dette svaret på en annen Nas tråd. Lommer inn da det er relavandt. NAS 2 er en utopi.

Er ikke slik at Nas 2.0 kan startes over natten. Og hvofor tror du fly, assets etc vil havne på norske hender. Det vanlig ved fly konkurser er at andre bransje aktører plukker opp restene. Nesten 100% sikker på at ingen ville vurdert å starte et flyselskap i ruinene etter Nas og investert flere milliarder, derav ett NAS 2.
De lønnsomme nordisk rutene vil da blir overtatt av ett av de store europeisk selskapene, Easyjet, Ryanair, IAG eller Lufthansa. MYE, DET MESTE av av langdistanse rutene til Norge vil da avsluttes da langdistanse vil gå gjennom hubene til nettverks selskapene. Kommer Ryanair eller Easyjet inn som ikke er nettverks selskap, kan det tenkes at de viderefører noe langdistanse eller legger det ned.
Poenget. Hundretusenvis av utlendinger Norwegian flyr inn til Norge som legger igjen 18 milliarder årlig på norske restauranter, hoteller og reiseliv forsvinner i stor grad.
Nas2 er en utopi og kommer aldri til å skje.

Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.03.2020 kl 22:44 2979

Få deg en ny hobby. Netttrolling er noe 14 åringer syns er jævlig kjekt. Er du 14?
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 22:57 2957

Leser i nettavisen at Sissener mener staten bør kjøpe opp flyparken til Norwegian . Samme med Sverige og Danmark med SAS. Saken handler om bistandspenger.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
rischioso
21.03.2020 kl 23:10 2931

Vel, i teorien er det jo slik, MEN i praksis så er det dessverre litt annerledes. Vi må ikke glemme at erstatningen/kompensasjonen er flerdelt slik selskapet tidligere har ytret bestående av 1 del cash, 1 del rabattert/fri service og 1 del rabatt på fremtidige bestillinger - mao, det er ved en konkurs hovedsaklig cashdelen som vil være av interesse for boet og boet sitter ikke med midler til å kjøre det rettslig eller la forhandlinger trekke ut i langdrag noe Boeings advokater vil bruke for alt det er verdt så boet vil ende opp med å ta til takke med et avkortet oppgjør - mao, å bruke dette som noe argument faller på sin egen urimelighet ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 23:35 2901

Helt utrolig hvordan du snur kappen.-;)
Integritet på et anonymt forum er noe dritt
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Takwe
22.03.2020 kl 00:02 2874

Emisjon kommer innen utg. av uke 13!
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
zindr3
22.03.2020 kl 01:00 2825

Om emisjon skal komme opp i uke 13 skal vell dette opp i gf er vell teknisk umulig å få dette Mtp meldefristen, arrester meg om eg tar feil her.
Tviler også på
At regjeringen hadde krisemøte med Norwegian for så og komme med spesifikke krav som må bli innfridd før utbetaling av krisepakke, virker for meg til at Norwegian har godtatt disse kravene noe som tilsier at disse og kan overholdes.
Norge trenger Nas spørsmålet er bare om Staten fatter dette.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 01:24 2805

Enig. De hadde innkalt til generalforsamling for leeeeeenge siden om emisjon var kommende. Er ikke bare rope emisjon.

Må huske at de går konkurs om 2 uker skal vi forstå CEOen riktig.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 01:25 2802

Norge skal ikke gi spekulanter en gave.

Går Norwegian (mor) konkurs kan staten like enkelt gi garantier til ansatte og finne en løsning med kreditorene.

Når styret med åpne øyne har drevet et spill med høy gjeld og lav likviditet og dermed satset fremtiden til sine eiere og ansatte er resultatet at aksjen skal i null. Aksjonærene kan juridisk sett spille på dette, men det ville være forkastelig.

Staten kan gi lønnsgaranti mot at NAS henter penger. Dagens eiere blir satt til null. Og det utfall er noe kapitalister og sosialiserte kan enes om. At aksjespekulanter på HO ønsker at aksjen skal opp er på ingen måte relevant for staten som mulig kreditor.

Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
hstray
22.03.2020 kl 10:54 2702

Visst Bjørn Kjos, eller hans familie som styrer HBK holdning er ved sine fulle fem iht å opprettholde mest mulig eierandel så kommer Boeing kompensasjon før emisjon.
En emisjon vil utradere HBK eierandel i Norwegian, og må rettes mot en industriell aktør, dvs en bransjeaktør. De fleste bransjeaktører, selv de med sterkest balanse må ha kunstig åndedrett og nødlån for å komme seg gjennom Corona.
Kansje Ryanair eller Lufthansa kunne hatt sterk nok balanse til å ta emisjonen.

Turkish Airlines fikk 150$ i cash som del kompensasjon av Boeing med 12 max fly.
Norwegian har 18.

Legger vi oss på samme fordelingsnøkkel som hos Tyrkish så får de $12,5 i cash kompensasjon per max fly.
For Norwegians 18 max fly er det $225.
Det er 2666 millioner NOK.

Klarer ikke Norwegian å lande denne avtalen nå så har de feilet fullstendig i sin dialog med Boeing.

Boeing (BA) has agreed to compensate Turkish Airlines for the losses caused by grounded and undelivered 737 MAX jets.Turkish Airlines revealed the deal in a statement released on Tuesday. ... The report stated that Boeing would pay $150 million in cash and cover future training expenses and repair parts worth $75 million.

https://www.dn.no/luftfart/analytiker-tror-norwegian-kan-fa-29-mrd-i-kompensasjon-fra-boeing/2-1-730911
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Kantarell
22.03.2020 kl 11:06 2676

Short logikken er at man ikke skal se lengre enn nesa si. Hvis man ser frem, så vil olje prisen gi Nas gode fordeler mot andre flyselskaper som har hegdet mot 60 $.

"Den nåværende gjennomsnittlige fyllingsgraden indikert av balansen er ikke bærekraftig. Med den nåværende fyllingshastigheten av oljelagre vil prisene lide samme skjebne som de gjorde i 1998, da Nordsjøoljen falt til all-time low på under 10 dollar fatet», skriver analytiker Paola Rodriguez-Masiu i Rystad Energy."

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2020/03/22/7510052/russland-skylder-pa-araberne-for-oljekollapsen

Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.03.2020 kl 21:05 2579

Ingenting er ordnet og en melding om rettet emisjon kan tikke inn uten forvarsel ...

Se Punkt 14,2 - Bokstav C:

https://www.norwegian.no/globalassets/ip/documents/corporate/minutes-from-the-agm-2019.pdf

Ledelsen har nå samlet troppene (advokater og meglerhus) for å finne ut av hva de kan gjøre - advokatene kan vi anta vil jobbe mot Boeing (kanselleringer og hasteerstatning) og meglerhuset vil tilrettelegge for en rettet hasteemisjon som vil kunne komme som lyn fra klar himmel.

Likeså er risken høy for konvertering av obligasjonslån til aksjer ...

Handlemønstret på fredag tilsa ikke annet enn desperasjon for å komme seg ut og tvangssalg når det var nærmere 5nok mellom åpning (14,71nok) og dagens bunn (10nok).

Mitt bet er at kursen vil bli liggende godt under 10 kroningen frem til melding hvor innholdet vil bestemme den videre retningen - AMEN ...
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.03.2020 kl 21:39 2514

For en ekkel bruker du er i forumet, som snur om annenhver uke etter hvilken tradingposisjon du tar.

Åpenbart at du overdriver i begge leirer bare for å trade denne opp og ned. Tror ikke det har noen effekt, men kvalmt å sitte på sidelinjen og se på.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 21:49 2473

å du mener seriøst at du har kommet med noe fornuftigt her,du og danskene har villedet mange til å kjøpt aksjer i eit synkene skip,for eit fælt menneske du er som ikke klarer å fort stå alvore i dette luftslottet til kjos
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Pelsen
22.03.2020 kl 21:53 2462

DENNE ER 9 DAGER GAMMEL MEN ER NOK HER LØSNINGEN LIGGER....

Corona-krise: Norsk positiv til regjeringens skattelettelse - ytterligere tiltak med umiddelbar likviditetseffekt er avgjørende
Pressemelding • 13. mars 2020 13:38 GMT
Den globale spredningen av coronavirus har hatt en enorm innvirkning på den globale luftfartsindustrien. På begynnelsen av året forventet Norwegian å levere et positivt resultat i 2020, men denne veiledningen måtte trekkes tilbake på grunn av denne enestående situasjonen. Selskapet jobber kontinuerlig med å redusere kostnadene ytterligere. Imidlertid har korona-krisen nå ført til behovet for kraftige og ekstraordinære tiltak fra regjeringen for å styrke selskapets likviditet i en kritisk fase.

Vi gleder oss over at regjeringen har bestemt seg for å fjerne luftfartsskatter i Norge, men dessverre er det ikke nok, for vi er i en veldig krevende situasjon for øyeblikket. Vi trenger eksakte tiltak for å styrke likviditeten vår på kort sikt umiddelbart. Samtidig er det avgjørende for oss at regjeringen vil jobbe med løsninger for en fase to. Vi ber om at disse løsningene kommer raskt. Samtidig vil vi gjøre alle nødvendige tiltak for å redusere det økonomiske tapet denne situasjonen forårsaker oss, uansett hvor smertefulle de er. Samtidig vil vi også ta vare på kollegene og kundene våre på best mulig måte, sier den norske administrerende direktøren Jacob Schram.


Utsiktene for 2020 var lovende

Norwegian har gjennomgått en betydelig omstilling og i februar varslet selskapet markedet om at det forventet positive resultater for 2020. I løpet av 2019 iverksatte selskapet et bredt spekter av tiltak for å redusere kostnadene. Blant annet levert det interne kostnadsreduksjonsprogrammet # Focus2019 på mål med kostnadsreduksjoner på 2,3 milliarder kroner. I 2020 innførte selskapet ytterligere tiltak for å forbedre resultatene med ytterligere 1,5 milliarder kroner.

Uroen i kapitalmarkedene har gjort at lån og kreditt i praksis nå er lukket, noe som betyr at det ikke er mulig å finansiere virksomheter på en normal måte. Dette betyr at koronaviruset har skapt en ekstraordinær situasjon for oss.

Det siste året har Norwegian solgt 24 fly og redusert produksjonen med opptil 15 prosent sammenlignet med året før corona-viruset traff oss. Selskapet har også en lav andel drivstoffsikring og har bare låst 25 prosent av forventet drivstofforbruk på et relativt lavt nivå.

Tror nok Dansken er han vi bør lytte til,,,disse andre trollene har sin egen agenda..
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.03.2020 kl 21:54 2457

Det gjorde jeg da i god tro. Tror du jeg gjorde det for å være slem eller lure folk?

Jeg skrev mye informasjon om selskapet og satt opp noen modeller som ikke var altfor gale. Jeg snakket omtrent aldri om kursmål eller kurseksplosjon eller noe, jeg skrev enkelt om driften i selskapet for å informere folk til å ta egne valg.

Jeg oppga alltid premissene eller forutsetningene for analysene jeg gjorde. Sa at hvis DETTE skjer, så vil dette kunne skje, osv.

Klart jeg kom med mye tull, men det var disclaimet rimelig godt, og jeg kom da også med mye fornuftig.

Synes du det var så galt?
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.03.2020 kl 22:14 2386

Innlegget er slettet
Dette tilsvaret er selve fasiten på hvorfor ingen her inne kommer til å ta noe av det du skriver seriøst.!
Bare å bytte nick i en faderlig fart!
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
hstray
22.03.2020 kl 22:20 2362

For øyeblikket er alle verdens flyselskap luftslott skal vi basere oss på din retorikk...
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:21 2358

å det sa sjonkerolf den selv erklærte eksperten her inne uten om restplessno og danskene selvfølgeli, for dem vet best, ikke prøv å mot si dem da blir det bråk sier dem for nasere har alltid rett
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.03.2020 kl 22:24 2351

He he, gå å snyt nasen din gut .
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
rischioso
22.03.2020 kl 22:29 2333

Så du mener at man skal kunne være ensidig positiv eller negativ om og rundt dette caset slik det fremstår i dag - for å kunne være det så er man vel alt annet enn ærlig ...

Skal man kunne diskutere fakta uavhengig av posisjon så må man også kunne diskutere alt - det være seg positivt og negativt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 22:30 2332

forstår at du har tapt masse penger på eventyret til kjos,
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
22.03.2020 kl 22:33 2319

Har faktisk tjent på det. Ikke så mye på aksjer, men på flybilletter. Blir ganske mye faktisk når man har familie .
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.03.2020 kl 22:35 2306

Innlegget er slettet
ja, men hørte du ikke hva jeg sa? Kan du gi eksempler på haussing og feilinformasjon?
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.03.2020 kl 22:48 2277

Innlegget er slettet
det er ikke enveis kominikasjon her altså. Jeg er veldig åpen for godt begrunnede, saklige innspill : ) bare så det er sagt. Gi meg analysen din :D
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
TomW
22.03.2020 kl 23:32 2212

Alle som har fulgt med litt på forumet en stund vet hvordan du opererer. Du er ensidig positiv når du er inne og ensidig negativ når du ikke er det og bruker da den «fakta» som passer posisjonen akkurat da.

Du må gjerne nekte for dette selv, men du lurer nok ikke mange :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Restplassno
22.03.2020 kl 23:44 2172

Jeg mener at du ikke kan spå rally på fredag, og dommedag på lørdag og søndag, når ikke noe nytt er meldt markedet. Det blir vanskelig å bevare troverdigheten da. Å argumentere med teknisk analyse kan du fra dag til dag, men det ser veldig rart ut når du bruker statsstøtte-avtalen til å både spå Nas ned og spå Nas til himmels med kort mellomrom, uten at ny info har tilkommet markedet. Om du trader, ville jeg ikke brukt den typen analyse som grunnlag, og om du ikke trader, virker du vanvittig vinglete.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 00:14 2122

Det allerede klart nå at MAX-flyene aldri kommer i luften. Det er bare ikke offisielt enda.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.03.2020 kl 03:17 2064

Hvis du mener at bondholders taper alt (aksjonærer taper alt sitt først selvsagt): Hvordan kan selskapet vise 8% egenkapital i boka da? Uten emisjon? Dette må vel bli et spleiselag med staten, bondholders OG aksjonærer. Alt annet blir jo bare rør. Julenissen er død! Faen også.
Redigert 21.01.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare