Aktiva og gjeld i NAS

Fred55
NAS 21.03.2020 kl 09:45 5027

Noen som har en oversikt over verdiene i NAS og ikke minst gjeld ?
Slik jeg ser det har NAS veldig mye verdier i selskapet og selvsagt mye gjeld. Utfordringen er at gjelden er dyr kombinert med at kredittkort selskaper holder igjen kjøp inntil reisen starter. Kombinasjonen av dette gjør at en lever fra hand til munn og må ut å låne mer som igjen blir dyrere da usikkerheten er stor.

Spørsmålet mitt hva er gjelden i NAS ( noe er overtatt av JV sammen med en del fly)
Selvsagt vil verdien av flyene i dag være redusert da ingen trenger de akkurat i dag, men om få måneder vil behovet melde seg og verdiene øke.

Alle vet at NAS satset stort gjorde verden tilgjengelig for alle til en billig penge. Noe mange har hatt stor glede av. Samtidig har de de siste 15 måneder endret mye og oppriktig tatt solide grep, skal ikke ta alt dette her. Da fokus her er eierdeler og gjeld.

Håer noen har mer fakta her. Har holdt meg vekke fra å si noen sum, da jeg kjenner til noe men ikke legger føringer, men tenker gjeld etter JV og ikke minst verdien på fly. ( dagens verdi blir jo litt gjetting, men om vi tar før dette skjedde)
Redigert 20.01.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Kantarell
21.03.2020 kl 11:23 4164

Slik jeg har lest har Nas en flåte + ulike flyplasser rettigheter verdt nær 140 milliarder. gjelden er på 58 milliarder.
Flåten er 4-5 år gammelt.
Men, noen med riktige tall kan nok dokumentere det.
I tillegg bør man beregne:

Hvor mye penger har Nas tilgjengelig?
Hvor mye penger de bruker i force majeure modus?
Hva er det første de må gjøre for å få tak i krisepakke de har fått tildelt fra Norge?
Har Nas også krav til støtte fra Sverige & Danmark?
Hvorfor får Nas kun 3 milliarder når Sas får 4,5 milliarder?
Til slutt, om kreditorene velge å ikke hjelpe Nas i slik krisetider vil de nok måtte stilles i retten!
Enda en siste spørsmål: Hvorfor ingen journalister velger å offentliggjøre hva som virkelig skjedde fredag fra kl. 09:00-10:00 da finanstilsynet oppdaget kursmanipulasjon? Vi har krav til mer transparens i slik saker!!
Redigert 21.03.2020 kl 11:24 Du må logge inn for å svare
Talent
21.03.2020 kl 12:23 4035

Kreditorene stille i retten når Nas ikke klarer å betale for seg den var god😂😂
Redigert 21.03.2020 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Kantarell
21.03.2020 kl 14:35 3901

Kreditorene stilles i retten på grunn av grådighet i krisetider: Det kalles profitør! At de utsetter betaling uten ekstra kostnader er helt innenfor.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 14:41 3880

Desperasjonen er prekær nu, menigheten i NAS mistet bakkekontakten for lenge siden.
Slettet bruker
21.03.2020 kl 14:53 3849

Samme IP som sist ja.
Fred55
21.03.2020 kl 18:40 3974

Ble dårlig med svar, men er vel mange som meg som har vært ute i fin været. Tenker jeg tar meg en øl og forsøker meg med en liten tanke gjennomgang. Er selv av den oppfatning om at NAS har større verdier en faktisk gjeld. Er 2 hoved utfordringer NAS sitter med som gjør det vanskelig å drifte selskapet. De hadde quidet + tall i 2020 før dette skjedde og var optimistiks på at de skulle klare det.
1. Kredittkort holdere holder igjen betaling inntil reise har startet. Enkelt forklart jeg kjøper en reise med NAS som er 6 månder frem i tid. Etter ca 10 til 40 dager etter at jeg har betalt med mastercard betaler jeg regningen til mastercard og slipper renter. De neste 5 måndene tjener kredittkort selskapet renter på disse pengene og NAS for ingenting utbetalt før jeg faktisk sitter på flyet. På den måten har de milliarder i utestående til enhver tid. Hadde de fått beløpet inn samtidig som jeg ble trukket hadde mastercard ikke fått sin fortjeneste og NAS fått sin betaling og dette hadde endret EK betydelig fort opp mot 10 milliarder.
2. Dyre lån og dyrt obligasjonslån for høye renter kombinert med nr 1 og mangel på likviditet gjør ting komplisert å drive.

Når en så kjøper dyre og en nyere fly flåte som er mer miljøvennelig så koster dette penger. Mange forbrukere snakker om miljøvennelige tiltak. Når det gjelder fly. Tenker vi billigst og vil ha billigere fly og gir f i miljø når det gjelder egen lommebok. Når en så satser på billige og nye steder koster dette og kombinasjonen av punkt 1 og 2 forsterker dette.

Hva er så fly parken + annet slot og andre verdier verd. Og hva er gjelden. 58 milliarder er feil,. Mener den etter det leasing salget etter 3 kvartal er ett sted på rundt 45 milliarder. Samtidig fikk de utbetalt en ren gevinst på ca 10 millioner doller pr fly altså 70 millioner samlet.

Sitter i dag med totalt eier skap i 135 fly + 30 som er leaset og er inngått avtaler med tilbakeleie.ut over dette har de en ordre som opprinnelig var 100 fra boeing + 100 fra airbus. Selv i dårlige tider og noen allerede er mottatt har dette en viss verdi, da noe er betalt ved kontrakt inngåelse sing of fre . Hvor mye pr fly vet jeg ikke, men noen snakker om 5 millioner dollar pr fly bare det er i seg selv verd en god del milliarder, som selsvsagt går inn i den totale gjelden de betaler på. La oss anta at 170 fly gjenstår og en har betalt belånt 5 mill dollar pr fly. Så kan gjelden fjernes med rundt 10 milliarder om en selger denne avtalen videre eller kansellerer.
Ett nytt fly koster ca 120 millioner doller altså 1,44 milliarder kr. Fly parken er i snitt 4 år gammel, og dårlige tider akkurat i disse tider for fly generelt. Men når ting løsner er behovet fort enormt stort og både boeing og airbus henger etter i produksjonen. Lå oss leke og si at de 135 flyene har en snitt verdi på 500 millioner kr da vil det si en markedts verdi på rundt 67 millioner. Så er det helt sikkert en del frem og tilbake lån heftelse og en del ting en ikke kjenner til her.
Fred55
21.03.2020 kl 18:53 3938

Fortsettelse følger trykket feil :-) Om så verdien faktisk ikke hadde vært mer en 400 millioner Kr pr fly så hadde verdien sånn sett vært kr ca 54 milliarder og vi er da langt unna gjelden de har uansett hvordan en regner på det.
Så vil det selvsagt bli mange advokater mange andre som skal tjene på at NAS går over ende om det er det en faktisk ønsker. Mange vil nok ikke få det de ønsker og mener de skal ha. Vil ta måneder før noen kan forsøke å overta rester og plukke opp det som er igjen av dette industri eventyret.
Vi her hjemme vil være enda mer avhengig av det skadinaviske drevet SAS som vil bli enerådende på innen riks sammen med susidiertre Widerøe. Taperne som sitter igjen er selvsagt vi aksjonerer om vi da ikke vil få mer en skarve 10 kr nå aalt er solgt unna. Det tror nå faktisk jeg da :-)

De største taperne er vær enkelt nordmann som ønsker å reise noenlunde billig. Og vinneren er så klart SAS de er den som vil tjene desidert mest på at NAS om mulig går overnde. Norgen vil tidele de alle tenkelige konktrakter uten anbud er ingen andre som kan konkurere og har tilatlese til å fly der de og NAS gjør i dag.
Så de som vitterlig nok ønsker NAS ned og vekk pga spekualnter ta en ekstra runde på endel av det jeg skriver. Fullt mulig jeg som små aksjoner får mer en 10,60 for aksjen når ett eventuelt bo gjøres opp.
Eneste som er 100 % sikkert at alle vi Norske som vil ut på tur vil få det mye mye dyrere å få realisert drømmer innen reise. Euroen stiger og fly reiser vil ta delvis av.
Så oppsummert selv om jeg skulle tape enda mer i NAS håper jeg oppriktig det blir værende som det gode trugge selskapet det har vært så langt og ikke skaper ett delvis statlig SAS monopol som styrer hva vi skal og hva vi ikke skal av reiser til en fornuftig pris
Slettet bruker
21.03.2020 kl 19:03 3901

hvor har du det fra at dei sitter med totalt eierskap av 135 fly
Slettet bruker
21.03.2020 kl 19:56 3819

Fred55 sine regnestykker er helt borte i natten. Ikke hør på de. Et brukt fly er kanskje maks verd 300 mill. kr nå.

Et norsk flyselskap som NAS må vi ha. Det er helt avgjørende. Det politiske parti som ikke skjønner det, har
ingenting på Stortinget å gjøre. Island mistet sitt WOW, og trafikken falt dramatisk. Noe sånt må Norge ikke
finne på å gå inn på.
Enten så ligger det klart an til at NAS kan reddes, eller så må vi slå det konkurs. For så at norske interesser
får et nytt Norwegian raskt på beine, med sunn balanse. Kjøp av konkursboets eiendeler kan gå raskt. Her
bør staten delta. Og selge seg ned senere. Det desidert mest lønnsomme staten kan gjøre samfunns- og
bedriftsøkonomisk her. Staten kan bidra til noe svært vellykket, uten at det koster staten 5 øre i sluttenden.
Alternativet kan bli at staten kaster milliarder i et sort hull uten bunn. Om det sorte hullet har en bunn, må
snarest finnes ut.
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 20:48 3676

Klarer ikke å følge din argumentasjon. Vi må ha det vi har sålenge nåværende aksjonærer nulles. Først da kan staten hjelpe (nytt selskap). Da kan de sågar kjøpe fly av konkursbo. Hva har dette med samfunnsøkonomi å gjøre egentlig? Masse underleverandører taper pengene sine
Celsius
21.03.2020 kl 20:51 3668


Du mener å si at STATEN skal betale all NASgjelda og dernest berike åtselsprofittørene
SjonkelRolf
21.03.2020 kl 20:53 3657

Du har ingenting på et forum å gjøre. Få deg litt friskluft
Pelsen
21.03.2020 kl 21:08 3627

Synes det Fred55 skriver er bra,,og han tar også forbehold om verdisettingen av flyene.
Han har faktisk brukt litt tid og krefter på dette..
Tydelig at han kommer fra et møblert hjem,,I FORHOLD TIL VISSE ANDRE HER INNE,,som bare slenger ut en masse uten en gang prøve å underbygge det..
Ha en strålende Lørdag..
Redigert 21.03.2020 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
hstray
21.03.2020 kl 21:42 3587

Er ikke slik at Nas 2.0 kan startes over natten. Og hvofor tror du fly, assets etc vil havne på norske hender. Det vanlig ved fly konkurser er at andre bransje aktører plukker opp restene. Nesten 100% sikker på at ingen ville vurdert å starte et flyselskap i ruinene etter Nas og investert flere milliarder, derav ett NAS 2.
De lønnsomme nordisk rutene vil da blir overtatt av ett av de store europeisk selskapene, Easyjet, Ryanair, IAG eller Lufthansa. MYE, DET MESTE av av langdistanse rutene til Norge vil da avsluttes da langdistanse vil gå gjennom hubene til nettverks selskapene. Kommer Ryanair eller Easyjet inn som ikke er nettverks selskap, kan det tenkes at de viderefører noe langdistanse eller legger det ned.
Poenget. Hundretusenvis av utlendinger Norwegian flyr inn til Norge som legger igjen 18 milliarder årlig på norske restauranter, hoteller og reiseliv forsvinner i stor grad.
Nas2 er en utopi og kommer aldri til å skje.

vikingo
21.03.2020 kl 23:15 3482

Merkelig at ikke feks Fredriksen gjør et fremstøt i NAS når det finnes så store verdier bare en restrukturerer gjelden og venter 2-4 måneder før bransjen begynner å normalisere seg igjen i stedet for å ta forhastede grep (feks selge fly på billigsalg) bare for å sikre likviditet.

Skulle NAS få Boeing-kompensasjon nå: Vil de forhandle med obligasjonseierne om å få slippe renter og avdrag (krav 2 i krisepakken) eller vil de prøve å kjøpe tilbake gjeld med rabatt så fort som mulig? Kan de i så fall gjøre det uten varsle markedet i forkant? Kommer det en melding om at de selger de 10 fly vil vel obligasjonene stige i verdi ganske fort.
FunTrade
21.03.2020 kl 23:41 3439

Morsom lesning...

Et scenario: Jeg har 100 mrd kroner, 40 av dem i frie midler. Jeg ønsker avkastning på pengene. Luftfart ligger fullstendig nede for telling, bare sorgen, ingen vet når flyparken skal i luften igjen, bare noen statsgaranterte småruter i Norge. Men vi har jo NAS. Om jeg går inn der så kan jeg kjøpe hele dritten for 2 mrd. Problemet er bare at jeg får 60 mrd i gjeld på kjøpet og helvetes mange spørsmål fra Erna for å holde liv i faenskapen....I tillegg må jeg krangle med en jævla amerikansk flyfabrikk i 4-5 år for å få erstatning på de flya som ikke duger.

Også er det den gjelda da, 60 mrd... herregud, er det mulig. Jeg ber jo om bråk hvis jeg skal gå løs på at de kan jo f.. ikke regne med å få hva forrige eier lovet av renter når de fikk dem på limpinnen...

Nei, drit og dra, jeg bruker heller penga på noe fornuftig..




Redigert 21.03.2020 kl 23:42 Du må logge inn for å svare
vikingo
21.03.2020 kl 23:49 3427

Drit og dra kan du gjøre selv. Bruker du penga dine på noe fornuftig kan du også bruke tiden din mer fornuftig: for eksempel der du er eksponert selv.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:01 3406

Ser ikke problemet med 60mrd i gjeld. Men skjønner at du ser det. Bedriften skulle vel helst blitt drevet på ren EK?

Svarer du ja avslører du deg selv.
Swago
22.03.2020 kl 00:15 3379

Tror profitør er i krigstid og ikke i krisetid stilles for retten ???
Slettet bruker
22.03.2020 kl 00:40 3346

Norsk næringsliv er avhengig av et NAS 2 om NAS 1 må begjære oppbud.
Og staten har signalisert at de skjønner dette.
Kantarell
22.03.2020 kl 09:10 3198

Nope. Force majeure utløses automatisk i krisetider. Det vil også synliggjøre mennesker som utnytter krisen ved å tjene seg rik på bekostning av andre: I det tilfellet, er Norge staten, bekreftet at flytransport er ekstremt viktig for import og eksport av ulike varer. I tillegg, trengs nordmenn å komme seg hjem.
Jeg forstår at kreditorene er GRÅDIGHE av natur! Se DNB ble den største selskap i Norge nettopp etter 2008.
I krisetider vil slik selskaper huskes som profitører og vil tape penger i ettertid.
Tme will show..
vestlandsfugl
22.03.2020 kl 09:11 3187

Norsk næringsliv klarer seg uten NAS. SAS betjener flere flyplasser med flere ruter, sånn sett ville det vært verre om SAS gir konkurs.
Mitt mest sannsynlige scenarioet er at SAS flyr alene en kort periode til Ryanair og Wizzair får omgruppert seg (ikke BA, KLM flyr mye allerede til Norge, LH er i en slags allianse med SAS), og fyller opp tomrommet etter NAS.
Dårlig løsning for oss alle, mest de som jobber i NAS, men også for de som jobber i SAS, og forsåvidt også oss passasjerer (ser noen mener NAS med sin kundeservice bare kan gå konk - de burde prøve Wizzair/Ryanair).
Synes regjeringen ser ut til å legge opp til fornuftig løp - redde NAS over Corona, og så klarer selskapet seg hvis det er levedyktig.
Fred55
22.03.2020 kl 10:34 3085

Takker for det. Fint noe setter seg litt inn i det :-)

Dere andre følg litt med gjelden er ikke som dere skriker om 60 milliarder. Den er vesentlig lavere.
Om nye fly i ett konkursbo skulle selges for 300 millioner, så blir samlet verdi over 40 milliarder. Om ca 4 år gamle fly skulle selges for ca 30 % av ny pris og så mange så ville Boeing, Airbus og andre produsenter enkelt og greit ikke overlevd.
Markedet ville på kort tid flyte over av nyere brukte fly til denne prisen og eldre fly ville jo blitt enda billigere. Hvem ville da kjøpt nye. Så tenk litt på det.
Om ikke de forskjellige regjeringer hjelper fly selskap så er det en ting som er sikkert. Mange mange flere går over ende innen mars, april og mai er over. Er vel ikke ett eneste selskap som ville overlevd uten statstøtte, så enkelt er det.
Og tro at Staten kan kjøpe opp ett konkursbo og starte NAS 2. Da bør en kjenne litt til hva ett konkursbo er gjeld. Er nok ikke sånn at gjeld slettes fly overtas for 300 mill og en tar alle kostander mens de står på bakken og så begynner å fly under NAS 2 og selger alt om noen år med gevinst. Mye mer komplisert.:-)

I dag søndag er situasjonen mye verre for hele verden en den var på fredag inkludert for NAS. Det vil måtte komme ytterlige pakker fra Staten så og si innen alle bransjer også innen fly bransjen. SAS blir hjulpet av Sverige, Danmark og Norge. Så er nok enklere for SAS som har 3 stater inne på eier siden. De har en eldre fly park dyrere å drifte en NAS og mange andre utfordringer og er på vei til å fornye fly parken.
En ting er fly selskaper men tenk på enorme fly plasser over hele verden som nå ligger nede. Hvor mange bare i Norge er ikke uten arbeid for de som jobber på flyplasser. Alt fra bakke mannskaper, butikk ansatte, flygeledere osv osv.
Er mye mye mer komplisert og tror ytterst få av oss her inne har oversikten over hva dette medfører samlet sett fra denne bransjen ( og for alle andre bransjer) Å da bruke tid på å diskutere rundt NAS og om de skal hjelpe det selskapet skjønner jeg. Skal en hjelpe alle som sliter ? Blir selvsagt en umulighet å gjøre det. Noen vil gå konkurs.
Er uansett av den klare oppfatning om at NAS har en enorm betydning for landet Norge i alt fra vanlig fly for oss nordmenn men også i en beredksaps situasjon og med utfordringen vi har pr i dag. Hva verdi NAS sine aksjonerer til syvende og sist sitter igjen med blir litt uvesentlig og hvor mye utvannet vi blir. Det vil vi bli på ett eller annet tidspunkt. Hoved oppgaven må være at vi tar de riktige grep og redder luftfarten enkelt og greit
seismicrec
22.03.2020 kl 10:50 3028

Boeing er i brudd med leveringsbetingelsene?
Nas har kanseleringsrett nå.
Da er alle Max- kontraktene historie og den gjelden borte.Ansvaret er nå utelukkende Boeings.
Så kommer eventuelle tilbakebetalinger/ erstatninger ?
Airbusleveringene er lengre fremme.
Nas vil være betydelig slankere når støvet legger seg og gjelden betydelig lavere.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:15 2989

hvor har du det fra at dei sitter med totalt eierskap av 135 fly
Epona
22.03.2020 kl 11:30 2946

Jokerne (flertall) har NAS ennå ikke spilt ut. Vent, og ikke ta for raske slutninger ang salg av NAS aksjer. Selv hadde jeg isteden akkumulert, men er fullastet fra før.
Redigert 22.03.2020 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Kantarell
22.03.2020 kl 11:49 2904

Norwegian har en flåte bestående av rundt 160 fly. På kortdistanseflyvningene bruker vi Boeing 737-800, og på langdistanseflyvningene bruker vi 787 Dreamliner. Med en gjennomsnittsalder på bare 4,6 år har vi en av de yngste og mest drivstoffeffektive flåtene i verden.

https://www.norwegian.no/om-oss/var-historie/flyene/

Vanskelig å finne frem informasjon?
Slettet bruker
22.03.2020 kl 11:50 2893

jeg vet godt hvor mye fly nas eier å det er langt fra 135 fly
Slettet bruker
22.03.2020 kl 12:01 2858

helt rett,synes det er eit langt stykke fra sannheten å si dei har eierandeler i 135 fly.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 12:05 2852

men jeg synes det å pluse på 70 fly å ta regne stykket derfra blir litt blåst
Buyin85
22.03.2020 kl 12:10 2828

Det bør ila neste uke bli meldt om at en nærmer seg en avtale med Boeing, og at regnskapsmessig kan forskuttere med en gitt sum. Håndtaket med reduksjon i fremtidig bestillinger / kompensasjon vil være essensielt for oppnåelse av EK-krav.
EliotS
22.03.2020 kl 13:21 2744

Men husk at på leaset fly får NAS gjelden på flyet. Hvis de opsiger leasing aftalen forsvinder også gjeldsbyrden.
Redigert 22.03.2020 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
JonasKr
22.03.2020 kl 13:34 2706

Jeg er relativt ny på forumet her, men dette er noe jeg har lurt på i laaang tid. Hva er greia med NAS?!? En av fem tråder er jo om dette (møkka)selskapet. Hva er det med nordmenn og NAS, er det fordi selskapet heter Norwegian og liksom er ur-norsk? Er det fordi folk liker Bjørn Kjos?? Det er jo en haug av mer interessant selskaper på børsen.
Slettet bruker
22.03.2020 kl 13:37 2692

Makan til sprøyt, ser frem til din dokumentasjon på påstanden om ad gjelden bokføres hos NAS ved leasing
TomW
22.03.2020 kl 13:43 2667

Hvorfor tror du gjelden økte med 33 mrd etter innføringen av IFRS16 ?
Redigert 22.03.2020 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.03.2020 kl 13:48 2657

IFRS 16 erstatter gjeldende IAS 17 og må benyttes for regnskapsår som begynner 1. januar 2019 eller senere. Den nye standarden krever balanseføring av alle leieavtaler ved at bruksretten for leie av en eiendel balanseføres som en eiendel mens leieforpliktelsen avsettes som gjeld.

Kjekt å kunne litt om regnskap før en slenger ut seg med ville påstander....